Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ladepunkt ferdig installert hjemme

Startet av Linnea, tirsdag 04. oktober 2011, klokken 19:22

« forrige - neste »

hkaspenberg

Sitat fra: I-MIEV på fredag 16. september 2011, klokken 09:42
Her er i hvertfall en fremgangsmåte som jeg fikk fra pure mobility da jeg skiftet på min buddy

Legger denne på elbil-wiki!

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Focus

Sitat fra: hkaspenberg på fredag 16. september 2011, klokken 14:07
Sitat fra: I-MIEV på fredag 16. september 2011, klokken 09:42
Her er i hvertfall en fremgangsmåte som jeg fikk fra pure mobility da jeg skiftet på min buddy

Legger denne på elbil-wiki!

;-D Hans

Høres lurt ut det var bare flaks at jeg hadde den skiftet til ny PC rett før jeg fikk den på mail.
Hadde den havnet på den gamle pcen ville den vært borte nå.
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

Focus

Sitat fra: I-MIEV på fredag 16. september 2011, klokken 13:13
Sitat fra: Linnea på fredag 16. september 2011, klokken 12:24
Takk! Hvor finner jeg dokumentet "Jumpersettings av Carcontroller,
INS-0006-S01", evt hvordan gjøres dette?
Jeg fikk ikke tak i det, men du finner innfo her http://www.aspenberg.info/Kewet/resetcc.html


Jeg fant den PDF alikevel så kan den og legges på elbiwiki

Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

hens

#18
Hva du enn gjør, ikke bruk billige startbatterier i elbil !  De vil vare et par uker hvis du trenger litt rekkevidde,  da de ikke tåler dyputlading.  Såkalte Heavy duty batterier er heller ikke tilstrekkelig i elbilsammenheng.
Det eneste som duger er deep cycle batterier, dvs. AGM batterier.
Hva er galt med de gamle batteriene, og hva slag er det?  Hvis det er AGM kan det være et forsøk verd å fylle vann. Men det må gjøres etter en spesiell metode.

Når AGM batterier ikke lenger har kapasitet er det fordi vannet er blitt borte, og syrekonsentrasjonen blir høy.
Da stiger batteriets motspenning slik at laderen oppfatter det som at batteriet er fulladet, og avbryter.
Dette fører til at batteriet ikke blir fulladet, og etter hvert sulfaterer, noe som også fører til høyere motspenning i batteriet
Ved etterfylling av  vann vil syrekonsentrasjonen bli lavere, og batteriet vil ta imot mer lading. Ved syklisk drift kan sulfateringen reverseres, og batteriets kapasitet stiger.
Hvis batterikapasiteten er nede på 60 %, vil det gå omkring en desiliter på hver celle, en halv liter pr blokk, eller 5-6 liter på en pakke på 12 blokker.  DESTILLERT VANN eller batterivann fra Biltema
Jeg har forsøkt dette på Concorde chairmanbatterier, og lademottageligheten økte umiddelbart.

Prosedyre: (Ta gjerne en utskrift av Batteritilstanden.)
Lad opp batteriet til laderen stopper.    Åpne pluggene og fyll vann til isolatoren blir fuktig på toppen.
Mål vannmengden, det skal være omtrent likt på alle cellene når isolatoren blir fuktig, ved avvik merk cellen. La bilen stå et par timer til vannet har sunket, og sett bilen på lading igjen.
Mål spenningen under lading på alle blokkparene. Fordi syren nå er fortynnet, vil spenningen synke. Væskenivået vil nå stige fordi syren kommer ut fra platene. Ta tiden til laderen avbryter.
Sett inn proppene i batteriene, bruk gjerne litt pakningsmasse på pluggene, og prøvekjør.
Noter ladetiden for hver opplading, det vil gi en indikasjon på hvordan kapasiteten utvikler seg.

NB!  Proppene har gjenger, men ikke i  lokket. Proppene må derfor vris og løftes ut.

 

Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

jkirkebo

Sitat fra: hens på fredag 16. september 2011, klokken 22:47
Hva du enn gjør, ikke bruk billige startbatterier i elbil !  De vil vare et par uker hvis du trenger litt rekkevidde,  da de ikke tåler dyputlading.  Såkalte Heavy duty batterier er heller ikke tilstrekkelig i elbilsammenheng.
Det eneste som duger er deep cycle batterier, dvs. AGM batterier.
Hva er galt med de gamle batteriene, og hva slag er det?  Hvis det er AGM kan det være et forsøk verd å fylle vann. Men det må gjøres etter en spesiell metode.

Deep Cycle betyr ikke AGM, de kan godt være FLA. Jeg har Rolls batterier på hytta, 4V celler på 1900Ah. Definitivt dyputladningsbatterier, med holdbarhet på ~15 år. Fyller ca. 1l vann på hvert batteri en gang i året. Dette er batterier som gjerne brukes i trucker osv.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

hens

Da er det sannsynligvis rørplatebatterier. De tåler godt dyputlading, men har større indre motstand.
Kewet benyttet slike batterier i serie 1, men de egnet seg bare i Danmark, og ble ubrukelige i kulde.

Jeg benyttet rørplatebatterier under rallyet fra Gøteborg til Oslo i 1995, de fungerte bra siden temperaturen var 25-30 grader, og med justert syrevekt på 1,35.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Linnea

Sitat fra: hens på fredag 16. september 2011, klokken 22:47Hva er galt med de gamle batteriene, og hva slag er det?  

Batteriene takket for seg i sprengkulda i fjor. Bilen stod tilkoblet utendørs, og ble sjelden brukt. Det første som skjedde var at den en sprengkald dag nektet å gå fortere enn 30 km/h. Den ble da satt tilbake på lading i håp om at det ville rette seg når temperaturen steg litt. Ved første anledning med en mer levelig temperatur ble bilen startet igjen, men nektet da å bevege seg i det hele tatt. Det var dog liv i den, og jeg kunne høre at den reagerte på fartspedalen, selv om den ikke ville bevege seg. Jeg vet ikke hva Auto Consult gjorde med bilen, men de hevdet at den var helt død da den kom til dem noen dager senere.

Har ikke sett på batteriene selv ennå. De ble montert inn av Elbilnorge i 2007 eller 2008 og er nok av samme merke som de brukte i alle andre Keweter og Buddyer da.
1997 Saxo, ca 77000 km
1996 Kewet City Jet 5, ca 9000 km

bosonic

Har du mulighet til å ta en utskrift fra car controlleren, så vil den gi deg nøyaktig spenning på hvert batterisett.  Noen ganger er det mulig å kun skifte et par batterier i en pakke. Hvor langt har bilen kjørt med disse batteriene?

En av ulempene med alle typer blybatterier er gradvis redusert ytels ved synkende temperatur.
Dette kan avhjelpes med å montere varmeelementer i bunn av batterikassene.
Hvordan er ditt kjøremønster forresten? Batterilevetid på Kewet /Buddy handler mye om bruk og lade rutiner.

Presisering:
Flere typer av blybatterier kan som jkirkebo skriver, være deep cycle batterier.
AGM typen sitter i "alle" Kewet/Buddy, og det er ofte mest hensiktsmessig å bruke denne typen.
AGM er i sin natur et deep cycle batteri. (Ofte blir også begrepet traksjonsbatteri benyttet)
AGM er helt vedlikeholdsfritt, men er følsomt for overlading. Overlading kan lett oppstå i sluttfasen av ladetiden, og spesielt når man starter laderen når batteriet har en høy ladestatus i utgangspunktet.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Linnea

#23
Sitat fra: bosonic på lørdag 17. september 2011, klokken 11:55
Har du mulighet til å ta en utskrift fra car controlleren, så vil den gi deg nøyaktig spenning på hvert batterisett.  Noen ganger er det mulig å kun skifte et par batterier i en pakke. Hvor langt har bilen kjørt med disse batteriene?

Batteriene må nok skiftes uansett. Selv ved 20 oC var rekkevidden aldri over 35 km, samme hvor pent og forsiktig jeg kjørte, og nå har bilen stått ubrukt, uten strømtilførsel i mer enn 6 mnd. Klarer du å gjenopplive den batteripakken og kjøre 42 km med den ved 10 oC, da skal du få bilen.


1997 Saxo, ca 77000 km
1996 Kewet City Jet 5, ca 9000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA