Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Stjerneglis

Appropos sammenligning med Apple, så ble det nevnt at den grunnleggende forskjellen mellom Tesla og Apple er at Tesla produserer "alt" selv, mens Apple velger outsourcing.
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric - solgt
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt

OlaM

Den der greien med prediktiv støtdemping var litt komisk. Overdrevent og unødvendig komplisert. Hvorfor ikke bare ha en auto-funksjon som bytter til myk demping når det er humpete og tilbake til stiv når det var vært rolig en stund?
'21 3LR

Stjerneglis

Sitat fra: OlaM på torsdag 02. mars 2023, klokken 13:47
Den der greien med prediktiv støtdemping var litt komisk. Overdrevent og unødvendig komplisert. Hvorfor ikke bare ha en auto-funksjon som bytter til myk demping når det er humpete og tilbake til stiv når det var vært rolig en stund?

Tror egentlig den ble brukt som eksempel på hva "data harvesting" fra kjørende flåte kan brukes til.
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric - solgt
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt

emurof

Det var en veldig lang presentasjon, dette her. For de som har fulgt med på Tesla var det mye som var kjent alt. Det var mange bra detaljer, men det ble for mye og for langt. De kunne ha kortet et kraftig ned og kuttet ut ting som allerede var godt kjent.

På en måte er det skuffende at de ikke hadde noe mer konkret om kommende modeller, men på den annen side er det jo bra hvis de slutter å snakke om ting mange år før de faktisk blir en realitet.

Men en liten overraskelse er det som kom under Q&A der fabrikken i Mexico ble kunngjort. Slik jeg tolker det vil produksjonen av en ny mindre modell starte når fabrikken der står ferdig. Så da kan man jo regne på når fabrikken vil stå ferdig, og da vil kanskje denne bilen komme på markedet?

Jeg hadde forventet at de sa noe om nye fabrikker, men ikke at det ekslusivt skulle bygges en helt ny variant der.

Jejl

Tesla har blitt flinke til å ikke falle i Osborne-effekt fella!

Counterpointer

Nå som børsdagen snart er over kan vi vel si at kursen ikke har reagert positivt på investorday, 189 akkurat nå.

MaxQ

Grafitt. Det neste hinderet?

Jeg vet at jeg har skrevet en del om manglende lithium i årene som kommer. Det var en stor skuffelse at dette ikke ble bedre belyst på gårdagens presentasjon. Om dette ikke løses så kan alle som trenger lithium til noe som helst se langt etter å produsere hva enn de måtte guide.

Så det er mitt store spørsmål til hva Tesla må gjøre i årene frem til 2030. Presentasjonen i går ga ikke noe svar på dette annet enn at de fortsatt vegrer seg noe enormt for å gå inn i utvinning og raffinering av lithium, men gjør litt R&D for å fremskynde prosessen til de andre aktørene.

De hadde en seksjon hvor de snakket om forsyninglinjer, noe som ikke er unikt for Tesla samme hvor mye de fremhevet seg selv der. Desto mer skuffende at de ikke trakk frem det som virkelig vil bli vanskelig, råvarer, men fokuserte på de tusenvis av underleverandørene de har på alt mulig annet.

Så hva med grafitt?

28% av battericellene til Tesla, "by mass", består av grafitt. Lithium står kun for 3-7% til sammenligning. Og verden går mot mangel på dette også. Noe som vil føre til økt priser, noe som vil påvirker celle prisene i større grad enn lithium prisene pga mengden som trengs.

Det utvinnes ca 100k tonn lithium i året. Det utvinnes ca 1,2 million tonn grafitt i året. Begge blir fort mangelvare fremover.

https://www.wsj.com/articles/shift-to-mined-vs-man-made-graphite-raises-shortage-risk-for-evs-11674603067

https://www.barrons.com/articles/tesla-stock-price-graphite-battery-magnis-ev-electric-vehicle-bc0dad59

Tesla kan lage grafitt syntetisk også, men da går det på tvers av karbonnøytraliteten. Så spørsmålet blir mer hvor mye må Tesla lene seg på syntetisk grafitt (som trenger olje for å lages) i årene fremover.

Jeg er fortsatt mest urolig for lithium. Men det er alltids greit å følge med på hvilke ressurser som kan gi flaskehalser.

RuneW

Sitat fra: Counterpointer på torsdag 02. mars 2023, klokken 20:46
Nå som børsdagen snart er over kan vi vel si at kursen ikke har reagert positivt på investorday, 189 akkurat nå.

Er du overrasket? Synes aldri markedet reagerer positivt på noen av disse seansene.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Handyman

Sitat fra: RuneW på fredag 03. mars 2023, klokken 10:56

Er du overrasket? Synes aldri markedet reagerer positivt på noen av disse seansene.
Enig, mitt inntrykk er at markedet ofte reagerer negativt i starten, selv når de leverer over evne. Jeg hadde forventet at gårsdagens korreksjon skulle bli større.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Counterpointer

Nei er ikke overrasket over nedgangen.

Er faktisk mer positivt overrasket over at Tesla ikke gjorde som de pleier og «overpromised» for å motvirke dette.
Det er ett sunnhetstegn.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Counterpointer på fredag 03. mars 2023, klokken 11:42

Er faktisk mer positivt overrasket over at Tesla ikke gjorde som de pleier og «overpromised» for å motvirke dette.
Det er ett sunnhetstegn.

Kanskje Musk har blitt gammel, og tenker at nå er alt oppfunnet  ;)
Tesla Model Y                         2021-

Counterpointer

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 03. mars 2023, klokken 13:37
Sitat fra: Counterpointer på fredag 03. mars 2023, klokken 11:42

Det er ett sunnhetstegn.

Kanskje Musk har blitt gammel, og tenker at nå er alt oppfunnet  ;)
Tror heller han er opptatt med diverse som har med Twitter å gjøre.
For Tesla kan det isolert være en god ting.

emurof

Sitat fra: MaxQ på fredag 03. mars 2023, klokken 00:30Jeg vet at jeg har skrevet en del om manglende lithium i årene som kommer. Det var en stor skuffelse at dette ikke ble bedre belyst på gårdagens presentasjon.

De sa jo konkret at det ikke ville bli noe problem?

SitatPresentasjonen i går ga ikke noe svar på dette annet enn at de fortsatt vegrer seg noe enormt for å gå inn i utvinning og raffinering av lithium, men gjør litt R&D for å fremskynde prosessen til de andre aktørene.

De bygger jo eget raffineri. Fikk du med deg det?

SitatDe hadde en seksjon hvor de snakket om forsyninglinjer, noe som ikke er unikt for Tesla samme hvor mye de fremhevet seg selv der. Desto mer skuffende at de ikke trakk frem det som virkelig vil bli vanskelig, råvarer, men fokuserte på de tusenvis av underleverandørene de har på alt mulig annet.

Men igjen, de sa jo at dette ikke ville bli noe problem?

MaxQ

Sitat fra: emurof på fredag 03. mars 2023, klokken 16:43
Sitat fra: MaxQ på fredag 03. mars 2023, klokken 00:30Jeg vet at jeg har skrevet en del om manglende lithium i årene som kommer. Det var en stor skuffelse at dette ikke ble bedre belyst på gårdagens presentasjon.

Jeg vet at de har sagt at de har nok lithium for 2023 og inn i 2024. Det har jeg aldri betvilt heller. Det de derimot aldri nevner er hva de tenker om problemet som oppstår deretter og frem til 2030 (som prognosene enn så lenge omfatter). Det er velkjent at dette er et problem.

Sitat fra: MaxQ på fredag 03. mars 2023, klokken 00:30Presentasjonen i går ga ikke noe svar på dette annet enn at de fortsatt vegrer seg noe enormt for å gå inn i utvinning og raffinering av lithium, men gjør litt R&D for å fremskynde prosessen til de andre aktørene.

De bygger jo eget raffineri. Fikk du med deg det?

Det gjør de og det er også gammelt nytt, men de gjør det ikke for å raffinirere, men for å utvikle nye raskere måter for så å dele den kunskapen med bransjen for at de igjen skal kunne øke sine kapasiteter. Det var det de sa. Dette er altså primært en R&D fabrikk mer enn noe annet for tiden.

De gjenntok også flere ganger at dette er noe de vegrer seg stort for å gå inn i, utvinning og raffinering, men at de trolig vil måtte gjøre det på sikt OM de ikke får fart på dette ved hjelp av R&D og deling av den kunskapen fra Corpus Christi. Elon nevnte igjen at dette er en gratis pengemaskin (det er det ikke) for de som vil satse på det.

Sitat fra: MaxQ på fredag 03. mars 2023, klokken 00:30De hadde en seksjon hvor de snakket om forsyninglinjer, noe som ikke er unikt for Tesla samme hvor mye de fremhevet seg selv der. Desto mer skuffende at de ikke trakk frem det som virkelig vil bli vanskelig, råvarer, men fokuserte på de tusenvis av underleverandørene de har på alt mulig annet.

Men igjen, de sa jo at dette ikke ville bli noe problem?

På kort sikt (gammel nytt), altså i år og inn i neste år. De har ikke kommentert på noe mer langvarig og dette bekymrer analytikere. Tallene er jo krystallklare, se på dokumentasjon fra USGS bl.a. og andre som fører statistikk med utvinning, raffinering, produksjon og etterspørsel (både reell og guidet) av battery-grade lithium. Tesla er ikke alene om dette problemet. Og når Tesla guider sin forventet energiproduksjon (og bilproduksjon) så går ikke de tallene opp med mangelen på lithium, selv ikke om alle andre skulle slutte å lage elbiler.

Elon har flere ganger nevnt at kjemien som er aktuell er lithium og i økende grad i kombinasjon med jern, altså LFP. Men, en kan saktens begynne å lure på om han har andre og nye kjemier i bakhodet siden han stadig unngår å snakke om lithium etter 2024. Det vil i såfall overraske stort, for alternativet i dag er sodium-ion (som erstattning for lithium-ion), men dette er alt for tidlig til å kunne ta over så tidlig som i 2024.

Joda, det har kommet en bil på markedet. Men se på energitettheten sammenlignet med hva Tesla bruker. Dette tar det flere år å gjøre noe med.
https://www.chinadaily.com.cn/a/202302/23/WS63f76b55a31057c47ebb0873.html

Bare nevner at 4680 er en formfaktor og ikke knyttet til kjemi, så det er mulig en overgang til sodium-ion kan gå raskere enn forventet, men de fleste snakker tross alt om etter 2030 og etterspørselen etter lithium overgår produksjon lenge før den tid. Dette har jeg vist til flere kilder på tidligere og er ikke unikt for Tesla.

Om Tesla skal produsere 20 millioner elbiler i 2030 og i tillegg rampe opp til å kunne forsyne verden med 8 milliarder Optimus roboter, ja da er etterspørselen etter batterier enorm og overgår det som i dag er mulig å oppdrive i årene frem til 2030. At Elon velger å snakke om lithium enda kan derfor mulignes være en avlednignsmanøver og at de kommer på banen med sodium-ion langt tidligere enn markedet forventer at den teknologien skal være klar. Men jeg holder ikke pusten.

emurof

Sitat fra: MaxQ på lørdag 04. mars 2023, klokken 10:07

Jeg vet at de har sagt at de har nok lithium for 2023 og inn i 2024. Det har jeg aldri betvilt heller. Det de derimot aldri nevner er hva de tenker om problemet som oppstår deretter og frem til 2030 (som prognosene enn så lenge omfatter). Det er velkjent at dette er et problem.

Det hørtes ikke slik ut på Investor Day.

SitatElon har flere ganger nevnt at kjemien som er aktuell er lithium og i økende grad i kombinasjon med jern, altså LFP. Men, en kan saktens begynne å lure på om han har andre og nye kjemier i bakhodet siden han stadig unngår å snakke om lithium etter 2024. Det vil i såfall overraske stort, for alternativet i dag er sodium-ion (som erstattning for lithium-ion), men dette er alt for tidlig til å kunne ta over så tidlig som i 2024.

Jeg tenker jo at hvis Tesla mener det ikke vil bli noe stort problem så ser de en eller annen type løsning.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA