Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nissan Leaf i Sarpsborg

Startet av rossifan46, fredag 26. august 2011, klokken 09:04

« forrige - neste »

Elmo

#15
Prøvekjørte idag jeg og. Jeg syns også den var veldig bra. Ingenting negativt å si.
Betydelig bedre inntrykk enn tilsvarende prøvekjøring med Think og MiEV.
Denne skulle jeg virkelig gjerne hatt, men det blir nok NiCd PSAer en stund til.

Glemte å se hvor langt jeg kjørte, men hadde 2km mere rest-rekkevidde da jeg stoppet enn jeg hadde da jeg startet ;D  Ren bortsett fra skikkelig pådrag ut på E18 så kjørte jeg som jeg pleier med PSA - og jeg kjørte i Drive nesten hele veien.

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 03. august 2011, klokken 17:32
Men bilen er vel ikke "latere" i Eco ? Etter hva jeg har skjønt får du akkurat samme effektuttak, du må bare trykke hardere på pedalen for å få det ?
Jeg kjørte ikke mye i eco, men inntrykket da jeg satte over i eco på Frognerstanda noen få 100meter var at både gass og regen var ganske likt med min NiCd PSA ved 40%.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Elmo

Sitat fra: aurba på onsdag 03. august 2011, klokken 20:30
Jeg skal inn og prøvekjøre Leaf i morgen.
I den anledning lurer jeg på hvor det er lurt å parkere om man kommer fra øst?
Hvor på Aker brygge er det de holder til?

De står på Bryggetorget (59.90979º N, 10.72460º Ø 59° 54' 35.2"N, 10° 43' 28.6"Ø)

Har du elbil så er ladeplassen på Tjuvholmen best. Evt ladeplassen på trekanttomta.
Med fossilbil er vel også Tjuvholmen best. Evt nede i Aker Brygge parkeringshuset - utgang Bryggetorget.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

aurba

Sitat fra: Elmo på onsdag 03. august 2011, klokken 23:24
Sitat fra: aurba på onsdag 03. august 2011, klokken 20:30
Jeg skal inn og prøvekjøre Leaf i morgen.
I den anledning lurer jeg på hvor det er lurt å parkere om man kommer fra øst?
Hvor på Aker brygge er det de holder til?

De står på Bryggetorget (59.90979º N, 10.72460º Ø 59° 54' 35.2"N, 10° 43' 28.6"Ø)

Har du elbil så er ladeplassen på Tjuvholmen best. Evt ladeplassen på trekanttomta.
Med fossilbil er vel også Tjuvholmen best. Evt nede i Aker Brygge parkeringshuset - utgang Bryggetorget.

Takker hjerteligst for informasjonen :)
Gleder meg til prøvekjøring.
Think City 2010, Lithium

rossifan46

Hadde min tredje prøvetur med Leaf'en idag, fikk litt friere tøyler denne gangen, kjørte en rundtur utenom den normale testrunden via Bygdøylokket. Idag var målet å høre den utvendige "pedestrian" lyden som bilen avgir opp til 30 kmt. Den høres som en svak "viftesuselyd" og kan slåes av/på med bryter. Ved restart av bilen vil den automatisk stå på.

Runden idag var på 6.0 km og kjørte kun i ECO-mode, for å få et  bedre inntrykk av potensiell rekkevidde. Maks fart på turen var ca 80 en kort periode på E18 mot Bygdøy, ellers kun av/på bykjøring tilbake mot Aker Brygge via Frogner. Min erfaring var da at bilen føles merkbart "slappere" i ECO-modus fremfor D-modus ved lett gasspådrag, men kvikner til ved hardere trykk (full pedal). Med AC på startet vi på 159 km indikert rekkevidde. Da vi var tilbake etter nevnte 6.0 km var indikert rekkevidde redusert til 156 km...og treet som vises i displayet var fullt, noe som betyr max-ecokjøring.

Fikk også testet ryggekamera, det var oversiktlig og fungerte som det bør.
Tesla Model S 85 VIN556XX Autopilothardware Lydpakke Vinterpakke Lyspakke Sort skinn Panoramatak Luftfjæring

Lars C. Krogenæs

Da har jeg også fått kjørt. JEG VIL HA !

Det blir jo ingen ordentlig prøvekjøring når man sitter med en fra Nissan i passasjersetet, men bilen var fin å kjøre.

Litt skuffet over kunnskapsnivået til de ansatte på Standen, litt sånn "god dag mann økseskaft".

Her fikk jeg blandt annet opplyst at:
Å bruke varmeapparatet om vinteren ikke var noe problem, og dette sammen med kulde påvirket ikke kjørelengden fordi batteriet var så stort.
Bilen kommer med masse varme-ting, også oppvarmet frontrute.
Det er bilen som bestemmer amp på ladingen, så man kunne velge mellom 10, 16 og 32amp via interfacet. Ladeledningen var den samme.

Synes også de fokuserte alt for mye på hurtiglade-mulighetene, som foreløpig bare er teoretiske. De nevnte ikke et sted hvor lang tid det vil ta å lade bilen til vanlig.

Dette minnet mye om noen som skulle selge noe de egentlig ikke ante noe om. Men sånn er det vel kanskje når man kommer fra en blankpolert fossilverden og skal selge elbil for første gang. Jeg tror nok Nissan kommer til å få en bratt læringskurve i løpet av de neste 12 månedene.

Jeg synes forøvrig Mitsubishi i Norge har greid seg ganske bra nå i forhold til kommunikasjon, etter at de fikk en litt skjev start med mye fokus på 13 mils kjørelengde.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

jkirkebo

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 04. august 2011, klokken 20:38
Her fikk jeg blandt annet opplyst at:
Å bruke varmeapparatet om vinteren ikke var noe problem, og dette sammen med kulde påvirket ikke kjørelengden fordi batteriet var så stort.

Det er bilen som bestemmer amp på ladingen, så man kunne velge mellom 10, 16 og 32amp via interfacet. Ladeledningen var den samme.

Synes også de fokuserte alt for mye på hurtiglade-mulighetene, som foreløpig bare er teoretiske. De nevnte ikke et sted hvor lang tid det vil ta å lade bilen til vanlig.

Tja, om man kjører i motorveihastighet så kan man kjøre i 1.5 time. Om varmeapparatet da bruker 1000W i snitt har man brukt 1.5kWh på varme, det er noe over 6% av batterikapasiteten. Ikke avskrekkende ?
Selv med 1500W i snitt kommer man ikke over 10%.

2012-modellen har vel kun 3.3kW lader så om man har en 16A eller 32A ladekabel spiller liten rolle. 2013-modellen skal ha 6.6kW lader, så det kan være greit å installere en 32A-modell slik at man slipper å bytte om man bytter til ny Leaf om et par-tre år ?

Hurtiglademuligheten er vel ikke kun teoretiske, det står jo alt en lader i drift på vestlandet et sted. Og med alle tilskuddene er det vel liten tvil om at det popper opp flere her og der. Jeg vet ihvertfall om 2 Nissan-forhandlere som holder på med installasjonen av sine. For min del er det hurtiglademulighetene som er interessante å få info om, resten av ladingen blir uansett hjemmelading over natta. Spiller liten rolle om den tar 8 eller 2 timer...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

grånissen

"Bruk av varmeapparatet ville ikke påvirke kjørelengden, fordi batteriet er så stort"....... Gudhjelpemeg for et utsagn, håper VIRKELIG ikke at det var en salgsperson fra Nissan som serverte den løgnen.... Varmeapparatet i Leaf'en med vinterpakka er på 5Kw, og det betyr at hvis du kjorerer 60 km/h, vil el-motoren og varmeapparatet (hvis det går for fullt) trekke omtrent like mye strøm = halvert kjørelengde.

Hvis kunnskapsnivået på de som skal promotere Leaf-en er på dette nivået, må jeg si det rett og slett er oppsiktsvekkende!

jkirkebo

Sitat fra: grånissen på fredag 05. august 2011, klokken 00:57
"Bruk av varmeapparatet ville ikke påvirke kjørelengden, fordi batteriet er så stort"....... Gudhjelpemeg for et utsagn, håper VIRKELIG ikke at det var en salgsperson fra Nissan som serverte den løgnen.... Varmeapparatet i Leaf'en med vinterpakka er på 5Kw, og det betyr at hvis du kjorerer 60 km/h, vil el-motoren og varmeapparatet (hvis det går for fullt) trekke omtrent like mye strøm = halvert kjørelengde.

Hvis kunnskapsnivået på de som skal promotere Leaf-en er på dette nivået, må jeg si det rett og slett er oppsiktsvekkende!

5kW i 60km/t ? Det er nok litt optimistisk. 6-7kW er nok nærmere sannheten. Men om varmeapparatet bruker 5kW konstant, da er det nok ikke bare kaldt ute men fort nærmere -40 ;)

Om bilen forvarmes mens den er tilkoblet nettet og det er normal vinterkulde ute (0 til -10 grader) tror jeg det skal mye til før det brukes mer enn 2kW kontinuerlig med normal kupetemperatur.

Men det er klart at kjørelengden påvirkes. En halvering tror jeg dog er aller worst case som er mulig å tenke seg...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

#23
Bensinvarmeren i P106 påstås å være på 5 kW, om det er helt sant er vanskelig å si. På riktig kalde Oslodager går den på fullt den halve timen jeg bruker til jobb + 10 min før for å smelte is av vinduet. Jeg har en elektrisk kupevarmer på 1100W i en annen bil og den klarer ikke stort mer enn å gi en slags lunk på kalde dager.

Forvarming med bilen til lading? Bruker varmeapparatet mer enn ca. 3 kW til forvarming (16A ladesystem) eller 2 kW (10A ladekabel) går resten (2-3 kW) fra batteriet og det er ikke noe til lading.

Står bilen utenfor en kino uten lademulighet går også forvarming fra på kjørelengde.

Er det noe system med fjernkontroll eller timer på varmeapparatet?

Så fremt det ikke er en slags varmepumpe i kombinasjon med air-condition anlegget er vel dette med elektrisk oppvarming for 0 utslipp noe missforstått,. Fra et miljøsynspunkt er vel en elbil med biodiesel varmeapparat på brukt frityrolje det optimale, når en ser bort fra litt gatekjøkkenlukt.

Det er vel altd slik at en må ta det selgere sir med en klype salt. MiV sluttet jo med å ta kjørelengde med som overskrift i annonsene sine, men skriver nå:
"full tank for kr 16,- "  I beste fall et utsagn fullstendig uten mening.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Baltor

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 04. august 2011, klokken 21:38
Hurtiglademuligheten er vel ikke kun teoretiske, det står jo alt en lader i drift på vestlandet et sted. Og med alle tilskuddene er det vel liten tvil om at det popper opp flere her og der.

Vi har nå 3 operative hurtigladere på plass i Rogaland. Den "gamle" i Luravika, en på Klepp og en i Randaberg. De 2 siste skal offiselt åpnes 19.08. og 25.08. ;D
Transnova slipper snart nyheten om hvem som får penger i neste runde, det kommer til å bli endel ladere i løpet av høsten. ;)
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Baltor

Sitat fra: jkirkebo på fredag 05. august 2011, klokken 09:26
5kW i 60km/t ? Det er nok litt optimistisk. 6-7kW er nok nærmere sannheten. Men om varmeapparatet bruker 5kW konstant, da er det nok ikke bare kaldt ute men fort nærmere -40 ;)
Men det aller meste av bilkjøringen er småkjøring, og hver gang bilen skrus av vil den bli raskt avkjølt. Bilene er laget etter samme malen som fossilbilene (som har mye gratis overskuddsvarme), uten isolasjon. De første kilometerne vi kjører vil derfor varmeapparatet jobbe for fullt. Det vil også jobbe for fullt når bilen står i kø eller ved rødt lys, så forholdet mellom energi brukt til kjøring og energi til varming vil nok ofte ligge på 2:1.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

jkirkebo

Sitat fra: Baltor på fredag 05. august 2011, klokken 11:29
Men det aller meste av bilkjøringen er småkjøring, og hver gang bilen skrus av vil den bli raskt avkjølt. Bilene er laget etter samme malen som fossilbilene (som har mye gratis overskuddsvarme), uten isolasjon. De første kilometerne vi kjører vil derfor varmeapparatet jobbe for fullt. Det vil også jobbe for fullt når bilen står i kø eller ved rødt lys, så forholdet mellom energi brukt til kjøring og energi til varming vil nok ofte ligge på 2:1.

Sant nok, men når man bedriver småkjøring er gjerne halve kjørelengden mer enn godt nok. Ihvertfall for vår del, det er når vi skal ut på lengre turer rekkevidden kan bli begrensningen. Handleturer der man kjører 2-3km til en butikk, 2-3km til neste osv. kommer skjelden over 30km totalt. Dessuten dukker det opp ladestasjer rundt omkring her nå, både 16A stikk og hurtigladestasjon. Dermed er det ikke noe stort problem å få påfyll lokalt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på fredag 05. august 2011, klokken 10:34
Forvarming med bilen til lading? Bruker varmeapparatet mer enn ca. 3 kW til forvarming (16A ladesystem) eller 2 kW (10A ladekabel) går resten fra batteriet og det er ikk noe til lading.

Står bilen utenfor en kino uten lademulighet går også forvarming fra på kjørelengde.

Er det noe system med fjernkontroll eller timer på varmeapparatet?

Typisk startes forvarmingen på morgenen, da bør bilen være fulladet for lengst. Har man utover dagen parkert på sted uten lademulighet går det selvføkgelig av batterikapasiteten, dog begrenset til 15 minutter. Dette gjelder også kjøling.

Forøvrig tror jeg 5kW i 13 minutter er vesentlig mer effektivt enn 1100W i en time, selv om totalforbruke er identisk.

Bilen har timer ja, dessuten kan varme/kjøling startes fra en app på mobiltelefonen (foreløpig begrenset til iPhone og Android-telefoner). En etter min mening mye bedre løsning enn webasto-fjernkontrollen på Touranen vår. Den skal kunne virke 600m unna, men sitter man på toget 15km unna stasjonen er nok telefonløsningen overlegen ;)

Webastoen er forøvrig det jeg misliker mest med Touranen. Den er følsom for batterispenning og drar dessuten mye strøm. Har vært mye krøll med den. Dessuten stinker den når den starter og stopper :(
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

III

Prøvde Leaf igår jeg og. Fyren påsto at når de kjørte opp en bratt bakke og brukte regen på vei ned , var det mer kapasitet enn før de begynte på oppoverbakken.. :D
Joda...men ellers var de meget vennlige og informative.
Eneste som mangler nå er 20 ekstra kwt uten at det øker vekta. Om 5 år kanskje ?
Østfold, Svart Think City(Zebra 28kwh) mai 2010
Passert 135 000 km
Model 3 LR , Dual Motor

Lars C. Krogenæs

Snakket med en dame også, som sa at bilen gikk lenger hvis det var mye bakker, for da re-genererte bilen strøm til genertoren i nedoverbakker. Det samme gjaldt start stopp i byene. Var det derimot flatt og du holdt jevn hastighet, fikk bilen kortere rekkevidde. 

Vi får konkludere med at det var gøy å prøvekjøre, men sørgelig nivå på kunnskapen om bilene og teknikken. Synd at ingen kan satse riktig når de skal selge elbiler. Får lyst til å søke jobb hos Nissan for å heve kunnskapsnivået i organisasjonen dems. Elbilsaken er for viktig til at de skal tulle for mye med dette er.

Mitt råd er derfor at vi ser bort fra alt de fortalte om bilene, og heller holde oss til pålitelige kilder (elbil.no / elbilforum.no), der vi bruker sunn fornuft og en fantastisk erfaringsbase bak teknikken ;)

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA