Prøvekjøring model 3 - Del erfaringene etter prøvekjøringen! (Poll også..)

Startet av Jarv!s, fredag 25. januar 2019, klokken 18:06

« forrige - neste »

Vesel

Enig angående lydanlegget. :+1: Lydkvaliteten er noe av det som  imponerer mest ved denne bilen og som ikke kommer fram på papiret, som man bare kan oppleve ved å faktisk se bilen IRL.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Ega84

Sitat fra: Thob på lørdag 09. februar 2019, klokken 18:49
Hei.
Jeg prøvekjørte performance idag, først og fremst for å sjekke hvor stiv den var ift om jeg skal gå for 19 eller 20" sommerfelger.
Syns den var overraskende komfortabel med 20" egentlig. Noe veistøy var det (ganske mye mer enn B-klassen jeg har nå feks) men helt klart levelig, og sikkert bedre med 19", så syns det er et vanskelig valg.
Ellers var jo akslerasjonen ganske spinnvill, men såpass linjær at den kanskje ikke føles helt insane, men nok til at jeg hadde problemer med å holde hodet vekk fra nakkestøtten og til at jeg faktisk ble ørlittegranne kvalm. Mer enn nok med andre ord:)
Styringen var veldig presis, selv om den ikke var på BMW-nivå ift tilbakemelding og den slags så virker den å være en kjøreglad bil, og svingete vestlandsveier kunne forseres i meget høy hastighet:)

Jeg kjørte kl 14, da hadde bilen vært brukt til prøvekjøring siden kl 10. Den var fulladet kl 10, og med ca 2/3 batteri gjenstående viste den 32 mil. Med tanke på at kjøringen før på dagen nok ikke var den peneste, må jeg si det er meget imponerende!
ellers; det hvite interiøret er superfint, men men to små barn så er det dessverre uaktuelt for vår del.
Den største overraskelsen var stereoen. Jeg er ganske opptatt av lyd, og må si det er første gangen jeg har hørt tilnærmet high-end lyd i bil. SYKT imponerende!
jeg har fått VIN og er sikkert ikke så mange uker unna ny bil, og det kommer til å bli en sann fornøyelse.

Angående hvitt interiør. Har inntrykk av det er mange som liker det veldig godt, men velger det vekk fordi man er redd for det ikke vil holde seg fint. Og da spesielt om man har småbarn.
Vi har to små barn (1 og 4 år) og hatt hvitt interiør i en X i 2 år. Solgte bilen i januar, og setene ser enda helt strøken ut☺ de er utrolig lette å rengjøre! Men bør selvfølgelig ikke bruke helt nye/uvasket jeans, ellers er de helt konge
2015 85D - Solgt
TMX 90D. Bekreftet 22.09. VIN 223XX. I prod 08.11. Transitt 16.11

Kramzz

Så bra at stereoen var bra!! Er den bedre en i mod s? Dette er meget viktig detalje for meg
Dolphin grey Model s P85 2013.
Alt utstyr utenom Sikkerhetspakken.

Skoda Enyaq IV80

Model 3 reservert 12.06.2017-kansellert

Svart E-Golf 2015 (Tatt i innbytte mot IV80)

.

Vesel

Sitat fra: eKramer på lørdag 09. februar 2019, klokken 19:50
Så bra at stereoen var bra!! Er den bedre en i mod s? Dette er meget viktig detalje for meg
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

trondhla

Det er ikke grunn til å bekymre seg for hvite seter. De lar seg godt rengjøre etter lang tids bruk, bare se her:

https://www.youtube.com/watch?v=yEkmPaoBYZs

Linka

Sitat fra: Ega84 på lørdag 09. februar 2019, klokken 19:21
Sitat fra: Thob på lørdag 09. februar 2019, klokken 18:49
Hei.
Jeg prøvekjørte performance idag, først og fremst for å sjekke hvor stiv den var ift om jeg skal gå for 19 eller 20" sommerfelger.
Syns den var overraskende komfortabel med 20" egentlig. Noe veistøy var det (ganske mye mer enn B-klassen jeg har nå feks) men helt klart levelig, og sikkert bedre med 19", så syns det er et vanskelig valg.
Ellers var jo akslerasjonen ganske spinnvill, men såpass linjær at den kanskje ikke føles helt insane, men nok til at jeg hadde problemer med å holde hodet vekk fra nakkestøtten og til at jeg faktisk ble ørlittegranne kvalm. Mer enn nok med andre ord:)
Styringen var veldig presis, selv om den ikke var på BMW-nivå ift tilbakemelding og den slags så virker den å være en kjøreglad bil, og svingete vestlandsveier kunne forseres i meget høy hastighet:)

Jeg kjørte kl 14, da hadde bilen vært brukt til prøvekjøring siden kl 10. Den var fulladet kl 10, og med ca 2/3 batteri gjenstående viste den 32 mil. Med tanke på at kjøringen før på dagen nok ikke var den peneste, må jeg si det er meget imponerende!
ellers; det hvite interiøret er superfint, men men to små barn så er det dessverre uaktuelt for vår del.
Den største overraskelsen var stereoen. Jeg er ganske opptatt av lyd, og må si det er første gangen jeg har hørt tilnærmet high-end lyd i bil. SYKT imponerende!
jeg har fått VIN og er sikkert ikke så mange uker unna ny bil, og det kommer til å bli en sann fornøyelse.

Angående hvitt interiør. Har inntrykk av det er mange som liker det veldig godt, men velger det vekk fordi man er redd for det ikke vil holde seg fint. Og da spesielt om man har småbarn.
Vi har to små barn (1 og 4 år) og hatt hvitt interiør i en X i 2 år. Solgte bilen i januar, og setene ser enda helt strøken ut[emoji5] de er utrolig lette å rengjøre! Men bør selvfølgelig ikke bruke helt nye/uvasket jeans, ellers er de helt konge[emoji106]
Venter på model 3 nå, og har selvfølgelig gått for hvitt interiør igjen[emoji4]

Av alle ting! Stereoen glemte vi teste! Bra at noen har en mer strukturert plan.

Så bra at det hvite ser bra ut - har ikke fått sett det ennå nemlig. Var en X utstilt med hvitt, men det blir ikke det samme.

Merker jeg blir litt mindre bekymret nå. Vi har også to små (?) barn (nylig 3 og 7) og bestilte hvitt interiør. Ble overbevist at det gikk etter å ha sett rødvinstesten på et YouTube-klipp. Det blir jo skittent på sorte seter også, men man ser det ikke like godt.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Øyvind.h

Har sett mange fortvilte innlegg fra eiere med hvite seter. Men er man flink med vedlikehold/renhold og passer på at man ikke sitter i setene med vått tøy/tøy som kan farge av går det sikkert bra.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Virelli

Måkemannen

Sitat fra: bno på fredag 08. februar 2019, klokken 06:28
Var innom Stavanger forleden. Har invitasjon til prøvekjøring. Der er det fyllt heledagen i 14 dager fremover forsto jeg på selger. Lurere på om de prioriterer nye kunder. Reserverte 31.3.16 og betalte et depositum, men å få prøve bilen er vist for potensielt nye kunder? Who knows? Men ønsker ikke bilen før i mai så det er vel mulighet senere? Synes det var dårlig da å ikke sette meg på liste merkelig kundebehandling.

Klikker du på linken i mailen kan du velge dag selv.

Når jeg var der, hadde de delt opp uka i annenhver dag med de som har reservert, og de som har bestilt. Noe som muligens kan stemme da bare mandag/onsdag/fredag var ledige dager når jeg klikket meg inn.

bno

Magnus Hansen

Sitat fra: Virelli på lørdag 09. februar 2019, klokken 22:08
Barn eller ikke, kan vel sikkert uansett være lurt å peise på med noe ala det her:

Her må man være obs på at man ikke kan peise på hva som helst da dette ikke er ekte skinn. Diskutert her

https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=43715.0

Supersvein

Jeg prøvekjørte model 3 i går. Fikk en kjapp intro om de viktigste funksjonene, og så bar det av gårde. Har aldri kjørt tesla før, knapt nok en elbil. Bilen fungerte som en drøm. Helt intuitiv å operere, så man trengte ikke gjøre noe annerledes enn i en hvilken som helst annen bil. Responsen i gassen var uvirkelig forhold til biler med forbrenningsmotor. Opplevelsen kan mest sammenlignes med japanske motorsykler med navn som slutter på r.
Bilen var åpenbart hel ved og ga ett veldig positivt inntrykk. Ikke på ett eneste område leverte bilen dårligere enn hva jeg har forventer. Hvis jeg skal grave dypt i skuffen for å finne noe å klage på, så var det litt uvant konfigurasjon på hjulopphenget. Jeg opplevde at fjærstivheten var litt i overkant. Skal man sammenligne med BMW msport-understell så har de litt lavere fjærstivhet, men kompenserer med mer kompresjonsdemping. Vil tro dette er en smakssak, men de som kjøper en performance har sikkert ikke noe problem med å ofre litt kjørekomfort.

Mitt mål med prøvekjøringen var å finne ut om bilen stemte med det bildet jeg har dannet meg basert på informasjon fra tesla selv og diverse tester OL. Min konklusjon var at det stemte, og stort sett leverte bedre enn mine forventninger.

Emils

Da ser det ut til at Tesla har åpnet opp for å booke prøvekjøringer av Model 3 via nettsiden og da for 1 times kjøretur også.

bno

Prøvde en P i går. Kortversjon: Veldig god å kjøre. Sammenfallende erfaring som andfre her, men synes ikke dekkstøy var plagsomt. Subjektivet, mindre fremherskende enn i min Kona. Bare å glede seg ikke så mye mer å si.

Siilverpants

Hei,

Disclaimer: dette var første gang jeg i det hele tatt satte fot i en Tesla

I går (14.02) fikk jeg ca 20 min med en Tesla Model 3 Performance på veiene her i Trondheim. Hadde avtalt med Tesla at vi skulle ut å kjøre kl 1930, jeg var vel fremme i lokalene rundt 1920 og fikk titte litt på bilen de hadde stående i lokalet frem til den jeg skulle kjøre var klar. Rundt kl 1940 satt jeg i bilen vi skulle prøvekjøre, og fikk en lynrask gjennomgang av hvordan man stiller inn setet, speil og ratt. Etter dette var på plass, fikk jeg instrukser om hvordan man starter bilen, det var en opplevelse i seg selv. Jeg har aldri kjørt elbil før, og skjønte ingenting når han sa at nå kan du bare kjøre. Ikke noe motorlyd, ingenting jeg kunne se som signaliserte at bilen var startet og klar til å rygges ut av pplassen.

Kom oss ut på veien, og merket med en gang at 20" dekk gjorde at det føltes ut som jeg kjørte bil med dårlig servo, men ellers føltes det ganske bra ut. På forhånd var jeg spent på hvordan alt det med skjermen kom til å oppleves, men det var egentlig veldig naturlig at man gløttet ned til høyre for å se fart m.m og opplevdes veldig bra. Blinklys tok det lang tid før jeg ble klok på, var litt vanskelig å skjønne når de skrur seg av automatisk eller når man måtte trå til selv, og for meg føltes bryteren ganske klein å bruke, men så er jeg vant til å kjøre en Mazda fra 2008. Kom oss etterhvert ut på E6 og han ønsket da at jeg skulle slå på autopiloten som jeg kaller det for å teste den, dette ble en svært skuffende opplevelse. Vi nærmet oss etterhvert en påkjøringsrampe, og hadde veldig god margin til bussen og personbilen som kjørende ned der. På det punktet jeg ville bremset ned litt selv for å slippe dem inn, fortsatte Tesalen i 80km/t. Jeg spurte Tesla representanten om jeg burde gjøre noe, men han sa at jeg bare skulle ta med ro og la bilen finne ut av det. Det tok ikke mange sekunder etter dette før jeg var på vei til å bremse og skifte fil, da vi plutselig sto side om side med både bussen og personbilen som var på vei ut, dette var på vei mot kollisjon. Teslaen gjorde da en bråstopp og kastet seg litt ut i motsatt felt, sannsynligvis viste den at det ikke var noen bil der men hjerte gjorde likevel et hopp da dette skjedde. Jeg tok kontroll over bilen igjen og kjørte videre, dog med en følelse av at Tesla selgeren ikke var helt kjent med bilen og dens funksjoner. Etter dette kom vi litt opp i fart, og merket at det var mye vindstøy i kupeen, mer enn det er i min Mazda fra 2008. Veien videre var smooth sailing, fikk kjent på den råe akselerasjonen til bilen som går fra 0-100 på 3.7 sekunder og at man sitter veldig godt i setene, ser for meg at dette er en fantastisk bil å dra på langtur med.

Oppsummert så syns jeg fremdeles bilen er attraktiv, dog trekker opplevelsen med servicen jeg fikk fra Tesla selgeren og den episoden med "autopiloten" ned en del. Jeg føler også at 20" felger blir for mye på denne bilen, og vil nok bestille LR eller den billig varianten som kommer senere. Kunne sikkert ha skrevet en lengre og mer detaljert rapport på opplevelsen, men får heller svare på enkeltspørsmål om noen har det

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA