Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ny bruker med Think :)

Startet av Saxo, mandag 14. november 2011, klokken 10:02

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Aspiranten på mandag 21. mai 2012, klokken 20:59
Det er vel også bare ett tidspørsmål før vi ser den samme mishandlingen inne på Røros med 40 minus på de stakkars batteriene.

Batteriene taper kapasitet midlertidig i kulde, men ikke permanent. Jo kaldere klima, jo lengre varer batteriene. Vi burde derfor få meget god levetid på dem her i landet sammenlignet med Phoenix, Arizona.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Mortenmann

Sitat fra: jkirkebo på mandag 21. mai 2012, klokken 21:10
Sitat fra: Aspiranten på mandag 21. mai 2012, klokken 20:59
Det er vel også bare ett tidspørsmål før vi ser den samme mishandlingen inne på Røros med 40 minus på de stakkars batteriene.

Batteriene taper kapasitet midlertidig i kulde, men ikke permanent. Jo kaldere klima, jo lengre varer batteriene. Vi burde derfor få meget god levetid på dem her i landet sammenlignet med Phoenix, Arizona.
Artig å lese i tråden at folka over dammen har fått med seg at Leafen har solgt 1000 i Norge, og nevner nettopp det at landet er perfekt for denne batteriteknologien:-)
Mye spennende i denne tråden. Uansett årsak så får vi høre hvordan våre biler vil oppføre seg om 100.000km?
Første tegn er at man lader 80%, men får bare 9 streker.
SølvLeaf

Aspiranten

Sitat fra: jkirkebo på mandag 21. mai 2012, klokken 21:10
Sitat fra: Aspiranten på mandag 21. mai 2012, klokken 20:59
Det er vel også bare ett tidspørsmål før vi ser den samme mishandlingen inne på Røros med 40 minus på de stakkars batteriene.

Batteriene taper kapasitet midlertidig i kulde, men ikke permanent. Jo kaldere klima, jo lengre varer batteriene. Vi burde derfor få meget god levetid på dem her i landet sammenlignet med Phoenix, Arizona.

Derfor det står at man aldri skal la bilen stå ute i over 20 minus 7 dager i strekk i instruksjonsboka?

Vil anta at det bryter garantivilkårene om man gjør det.
Nissan Leaf

jkirkebo

Sitat fra: Aspiranten på mandag 21. mai 2012, klokken 21:59
Derfor det står at man aldri skal la bilen stå ute i over 20 minus 7 dager i strekk i instruksjonsboka?

Vil anta at det bryter garantivilkårene om man gjør det.

Det er for at batteriet ikke skal fryse. Så lenge du har over 30% SOC eller bilen er plugget i vil batterivarmeren søre for at så ikke skjer.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

gbzdoc

Må si jeg liker Tesla sin løsning vesentlig bedre: Batteriet kjøles eller varmes, avhenhig av hva som trengs. Batteriet holder alltid jevn temperatur.

Merkelig at hverken Nissan eller Mitsubishi har gjort noe tilsvarende.

Stjerneglis

Det er ikke noe merkelig i dette. Er kun et kostnadspørsmål. Hadde elbilene til Nissan og Mitsubishi vært i samme prisklasse som Tesla, så hadde de nok hatt slike løsninger de også...
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - 104300 km - solgt...
2017 Alfa Romeo Giulia Super 2.0 TB

Aspiranten

Langs kysten av Norge ligger jo temperaturene mellom -10 og +25, mao. perfekte forhold, og dermed til en viss grad bortkastet med aircondition på batteriene.

Heldigvis vet hvermannsen at det er for kaldt i Norge til at elbilen blir en hit, de passer bedre i USA og Spania der det er varmt!  :D
Nissan Leaf

gbzdoc

Tror neppe kostnaden på et varme/kjølesystem for batteriene hadde gjort det helt store utslaget på prisen. Både kjøling og varme er allerede på plass, det er bare snakk om å legge veien innom batterikassa...

Kjører du Leafen litt hardt en varm sommerdag på motorveien så risikerer du at temperaturen blir for høy og motorkraften reduseres. Og om vintern vet vi alle hva som skjer med batterikapasiteten. (Og ikke bare pga. bruk av varmeapparat.)

De har allerede giddet å putte en halvhjertet varmematte i batterikassa, så hvorfor ikke heller gjøre det skikkelig?

Om et par år skal jeg banne på at man ikke får en eneste elbil uten tempertur-management på batteriene, på linje med utviklingen for ABS bremser og Airbag.

(Med mindre det kommer nye og bedre batterier der temperatur spiller en mindre rolle... Tvilsomt...)

RuneW

Sitat fra: gbzdoc på tirsdag 22. mai 2012, klokken 13:34Kjører du Leafen litt hardt en varm sommerdag på motorveien så risikerer du at temperaturen blir for høy og motorkraften reduseres.

Ved hvilke temperaturer og effekt-uttak skjer ting som dette? Det kommer antageligvis aldri til å skje meg med min kjøring, men er litt nysgjerrig likevel.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Aspiranten

Så hardt som jeg kjører min Leaf har jeg likevel enda til gode å se temperaturen stige.  :P

Det må vel isåfall være hurtiglading først for deretter å cruise i 120 kontinuerlig, gbzdoc?
Nissan Leaf

Lynet

Sitat fra: Stjerneglis på tirsdag 22. mai 2012, klokken 10:10
Det er ikke noe merkelig i dette. Er kun et kostnadspørsmål. Hadde elbilene til Nissan og Mitsubishi vært i samme prisklasse som Tesla, så hadde de nok hatt slike løsninger de også...

Mitsubishi har kjøling med AC-anlegget ved hurtiglading!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

erikf

Sitat fra: Aspiranten på mandag 21. mai 2012, klokken 20:59
Ja, den virket nå.

Ikke bare har bilene stått i ett ørkenlandskap, men de har også vært gjennom en av de verste hetebølgene i moderne historie. August 2011 var visstnok helt grusom ettersom jeg skjønte fra svarene der inne. Godt over 40 varmegrader en uke i strekk...

Det er vel også bare ett tidspørsmål før vi ser den samme mishandlingen inne på Røros med 40 minus på de stakkars batteriene.

Elbil har fremdeles sine begrensninger...
Fossilbiler blir vel ødelagte på mange flere måter enn elbilene av ekstreme temperaturer.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

Sverre_E

Når jeg lader til "80%" vises det 84% på web-siden. Har hatt bilen en drøy måned.
Mon tro om ladeprosenten for 80% vil forandres med tiden?
Blå Leaf. April 2012. Vår første elbil! Og eneste bil...

RuneW

Sitat fra: Sverre_E på onsdag 23. mai 2012, klokken 20:12
Når jeg lader til "80%" vises det 84% på web-siden. Har hatt bilen en drøy måned.
Mon tro om ladeprosenten for 80% vil forandres med tiden?

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,5021.0.html
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Mortenmann

Sitat fra: Sverre_E på onsdag 23. mai 2012, klokken 20:12
Når jeg lader til "80%" vises det 84% på web-siden. Har hatt bilen en drøy måned.
Mon tro om ladeprosenten for 80% vil forandres med tiden?
Det er fordi Carwings tar utgangspunkt i antall streker, og regner % av disse. 1/12 x 10 streker er 83,33
Så enkelt, og så unøyaktig ;-)
SølvLeaf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA