Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ny bruker med Think :)

Startet av Saxo, mandag 14. november 2011, klokken 10:02

« forrige - neste »

gbzdoc

Sitat fra: Lynet på tirsdag 22. mai 2012, klokken 15:19
Sitat fra: Stjerneglis på tirsdag 22. mai 2012, klokken 10:10
Det er ikke noe merkelig i dette. Er kun et kostnadspørsmål. Hadde elbilene til Nissan og Mitsubishi vært i samme prisklasse som Tesla, så hadde de nok hatt slike løsninger de også...

Mitsubishi har kjøling med AC-anlegget ved hurtiglading!

Er du sikker på dette? Jeg trodde Mitsu kjølte batteriet under lading i starten når jeg hadde den, men viste seg å være kun laderen. Men dette er ved vanlig lading.

gbzdoc

Sitat fra: Aspiranten på tirsdag 22. mai 2012, klokken 13:53
Så hardt som jeg kjører min Leaf har jeg likevel enda til gode å se temperaturen stige.  :P

Det må vel isåfall være hurtiglading først for deretter å cruise i 120 kontinuerlig, gbzdoc?

Har da sett den stige både sommer og vinter under både kjøring og hurtiglading, men den har et veldig stort temperaturområde på bla. tre streker som gjør at dersom du er på den nedre delen ved start så er det ganske mange grader du skal opp før det synes i dashen.

Men det står i instruksjonsboka at dette kan skje, f.eks. ved kjøring i høye hastigheter over lengere tid.

Bård

Om Nissan sier det er 175km på batteriet burde det være tilnærmet det, selv om du lader alltid til 100%.
Om en sjekker rundt regner en ett tap på 2% kapasitet per 16 000 km distanse ihht tabeller.

Dersom Nissan lar deg bruke 21kw av en kapasitet på 24kw samt gir en garanti på 100 000km sier det seg selv om du regner over det, du vil sitte med 21kw kapasitet etter 100 000km etter dette begynner du å miste distanse, men er utenfor garanti så sånn er det bare.
Ny pakke koster i dag 9000US$ pluss montering som da ender opp med omtrentlige 60 000 kr antar en.

60 000 / 100 000 = 60 øre per kilometer i batteri kostnad om du alltid skal være på topp. Dette er selvsagt noe de fleste ikke kalkulerer inn ved kjøp av elbil. Så om en tar lading pluss batteri så koster det vel 80 000 kroner for 100 000 km distanse, en Diesel bil med si 0,55 liter per mil forbruk vil koste omtrent 77 000 kroner i brent drivstoff, utenom koster jo olje, filter o.l. penger og sluttsummen er nok litt over Leaf, men ikke så mye som en antar. Det er på bompenger, parkering o.l. en sparer inn på sluttsummen på Leaf. Om en da MÅ eie 2 biler mot 1 bil er elbil egentlig rent tap av penger, dersom man krever at batteriet skal yte som annonsert hele tiden.

Om du har 2 biler men kan leve med en sparer en masse penger, MÅ du ha to kan Leaf lønne seg som den ene bilen, men en må kalkulere inn batteri som en del av regningen. :)

vangli

#63
Noe som kompliserer regnestykket litt er kapasitet og prisutviklingen på batteriene, og om det finnes erstatninger om 5-10 år. Slik trenden er i dag vil batteriprisene synke med en del prosent pr år samtidig som kapasiteten vil øke. Kanskje er det ikke helt urimelig å anta at batteripakken ved eventuelt bytte vil koste vesentlig mindre enn $9000 når bytte er aktuelt, kanskje til og med med øket kapasitet. For prompebiler vil det neppe være en slik prisutvikling   ::)

Mvh Bent
Leaf eier fra 24/1-2012

Thomas Parsli

Nå forventer vel de fleste (elbil)produsenten  rundt 30% reduksjon i pris på batteriene per år...

Vi bør kunne forvente mer enn en halvering i pris over fem år -og at batteriene som tas ut av bilen har en verdi.
(På den annen siden vil man kanskje ønske å sette inn batterier med høyere kapasitet)

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 01. juni 2012, klokken 09:54
Nå forventer vel de fleste (elbil)produsenten  rundt 30% reduksjon i pris på batteriene per år...

Vi bør kunne forvente mer enn en halvering i pris over fem år -og at batteriene som tas ut av bilen har en verdi.
(På den annen siden vil man kanskje ønske å sette inn batterier med høyere kapasitet)

Thomas
30% var å ta i ganske godt. Tror de fleste elbilprodusentene forventer 7-8% reduksjon på cellene i året. Det vil si en halvering på ca 8 år. Med dagens priser på ca $400/kWh i cellene og $100/kWh i innpakkingen vil en batteripakke på 24 kWh koste i området $7200 om 8 år. (Vet ikke hvor tallet for $9000 i dag kommer fra. Jeg har sett ganske mye høyere tall.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

BE

Sitat fra: Bård på fredag 01. juni 2012, klokken 09:31
Om Nissan sier det er 175km på batteriet burde det være tilnærmet det, selv om du lader alltid til 100%.
Om en sjekker rundt regner en ett tap på 2% kapasitet per 16 000 km distanse ihht tabeller.

Dersom Nissan lar deg bruke 21kw av en kapasitet på 24kw samt gir en garanti på 100 000km sier det seg selv om du regner over det, du vil sitte med 21kw kapasitet etter 100 000km etter dette begynner du å miste distanse, men er utenfor garanti så sånn er det bare.
Ny pakke koster i dag 9000US$ pluss montering som da ender opp med omtrentlige 60 000 kr antar en.

60 000 / 100 000 = 60 øre per kilometer i batteri kostnad om du alltid skal være på topp. Dette er selvsagt noe de fleste ikke kalkulerer inn ved kjøp av elbil. Så om en tar lading pluss batteri så koster det vel 80 000 kroner for 100 000 km distanse, en Diesel bil med si 0,55 liter per mil forbruk vil koste omtrent 77 000 kroner i brent drivstoff, utenom koster jo olje, filter o.l. penger og sluttsummen er nok litt over Leaf, men ikke så mye som en antar. Det er på bompenger, parkering o.l. en sparer inn på sluttsummen på Leaf. Om en da MÅ eie 2 biler mot 1 bil er elbil egentlig rent tap av penger, dersom man krever at batteriet skal yte som annonsert hele tiden.

Om du har 2 biler men kan leve med en sparer en masse penger, MÅ du ha to kan Leaf lønne seg som den ene bilen, men en må kalkulere inn batteri som en del av regningen. :)

Du må ikke glemme å ta kostnaden med motorbytte på dieselbilen med i regnestykket. Denne har sannsynligvis også en reduksjon på minst 2% i effekt, hvis den ikke da har fullstendig havari. Kostnaden på dette motorbytte vil nærmest garantert være høyere enn kostnaden på batteribytte på Leaf om 5 år.

Men hvem pokker bytter motor etter kjørte 100 000 km? Jeg tipper det gjøres av litt flere enn de som bytter batteri på en Leaf om 5 år.

Dette er med andre ord et ikke-problem  ;D
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

mariowing

60 øre pr km forutsetter at du kasserer batteriet etter 100 000 km og kjøper et nytt fordi du krever full kapasitet til en hver tid. Det blir litt merkelig for mitt kjøremønster. Jeg kjører 3-6 mil om dagen i snitt med Leaf'en. Det klarer jeg selv om batteriet kommer helt ned i 50% av kapasiteten så det er først når kapasiteten nærmer seg et slikt nivå jeg må bytte batteri. Og da er trolig bilen blitt så gammel/gått så langt at jeg personlig vil kjøpe en ny bil i stedet for. Dessuten har et redusert batteri også en verdi som Thomas påpeker.

Jeg kan da sette opp et regnestykke som sier at batteriet holder til mitt bruk i 400 000 km (gitt 2% tap pr 16000 km som jeg forsto var et tall du hadde funnet) og da kasserer jeg bilen. Så da blir min batterikostnad 280 000 kr for en Leaf / 400 000 = 70 øre pr kilometer.

Øvrige besparelser for mitt vedkommende er bompenger på ca 25 kroner pr dag. Hvis vi sier 5 mil pr dag og en bompassering pr dag så får jeg 400 000 / 50 = 8000 dager med kjøring ut av bilen. 8000 turer gjennom bommen * 25 kr pr gang = 200 000 kroner spart. Nå spørs det kanskje om Leaf'n varer i 22 år da men mitt hovedpoeng er at det alltid er mulig å regne på slike scenoarier og stort sett få det svaret man ønsker seg ;-)
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Thomas Parsli

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 01. juni 2012, klokken 10:13
30% var å ta i ganske godt. Tror de fleste elbilprodusentene forventer 7-8% reduksjon på cellene i året. Det vil si en halvering på ca 8 år. Med dagens priser på ca $400/kWh i cellene og $100/kWh i innpakkingen vil en batteripakke på 24 kWh koste i området $7200 om 8 år. (Vet ikke hvor tallet for $9000 i dag kommer fra. Jeg har sett ganske mye høyere tall.)

http://green.autoblog.com/2012/02/21/battery-cost-dropping-below-200-per-kwh-soon-says-teslas-elon/
-Og hvis du ikke stoler på Elon Musk (det er grunner til det): "Makoto Yoda, president of Mitsubishi's battery supplier, GS Yuasa, says that due to mass production, the price of its lithium batteries will soon be a quarter of what it was in 2009."

Wired har hatt en del artikler om elbiler -og det var i en av disse flere av produsentene vedgikk at de regnet med opp til 30% reduksjon i prisene per år. Jeg finner ikke referansen, men vi er kanskje enige om at 50% over 5år er sannsynlig?

Nå har vel ikke Nissan satt en pris på batteriene i Leafen, men mye tyder på at dagens pris på batteriene er nærmere $20k.

Okke som: jeg ser ingen grunn til at betteribytte på Leafen blir spesielt dyrt om 5-10 år :)

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Lynet

Sitat fra: gbzdoc på onsdag 23. mai 2012, klokken 21:56
Sitat fra: Lynet på tirsdag 22. mai 2012, klokken 15:19
Sitat fra: Stjerneglis på tirsdag 22. mai 2012, klokken 10:10
Det er ikke noe merkelig i dette. Er kun et kostnadspørsmål. Hadde elbilene til Nissan og Mitsubishi vært i samme prisklasse som Tesla, så hadde de nok hatt slike løsninger de også...

Mitsubishi har kjøling med AC-anlegget ved hurtiglading!

Er du sikker på dette? Jeg trodde Mitsu kjølte batteriet under lading i starten når jeg hadde den, men viste seg å være kun laderen. Men dette er ved vanlig lading.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Espen Hugaas Andersen

#70
Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 01. juni 2012, klokken 12:08
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 01. juni 2012, klokken 10:13
30% var å ta i ganske godt. Tror de fleste elbilprodusentene forventer 7-8% reduksjon på cellene i året. Det vil si en halvering på ca 8 år. Med dagens priser på ca $400/kWh i cellene og $100/kWh i innpakkingen vil en batteripakke på 24 kWh koste i området $7200 om 8 år. (Vet ikke hvor tallet for $9000 i dag kommer fra. Jeg har sett ganske mye høyere tall.)

http://green.autoblog.com/2012/02/21/battery-cost-dropping-below-200-per-kwh-soon-says-teslas-elon/
-Og hvis du ikke stoler på Elon Musk (det er grunner til det): "Makoto Yoda, president of Mitsubishi's battery supplier, GS Yuasa, says that due to mass production, the price of its lithium batteries will soon be a quarter of what it was in 2009."

Wired har hatt en del artikler om elbiler -og det var i en av disse flere av produsentene vedgikk at de regnet med opp til 30% reduksjon i prisene per år. Jeg finner ikke referansen, men vi er kanskje enige om at 50% over 5år er sannsynlig?

Nå har vel ikke Nissan satt en pris på batteriene i Leafen, men mye tyder på at dagens pris på batteriene er nærmere $20k.

Okke som: jeg ser ingen grunn til at betteribytte på Leafen blir spesielt dyrt om 5-10 år :)

Thomas
"Not-too-distant future" kan fint være 5-10 år, og hvem vet om prisene til GS Yuasa var veldig høye i 2009? Hvis de akkurat hadde begynt med denne typen produksjon kunne batteriprisene fint være på $2000/kWh.

Jeg går med på at det er mulig batteriprisene er på 50% om 5 år, men i så fall vil jeg ta det som en gledelig overraskelse. Jeg kommer ikke til å ta utgangspunkt i dette, fordi da er det større sjanse for å bli skuffet enn noe annet.

(Man kan jo regne litt på det i en apples-to apples sammenligning. I Februar 2009 kostet en batteripakke til Tesla Rodster (på 53 kWh) ca $36 000. I dag koster en 85 kWh batteripakke til Tesla Model optimistisk sett rundt $35 000. Altså i 2009 var prisen per kWh på pakkenivå ca $680/kWh, og nå i 2012 er prisen ca $412/kWh. Det blir ca 15% nedgang per år. Hvis denne trenden fortsetter skal vi under $200/kWh i ca 2017. Men trenden fortsetter neppe like sterkt, fordi jo billigere cellene blir, jo større andel av prisen utgjør aluminium-rammen, arbeidet med å sette det sammen, osv. Hvis vi antar 10% nedgang per år ser vi på 2019.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Mortenmann

Gode nyheter fra USA. Ny batteripakke til Leaf selges til kunde for rett under 5000$. Rundt 6000$ med montering.
Kilde: http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=30&t=9957&start=50
Dersom dette stemmer er det en svært gledelig utvikling, og det å eie en leaf ble ennå mer økonomisk!
SølvLeaf

RuneW

Sitat fra: Mortenmann på fredag 14. september 2012, klokken 08:56
Gode nyheter fra USA. Ny batteripakke til Leaf selges til kunde for rett under 5000$. Rundt 6000$ med montering.
Kilde: http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=30&t=9957&start=50
Dersom dette stemmer er det en svært gledelig utvikling, og det å eie en leaf ble ennå mer økonomisk!

Linken din virker ikke (hos meg i alle fall).

Edit: Det var visst hele mynissanleaf som var nede.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Mortenmann

Børster støv av en gammel tråd...
Har en Leaf som har gått 20.000 ikke merket redusert kapasitet på batteriet. Lader stortsett til 80%, oppbevarer mest mulig på 40%
Det heter seg at et li-ion batteri bør tømmes innimellom for å unngå at det avleires kobber i cellene. Noen som vet om dette gjelder Leafen?
SølvLeaf

Ladefabrikken

Aldri hørt noe om det.
Men jeg tror ikke noe på at man kan få en ny batteripakke til Leaf for 5000$.

Det er langt under det men må ut med for en litium-ion pakke fra Kina på den samme størrelsen.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA