Bilens batteri taper seg 3% hver natt (100D)

Startet av Anderslien, torsdag 22. november 2018, klokken 20:49

« forrige - neste »

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

cstromme

Både på vår gamle S85, og vår nåværende X75 har vi hatt det samme tapet som du referer til her. Har aldri trodd at dette var noe annet enn normalt, og det passer også med det andre har snakket om i vampire drain opp over årene. ~3% hvert døgn den står. Overrasket over at det er så mange her som syns dette er unormalt.
Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

krl

Det er et litt større tap enn det som strengt tatt bør forventes med en elbil, men Model S har aldri vært spesielt effektiv med tanke på standby-forbruk.

Bilen vår våkner merkelig ofte, sannsynligvis for å vedlikeholdslade 12V-batteriet. Så det kan kanskje tenkes at dårlig 12V-batteri kan øke standby-forbruket en del?

zbk

3kWt pr døgn er vel 125W snittforbruk. Litt i overkant, men ikke sjokkerende mye. Det burde likevel være mulig å få dette drastisk ned ved å gi tilgang til settings som setter bilen i tyngre dvale på bekostning av respons.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Contango

Hvis 3 prosentpoeng i døgnet er normalt er det en forretningside å starte ladeservice av Teslaer parkert på norske flyplasser.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

Klykken

Koster 80kr å lade utenfor Trondheim lufthavn Værnes, på Sandfærhus. Må (som oftest) ha med egen UMC. Og ja, det er business.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

geear

Må være noe V9-greier dette her, hyppigheten på disse diskusjonene var eksplodert etter den kom.

Ser en amerikaner som hevder at han reduserte fra 3% til 1% per døgn ved å slå av cabin overheat protection (selv om det ikke var varmt ute) og disable remote access. Såklart en ulempe å ikke få forvarmet, men greit å ha strøm igjen når man kommer tilbake...

jkirkebo

Sitat fra: gr på mandag 10. desember 2018, klokken 19:58
Må være noe V9-greier dette her, hyppigheten på disse diskusjonene var eksplodert etter den kom.

Ser en amerikaner som hevder at han reduserte fra 3% til 1% per døgn ved å slå av cabin overheat protection (selv om det ikke var varmt ute) og disable remote access. Såklart en ulempe å ikke få forvarmet, men greit å ha strøm igjen når man kommer tilbake...

Min drev og tappet seg mye på hytta forrige uke. Den gikk ikke i sleep mode i følge TeslaFi. Hørte at luftfjæringen gikk innimellom. Bilen sto i very high pga. mye snø opp til hytta. Senket den til standard, slo på jack mode (kobler ut luftfjæringen) og tok power off fra skjermen. Da gikk den endelig i sleep, og tapet stoppet nesten opp.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Counterpointer

Sitat fra: gr på mandag 10. desember 2018, klokken 19:58
Burde ikke cabin overheat vært mulig å skru av fra app?

Skjønner av meg selv at remote access antagelig ikke kan styres fra app, men burde vært mulig å skru av...........

Contango

Fikk akkurat et ubrukelig svar av Tesla. "Ikke sjekk app og slå på Range Mode". Har mer tiltro til JKirkebo's erfaring og skal prøve den når jeg står parkert på hytta i jula.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

Cirion

Byttet passord når jeg forstod at tjenestene jeg har logget inn på har holdt bilen våken. Forbruket sank betraktelig når jeg ikke bruker den.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

geear

Cabin overheat protection kunne sikkert vært styrt fra app, men det er ikke det i dag, kanskje fordi det er en sikkerhetsfunksjon.

Range mode burde ikke ha noe med strømtap parkert å gjøre, men uansett er den et problem på vinteren fordi den reduserer effekten av forvarming. Hvis bilen min står parkert mens jeg er på hytta, så er det en liten krise hvis jeg har glemt den i range mode og starter forvarming 20-30 minutter før vi kommer ned til den. Da er ikke batteriet varmt nok når vi kommer til supercharger 4-5 mil senere, og får da dårlig fart på ladingen. Samme gjelder hvis vi er i bakken, står den på range mode så har jeg ingen regen når vi skal ned 400 høydemeter rett fra alpinanlegget, og må bruke bremsene. Ingen krise, men irriterende. Range mode av/på og mulighet til å justere ladestrøm er nok kanskje de to funksjonene jeg savner mest i appen. Iallfall nå etter det kom mulighet for å starte oppdateringer fra app.  :+1:

Anderslien

Nå har jeg sjekket litt igjen:

Klima avslått, energisparing på, always connected på, range mode av.

09.12 kl. 19: 78%
10.12 kl. 00.50: 77% etter oppdatering av bilen
10.12 kl. 22.38: 76%
11.12 kl. 16.40: 73%

Kan prøve en power off for å se om det gir noe utslag.

Motorwatt

Anbefaler en ny reset etter oppdatering. Hadde noe smårusk rett etter oppdateringen, men som ble fikset ved en reset.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

geear

Noen som har vurdert muligheten for at Tesla-appen kan ligge i bakgrunnen og drive å vekke bilen med jevne mellomrom? Jeg stenger ikke appen, og ofte når jeg går inn på den igjen så har den hentet en oppdatering fra bilen 30-40 minutter tidligere.

Noen som skal ha bilen parkert en stund kunne gjerne testet å kille appen også helt i 24 timer og se hva tapet blir da.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA