Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nissan Leaf i Sarpsborg

Startet av rossifan46, fredag 26. august 2011, klokken 09:04

« forrige - neste »

Joachim

Jeg synes også stoffet er for lyst. Fint, men veldig upraktisk. Jeg tenker mest på barnestøvler som sparkes opp etter forsetet. Den gode plassen bak skyldes nok delvis den dårlige plassen foran. Jeg er 196 cm høy og får ikke setet så langt tilbake som jeg ønsker. Kjøreturene blir jo ikke av de lengste så det går nok greit. Takhøyden var forøvrig veldig god.

En annen detalj jeg hang meg litt opp i var den billige blanke plasten rundt girspaken. Den var på god vei til å bli fin og ripete i det testeksemplaret jeg kjørte.

Utenom dette digger jeg bilen!

Lynet

Ser nok et behov for setetrekk her, spesielt i baksetet  :o

Men hva med det hvite rattet, er det skinn eller plast?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

jkirkebo

Ja, da har jeg også unnagjort prøveturen, så her er noen inntrykk.

Bilen gir en meget god kvalitetsfølelse. Enkelte detaljer føles gedigne, for eksempel dørhåndtakene. Meget stillegående, ingen vibrasjonslyder og lignende. Bilen ser mye bedre ut "live" enn på bilder, tydeligvis et vanskelig design å fotografere. Hvitfargen er ikke gammeldags kritthvit men en metallic perlemor-aktig sak. Blir garantert hvit på oss.

Kjøreturen ble dessverre gjennomført med fullt batteri. Dette var ulempen med å være først ute for dagen. Dermed ble det minimalt med regen, også i eco. Kom ikke opp i mer enn 10kW og det er ikke mer enn Touranen bremser i 6.gir. Kjipt å ikke få testet hvor mye den kan bremse, mulig jeg tar meg en tur innom igjen i morgen ettermiddag. Regen brukte også lang tid på å nå maks utslag fra jeg slapp gassen, jeg håper det også var pga. fullt batteri da jeg gjerne vil ha en så umiddelbar respons som mulig. Sikkerhetsmessig er det også bra at bilen begynner å bremse før foten engang har nådd bremsepedalen.
Hjemme kommer vi nok til å lade på timer til 80% hver natt slik at regen er tilgjengelig. Så får vi heller overstyre timeren om vi skal kjøre langt neste dag.

Bilen er ellers utrolig kvikk. Den oppførte seg i eco som jeg trodde den villle gjøre i D og da var jeg aldri i nærheten av å trykke pedalen i bånn. Personlig kommer jeg nok til å kjøre nesten utelukkende i eco, det passet min kjørestil bedre.

Sittestillingen ble faktisk meget bra for meg på 188cm. Lengdejusterbart ratt hadde vært en fordel men det gikk helt greit uten. Jeg hadde ganske så mange hakk å gå på bakover på førerstolen.

Noen negative småting var det jo. F.eks varseltrekanten er plassert oppå gulvet i bagasjerommet. En særdeles upraktisk plassering, f.eks i Touranen har den et eget rom inne i bakluka. Jeg håper det går an å finne plass til den under panseret et sted, sammen med en dunk spylesvæske. Synd det ikke er et lite lasterom foran der til slike ting.
Dessuten må ladeluka åpnes innenfra bilen, en utvendig åpnemåte fremme ved luka hadde vært en fordel så hadde det blitt en ting mindre å huske på.
Bilen hadde også stoffmatter, jeg håper virkelig det norske importøren leverer med gummimatter som standard, evt. for et ikke veldig stort tillegg. Stoffmatter er ubrukelig i norsk vinter...

Men alt i alt var jeg meget fornøyd med det jeg så, nå er det bare å avvente mer informasjon og mulighet for å bestille.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.



Leafy

App'en er ikke tilgjengelig i for det norske markedet ennå.
Tesla Model X 100D 7-seter m/alt. Mottatt 23.05.19
Audi e-tron Limited Typhoon Grey. Mottatt 18.03.19 - Solgt!
Tesla Model S 75D m/alt. Mottatt 16.10.17 - Solgt!
Tesla Model X 90D 7-seter m/alt. Mottatt 10.10.16 - Solgt!
VW e-Golf m/VP og alt utstyr. Mottatt 28.05.15 - Solgt!
Nissan Leaf m/solcelle. Mottatt 15.11.11 - Solgt!

Lynet

Og her er svaret hvis du prøver å laste den ned på telefonen med PC (finnes ikke på "marked"):
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

RuneW

Sitat fra: Lynet på lørdag 06. august 2011, klokken 19:15
Og her er svaret hvis du prøver å laste den ned på telefonen med PC (finnes ikke på "marked"):

Jepp.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

jkirkebo

Jeg rakk en testrunde til i dag med en bil med halvfullt batteri. Kjørte hele runden i eco. Ble dessverre noe skuffe over regenereringen. I landeveishastighet fungerer det fint, med inntil 30kW, noe som sannsynligvis er nok for de fleste situasjoner og nedoverbakker.

I bykjøring med mye trafikk og lyskryss fungerte det dårligere. I lavere hastighet får man nemlig mye svakere regen, jeg kom ikke over 10-12kW. Det er alt for lite for å stoppe om f.eks et lyskryss skifter til gult 100m foran deg. Man kan øke verdien noe ved å bruke bremsepedalen, dessverre ikke nok. Dessuten er bremsene etter min mening alt for følsomme så de er nesten umulig å bruke bremsepedalen uten å aktivere de mekaniske bremsene. Det var også vanskelig å stoppe mykt med dem, men det er nok en tilvenningssak. Jeg er vant til å måtte trykke MYE hardere på bremsepedalen fra andre biler.

Opprampingen av regen var også for treg etter min mening.

Så jeg skulle ønsket en modus til, i tillegg til D og Eco. Den kunne f.eks hett S for sport. Da ville jeg hatt full og umiddelbar regen ved pedalslipp, også i lav hastighet, samt samme gassrespons som i D.

Heldigvis har vi ikke lyskryss i Fredrikstad, kun rundkjøringer som er mye enklere å planlegge kjøringen mot.

Noen lurte på om det var skinn i rattet, svaret er nei. Det er ikke noe skinn i bilen og det tilbys ikke som ekstrautstyr heller. Ei i USA, der de er vant med skinn i alle typer biler. Jeg antar dette er pga. bilens miljøprofil.

Ellers er jeg helt enig i at de som jobber på standen virkelig ikke har peiling. Jeg spurte om hvor lang tid det tok å lade fra 80 til 100% med hurtigladeren og fikk til svar at det ikke gikk an å lade over 80% med hurtiglading. Det er jo feil, startes hurtiglading på et batteri med over 50% restkapasitet lader den automatisk til 100%.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

Forstår virkelig ikke problemstillingen din.

Er du opptatt av regen, eller å ta vare på energien; hvorfor skal du da kjøre så hakkete at du trenger mer enn 10 kW regen?

Hadde det ikke vært bedre å kjøre litt roligere?

Tror at du etter noen mil bak rattet finner ut at du automatisk gjør som de fleste andre av oss, nemlig forsøke å slå nye sparerekorder ved å kjøre økonomisk. Det betyr igjen minst mulig regenerering.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Lunde

Regen er svært oppskrytt. Lest om journalister som "gleder seg til å teste biler med regen på langtur, for de vil komme lenger jo mer de bremser" På en tur Oslo Trondheim er det knapt en wattime å hente om du kjører med stødig høyreben og tilpasser farten etter trafikksituasjonen du ser lengre frem.

Regen vil kun ha en effekt på distansen om du har et svært urolig høyrebein og kjører som ujevnt og lite forutsigbart. MEN selv om du vil regenerere noe av tabbekjøringen blir forbruket/rekkevidden betydelig dårligere enn de som kjører som det bør kjøres.

Batteriets state of charge (SOC) har bare en begrensende effekt om batteriet er tett på 100%. Så fort du har kjørt noen kilometer klarer du knapt oppnå for høy regenspenning om det ikke er snakk om en ekstrembakke.
Opplevd at regen begrenses på begge modellene jeg har hatt fra TH!NK, men da bare om unnabakken materialiserer seg før jeg har kjørt en kilometer eller to.
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

erik e

Kjører man bil så kjør bil.Følg "vanlige"biler.  ;)
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på søndag 07. august 2011, klokken 19:46
Forstår virkelig ikke problemstillingen din.

Er du opptatt av regen, eller å ta vare på energien; hvorfor skal du da kjøre så hakkete at du trenger mer enn 10 kW regen?

Hadde det ikke vært bedre å kjøre litt roligere?

Tror at du etter noen mil bak rattet finner ut at du automatisk gjør som de fleste andre av oss, nemlig forsøke å slå nye sparerekorder ved å kjøre økonomisk. Det betyr igjen minst mulig regenerering.

Jeg er opptatt av å ta vare på energien ja, i tillegg til å gjøre bilkjøringen enklere.

Hvordan vil du anbefale at man kjører rundt i Oslo sentrum, med biler både foran og bak, fra lyskryss til lyskryss ? Følger man ikke trafikken får man til slutt en menge irriterte sjåfører bak seg som kun legger merke til en sinke med EL på skiltet ;(

Og skifter lyskrysset til gult 100m foran deg må du nok være nede i 25km/t for å kunne stoppe uten å bruke bremsene. Jeg mener det burde gått fra 50km/t (og da bør bilen fortrinnsvis tenne bremselyset).

Som sagt har jeg ingen innvendinger til hvordan det fungerer på landeveien. I D har man helt minimalt med regen ved pedalslipp, i Eco noe mer og antageligvis nok til lange nedoverbakker.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Lunde på søndag 07. august 2011, klokken 19:54
Regen er svært oppskrytt. Lest om journalister som "gleder seg til å teste biler med regen på langtur, for de vil komme lenger jo mer de bremser" På en tur Oslo Trondheim er det knapt en wattime å hente om du kjører med stødig høyreben og tilpasser farten etter trafikksituasjonen du ser lengre frem.

Batteriets state of charge (SOC) har bare en begrensende effekt om batteriet er tett på 100%. Så fort du har kjørt noen kilometer klarer du knapt oppnå for høy regenspenning om det ikke er snakk om en ekstrembakke.

Jeg er helt enig med deg ang. langkjøring. Men jeg snakker altså om kjøring i tett bytrafikk og med lyskryss, mao. noe helt annet.

Den første prøveturen jeg hadde var vel knapt 3-4km lang og bilen var helt toppladet, så det var ikke mye å hente der nei.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Lynet

Problemet med rustne bremseskiver blir nok stort på Leaf med 30kW regen for da har du aldri bruk for mekaniske bremser, kun hvis noen skulle springe ut i veien, men da virker de ikke på grunn av all rusten........
Da jeg ble opplært i kjøring av vogntog fikk jeg beskjed om at bremsene kun skulle brukes i nødstilfeller. I ettertid har jeg kjørt flere ganger Trondheim - Oslo uten å ha rørt bremsepedalen kun brukt retarder og motorbrems som blir det samme som regen på elbil.

Sist vinter tok jeg konsekvent en hard innbremsing uten regen hver gang jeg skulle svinge inn hjemme, problemet med rustne skivet ble så godt som borte  :D
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA