Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Counterpointer

Fint om noen legger viktige punkter fra presentasjonen her [emoji1360]

k1

Sitat fra: VistaX på onsdag 01. mars 2023, klokken 21:29
Sitat fra: rlnd på onsdag 01. mars 2023, klokken 10:23

https://www.youtube.com/watch?v=Hl1zEzVUV7w

Klokken 22:00 i dag
Takk. Hvor lenge pleier det å vare?

2,5t med keynotes og Q&A
Edit* Og etter hva jeg klarer å regne om klokkeslett til blir 3pm i california til kl 00.00 her i norge.
[attachment id=0 msg=1094032]

Storg

Sitat fra: k1 på onsdag 01. mars 2023, klokken 22:16
Sitat fra: VistaX på onsdag 01. mars 2023, klokken 21:29
Sitat fra: rlnd på onsdag 01. mars 2023, klokken 10:23

https://www.youtube.com/watch?v=Hl1zEzVUV7w

Klokken 22:00 i dag
Takk. Hvor lenge pleier det å vare?

2,5t med keynotes og Q&A
Edit* Og etter hva jeg klarer å regne om klokkeslett til blir 3pm i california til kl 00.00 her i norge.
[attachment id=0 msg=1094032]
Kl 22:00 norsk tid. Selv om de først startet 22:28 ca.

Er fra Texas, ikke California.

Sent from my iPhone using Tapatalk

k1

Ah ja du har selvfølgelig rett. Jeg tenkte Cali  :+1:

MaxQ

En halvtime forsinket og to og en halv time med selvskryt og lite nytt dessverre.

Kanskje beste nyheten er at de skal lage "permanent magnet" motorer uten "rare earth metals", det kan fort bli en game changer.

Det største problemet var at utvinning (gruvedrift/mining) av lithium bare så vidt ble nevnt. Så var de så vidt innom Corpus Christi, Texas (raffinering). Og da ble det så vidt nevnt at dette er mer for forskning enn at de vil inn på dette feltet selv (som de tidligere har sagt, de vegrer seg veldig for å gå inn selv på dette området). Min bekymring er at dette ikke går fort nok. Dette blir det mest spennende punktet å følge med på i de neste årene.

Q&A delen nå, Elon snakker litt om kapasiteten på raffinering som det største hinderet (mangelen på det). Og at det de gjør på Corpus Christi er i håp om å få opp farten på de andre leverandørene (gjennom R&D de gjør der), men dette tar tid. Jeg er oppriktig bekymret for tilgangen til lithium ferdig utviklet til batteriproduksjon de neste årene.

Glad for å høre at det i Q&A delen nå stilles en del spørsmål rundt dette. Endelig.

8 milliarder Optimus roboter? Lykke til.

MaxQ

Master plan part 3, hva skal vi si? Jeg føler at den var (relativ) vag og innholdet ligger i skalering (som jo vi allerede vet). All hypen fikk ikke akkurat noe utløp.

Skalering er fortsatt en utfordring. Her har jeg faktisk stor tro på "krympingen" de gjør, dette gjør skaleringen mer troverdig, men fortsatt er lithium en utfordring (se forrige post, jeg er ikke betrygget der).

Droppe model S og model X (som Elon har nevnt før, de lages av sentimentale grunner) og fokusere mer på den nye plattformen (hva som kommer etter model Y) tror jeg vil ha størst innvirkning på hvordan de vil klare å skalere som guidet.

De snakket for mye om FSD, la merke til at DOJO enda ikke er i produksjon.

Kanskje en ting jeg likte mest var hvordan de pratet om supply chain.

Electric cars in Norway

Helgenen :+1: takk for linken.

Jeg så på Elon og & og synes det var en god og som vanlig en veldig fremoverlent Elon og de andre som alle gjorde en god jobb. Det viktigste budskapet kom frem som det også skrives i artikkelen og det var at de sa at selskapet planlegger å bygge nye bil- og battericellefabrikker, og også å produsere flere biler per år på sine eksisterende fabrikker. Det er jo det viktigste av alt! Alt annet er egentlig bare ekstra krydder som piffer opp maten.

Stjerneglis

Plukket opp noen interessante detaljer mhp bilene fra presentasjonen:

Cybertruck skal over på 48V med de fordelene dette gir på ledningsnettet i bilen mhp kapasitet og vekt. Dette har OEM snakket om i mange år, og igjen er det Tesla som tar det i bruk først og oppfordrer andre å følge etter.

Ny produksjonsfilosofi for neste generasjons modeller der monteringen deles opp i større "grupper" som gir bedre tilgang og effektivitet langs samlebåndet. Dagens bilproduksjon innebærer mange repeteringer av oppgaver og inn/utmonteringer av komponenter.

Nye permanentmagnetmotorer uten bruk av sjeldne mineraler i materialene ("rare earth" som de kalte det) 

Bruk av kartdata som bygges opp gjennom datainnsamling fra flåten for å markere dårlige veier for å tilpasse f.eks bakkeklaring i bilene (model S/X?).

2 nye modeller i pipeline: "Model 2" + en liten varebil? Dette ble kun vist på en av slidene i presentasjonen, og ikke noe detaljer ble nevnt.

Ny generasjon Superchargers med lengre kabel innføres i Europa for å tilpasse ikke-Tesla lading.

Noen andre som noterte seg noe annet bilrelatert?
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric - solgt
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt

THE

Slik jeg tolket presentasjonen så er den største endringen for bilproduksjonen i nær framtid overgangen til 48V i stedet for 12V. Dette kan de vel også innføre i TM3 og TMY ved en større modellendring uten å endre strukturell design, så kanskje det kan komme til biler de allerede har i salg også?

De virkelig store strukturelle endringene i bilene, og i produksjonsprosessen, kommer ikke før neste generasjon av Tesla-biler skal i produksjon. Det var ingen indikasjon på hvor langt fram i tid dette er, men de sa ganske direkte at det blir faset inn på nye fabrikker som skal bygges framover. Slik jeg tolket infoen Elon kom med så skal de også bygge tradisjonelle TMY og TM3 på den nye Gigafactory Mexico, og ikke next gen. biler?

Jeg synes det var lite konkret om hva som skjer det nærmeste året, bortsett fra at Cybertruck går i produksjon nå i 2023, men det visste vi fra før. Heller ikke Semi kom det noe konkret informasjon om som jeg fikk med meg, og det er kanskje det mest interessante sammen med Cybertruck for den nærmeste framtida.

Ellers synes jeg de hadde mange gode tanker og ideer rundt overgangen til fornybar energi, og fikk det til å framstå (på papiret) som overraskende lett å bli kvitt fossil energi og erstatte det helt og holdent med sol og vind. Vi trenger jo bare å båndlegge 0,2% av landarealet for å forsyne verden med ren energi. For å sammenligne med en aktuell sak. På Fosen så er beiteområdene på totalt 4000 km2, og vindkraftanleggene båndlegger 60 km2. Det utgjør 1,5% av arealet. Dvs. nesten 10 ganger så mye som Elon sine tall for hele verden sier. Jeg lurer litt på om det hadde blitt en sak om Fosenvindmøllene om området som var bygd ut hadde vært 8 km2 i stedet for 60? Utfordringen med vindmøller er jo at det er synlige og hørbare i et mye større område enn bare der de er plassert.

I tillegg nevnte de jo også muligheten for å bygge sol- og vindparker på det samme arealet, noe som ytterligere kan redusere arealbehovet. Dette er kanskje ikke så aktuelt i områder med vinter og utfordring med iskast som vil føre til skader på solcelleanleggene i samme område, men sikkert veldig aktuelt for f.eks. ørkenområder. De hadde også en god del utregninger og økonomiske betraktninger som viser at en overgang fra fossilsamfunnet til fornybar ikke nødvendigvis medfører så svimlende kostnader som man kunne tro, MEN det holder jo ikke at Tesla har tanker og ideer. For at fornybarsatsningen skal bli så stor og hurtig som Tesla snakket om så krever det politisk handling på internasjonalt nivå, og det medfører at fossilindustrien MÅ endre fokus fra kull, olje og gass til fornybar, noe som nok vil redusere lønnsomhet og kontantstrøm. Det vil nok fremdeles være store og sterke krefter som motarbeider overgang til fornybar energi så lenge so mulig, og dermed vil dette være en prosess som kanskje ikke lar seg gjennomføre før planeten har kokt bort, eller det er tomt for fossile energikilder...

Tesla hadde også noen tanker og ideer om kjemisk drivstoff, og gjentok vel at de ikke har tro på å bruke H2 som drivstoff verken for kjøretøy, fly eller biler, men ser på CH4 (metan) som et bedre alternativ. De snakket da om at metan kan fremstilles fra vann og CO2, og dermed ikke føre til netto utslipp av CO2 ved forbrenning. Om dette er lurt eller realistisk har jeg ingen formening om, men det er vel noen kjemikere her på forumet som kan forklare litt om forskjellene i produksjonsprosesser, tap av energi ved framstilling, lagring, virkningsgrad osv.?
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

SurSnasen

Sitat fra: Stjerneglis på torsdag 02. mars 2023, klokken 08:25
Cybertruck skal over på 48V med de fordelene dette gir på ledningsnettet i bilen mhp kapasitet og vekt. Dette har OEM snakket om i mange år, og igjen er det Tesla som tar det i bruk først og oppfordrer andre å følge etter.

48V, som Audi tok i bruk i 2018?
https://www.greencarcongress.com/2018/02/20180228-audi.html
Riktignok på hybrid.

OlaM

Sitat fra: SurSnasen på torsdag 02. mars 2023, klokken 09:17
Sitat fra: Stjerneglis på torsdag 02. mars 2023, klokken 08:25

48V, som Audi tok i bruk i 2018?
https://www.greencarcongress.com/2018/02/20180228-audi.html
Riktignok på hybrid.

Nei, Audi sin er jo på drivlinjen der 48V er ynkelig lite. Dette er på anlegget som i dag er 12V (og som er 12V på den Audien også), infotainmentskjermer, lys, osv. Hva kaller man det egentlig? Tilbehørskretsen, internkretsen? Det burde vært endret til høyere spenning for mer enn 20 år siden, men de tradisjonelle produsentene kommer aldri til å lede vei der.
'21 3LR

OlaM

Jeg så litt og syntes det var interessant, men det blir litt som battery day i 2020. Hvis noen trodde dette skulle bli aksjehype og lansering av fantastiske nye prosjekt så er det bare å innta skuffet posisjon. 48V krets og nye, enklere produksjonsmetoder er veldig bra for bilproduksjonen sin del. Neste nivå av modeller blir veldig kult å se, men om det er de som redder planeten eller aksjen vet jeg ikke.
'21 3LR

Counterpointer

Sitat fra: hELgenen på torsdag 02. mars 2023, klokken 07:29
Omtalene i ymse media er ikke positive.
Eks:
https://www.cnbc.com/2023/03/01/tesla-2023-investor-day-after-the-bell-master-plan-part-3-teased.html
Det der er ikke en negativ omtale. Det omtrent eneste de kritiserer er at Tesla ikke lover mye fremover eller er spesifikke på hva de skal tilby i fremtiden. Dette er jo en fremgang da Tesla generelt har lovet for mye med ekstremt optimistiske tidsperspektiver......

MaxQ

Som sagt, mye av dette var kun repetisjon og kjente ting. "HD kart" for å heve/senke S/X ved forventet dårlig vei er vel en så gammel nyhet nå at de fleste har glemt det, da er det greit med resirkulering.

Det samme med 48V lavspenningsnett i bilen. Både spådd og snakket om lenge. Stillingsannonsen for dette har el vært ute lenge også.

Fra Q&A seksjonen så bet jeg meg merke i følgende når det gjelder "nye" biler.

De ønsker ikke å bruke tid/penger på "re-tooling" av eksisterende fabrikker. Da både med tanke på å endre eksisterende modeller og tilpasse for nye. Jeg tenker de da snakker om eksisterende produksjonslinjer, så de fabrikkene som har plass til nye/flere, tåler nok godt å produsere på ny måte på nye linjer, bare ikke hele fabrikken. Dette kom opp i forbindelse med 48V på model 3. Noe Elon avviste. Det ligger i samme bane som at HW4 ikke er bakoverkompatibel med HW3. Det krever for mye rett og slett til å være aktuelt.

"Gen 3" er ikke en modell eller to, det er en platform for alle kommende (til nå påtenkte) modeller.

På spørsmål om hvor mange modeller Tesla ser for seg når de produserer 20 millioner biler årlig så kastet Elon ut tallet "10". Uvisst om han da sikter til 10 nye eller totalt 10 med de som allerede er på markedet. Uansett så kom han inn på noe mer aktuelt når han viste til markedet for mobiler. Der har markedet gått fra et stort utvalg av modeller til nå stort sett å handle om ett design, iPhone slab'en. Tydelig at Elon ser for seg at dette er veien å gå for bilmarkedet også. Og at de kommer til å satse på dette for å senke pris og økte effektiviseringen i produksjon.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA