Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: BESTE PRAKSIS FOR BATTERILADNING OG LANG LEVETID

Startet av daggad, fredag 04. november 2011, klokken 19:49

« forrige - neste »

akseln

Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 24. november 2011, klokken 09:58
Sitat fra: Akseln på torsdag 24. november 2011, klokken 08:52
Enig med dere. Kona er en frysepinn og jeg orker ikke engang å ymte frempå at hun skal kjøre uten varme. Hun bruker varme i setene året rundt..

Forklar henne at varme (særlig mye varme) øker sannsynligheten for hemorider -og hvis hun ikke tror deg kan hun spørre fastlegen :)

Thomas

Ha, ha, det skal jeg melde!

Nå er det straks overtakelse på BNH Økern!




Sent from my iPhone using Tapatalk

RuneW

Sitat fra: Mortenmann på torsdag 24. november 2011, klokken 10:01I stedet for en varm og god bil må jeg sette meg inn i en fuktig og neddughet bil. Eneste negative jeg har funnet på bilen  :D

Dette er jo helt tragisk... Er det noen av dere som har snakket med Nissan om dette? Det er jo en gedigen blunder at dette kan ha klart å komme gjennom alle beta-testene Nissan må ha gjort.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Ladefabrikken

Sitat fra: daggad på torsdag 24. november 2011, klokken 09:56
Jeg ser at energiforbruket på varmen er ca 1,7 kW etter en oppvarmingstid der effektuttaket er større.

Men en annen ting jeg kom på nå: Jeg har sett at det er frustrasjon på andre Leaf forum over settingen for oppvarming av bilen via timer eller fjernstyrt (Carwings).
Det klages på dugg på rutene, og dette kan jeg skrive under på !
Når bilen har stått til forvarming så må jeg bruke noen minutter med defrost for å få vekk dugg på alle ruter i bilen. Dette er en bug de må få fikset.
Leifen skrur på varme med resirkulering av luften, det funker ikke. De må få lagt inn en viss gjennomstrømming av luft og tørking av denne.
Dette er ikke bra. Sett et vindu bitte litt opp så fuktigheten kommer ut.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Thomas Parsli

Jeg er dessverre ikke overrasket...

Bilen bærer preg av å være beregnet på varme regioner:

* ikke standard vinterpakke (standard fra 2012)
* Lyst interiør (en nødvendighet når det er over 40 grader og solsteik)
* Ikke varmetråder i frontrute

Å resikulere luften er jo lurt når det er varmere utenfor bilen, men ikke fullt så lurt når det er fuktigt.
Jeg lurer på om noen har "funnet ut" at det krever for mye energi å varme opp (eller avkjøle) ekstern luft og derfor har valgt å resirkulere luften som det "minst dårlige alternativet".

Dette kunne vel Nissan løst enkelt ved å sjekke luftfuktighet og kjøre AC nok til å tørke luften?
Når luften først er tørr fungerer jo resirkuleringen bra:)
Hvis bilen ikke har fuktsensor må brukl av AC velges manuelt fra Carwings (det kan jeg leve med), noe som bør være enkelt med en firmwareoppdatering.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Mortenmann

Sitat fra: 2EL på torsdag 24. november 2011, klokken 11:25
Sitat fra: daggad på torsdag 24. november 2011, klokken 09:56
Jeg ser at energiforbruket på varmen er ca 1,7 kW etter en oppvarmingstid der effektuttaket er større.

Men en annen ting jeg kom på nå: Jeg har sett at det er frustrasjon på andre Leaf forum over settingen for oppvarming av bilen via timer eller fjernstyrt (Carwings).
Det klages på dugg på rutene, og dette kan jeg skrive under på !
Når bilen har stått til forvarming så må jeg bruke noen minutter med defrost for å få vekk dugg på alle ruter i bilen. Dette er en bug de må få fikset.
Leifen skrur på varme med resirkulering av luften, det funker ikke. De må få lagt inn en viss gjennomstrømming av luft og tørking av denne.
Dette er ikke bra. Sett et vindu bitte litt opp så fuktigheten kommer ut.
Jeg sendte denne mailen til Nissan Europe nå:
I``m the proud owner of a Nissan Leaf. A wonderful and user-friendly car.
However, there is a small matter that is starting to grow as a problem among Norwegian Leaf Owners (see this tread http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4254.195.html )
When the car is parked, and the timer is set for air-condition heater, the Leaf is only recycling old air inside the car. In Norway, and other rainy countries this is a disaster because the moist has nowhere to go besides sticking to the windows or getting inside the fabric as water.

This problem requires a fix. We must be able to choose between recycled and fresh air!

Please respond :-)
SølvLeaf

cra

Sitat fra: 2EL på torsdag 24. november 2011, klokken 11:25
Dette er ikke bra. Sett et vindu bitte litt opp så fuktigheten kommer ut.

Tenkte på det samme som en (midlertidig) løsning. Sub-optimalt hvis bilen står ute, men slike vindavvisere langs kanten på vinduet kunne hjelpe på det. (Har slike på caravellen, og det er veldig greit å kunne ha ei glipe på vinduet også når man kjører i regn). Vet ikke om det finnes en variant som passer til Leaf'en.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

daggad

Flott mortenmann !
2EL. Det er ikke kjekt å sette bilen ute med en glipe i vinduet. Har man garasje er det kanskje greit.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Lynet

#217
80km med full bil i dag, nesten bare motorvei (Trondheim - Stjørdal t/r) startet med 100% og hadde igjen ca 20% når jeg var hjemme. Brukte varmen på 17 grader hele turen.

Fant ut noe på cruisecontrollen i dag:
I D-mode og holder nede knappen på rattet for å redusere farten gir ca 12kW regenerering, mens det samme i ECO-mode gir ca 22kW!

Så jeg kjørte resten av turen i ECO-mode og brukte kun rattknappene for å justere fart. Med passe avstand til bilen foran er 22kW rikelig bremsekraft.

Men utrolig morsomt å kjøre forbi en som kjørte i 80 i motbakke med full bil  ;D ;D ;D ;D
og det bare med halv gass!!
Samme bakke med Thinken går i 65 når jeg er alene....
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Saxo

Sitat fra: Lynet på torsdag 24. november 2011, klokken 19:18
80km med full bil i dag, nesten bare motorvei (Trondheim - Stjørdal t/r) startet med 100% og hadde igjen ca 20% når jeg var hjemme. Brukte varmen på 17 grader hele turen.

Fant ut noe på cruisecontrollen i dag:
I D-mode og holder nede knappen på rattet for å redusere farten gir ca 12kW regenerering, mens det samme i ECO-mode gir ca 22kW!

Så jeg kjørte resten av turen i ECO-mode og brukte kun rattknappene for å justere fart. Med passe avstand til bilen foran er 22kW rikelig bremsekraft.

Men utrolig morsomt å kjøre forbi en som kjørte i 80 i motbakke med full bil  ;D ;D ;D ;D
og det bare med halv gass!!
Samme bakke med Thinken går i 65 når jeg er alene....

Kjører tur retur stjørdal ranheim hver dag. I dag klarte jeg ikke å dy meg når en audi lå klint i hekken min. I tofelt opp bakken mot skovgård gikk det i 120... Vips var Audien borte.

Sent from my HTC Desire S using Tapatalk
Trondheim
Eier av 2003 Mod Saxo siden 2005.
Leaf nr.1 i Trondheim.

daggad

He he..bra !  :D
Jeg gjorde noe lignende med en BMW som la seg klint i ræva mi. Ga et skikkelig rykk fra et kryss og ds holdt den seg på forsvarlig avstand etterpå.
Leafen får ikke så mye oppmerksomhet da den ikke ser ut som en elbil.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

daggad

Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Aspiranten

Nissan Leaf

Finnøy (Arne Johan Larsen)

#222
Etter 7 dager har jeg såvidt passert 1000km, men dette hadde ikke vært mulig uten 16A kabelen fra stallen til trillingene...Med mye høydeforskjeller og kilometer lange nedover og oppverbakker i 7-8% stigning så er effektiv rekkevidde omtrent 1% batteri per km med begrenset bruk av varmeapparat. Liker å ha litt restkapasitet så kjørestrekningen på arbeidsdager blir ca 80km hver vei med 100% batteri og før vinteren setter inn.

Irritasjonsmomenter er designet rundt bakluken/kanten oppå bakre støtfanger som er en skittfanger av verste sort. Ved ferjebilettluken og regnvær er det et nytt minus med en bil som er designet i California; regnet ramler inn i døra og ved betjeningsfunksjonene en har i døra. Det lyse stoffet innfelt i dørene er også en katastrofe med våt dongeribukse (Setetrekk dekker ikke der) :-( Dessuten gir de altfor myke setene begynner å gi tresmak etter en halvtime.

Ellers er det flott å suse stille avgårde, aldri har jeg reist så mye på min daglige strekning og hatt så lave bompenger-/ferje-/drivstoffkostnader :-), men nesten katastrofe den ene dagen da alle plasser rundt ladestasjon var opptatt om morgenen. Ingen av disse var el-biler, måtte dobbeltparkere og fikk såvidt kabelen bort til bilen (ønsker meg en 7-10m 16A kabel til bilen nå :-))

Sølvløvet er forøvrig døpt til El-len (uttales Ellen, tilbringer jo mer tid med Ellen - ehhh El-len  - enn min kone om dagene)  ;D


Baltor

Sitat fra: Finnøy på torsdag 24. november 2011, klokken 23:48
Etter 7 dager har jeg såvidt passert 1000km, men dette hadde ikke vært mulig uten 16A kabelen fra stallen til trillingene...Med mye høydeforskjeller og kilometer lange nedover og oppverbakker i 7-8% stigning så er effektiv rekkevidde omtrent 1% batteri per km med begrenset bruk av varmeapparat.

Husk at dette er ekstremt bratt.
I Rennfast med dobbelt felt oppover vil du spare mye på å dempe farten, kjør som trailerne.
Også nedover bør du ta det rolig, lar du bilen trille på bruker du mye av energien til luftmotstand istedet for regenerering. Jeg fant ut at rolig fart i Rennfast ga ca samme energiforbruk som 70 Km/h på flat vei. Dette med Partner.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Joffe69

Sitat fra: Finnøy på torsdag 24. november 2011, klokken 23:48
Etter 7 dager har jeg såvidt passert 1000km, men dette hadde ikke vært mulig uten 16A kabelen fra stallen til trillingene...Med mye høydeforskjeller og kilometer lange nedover og oppverbakker i 7-8% stigning så er effektiv rekkevidde omtrent 1% batteri per km med begrenset bruk av varmeapparat. Liker å ha litt restkapasitet så kjørestrekningen på arbeidsdager blir ca 80km hver vei med 100% batteri og før vinteren setter inn.

Irritasjonsmomenter er designet rundt bakluken/kanten oppå bakre støtfanger som er en skittfanger av verste sort. Ved ferjebilettluken og regnvær er det et nytt minus med en bil som er designet i California; regnet ramler inn i døra og ved betjeningsfunksjonene en har i døra. Det lyse stoffet innfelt i dørene er også en katastrofe med våt dongeribukse (Setetrekk dekker ikke der) :-( Dessuten gir de altfor myke setene begynner å gi tresmak etter en halvtime.

Ellers er det flott å suse stille avgårde, aldri har jeg reist så mye på min daglige strekning og hatt så lave bompenger-/ferje-/drivstoffkostnader :-), men nesten katastrofe den ene dagen da alle plasser rundt ladestasjon var opptatt om morgenen. Ingen av disse var el-biler, måtte dobbeltparkere og fikk såvidt kabelen bort til bilen (ønsker meg en 7-10m 16A kabel til bilen nå :-))


   Da er det bare å ringe parkeringsvaktene som kommer  å gir fossilbilene  en liten hilsen på Kr 500,-
   I Drammen er de blitt mine nye venner. Der kommer dem ganske fort når det ringes etter Dem. ;D ;D ;D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA