Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

SitatJeg vet at de har sagt at de har nok lithium for 2023 og inn i 2024. Det har jeg aldri betvilt heller. Det de derimot aldri nevner er hva de tenker om problemet som oppstår deretter og frem til 2030 (som prognosene enn så lenge omfatter). Det er velkjent at dette er et problem.

Enig med siste taler spm sa dette «Det hørtes ikke slik ut på Investor Day.»

Og jeg mener dette kom frem på både presentasjonen og på Q&A delen til slutt.... Men kan hende jeg husker feil... har jo litt teflonbelegg i toppen jeg.... I min alder .... He he   :D søndags humor

Electric cars in Norway

SitatNå som børsdagen snart er over kan vi vel si at kursen ikke har reagert positivt på investorday, 189 akkurat nå

Men godt den gikk ti til da👍

MaxQ

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 05. mars 2023, klokken 10:41
SitatJeg vet at de har sagt at de har nok lithium for 2023 og inn i 2024. Det har jeg aldri betvilt heller. Det de derimot aldri nevner er hva de tenker om problemet som oppstår deretter og frem til 2030 (som prognosene enn så lenge omfatter). Det er velkjent at dette er et problem.

Enig med siste taler spm sa dette «Det hørtes ikke slik ut på Investor Day.»

Og jeg mener dette kom frem på både presentasjonen og på Q&A delen til slutt.... Men kan hende jeg husker feil... har jo litt teflonbelegg i toppen jeg.... I min alder .... He he   :D søndags humor

Det er helt ok å fortsatt tro på Elon (FSD kommer neste år, siden når?) og det er helt ok å høre hva man vil fra hva Tesla sier, altså være i overkant optimistisk. De fleste vil kalle det Tesla/Elon-fanboys. Men det er farlig å lene seg på slikt når en skal vurdere guidingen som blir gitt og hvordan en forholder seg til aksjen. Da er det harde tall som gjelder, ikke kosepraten for å tilfredstille cherry-picked deltakere på en Tesla event. Jeg har tidligere vist til dokumentasjon, så bla tilbake om det er av interesse å sette seg inn i saken fremfor å stole blindt på et selskap med en lystløgner til sjef.

Forklar meg gjerne hvordan Tesla skal lukke gapet mellom etterspørsel (den røde linjen) og barene under som har sluttet å vokse i takt med etterspørselen (av lithium). Og hvordan dette vil pårvirke bilsalget.

Det er så mange ulike og troverdige kilder på dette at det ikke er gøy engang, men Tesla har løsningen? Uten å fortelle om det? Verden vil gjerne vite.

Husk også at ikke all lithium går til elbil batterier, den er ikke av god nok kvalitet til det rett og slett. Og det er flust av andre duppeditter som trenger lithium.

Og les gjerne hva som står her, fra World Economic Forum om du da ikke tror at de er en gjeng mørkemenn som vil Tesla vondt.
https://www.weforum.org/agenda/2022/07/electric-vehicles-world-enough-lithium-resources/

Noen sitater fra linken over:
Sitat"Only a handful of companies can produce high-quality, high-purity lithium chemical products," the IEA says.
Mørkemenn som bare vil Tesla vondt de også da kanskje, International Energy Agency, IEA der altså. Fortell meg gjerne at de tar feil.

SitatLithium mines that started operations between 2010 and 2019 took an average of 16.5 years to develop, according to the IEA report The Role of Critical Minerals in Clean Energy Transitions. McKinsey estimates that over 80% of mining projects are completed late.
Så når vi allerede nå vet at vi får for lite lithium og vi vet at det ikke er satt i gang ny utvinninger (og raffinerei) til å ta unna denne etterspørselen, ja hva tror du skjer da?

SitatThe IEA says the world could face lithium shortages by 2025. And Credit Suisse says lithium demand could treble between 2020 and 2025, meaning "supply would be stretched".
Og det blir betydelig vanskeligere mellom 2025 til 2030. Etter det så må Tesla sine biler gå på luft og kjærlighet, for lithium har de enn så lenge ikke fortalt hvordan de skal få tak i.

Som det fremkommer av linken, resirkulering hjelper ikke heller.

Men joda, Tesla har løsningen klar. I såfall tror jeg ikke de har tenkt å bruke lithium-ion så lenge som de til nå har snakket varmt om, men sodium-ion raskere enn markedet ellers forventer at den teknologien skal bli klar. Eller luft og kjærlighet.

Og dette er ikke et Tesla problem isolert sett, dette er et verdensproblem.

geear

Forventningen er kanskje at Tesla har hatt god kontroll på dette så langt, og kanskje har vært tidligere ute med å skaffe seg langsiktige avtaler enn de andre, slik at selv om dette blir et problem, så kanskje det ikke treffer Tesla like hardt som andre?

ToWalkOrDrive

Sitat fra: geear på tirsdag 07. mars 2023, klokken 07:53
Forventningen er kanskje at Tesla har hatt god kontroll på dette så langt, og kanskje har vært tidligere ute med å skaffe seg langsiktige avtaler enn de andre, slik at selv om dette blir et problem, så kanskje det ikke treffer Tesla like hardt som andre?

Ja, det kan til og med bli en konkurransefordel som øker verdien på aksjene, siden konkurrentene ikke klarer å levere nok biler, så Tesla sin markedsandel vokser. F.eks. er det jo lang ventetid på BMW i4...
Tesla Model Y                         2021-

MaxQ

En må gjerne stole på Elon, https://elonmusk.today/

Hadde dette vært et spørsmål om fordelign av råvarer så hadde jeg vært enig, men det er det ikke. Det handler om at det ikke er nok råvarer tilgjengelig totalt.

Tesla har guidet på 20 mill biler i 2030. Og 3TWh energi.

Om Tesla skal bruke lithium i alle de 20 millioner bilene i 2030 OG får opp sin produksjon av batterier OG kjøper alle andre batteriprodusenter sin kapasitet 100% OG alle andre slutter å bruke lithium i sine batterier (mobiler, laptoper etc) og ALLE ANDRE elbil produsenter slutter å produsere sine elbiler med lithium batterier, så er det FORTSATT ikke nok lithium tilgjengelig!

Så det handler ikke om produksjonskapasitet hos Tesla eller hos de andre batteriprodusentene eller fordeling mellom dem. Og nei, dette er ikke et Tesla problem, det er verdensproblem. Men guidingen til Tesla henger ikke sammen med tallene for tilgang til lithium globalt.

Jeg har linket svært godt til dette tidligere så gidder ikke repetere meg selv. Men jeg ber deg om å virkelig sette av tid til å se desse to videoene i denne rekkefølgen for å forstå problemet.

https://www.youtube.com/watch?v=5GYobz2NSc4

https://www.youtube.com/watch?v=AUfep_yV5T4

Dette er ikke random youtube rant fra noen som ikke liker Tesla. Fyren skulle ønske han kunne jobbet for de og er så pro-Tesla det er mulig å komme. Men han viser til informasjon fra kilder som er autoritetene på området. Og videoene er tettpakket med informasjon, ikke noe tørrprat, her er det hard valuta for pengene hvert sekund.

Det er 1 mulig årsak til at dette ikke "treffer" Tesla, og det er om de går vekk fra lithium. Men Elon tviholder på at ingen andre kjemier er gode nok for de, enda.

MaxQ

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 07. mars 2023, klokken 10:39

Ja, det kan til og med bli en konkurransefordel som øker verdien på aksjene, siden konkurrentene ikke klarer å levere nok biler, så Tesla sin markedsandel vokser. F.eks. er det jo lang ventetid på BMW i4...

Beklager, men nei. Se mitt svar til geear for hvorfor.

Jeg vil STERKT anbefale å se de 2 linkede videoene eller gå tilbake i tråden og se hvor jeg har linket direkte til de mest relevante grafene og punktene. Jo lenger tid som går og jo mindre Tesla har en troverdig løsning på dette problemet, jo lavere vil aksjen gå, ikke høyere. Tesla når ikke guidingen sin slik den globale tilgangen til lithium er.

Det var en STOR forventning om at Tesla/Elon skulle ha en løsning på dette på den siste presentasjonen. Enten selvstendig eller som del av master plan part 3. Han pekte tross alt på at dette handlet om "frem i tid", ikke "kortsiktig". Men nei, det var 1 som turte å stille spørsmål (Tesla er svært flinke til å sile ut hvem som får delta på disse eventene) og svaret innfridde absolutt ikke.

Tesla vegrer seg enormt for å gå inn i utvinning og raffinering av lithium, med god grunn. De har nå et raffineri i Corpus Christi som opererer som en lab for R&D i håp om at det skal øke farten til de andre raffineriene. Dette er et stort problem, som Elon stadig nevner mer høylytt.

Counterpointer

MaxQ jeg forstår godt resonnementet ditt om Lithium og ser problemstillingen som er godt dokumentert (har sett endel Limiting factor episoder).

Likevel forstår jeg det som at du likevel har en posisjon i TSLA og solgte ikke unna nå når den var godt over 200, noe som betyr at du på sikt tenker de skal stige.

At det er store spørsmål rundt tall som 20 millioner biler i 2030, og nå også over 8 milliarder ([emoji85]) Optimus humanoide roboter (ikke oppgitt tidsramme), er ikke rart. Begge deler er jo veldig optimistisk, for å si det diplomatisk.

Men teknologien går stadig fortere fremover og det er 7 år til 2030, så mye kan skje.
Selv med halvparten av 2030 anslaget vil Tesla stå sterkt, så de må ikke følge egen guiding selv om det er  det logiske å gjøre.

MaxQ

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 07. mars 2023, klokken 13:53
MaxQ jeg forstår godt resonnementet ditt om Lithium og ser problemstillingen som er godt dokumentert (har sett endel Limiting factor episoder).

Likevel forstår jeg det som at du likevel har en posisjon i TSLA og solgte ikke unna nå når den var godt over 200, noe som betyr at du på sikt tenker de skal stige.

Tesla har på sikt potensiale til å stige ja. Men, det fordrer at de har en troverdig løsning på sine utfordringer. Den største nå dreier seg om lithium. Jeg nekter å tro at Elon ikke har en løsning, jeg er bare nervøs for det trege tempoet og at det betyr at Tesla sin guiding ikke er troverdig. Det er en av flere faktorer som holder kursen tilbake.
Se ellers mitt tidligere svar:

SitatJeg gikk inn med en tidshorisont som tilsvarer "hold" til 2030, det blir over 15 år. Grunnen til en så lang horisont i starten var at jeg ikke såg for meg den eksplosive utviklingen vi har sett i 2020/21. Trodde rett og slett på en fin oppgang innen 2030, men utviklingen har jo vært helt "forferdelig" sett med et ønske om stabil utvikling og vekst som jeg foretrekker fremfor hopp og sprett og tjo og hei. Jeg har solgt 2 ganger, første gang for å dekke initiell investering. Andre gang for å ta en pen gevinst. Bommet jeg på toppen? Ja, jeg solgte på 1100 (før toppen) men angrer absolutt ikke. Restposten er stor nok til å virkelig følge nøye med frem til 2030.
Kilde: https://elbilforum.no/index.php?topic=42672.msg1084236#msg1084236

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 07. mars 2023, klokken 13:53At det er store spørsmål rundt tall som 20 millioner biler i 2030, og nå også over 8 milliarder ([emoji85]) Optimus humanoide roboter (ikke oppgitt tidsramme), er ikke rart. Begge deler er jo veldig optimistisk, for å si det diplomatisk.

8 milliarder Optimus anser jeg ikke som en reell guiding på hva de faktisk har som mål å produsere, kun et tall som Elon mener vil være en potensiell fremtidig etterspørel etter.

20 millioner Tesla elbiler i 2030 er et tall det også er relativt vanskelig å forholde seg til. Trolig enda en grunn til at kursen holdes tilbake. Det er bare å se på de brutale realtitene. Hvor mange fabrikker har Tesla? Hvor stor er den installerte kapasiteten? Den potensielle kapaisteten? Faktisk output? Og hva med ramp up tiden? De gjør en stor innsats i å krympe arealet som trengs for å produsere både biler og batterier, men det er så mange hinder der at jeg ikke tror på det. Kan de klare det? Mulig, jeg tror bare ikke på det akkurat nå.

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 07. mars 2023, klokken 13:53Men teknologien går stadig fortere fremover og det er 7 år til 2030, så mye kan skje.

Teknologien går fremover, heldigivs, men batteriteklnologi er noe som tar tiår å utvikle. Bare se på historikken. Sodium-ion batterier har det vært forsket på i minst 55 år nå. Det går fortere når behovet blir mer akutt, men likevel, få i bransjen mener at det er klart før 2030 (da med tanke på energitetthet etc).

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 07. mars 2023, klokken 13:53Selv med halvparten av 2030 anslaget vil Tesla stå sterkt, så de må ikke følge egen guiding selv om det er  det logiske å gjøre.

Så, løsningen på lithium problemet er at Tesla ikke trenger å følge sin egen guiding? I såfall lurer jeg på hva som er verst for aksjekursen? At de lyver om egen guiding eller at de lyver om manglende råvaretilgang?

Counterpointer

Sitat fra: MaxQ på tirsdag 07. mars 2023, klokken 15:32
Så, løsningen på lithium problemet er at Tesla ikke trenger å følge sin egen guiding?
Løsningen på Lithium problemet er vel en av hvertfall tre.

-øke produksjonen (vanskelig men ikke umulig). Hvor mye er jo ikke lett å anslå, det er jo ikke bare volum men kvalitetsspørsmål også.

-finne et eller flere alternativ (intensiv forskning på dette), men tar lang tid før alternativer har høyt produksjonsvolum.

-innse at målet ikke er lett å nå og derfor justere målet. Hvor mange biler trenger vi egentlig?

Og som et (litt unødvendig) tillegg. Ta alle tall Elon er opprinnelsen til med en diger klype salt! Problemet er jo at han har fått til en bilprodusent som nå har produsert flere millioner biler med stor suksess [emoji1744]

MaxQ

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 07. mars 2023, klokken 16:03
Sitat fra: MaxQ på tirsdag 07. mars 2023, klokken 15:32
Så, løsningen på lithium problemet er at Tesla ikke trenger å følge sin egen guiding?
Løsningen på Lithium problemet er vel en av hvertfall tre.

-øke produksjonen (vanskelig men ikke umulig). Hvor mye er jo ikke lett å anslå, det er jo ikke bare volum men kvalitetsspørsmål også.

Det er hverken vanskelig eller umulig. Problemet er at det er tidkrevende å ta igjen etterslepet, på en slik skala at det ikke er mulig å komme frempå sammenlignet med guidet etterspørsel (ikke bare fra Tesla, men globalt).

Jo, hvor mye er bare å ta guidet etterspørsel, trekke fra kapasitet som finnes allerede (og som delvis er planlagt) - og gapet er da en pen indikasjon på hvor mye en trenger - som grafen lenger opp så fint illustrer med den røde streken.

(ang. volum/kvalitet)
Riktig, og det er et problem som forplanter seg til raffineringen (økt kostnad, økt tid) - her kommer Tesla sin R&D fra Corpus Christi inn i bildet.

-finne et eller flere alternativ (intensiv forskning på dette), men tar lang tid før alternativer har høyt produksjonsvolum.

Som nenvt, utviklingen av ny teknologi starter som regel med forskning på de store univeristetene som setter av enorme beløp til forskning. Bare her kan det fort gå 10 år, gjerne mer. Fra dette mangfoldet så dukker det fra tid til annen opp en og annen løsning som noen tror kan være verdt å kommersialisere. Fortsatt på det teoretiske stadie og glidende inn i en R&D fase. Igjen snakker vi om årevis og kapitalkrevende til tusen. Si at dagen er kommet og en kan si seg ferdig med de fasene. En sitter med en teknologi som inneholder økt energitetthet, økte kvaliteter (som rask lading) og ferre ulemper (som bruk av div. råstoff og fare for brann). Selv da er det årevis igjen før en flytte dette over til en produkjson som går fra manuell test, til automatisering, til full skala produksjon. Det holder å minne om hvor lang tid dette har tatt for 4680 cellene til Tesla og kjemien de ønsker å bruke der.

Derfor er ikke svaret på lithium problemt en snarlig løsning i form av nye kjemier på markedet. Fordi pr. i dag er det vel sodium-ion som ser ut til å vinne, men de fleste tror ikke det er klart til å ta over før etter 2030 (pga bl.a. energitetthet og andre forhold).

-innse at målet ikke er lett å nå og derfor justere målet. Hvor mange biler trenger vi egentlig?

Hvor mye vil aksjen stupe om Tesla/Elon guider på at "glem det, vi trenger ikke så mange biler likevel"? Husk at nye biler er de som skal erstatte alle de gamle ICE bilene.

SitatGlobal new light vehicle sales will reach nearly 83.6 million units in 2023, a 5.6% increase year-over-year, according to a new forecast by S&P Global Mobility, a world leader in information, analytics and solutions.

SitatS&P Global Mobility projects global demand for battery electric passenger vehicles is on track to hit almost 10 million units for 2023, accounting for an estimated 13.3% of global passenger vehicle demand.

Kilde til begge sitatene: https://press.spglobal.com/2022-12-20-S-P-Global-Mobility-forecasts-83-6M-units-in-2023-as-light-vehicle-market-cautiously-recovers

MaxQ

Noen som våger å gjette på kursen 31.des.2023?

Speeder

Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

Counterpointer

Vi må vel tro på Ark så 7000 [emoji2957]

Electric cars in Norway

7000... det var veldig mye  :+1: Men 1000 kan jeg si meg fornøyd med.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA