Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: BESTE PRAKSIS FOR BATTERILADNING OG LANG LEVETID

Startet av daggad, fredag 04. november 2011, klokken 19:49

« forrige - neste »

cra

Sitat fra: BE på onsdag 23. november 2011, klokken 11:58
Jeg skal heller skru den på de gangene det befinner seg mye mennesker rundt bilen.

Det er jo til dette man har det vanlige hornet - og aller helst kompressorhorn!  ;D ;)

Sitat fra: Aspiranten på onsdag 23. november 2011, klokken 12:55
En ting jeg ikke skjønner er at fotgjengere bare dabber rett ut i veibanen.

Det kommer ofte syklister i en helsikkens fart og mange av de kondomgutta tar lite eller ingen hensyn, så man skal alltid se seg for. Selv om bilparken blir elektrifisert og folk går rundt med øreklokker så er det ingen unnskyldning for å være hjernebedøvet og krysse gata uten å slenge blikket både opp og ned først.  >:(

Helt enig! Og helst uten refleks... Har flere ganger holdt på å kjøre på folk som kommer valsende over veien uten refleks, og i mørke klær. DA blir jeg for***na da!  >:( >:(
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

nilsrk

Sitat fra: i_expect på onsdag 23. november 2011, klokken 10:45

Gratulerer! Vi får vår røde leaf på fredag. Gleder oss til helga :-)

Pendler du til Kristiansand? Hadde i såfall vært moro å høre erfaring fra kjøring på den motorveien. Er jo rimelig kupert mellom Grimstad og Lillesand... Jeg har 5 mil til jobb i Arendal og har imiev og kjører E18 så det blir 80-, 100-, og 90-soner. Jeg må da lade på jobb på vinteren for å komme hjem igjen hvis jeg skal ha en noe behagelig kjøreopplevelse... Er spent på om Leafen vil kunne greie å komme seg frem og tilbake på vinteren uten lading.  Skjønt, jeg kommer uansett til å lade på jobb bare fordi det er praktisk :-)

Nei jeg pendler ikke enda, jeg skal pendle fra Grimstad til Tvedesrand fra april av. Foreløpig har jeg bare 6 km til jobb.
Grimstad, Sort Leaf siden 22/11-11

dragmore

Noen som pendler mellom Kristiansand og Grimstad ? Hvis ja, greier du deg frem og tilbake uten lading ?

Skal begynne i ny jobb i Grimstad og skal pendle med min snart kommende Datsun Leif (fra Kristiansand)
Solgt(Nissan Leaf 2012
Solgt(Tesla Model S 85D 2015)
Venter i spenning på : Tesla Model 3: Kansellert
Tesla Model S75D - (med FSD) ;)

Mortenmann

Sitat fra: Mortenmann på onsdag 23. november 2011, klokken 00:27
Ca 4 grader ute. Tørre veier. Startet med 80% i dag tidlig. Kjørte 70 km. Da jeg kom hjem hadde jeg 33 igjen. skulle tilsi 103km. Varme i setet og ratt. Radio på. Litt 90kmt, mest 70kmt. Noe kø. Kjørte veldig gjerrig. 2 powerballs max. Litt mellomfornøyd, men tror kulden har tatt en del fra batteriet.
Virker som om guessometeret tilpasser seg min kjøring. Noen som kan bekrefte dette - hvordan virker det i praksis ???

Kjørte den samme strekningen i dag. Samme forhold på alle måte bortsett fra toppladet til 100%r. Ørlite mer uforsiktig på gassen.
Da jeg kom hjem hadde jeg 65 km igjen. Altså strekning på 135 km. Ganske fornøyd med det. Har fortsatt nok energi til litt ungekjøring på kvelden.
Kjenner kilometerangsten gir seg mer og mer  ;D
SølvLeaf

LivH

Sitat fra: dragmore på onsdag 23. november 2011, klokken 16:14
Noen som pendler mellom Kristiansand og Grimstad ? Hvis ja, greier du deg frem og tilbake uten lading ?

Skal begynne i ny jobb i Grimstad og skal pendle med min snart kommende Datsun Leif (fra Kristiansand)


Ja, jeg gjør  :) Har nokså nøyaktig 5 mil fra dør til dør. Kunne greit ha kommet meg begge veier på fulladet batteri med litt forsiktig kjøring og minimalt bruk av varmeapparatet. Jeg har riktignok ikke testet det, da jeg har greie lademuligheter på jobb.
Estimert restrekkevidde ved ankomst jobb har variert mellom ca 60 og 95 km. Av en eller annen grunn ser det ut til at det går med mindre strøm på vei til Kristiansand enn tilbake igjen.
Hvit Leaf, fra 11/11/11

Elmo

Sitat fra: LivH på onsdag 23. november 2011, klokken 21:02
Av en eller annen grunn ser det ut til at det går med mindre strøm på vei til Kristiansand enn tilbake igjen.

Kanskje hjemlengsel ;D (og kjøttkaker til middag) ???
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

TimeBandit

Resultater fra Drammensekspedisjonen:
Kjørte Øra (Fredrikstad) - Drammen via Bastøferja med en keyboard-rigg bak i bilen forrige fredag. Deilig kvittering fra ferja med kr. 0,- for bil og 30,- for sjåfør  :)
Kjørte via Holmestrand og hadde på varmeapparatet hele veien. Vel, riktignok ikke på ferja men...
Ankom Drammens Teater med 17 km igjen på gjettometeret. Etter å ha tømt bilen for horn, satte jeg den til lading på nærmeste offentlige lader. Når konserten var over og horn rigget ned, hadde bilen 10 min. igjen til 100% etter ganske nøyaktig 6 timer med 16A lading via Mitsubishi EVSEn. Passa jo ganske bra, så jeg fyra opp klimaanlegget fra iFonen og gikk for å hente bilen. Kjørte tunnelen hjem, og jeg hadde litt angst for oppoverbakken. Derfor tok jeg det med ro, og holdt vel ca 50 km/t oppover. Fortsatt med klimaanlegg på, selvfølgelig. På E6 på andre siden satt jeg cruisekontrollen på 88 og kursen for Marché i Rygge for en natt-burger. Bilen begynte å mase om at jeg antakelig ikke ville komme helt hjem til Kråkerøy omtrent ved tunnelmunningen, så da var det jo kjekt at det var hurtiglader ved Marché  ;D Gjettometeret viste 26km rest når jeg kom dit.
Gjennomsnittsforbruk på turen til Drammen (91km) var 0,169 kWh/km, noe som burde tilsi 124km for 21 kWh. Litt pussig da at iflg. gom var estimert lengde 91 + 17 = 108 km. Men andre har jo sagt at de siste km. er ekstra lange (?)
Hjemover frem til Marché (74 km) var forbruket 0,189 kWh/km, noe som burde tilsi 111km rekkevidde.
Her viste gom 74+26 = 100 km, som var litt mer som forventet. Andre har nevnt ca 10km "reserve"...
(Det er 32 km fra Marché og hjem, så hadde jeg vært litt mere gal burde det vært mulig å komme hjem uten hurtigladingen)
Etter å ha fortært burger og en sigg hadde bilen ladet opp til ca 90%, så da gikk det i 110 km/t (etter speedometeret) hjemover på E6.
Det er'kke mer enn ca. en mil med motorvei før man må svinge av på krøtterstien inn til Fredrikstad ved Råde, så forbruket her burde ikke være så galt. Men det var det. Fasiten for de siste 32 km var 0,21 kWh/km ! Men da var det nok ganske aggresive akselerasjoner og lite hensyn å ta, så...

Hadde på forhånd laget meg et regneark der jeg ekstrapolerte dataene for lavere hastigheter fra den metriske tabellen på mynissanleaf forumet. Det stemte forbløffende bra med verdiene jeg gjettet på for høydeforskjell og vind. Bomma bare med 2-3km, så da vet jeg at jeg kan stole ganske godt på dette ved andre anledninger.

Alt i alt en behagelig tur, og satt vel egentlig med en ganske intens lykkefølelse hele veien. Fet bil, og nå vet jeg at det ikke er noe stress med tunnelen til neste konsert på "are sia ta fjorn" :-)

Go lif, go !
Hvitt løv med bursdag 04/11/2011 Solgt
ModelX P#141 i bestilling Kansellert pga 2. seterad
Model S 60D - nå 75D med bursdag 26/9 2016

daggad

Flott story TimeBandit !
Jeg som du vurderer rekkevidde m/god varme som det eneste mulighet nå vinterstid.. :D
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

akseln

Enig med dere. Kona er en frysepinn og jeg orker ikke engang å ymte frempå at hun skal kjøre uten varme. Hun bruker varme i setene året rundt..


Sent from my iPad using Tapatalk

RuneW

Sitat fra: Akseln på torsdag 24. november 2011, klokken 08:52
Enig med dere. Kona er en frysepinn og jeg orker ikke engang å ymte frempå at hun skal kjøre uten varme. Hun bruker varme i setene året rundt..


Sent from my iPad using Tapatalk

Hjelpe meg. Sånt må da føre til sopp-problemer  ;D

Men seriøst, disse kvinnfolka har en litt annen termostat enn oss gutta...
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

BE

Trøsten får være at sammenlignet med å varme opp kupé er varme i setene og ratt nesten ikke målbart. Det er begrenset hvor mye effekt du kan putte i bakenden til levende mennesker før det blir ubehagelig. Varmeapparatet i Leaf kan uten problem forsyne seg med over 3 kW. Sett kupévarmen på 17°, og sett setene på maks varme.

Dette er nok grunnen til at setevarme fra 2012 er standard på alle Leaf solgt i USA.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

RuneW

Sitat fra: BE på torsdag 24. november 2011, klokken 09:40Varmeapparatet i Leaf kan uten problem forsyne seg med over 3 kW.

Jeg har vært inne på dette i andre tråder, men er det noen som har en fornuftig forklaring på hvorfor ikke Leaf (eller andre elbiler) benytter seg av et slags varmepumpe-system (når de likevel har en varmepumpe til AC) for å effektivisere oppvarming av luft?
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

daggad

Jeg ser at energiforbruket på varmen er ca 1,7 kW etter en oppvarmingstid der effektuttaket er større.

Men en annen ting jeg kom på nå: Jeg har sett at det er frustrasjon på andre Leaf forum over settingen for oppvarming av bilen via timer eller fjernstyrt (Carwings).
Det klages på dugg på rutene, og dette kan jeg skrive under på !
Når bilen har stått til forvarming så må jeg bruke noen minutter med defrost for å få vekk dugg på alle ruter i bilen. Dette er en bug de må få fikset.
Leifen skrur på varme med resirkulering av luften, det funker ikke. De må få lagt inn en viss gjennomstrømming av luft og tørking av denne.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Thomas Parsli

Sitat fra: Akseln på torsdag 24. november 2011, klokken 08:52
Enig med dere. Kona er en frysepinn og jeg orker ikke engang å ymte frempå at hun skal kjøre uten varme. Hun bruker varme i setene året rundt..

Forklar henne at varme (særlig mye varme) øker sannsynligheten for hemorider -og hvis hun ikke tror deg kan hun spørre fastlegen :)

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Mortenmann

Sitat fra: daggad på torsdag 24. november 2011, klokken 09:56
Jeg ser at energiforbruket på varmen er ca 1,7 kW etter en oppvarmingstid der effektuttaket er større.

Men en annen ting jeg kom på nå: Jeg har sett at det er frustrasjon på andre Leaf forum over settingen for oppvarming av bilen via timer eller fjernstyrt (Carwings).
Det klages på dugg på rutene, og dette kan jeg skrive under på !
Når bilen har stått til forvarming så må jeg bruke noen minutter med defrost for å få vekk dugg på alle ruter i bilen. Dette er en bug de må få fikset.
Leifen skrur på varme med resirkulering av luften, det funker ikke. De må få lagt inn en viss gjennomstrømming av luft og tørking av denne.
Det kan jeg underskrive på! I stedet for en varm og god bil må jeg sette meg inn i en fuktig og neddughet bil. Eneste negative jeg har funnet på bilen  :D
SølvLeaf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA