Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kona på finn.no

Startet av Kjetil1986, søndag 03. juni 2018, klokken 18:12

« forrige - neste »

Kriss

Sitat fra: trykkertor på torsdag 06. september 2018, klokken 16:23

Samtidig synes jeg det er pussig at butikker får solgt "brukt" Kona Electric til 429.000,- samtidig som privatpersoner på 410.000 - 420.000,- ikke får omsatt bilen sin.
Er kjøpere så sær at de foretrekker å betale 10.000-20.000 ekstra for å hente bilen i en "butikk"?

Og det første folk som kjøper til 429 000,- må gjøre er å kjøpe vinterdekk til 15 000 - 20 000, så totalen blir 450 000,-.
Ampera e leveres desember 2017

DCool

Som jeg har påpekt tidligere så vil endel av de private selge nå, da er en pris på 410-420 rett, avhengig av konfigurasjon og evt prutingsmonn. Faktisk er nok forhandlere blant de ivrigste til å kjøpe Kona til den prisen. Forhandler har god tid, de trenger ikke selge bilen i morgen. Kona trekker kunder til butikken, og kjøper de ikke den, kjøper de kanskje en annen bil. Og forhandler legger jo også en pris det kan prutes på. Noen av de private har jo "bud over" den prisen de setter. Så en forhandler som kjøper en Kona til 410 kan gjerne selge den til 420. Ikke så mye fortjeneste kanskje, men så tjener de litt på forsikring, kanskje noen tusen på vinterdekk, og kanskje endel på innbyttebilen.
The Car of Tomorrow: An Assessment of Alternative Fuel Vehicle Technology and the use of Policy Instruments to Facilitate the Implementation

Gordon Retriever

Sitat fra: snakkesalig på torsdag 06. september 2018, klokken 22:20Da blir det ikke Kona...   :laugh:

Trist, for da kan du ikke nyte oversettelsesperler som denne hver eneste dag:

Bilde hentet fra denne annonsen.
Og hvis du leser dette, KristianS i Gjøvik: Glimrende annonsetekst.  :+1:

Counterpointer

Et viktig moment om biler blir solgt fort på Finn er om kjøper og selger er lokalisert i omtrent samme område.

Det sier seg selv at de blå prikkene (Kona til salgs nå i kveld) må være i noenlunde nærhet til en kjøper.

Gordon Retriever

Ikke nødvendigvis.  Min erfaring med bilsalg på finn.no er at interessenter ofte slår til raskt selv om de befinner seg 3-400 km unna. En butikkny bil vil også være relativt grei å kjøpe usett.

På den annen side er omsetningshastigheten for brukte elbiler ofte raskest i de store byene.

Counterpointer

Sitat fra: Gordon Retriever på torsdag 06. september 2018, klokken 23:30
Min erfaring med bilsalg på finn.no er at interessenter ofte slår til raskt selv om de befinner seg 3-400 km unna.
Men tviler det er din erfaring at de slår til på en som er 400 km unna når de kan finne en som er 50 km unna [emoji1]

Pepsipepsi

Jeg synes Konaen er utrolig bra. Men jeg er veldig spent på om den er bra på vinterføre. Er den ikke det vil jeg vurdere å selge den da ja har noen leie bakker opp til hytta. Spørsmålet er da om det gjør stort utslag på prisen i forhold til å selge den med en gang. Ser en på Opel Ampera ser det ikke ut som om det har så mye å si om bilen er helt ny eller nesten helt ny, dvs fra 1000 til 5000 km.

trykkertor

Jeg har en svak følelse av at Hyundai kommer til å få langt færre biler enn først antatt.
Se bare hvor registreringsstatistikken har gått ned det siste.
Da vil jeg tro bilene holder seg i pris, selv om de blir et halvt år gamle og får 10-15.000km på telleren.
(Kanskje til og med gå litt opp fra 400 - 410.000 som ser ut til å være sweetspot nå??)

Crown

Sitat fra: trykkertor på fredag 07. september 2018, klokken 16:58
Jeg har en svak følelse av at Hyundai kommer til å få langt færre biler enn først antatt.
Da vil jeg tro bilene holder seg i pris, selv om de blir et halvt år gamle og får 10-15.000km på telleren.
(Kanskje til og med gå litt opp fra 400 - 410.000 som ser ut til å være sweetspot nå??)

Alt vil avhenge av hvor mange Niroer som kommer. Hvis den får god leveringssituasjon så vil det gå ut over Kona-prisen, ettersom Niro er en større bil. Får den hengerfeste også blir det en "Kona-killer".
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

E_S

Sitat fra: trykkertor på fredag 07. september 2018, klokken 16:58

Bilene kommer jo i rykk og napp - så statistikken vil trolig svinge opp og ned. Først båt fra Korea til Europa, så ny båt fra Nederland eller hvor det nå er til Drammen. Jeg har inntrykk av at det virker som det er slik med alle asiatiske biler - at det kommer massevis, så er det stille en stund, så kommer det massevis igjen osv.

Får bare håpe de klarer å ta unna køene i Norge før alt for mange andre europeiske land henger seg på..
:)

Limodriver

Jeg velger å driste meg inn på bompengeproblematikken i forhold til annenhåndsverdien for elbiler. Dersom våre kjære folkevalgte raskt innfører bompenger for elbiler (også utenom Oslo) tror jeg dette vil ha en effekt på bruktelbilprisene.

Dersom det er lite å spare på bompenger er det tross alt noen bruksbegrensninger/bruksvanskeligheter en ikke har på drivstoffbiler. Rekkevidde, ladekø osv.

Dersom fordelen kun dreier seg om lavere drivstoffpriser (mva fritaket er under press), tror jeg fort en kan falle i enkelhetens favn og da velge dieseldyret; varmt og godt, ingen rekkeviddeangst og ingen kø for energipåfylling.

moby666

Når Niro kommer vil nok kona prisene synke.

Gordon Retriever

Sitat fra: E_S på fredag 07. september 2018, klokken 17:22
Bilene kommer jo i rykk og napp - så statistikken vil trolig svinge opp og ned. 
Ja, og som jeg skrev i en annen tråd har sannsynligvis over 25% av junieksporten havnet i Norge. I juli ble det kun eksportert ca. 450 biler. Jeg håper augusttallene vil vise at rundt 1200 biler forlot Sør-Korea. Disse bilene vil da bli registrert i Norge fra oktober. Når Kona introduseres i USA senere i høst, trenger vi jevne eksporttall for å sikre at det også kommer biler til Norge.

Jeg tviler på at leveransesituasjonen for Niro blir veldig mye bedre. En mulighet kan være at bilen prises så høyt at etterspørselen i andre land blir liten nok til at vi kan bli tildelt større kvoter.

Crown

Sitat fra: Limodriver på fredag 07. september 2018, klokken 17:23

Dersom fordelen kun dreier seg om lavere drivstoffpriser (mva fritaket er under press), tror jeg fort en kan falle i enkelhetens favn og da velge dieseldyret; varmt og godt.
:laugh: :laugh:
Uten ekstravarme bruker da moderne dieselbiler en halvtime på å bli like varme inni som en elbil blir på to minutter :-D
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

jkirkebo

Sitat fra: Limodriver på fredag 07. september 2018, klokken 17:23
Jeg velger å driste meg inn på bompengeproblematikken i forhold til annenhåndsverdien for elbiler. Dersom våre kjære folkevalgte raskt innfører bompenger for elbiler (også utenom Oslo) tror jeg dette vil ha en effekt på bruktelbilprisene.

Dersom det er lite å spare på bompenger er det tross alt noen bruksbegrensninger/bruksvanskeligheter en ikke har på drivstoffbiler. Rekkevidde, ladekø osv.

Selv om elbiler skulle få 50% takst i bomringen øker jo prisene såpass fremover at besparelsen i kroner pr. år blir minst like stor som før.

Eksempel:

25 kroner i bomanvgift, 0% for elbiler = 25 kroner spart pr. passering
55 kroner i bomavgift, 50% for elbiler = 27,50 spart pr. passering.

Tesla Model Y LR 2024 (gul)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA