Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ladepunkt ferdig installert hjemme

Startet av Linnea, tirsdag 04. oktober 2011, klokken 19:22

« forrige - neste »

Linnea

Trenger en billig løsning til Keweten. Hvor får jeg kjøpt gode batterier som passer til Zivan-laderen og den originale carcomputeren uten noen form for omprogrammering? Alternativ-energi har ingenting som passer i kassene.

1997 Saxo, ca 77000 km
1996 Kewet City Jet 5, ca 9000 km

Go-carter

Jeg nevnte i en tidligere tråd Trojan 6V 235(?)Ah som jeg hadde i min. Disse passer, iallefall om den er lik Kewet 3 sine batterikasser. De er riktignok vannfyllte så de må etterfylles en gang hver mnd, eller hver andre mnd, avhengig av hvordan du kjører. Til gjengjeld kan du overlade så mye du vil, da du alltid kan etterfylle væske.

Disse bør mange ha, da de brukes i lifter, trucker, etc. Full batteripakke kosta vel 12.000DKK, hvis jeg ikke husker feil.

Skulle du gå for vannfyllte trojan kan du også vurdere hakket større(som jeg mener å huske var 265Ah) om det er plass, de er like store i bunn, men 2cm høyere.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Linnea

Tusen takk for svar!

Hvor mange trojanere er det plass til? Hvordan gjør man det med lader og carcomputer? Trenger jeg kjøpe noe annet en selve batteriene? (ledninger, dingser, duppeditter?)

1997 Saxo, ca 77000 km
1996 Kewet City Jet 5, ca 9000 km

hkaspenberg

Sitat fra: Linnea på torsdag 15. september 2011, klokken 21:52
Hvor mange trojanere er det plass til? Hvordan gjør man det med lader og carcomputer? Trenger jeg kjøpe noe annet en selve batteriene? (ledninger, dingser, duppeditter?)
Beklager å måtte si dette, men hvis du ikke vet dette bør du egentlig ikke begi deg utpå et slikt prosjekt.

// Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Linnea

Med de blodprisene verkstedet skal ha har jeg ikke noe annet valg. Jeg er heltidsstudent og (helt)aleneforsørger, uten muligheter til noen ekstrajobb. Sparepengene er ikke elastiske, og bil må man jo ha, med mindre man har tid til å sløse bort mer enn 10 timer i uka på kollektivtransport.

Må man virkelig være elektroingeniør for å sette nye batterier i en gammel Kewet?
1997 Saxo, ca 77000 km
1996 Kewet City Jet 5, ca 9000 km

mohpet

Slik er det nok å ha eldre elbiler. Lite tilgang på alternative batterier betyr at man i stor grad er prisgitt det som kan leveres ferdig montert. Men billige er ikke disse batteriene blitt, det har du rett i.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

mohpet

Selges forøvrig 8 stk Trojan til 10' i annen tråd.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

bosonic

Sitat fra: Linnea på torsdag 15. september 2011, klokken 23:32
Må man virkelig være elektroingeniør for å sette nye batterier i en gammel Kewet?
Nei det må man ikke være, men med en spenning på 72V likestrøm er meget farlig så en må vite hva en gjør!


Det er ikke vanskelig å finne alternativer til de originale batteriene, men prisen på blybatterier har steget pga økende etterspørsel. Ta kontakt med alternative leverandører så får  du ganske sikkert  et tilbud som du kan leve med.
Forslag 1:
http://altitec.no/batterier/12v-batterier/12v-80ah-long-life-355x161x179-m6.html
Leveres med to typer tilkoblinger.Ta kontakt for pristilbud.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

hkaspenberg

Sitat fra: Linnea på torsdag 15. september 2011, klokken 23:32
Må man virkelig være elektroingeniør for å sette nye batterier i en gammel Kewet?
Nei, men man bør vite hva man gjør. Hvis du er uheldig og kommer tilfeldigvis borti gods med fastnøkkelen når man strammer koplingen på en blokk så er det såpass store energimengder her at du får en lysbue, fastnøkkelen fordamper og du står uten 4 fingre på høye hånd... ::)

Du spurte om dupeditter etc:  Bytter du til samme batteritype kan du bruke de samme kablene mellom blokkene. Andre typer har gjerne litt annerledes design på polene slik at du enten må bytte pol-klemmer på eksisterende kabler eller få tillaget nye kabler med riktige klemmer. Det kan du gjøre selv hvis du har tilgang på stort nok pressverktøy. Kabler og klemmer finner man på Biltema e.l. Man må bare passe på at tverrsnittet er stort nok, at klemmene er solide nok og har størt mulig anleggsflate mot batteripolen slik at det ikke blir punkter hvor man får overgangsmotstand og varmgang. Det går oppmot 300A her, slik at blir fort varmt dersom ikke alt er 100% i orden. En annen ting er at blokkene sitter paralellkoplet to og to med 6 slike par i serie. Når man setter sammen hvert par er det viktig at de har nøyaktig samme ladetilstand, ellers vil det gå store strømmer idet man setter + mot + og - mot - .

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

jkirkebo

[quote author=hkaspenberg link=topic=4041.msg34988#msg34988 Nei, men man bør vite hva man gjør. Hvis du er uheldig og kommer tilfeldigvis borti gods med fastnøkkelen når man strammer koplingen på en blokk så er det såpass store energimengder her at du får en lysbue, fastnøkkelen fordamper og du står uten 4 fingre på høye hånd... ::)
[/quote]

En gummibelagt fastnøkkel kan nok være et godt kjøp...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Focus

Sitat fra: Linnea på torsdag 15. september 2011, klokken 23:32
Med de blodprisene verkstedet skal ha har jeg ikke noe annet valg. Jeg er heltidsstudent og (helt)aleneforsørger, uten muligheter til noen ekstrajobb. Sparepengene er ikke elastiske, og bil må man jo ha, med mindre man har tid til å sløse bort mer enn 10 timer i uka på kollektivtransport.

Må man virkelig være elektroingeniør for å sette nye batterier i en gammel Kewet?

Her er i hvertfall en fremgangsmåte som jeg fikk fra pure mobility da jeg skiftet på min buddy
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

Linnea

Takk! Hvor finner jeg dokumentet "Jumpersettings av Carcontroller,
INS-0006-S01", evt hvordan gjøres dette?
1997 Saxo, ca 77000 km
1996 Kewet City Jet 5, ca 9000 km

Linnea

Sitat fra: hkaspenberg på fredag 16. september 2011, klokken 08:27
Sitat fra: Linnea på torsdag 15. september 2011, klokken 23:32
Må man virkelig være elektroingeniør for å sette nye batterier i en gammel Kewet?
Nei, men man bør vite hva man gjør. Hvis du er uheldig og kommer tilfeldigvis borti gods med fastnøkkelen når man strammer koplingen på en blokk så er det såpass store energimengder her at du får en lysbue, fastnøkkelen fordamper og du står uten 4 fingre på høye hånd... ::)

Du spurte om dupeditter etc:  Bytter du til samme batteritype kan du bruke de samme kablene mellom blokkene. Andre typer har gjerne litt annerledes design på polene slik at du enten må bytte pol-klemmer på eksisterende kabler eller få tillaget nye kabler med riktige klemmer. Det kan du gjøre selv hvis du har tilgang på stort nok pressverktøy. Kabler og klemmer finner man på Biltema e.l. Man må bare passe på at tverrsnittet er stort nok, at klemmene er solide nok og har størt mulig anleggsflate mot batteripolen slik at det ikke blir punkter hvor man får overgangsmotstand og varmgang. Det går oppmot 300A her, slik at blir fort varmt dersom ikke alt er 100% i orden. En annen ting er at blokkene sitter paralellkoplet to og to med 6 slike par i serie. Når man setter sammen hvert par er det viktig at de har nøyaktig samme ladetilstand, ellers vil det gå store strømmer idet man setter + mot + og - mot - .

;-D Hans

Takk! Nøyaktig samme ladetilstand ned til den feilmarginen det billige multimeteret mitt kan gi, er nøyaktig nok?
1997 Saxo, ca 77000 km
1996 Kewet City Jet 5, ca 9000 km

Focus

Sitat fra: Linnea på fredag 16. september 2011, klokken 12:24
Takk! Hvor finner jeg dokumentet "Jumpersettings av Carcontroller,
INS-0006-S01", evt hvordan gjøres dette?
Jeg fikk ikke tak i det, men du finner innfo her http://www.aspenberg.info/Kewet/resetcc.html
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

hkaspenberg

Sitat fra: Linnea på fredag 16. september 2011, klokken 12:30
Takk! Nøyaktig samme ladetilstand ned til den feilmarginen det billige multimeteret mitt kan gi, er nøyaktig nok?
Jepp. Et par 1/10 V gjør ikke noe, men et fulladet og et halvladet batteri med en 1V diff vil ... ! Og gummiisolert verktøy eller fast/pipe-nøkkel dekket med tape er lurt.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA