Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nissan Leaf i Sarpsborg

Startet av rossifan46, fredag 26. august 2011, klokken 09:04

« forrige - neste »

Griffel

#30
Virker som kunnskapsnivået er på linje med denne Svenske politikerens:



Men bilen er sikkert mye bedre.

Jeg oppfatter det likevel slik at dette er den første som virkelig er et skritt framover sammenlignet med P106 som jeg har hatt i 7 år.
Ingen tvil om hva jeg helst vil bytte til, men jeg håper å holde liv i den jeg har enda en stund. Derfor tør jeg ikke ta en tur til Aker Brygge, fristelsen kan bli for stor. Andre kan få lov å skaffe erfaring.

Jeg var foresten innom Birger N. Haug på Rud for ikke lenge siden i annen forbindelse. Selgern der virket nok mer kunnskapsrik enn omtalte dame, men sa at de savnet mye innformasjon fra Nissan til å kunne gi gode svar.

Sitat fra: Baltor på fredag 05. august 2011, klokken 14:56
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fredag 05. august 2011, klokken 13:55
Var det derimot flatt og du holdt jevn hastighet, fikk bilen kortere rekkevidde. 
Kan det være at estimert rekkevidde viser dette?
(Selv om vi vet at reell rekkevidde er noe annet?)

Nei! Jevn lav hastighet vil altid gi lengts rekkevidde, med mindre en finner en strekning med bare nedoverbakke.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Baltor

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fredag 05. august 2011, klokken 13:55
Var det derimot flatt og du holdt jevn hastighet, fikk bilen kortere rekkevidde. 
Kan det være at estimert rekkevidde viser dette?
(Selv om vi vet at reell rekkevidde er noe annet?)
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Leafy

Sitat fra: Griffel på fredag 05. august 2011, klokken 10:34

Bilen har timer ja, dessuten kan varme/kjøling startes fra en app på mobiltelefonen (foreløpig begrenset til iPhone og Android-telefoner).

Kun tilgjengelig for iPhone foreløpig. Android skal visstnok komme senere ifølge Nissan USA. Men det skal være mulig å logge inn på en webside og få utvidet funksjonalitet i forhold til appen.
Tesla Model X 100D 7-seter m/alt. Mottatt 23.05.19
Audi e-tron Limited Typhoon Grey. Mottatt 18.03.19 - Solgt!
Tesla Model S 75D m/alt. Mottatt 16.10.17 - Solgt!
Tesla Model X 90D 7-seter m/alt. Mottatt 10.10.16 - Solgt!
VW e-Golf m/VP og alt utstyr. Mottatt 28.05.15 - Solgt!
Nissan Leaf m/solcelle. Mottatt 15.11.11 - Solgt!

jkirkebo

Sitat fra: Leafy på fredag 05. august 2011, klokken 14:56
Kun tilgjengelig for iPhone foreløpig. Android skal visstnok komme senere ifølge Nissan USA. Men det skal være mulig å logge inn på en webside og få utvidet funksjonalitet i forhold til appen.

Niks, Android-versjonen er tilgjengelig den.

http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=4&t=4949&hilit=android
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

grånissen

Synes det er forskrekkelig (rart) at Nissan Norge feiler så misserabelt på den teknikske kompetansen hos selgerene, når de har et så godt produkt som Leaf'en jo er. De har hatt et år på å seg til å skolere og forberede salgskorpset på bilen. Vil nesten ikke kalle det teknisk kompetanse engang, dette med at den går lengre ved mye start stopp/ bakkekjøring, at varmeapparat ikke påvirker kjørelengde osv, det viser en så grunnleggende mangel på forståelse av elektriske kjøretøys egenart at det nesten ikke er til å tro. I tillegg må man nesten forutsette at det er de mest oppegående hos Nissan som settes på en slik jobb, og da blir det desto mer problematisk. Får håpe de lærer fort....

Elmo

Sitat fra: Griffel på fredag 05. august 2011, klokken 14:53
Jeg oppfatter det likevel slik at dette er den første som virkelig er et skritt framover sammenlignet med P106 som jeg har hatt i 7 år.
Ingen tvil om hva jeg helst vil bytte til, men jeg håper å holde liv i den jeg har enda en stund. Derfor tør jeg ikke ta en tur til Aker Brygge, fristelsen kan bli for stor.

Som jeg skulle sagt det selv Griffel. Men jeg tok sjansen og prøvekjørte. Og fristelsen KAN bli for stor, men jeg holder stand  - foreløpig
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

Får stadig vekk samme spørsmål fra folk jeg møter, og svaret er enkelt:

Man trenger 2 elbiler og et slepetau:

Når bilen som sleper er tom for strøm bytter man bare om på bilene og fortsetter turen.

Har desverre enda ikke klart å selge 2 biler på en gang for slik bruk.......
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

voipe

Fikk plutselig denne i tankene når jeg hørte den svenske politikeren :D


Ladefabrikken

Jeg testet også bilen i dag og var veldig fornøyd med bilen, men det var ikke mye info om bilen jeg fikk fra Nissan folket. Men det var jo helt greit fordi jeg skjøner på dere at de bare kommer med feilinfo :-\
Jeg spurte en av jentene fra Nissan crewet om det hadde vært mye pågang, og hun svarte ja, veldig mye, nesten for mye ;D
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Leafy

#39
Sitat fra: jkirkebo på fredag 05. august 2011, klokken 15:22
Sitat fra: Leafy på fredag 05. august 2011, klokken 14:56
Kun tilgjengelig for iPhone foreløpig. Android skal visstnok komme senere ifølge Nissan USA. Men det skal være mulig å logge inn på en webside og få utvidet funksjonalitet i forhold til appen.

Niks, Android-versjonen er tilgjengelig den.

http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=4&t=4949&hilit=android

Niks, den linken fungerer ikke. Mulig at den bare er tilgjengelig for USA. Får håpe app'en er på plass snart. Android har over 50% M/S...


Edit: Sjekket via market.android.com og den er ikke tilgjengelig for Norge ennå. Da er den nok forhåpentligvis klar til lansering av Leaf her hjemme.
Tesla Model X 100D 7-seter m/alt. Mottatt 23.05.19
Audi e-tron Limited Typhoon Grey. Mottatt 18.03.19 - Solgt!
Tesla Model S 75D m/alt. Mottatt 16.10.17 - Solgt!
Tesla Model X 90D 7-seter m/alt. Mottatt 10.10.16 - Solgt!
VW e-Golf m/VP og alt utstyr. Mottatt 28.05.15 - Solgt!
Nissan Leaf m/solcelle. Mottatt 15.11.11 - Solgt!

Elmo

#40
Sitat fra: elektrolux på fredag 05. august 2011, klokken 16:28
Får stadig vekk samme spørsmål fra folk jeg møter, og svaret er enkelt:
Man trenger 2 elbiler og et slepetau:
Når bilen som sleper er tom for strøm bytter man bare om på bilene og fortsetter turen.

Genialt. Hvorfor har ikke jeg tenkt på det? Jeg har jo to biler (minst) LOL
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Elghost

Fikk endelig prøvd bilen i dag og den overgikk de fleste av mine forventninger. Enig med det som har vært sagt om manglene kunnskap og det kom tydelig til uttrykk når det gjelder den medfølgende laderen.  Representantene fra Nissan Norge ga forskjellig informasjon om dette. En mente den ladet med 10A men at den kunne lade med 16A hvis du koblet den til en 16A sikring!! Andre så den bare kunne lade med 10A. Snakket med en av de engelsktalende teknikerne fra Nissan og han fortalte en helt annen historie.  Infrastrukturen i det enkelte land er bestemmende for hvilken type ladekabel som følger med.  I f. Eks England 10 A,  Sveits 8A, mens andre land (tror han nevnte Spania) 16A. Kikket på ladekabel til bilene som var utstilt og der stod det 16A (se bilde) . Han sa at i Norge ville bilen bli levert med 16A kabel fordi de aller fleste husstander vil ha 16A kurs tilgjengelig. Dersom man bare har 10A kurs må man kjøpe en ny 10A ladekabel fra Nissan. Hvis det teknikeren sier er riktig,  er det jo svært gode nyheter, men hvis det er 10A varianten som leveres til Norge må jeg si det er merkelig når Nissan tydeligvis har en 16A variant på produksjonsbåndet.
Blå Leaf m/solcellepanel, levert fra BNH Rud.

Kai

Gjengen på Aker Brygge er ikke Nissan anisette. De er et PR firm ansatt av Nissan.

for meg:
Teknisk info had vi fra Internet.
Norsk salgsinfo er mangelfull.
Det var kult å kjøre bilen. Sitte i den, skru på ting å få et eget inntrykk.

Jeg er fornøyd, levering kan ikke komme tidlig nok.

Kai

Lynet

Sitter her i Trøndelag og ser med glede alle kommentarene på positive prøvekjøringer som jeg også gjerne ville gjort....
Men kan noen av dere som har vært inne i bilen si noe om interiøret (spesielt setene)? For meg ser det utrolig lyst ut, hvordan blir det etter noen års bruk?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Leafy

Sitat fra: Lynet på lørdag 06. august 2011, klokken 09:56
Sitter her i Trøndelag og ser med glede alle kommentarene på positive prøvekjøringer som jeg også gjerne ville gjort....
Men kan noen av dere som har vært inne i bilen si noe om interiøret (spesielt setene)? For meg ser det utrolig lyst ut, hvordan blir det etter noen års bruk?

Det er lyst stoff, så det må nok behandles forsiktig og renses for å holde seg fint. Ellers var jeg imponert over plassen til bena i baksetet. Tror det vil gå fint å ha bakovervendt barnestol her.
Tesla Model X 100D 7-seter m/alt. Mottatt 23.05.19
Audi e-tron Limited Typhoon Grey. Mottatt 18.03.19 - Solgt!
Tesla Model S 75D m/alt. Mottatt 16.10.17 - Solgt!
Tesla Model X 90D 7-seter m/alt. Mottatt 10.10.16 - Solgt!
VW e-Golf m/VP og alt utstyr. Mottatt 28.05.15 - Solgt!
Nissan Leaf m/solcelle. Mottatt 15.11.11 - Solgt!

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA