Hovedmeny

Vi som har bestilt - Hva gikk du for ?

Startet av Pallesnekkern, fredag 07. desember 2018, klokken 21:18

« forrige - neste »

Solheim

Sitat fra: turfsurf på mandag 24. desember 2018, klokken 16:56
Er ikke ACC uten EAP. Men jeg ville og kjøpt med FSD for å sikre HW3 oppgradering.

Korrekt, uten EAP får man kun vanlig "dum" cruise control. Men man kan vell ikke velge FSD enda? Den blir sikkert tilgjengelig når de faktisk nærmer seg FSD.

Sulle

Mulig å bestille FSD «off menu». Koster 41 800,-. Det er ca dobbelt av hva jeg betalte på S'en...
Model 3 LR 2019 - FSD, HW3
Model S 75D 2017 - FSD, HW3/MCU1
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland
Enkle, mobile ladeløsninger
https://www.eldrift.no/

Solheim

Er det fortsatt mulig? Ifølge Elon på twitter var det kun mulig i en uke etter de bestemte seg for å fjerne FSD.

Sulle

Det er fortsatt mulig. Fikk denne e-posten fra Tesla:
«Sigbjørn,
Takk for samtalen. Hvis du ønsker full selvkjøring med din Model 3 koster det 41 800 kr.
Hvis du ønsker å bestille dette til Model 3 må du sende oss en mail så vi kan legge til det i din bestilling.»
Model 3 LR 2019 - FSD, HW3
Model S 75D 2017 - FSD, HW3/MCU1
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland
Enkle, mobile ladeløsninger
https://www.eldrift.no/

RuneW

TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

olavxxx

FSD er ikke vits å kjøpe i alle fall. Da er det bedre å selge bilen når man vil ha ny hw

ladov

For meg er AP et must og jeg hadde tatt det selv på den ennå ikke produserte $35k-varianten.

Dere husker kanskje han karen som ble drept i en Model S da han lot AP ta over mens han så på film og så ble drept da en trailer svingte ut foran han og AP tok feil av traileren og skilt over veien og kjørte rett i traileren?

Amerikanske myndigheter undersøkte AP i etterkant og kom til 40% redusert ulykkesrisiko for biler med AP. 40% redusert risiko er for drøyt til at jeg kan la vær å kjøpe AP.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

RuneW

Sitat fra: Amoss på mandag 24. desember 2018, klokken 12:10
Sitat fra: 18650 på mandag 24. desember 2018, klokken 10:16
Hadde der vært gratis, hadde alle valgt det.

Nja, ikke vær for sikker på det ;)  Men skal innrømme at dersom det hadde vært gratis så hadde jeg i det minste tatt det opp til vurdering igjen...

Av nysgjerrighet, hvorfor skulle du ikke ha valgt det om det var gratis?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

jkirkebo

Sitat fra: RuneW på tirsdag 25. desember 2018, klokken 00:48
Sitat fra: Amoss på mandag 24. desember 2018, klokken 12:10
Sitat fra: 18650 på mandag 24. desember 2018, klokken 10:16
Hadde der vært gratis, hadde alle valgt det.

Nja, ikke vær for sikker på det ;)  Men skal innrømme at dersom det hadde vært gratis så hadde jeg i det minste tatt det opp til vurdering igjen...

Av nysgjerrighet, hvorfor skulle du ikke ha valgt det om det var gratis?

Kanskje fordi Tesla ikke lar oss velge mellom CC og ACC slik som BMW? ACC er ganske ubrukelig til tider, f.eks når jeg kjører på litt svingete veier. Kurver jeg fint tar i 80 når jeg kjører selv insisterer bilen på å bremse ned til 55-60km/t i. Dermed blir jeg nødt til å kjøre manuelt når eneste alternativ er ACC.

Blir radar dekket av snø faller ACC ut. Ingen CC som backup da heller.

På motorvei med lite trafikk kan ACC også være ganske plagsom. Man må legge seg ut i venstrefeltet svært tidlig for at den ikke skal bremse ned. Innimellom så bremser den allikevel, f.eks for skilt over veien eller i tunneler. Plagsomt.

Mulighet til å velge vanlig CC ved behov er den funksjonen jeg savner mest i Tesla. Skjønner ikke hvorfor det ikke går, det er jo mulig i omtrent alle andre biler med ACC.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Lynkjapp

Sitat fra: ladov på tirsdag 25. desember 2018, klokken 00:31
Amerikanske myndigheter undersøkte AP i etterkant og kom til 40% redusert ulykkesrisiko for biler med AP. 40% redusert risiko er for drøyt til at jeg kan la vær å kjøpe AP.
Det er vel 40% redusert risiko i forhold til total ulykkesrisiko? Det betyr at man dekker ganske mange av de 40 prosentene bare ved å holde seg edru, legge vekk telefonen og følge trafikkreglene, i tillegg til å kjøre en moderne bil med generelt god aktiv sikkerhet.

Med andre ord, hvis du i utgangspunktet ikke er en farlig fører i en farlig bil så har du allerede minsket din risiko så mye at AP ikke gir deg enda 40% redusert risiko i forhold til totalen. Det spennende spørsmålet er om en god, aktiv og lovlydig fører med vanlig AP får økt eller redusert ulykkesrisiko hvis han oppgraderer til EAP.

Amoss

Sitat fra: Autowinder på mandag 24. desember 2018, klokken 16:06
Alle hadde valgt det, ingen hadde turt la vær av hensyn til risikoen for at ikke det ville være like lett å selge den senere.

Joda, ser at mange her kjøper bil for neste eier istedet for seg selv... Men selv tenker jeg å beholde bilen til hjulene detter av eller.no slikt, og bryr meg derfor døyten i neste eier.
Model S 85D

ladov

Sitat fra: Lynkjapp på tirsdag 25. desember 2018, klokken 01:27
Sitat fra: ladov på tirsdag 25. desember 2018, klokken 00:31
Det er vel 40% redusert risiko i forhold til total ulykkesrisiko? Det betyr at man dekker ganske mange av de 40 prosentene bare ved å holde seg edru, legge vekk telefonen og følge trafikkreglene, i tillegg til å kjøre en moderne bil med generelt god aktiv sikkerhet.

Med andre ord, hvis du i utgangspunktet ikke er en farlig fører i en farlig bil så har du allerede minsket din risiko så mye at AP ikke gir deg enda 40% redusert risiko i forhold til totalen. Det spennende spørsmålet er om en god, aktiv og lovlydig fører med vanlig AP får økt eller redusert ulykkesrisiko hvis han oppgraderer til EAP.
Rapporten så spesifikt på ulykkesfrekvens på Teslaer før og etter at Tesla oppgraderte autopilotpakka med Autosteer. Demografien i gruppa var med andre ord uendret, kun teknologien var ny. Man kan selvfølgelig tenke seg at deler av gruppa vil ha større eller mindre nytte av Autopilot og hvis du føler deg sikker på at du ikke har nytte av Autopilot trenger du ikke kjøpe den. For min egen del er jeg ikke så sikker. Jeg ser ikke på meg selv som en dårlig eller uoppmerksom sjåfør men jeg vet også at folk flest har en tendens til å overvurdere egne evner bak rattet. Autopilot virker rett og slett som en veldig god ide reint sikkerhetsmessig. 40% reduksjon er veldig mye!
11kW hjemmelader

Kristian O

Kor mykje av dei 40 prosenta trur du er pga autobrems o.l. som uansett er inkludert på nyere bila?
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Lynkjapp

Sitat fra: ladov på tirsdag 25. desember 2018, klokken 17:33
Rapporten så spesifikt på ulykkesfrekvens på Teslaer før og etter at Tesla oppgraderte autopilotpakka med Autosteer. Demografien i gruppa var med andre ord uendret, kun teknologien var ny. Man kan selvfølgelig tenke seg at deler av gruppa vil ha større eller mindre nytte av Autopilot og hvis du føler deg sikker på at du ikke har nytte av Autopilot trenger du ikke kjøpe den. For min egen del er jeg ikke så sikker. Jeg ser ikke på meg selv som en dårlig eller uoppmerksom sjåfør men jeg vet også at folk flest har en tendens til å overvurdere egne evner bak rattet. Autopilot virker rett og slett som en veldig god ide reint sikkerhetsmessig. 40% reduksjon er veldig mye!
Det var ikke meningen som kritikk til de som har valgt EAP eller en idé om at de er dårlige sjåfører. :) Bare nysgjerrig på hvordan man har regnet på dette, siden man enkelt kan utelukke seg selv fra noen av risikogruppene. Det tydeligste eksemplet på det er fyllekjøring, som er en statistikk det er rimelig enkelt å holde seg utenfor. Det er bare å la være å drikke og kjøre. Å si at man klarer det er ikke å overvurdere sine evner som sjåfør, hvis ikke man jevnlig drikker seg til uberegnelighet. :)

Jeg har valgt å ikke gå for EAP av to grunner:
1. Det blir en alt for stor del av kostnaden for bilen.
2. Jeg har et håp at hele eller deler av EAP blir mulig å kjøpe til redusert pris i en nær fremtid. Muligens optimistisk, men jeg tar sjansen.

ladov

Sitat fra: Kristian O på tirsdag 25. desember 2018, klokken 17:37
Kor mykje av dei 40 prosenta trur du er pga autobrems o.l. som uansett er inkludert på nyere bila?
Ingen? Undersøkelsen omfatter kun biler med APv1. For APv1 er AEB inkludert også for de som ikke har betalt for å aktivere autopilot.

Noe mer jeg skal søke opp for deg? ;)
11kW hjemmelader

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA