Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ny bruker med Think :)

Startet av Saxo, mandag 14. november 2011, klokken 10:02

« forrige - neste »

foxy

noe jeg ikke skjønner her...

skal man lade bilen bare til 80% av kapasitet hjemme eller i byen?
I-miev 2011
Asker

sven erik

hei rart dere har det med 80% på i miven står det at en skal minst 2 ganger i uka fylle bilen opp å set er om å jøre å bruke hele pakken  sån som den er  å jeg har spørt å på levrandøren sier en at det er for om man bare lader til 80% vil bateriene bli bare på  80% å tape seg   å de mener det er bedre å lade bateriene fra halv til full ofte en å lade fra tom til 80% ofte eller hele tiden  det er derfor en blir rådet til å ikke bare bruke hurtig lader å
men men

daggad

Disse batteriene trives absolutt best mellom 20% og 80% soc. Over/under går bra bare ikke bilen blir stående lenge i denne tilstanden.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

hkaspenberg

Sitat fra: sven erik på torsdag 10. mai 2012, klokken 16:16
hei rart dere har det med 80% på i miven står det at en skal minst 2 ganger i uka fylle bilen opp å set er om å jøre å bruke hele pakken  sån som den er  å jeg har spørt å på levrandøren sier en at det er for om man bare lader til 80% vil bateriene bli bare på  80% å tape seg   å de mener det er bedre å lade bateriene fra halv til full ofte en å lade fra tom til 80% ofte eller hele tiden  det er derfor en blir rådet til å ikke bare bruke hurtig lader å
men men
Hver eneste bilselger har sin utgave av "sannheten". Når det gjelder iOn/CZero så er det ihvertfall 5år/120.000km garanti med minst 80% gjenværende ytelse. Brukermanualen sier ikke noe annet enn at man bør full-lade minst hver 14 dag. Dette rådet går sikkert på at pakka trenger fulle ladinger for å unngå at cellene blir ujevne.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

PerG

#34
" Når det gjelder iOn/CZero så er det ihvertfall 5år/120.000km garanti med minst 80% gjenværende ytelse.
;-D Hans"

iOn hadde ikke garanti på gjenværende ytelse da jeg var rundt og ba om tilbud på elbil tidligere i år. czero selgeren sendte meg aldri et tilbud så jeg vet ikke hva dei har, men jeg tror den eneste som har granti på gjenværende ytelse er imiev.

Aspiranten

Sitat fra: RuneW på torsdag 10. mai 2012, klokken 15:38
Forresten pussig at du, for å berolige meg, quotet denne bra-for-batteriet-oppskriften til han som mente å vite bedre:

"it never sits at over 80% charge for more than a few hours."

Det var jo nettopp det jeg ytret min bekymring rundt...  Siden jeg har timeren på 00:00-00:00 kan det godt hende at bilen står et døgn-halvannet til 80% lading. Og nesten alltid i minst 12 timer.

Instruksjonsboka sier at du skal sette timeren til 80% hvis du drar på en lang ferie. Jeg tror Nissan hadde laget en "på ferie 50%" modus hvis det var skikkelig kritisk.

Massesøksmål, USA, etc.
Nissan Leaf

foxy

jeg lader hele tiden når jeg har tilgang på strøm, skal man i tillegg passe på at batteri er på et vis nivå hele tiden blir det umulig i hverdagen!

I-miev 2011
Asker

gbzdoc

Reglene er enkle fra Nissan sin side:

- La ikke bilen stå i flere dager med 100% lading, bruk da heller 80%.
- Ikke sett bilen til lading opp til 100% hvis batteriet ikke er tappet ned mer enn 90% (tror de brukte et litt høyere tall, sjekk instruksjonsboka de som vil spikke litt fliser.)

I hverdagen for meg beryr det følgende:

- Skal jeg ikke bruke bilen på noen dager: 80%
- Tapper jeg batteriet mindre enn to streker: Ingen lading, eller 80% så jeg kan varme/kjøle fra strømnettet. Men må jeg ha full pupp så lader jeg den opp til 100% likevel. Skal jo bruke kjerra! ;-)

Som regel tappes batteriet ned til rundt 50% og lades til 100% hver eneste dag. Gjerne flere ganger om dagen, om det trengs. Tappes også ned til to-tre streker rett som det er. Unngår helst skilpadda, og lader når jeg kan.

Ladefabrikken

Sitat fra: gbzdoc på torsdag 10. mai 2012, klokken 22:29
Reglene er enkle fra Nissan sin side:

- La ikke bilen stå i flere dager med 100% lading, bruk da heller 80%.
- Ikke sett bilen til lading opp til 100% hvis batteriet ikke er tappet ned mer enn 90% (tror de brukte et litt høyere tall, sjekk instruksjonsboka de som vil spikke litt fliser.)

I hverdagen for meg beryr det følgende:

- Skal jeg ikke bruke bilen på noen dager: 80%
- Tapper jeg batteriet mindre enn to streker: Ingen lading, eller 80% så jeg kan varme/kjøle fra strømnettet. Men må jeg ha full pupp så lader jeg den opp til 100% likevel. Skal jo bruke kjerra! ;-)

Som regel tappes batteriet ned til rundt 50% og lades til 100% hver eneste dag. Gjerne flere ganger om dagen, om det trengs. Tappes også ned til to-tre streker rett som det er. Unngår helst skilpadda, og lader når jeg kan.

Er nok veldig enig med deg her. Jeg tror nok det er mer viktig å ikke kjøre batteripakken helt tom enn det er å lade dem opp til 100%  litt rart at det ikke står så mye om det i instruksjonsboken.

Jeg har enda ikke kjørt så langt ned at jeg har fått skilpadda fram, og kommer til å ungå det så lenge jeg kan. Har man en eller to celler som er litt dårligere kapasitet så sliter de mye hvis man kjører pakken ofte langt ned. Men det er jo veldig god margin Nissan har laget i topp og bund så det kan nok hende at det er ett fett hva man gjør.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Mortenmann

Nissan har lagt inn buffere i topp og bunn på batteripakken. Betyr det at ettersom batteriet blir slitt blir dette effekttapet belastet på bufferen?
Altså at vi ikke vil merke noe på rekkevidden før bufferen er tæret et stykke ned?
SølvLeaf

Carl Anton Stenling

Sitat fra: Mortenmann på fredag 11. mai 2012, klokken 09:01
Nissan har lagt inn buffere i topp og bunn på batteripakken. Betyr det at ettersom batteriet blir slitt blir dette effekttapet belastet på bufferen?

Tviler på at Nissan har valgt å redusere bufferen etterhvert som batteriet eldes. En slik tilnærming ville kunne gitt akselererende aldring og jeg tviler på at Nissan tar en slik risiko. Garantidiskusjonen tilsier også at ekstramarginene i Nissans batteri neppe er veldig store.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Mortenmann

En del i Arizona begynner å miste batterikapasitet nå. Noen opplever ned mot 80% av orginal kapasitet på ett år og rundt 20.000km.
http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=30&t=8802&sid=81b696b6a17ce931d8aa471e1d67878b&start=230
Det later til at varmen er hovedsynderen, samt mye lading/lagring på 100%
De hadde en periode med 40-47grader C i august i fjor. Skal bli spennende å følge dette. Dekker Nissan reperasjon? Holder det med å skifte enkeltceller?
SølvLeaf

Aspiranten

Nissan Leaf

Mortenmann

SølvLeaf

Aspiranten

Ja, den virket nå.



Ikke bare har bilene stått i ett ørkenlandskap, men de har også vært gjennom en av de verste hetebølgene i moderne historie. August 2011 var visstnok helt grusom ettersom jeg skjønte fra svarene der inne. Godt over 40 varmegrader en uke i strekk...

Det er vel også bare ett tidspørsmål før vi ser den samme mishandlingen inne på Røros med 40 minus på de stakkars batteriene.

Elbil har fremdeles sine begrensninger...
Nissan Leaf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA