Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nissan Leaf i Sarpsborg

Startet av rossifan46, fredag 26. august 2011, klokken 09:04

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Lynet på søndag 07. august 2011, klokken 20:56
Problemet med rustne bremseskiver blir nok stort på Leaf med 30kW regen for da har du aldri bruk for mekaniske bremser, kun hvis noen skulle springe ut i veien, men da virker de ikke på grunn av all rusten........

Sist vinter tok jeg konsekvent en hard innbremsing uten regen hver gang jeg skulle svinge inn hjemme, problemet med rustne skivet ble så godt som borte  :D

Det har ikke blitt brukt mye bremser på Touranen heller, motorbremsen der tilsvarer vel noe mellom D og Eco i Leafen, og DSG-kassa girer ned selv. Bremsene har nå gått 120.000km, klossene har mye materiale igjen og ingen klaget på rust på EU-kontrollen. Men som du sier er det smart å ta en hard oppbremsing i ny og ne når det ellers ikke skader.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Xirius

Både kona og jeg har prøvd den, og vi står på venteliste. Nå rykker jeg inn en annonse på finn snart og selger bmw'n. Dette løvet blir vår nr. 1 bil!  ;D
Nissan Leaf - 2012
Tesla Model S 85 - 2014
Think City Zebra - 2008 (solgt)

jkirkebo

Sitat fra: Xirius på søndag 07. august 2011, klokken 23:02
Både kona og jeg har prøvd den, og vi står på venteliste. Nå rykker jeg inn en annonse på finn snart og selger bmw'n. Dette løvet blir vår nr. 1 bil!  ;D

Hva slags venteliste ? Eneste jeg har hørt om er de som har meldt sin interesse for å kjøpe den, og det er ingen nummerert liste etter hva jeg skjønner, kun en oversikt.

Forhandleren mente mer info skulle komme 12/8, bl.a når man kunne legge inn bestilling.

Joffe69

Trodde ikke at Nissan Leaf  var så gammaldags at den var utstyrt med Mekaniske bremser jeg.
TRodde at bremsene var hydrauliske jeg.
Men brekket er vel muligens mekanisk.

jkirkebo

Sitat fra: egonolsen på mandag 08. august 2011, klokken 00:03
Trodde ikke at Nissan Leaf  var så gammaldags at den var utstyrt med Mekaniske bremser jeg.
TRodde at bremsene var hydrauliske jeg.
Men brekket er vel muligens mekanisk.

Brekket er elektromekanisk, betjenes ved å trykke på "P"-knappen. Men ellers er det vel et definisjonsspørsmål, det er mye mekanikk i hydrauliske bremser.

Leafy

Top Gear i ny elbil feide, denne gangen har de testet Nissan Leaf:

http://www.tu.no/motor/article289416.ece
Tesla Model X 100D 7-seter m/alt. Mottatt 23.05.19
Audi e-tron Limited Typhoon Grey. Mottatt 18.03.19 - Solgt!
Tesla Model S 75D m/alt. Mottatt 16.10.17 - Solgt!
Tesla Model X 90D 7-seter m/alt. Mottatt 10.10.16 - Solgt!
VW e-Golf m/VP og alt utstyr. Mottatt 28.05.15 - Solgt!
Nissan Leaf m/solcelle. Mottatt 15.11.11 - Solgt!

akseln

Sitat fra: jkirkebo på søndag 07. august 2011, klokken 23:07

Hva slags venteliste ? Eneste jeg har hørt om er de som har meldt sin interesse for å kjøpe den, og det er ingen nummerert liste etter hva jeg skjønner, kun en oversikt.

Forhandleren mente mer info skulle komme 12/8, bl.a når man kunne legge inn bestilling.

Jeg tipper det er enkelte selgere som er litt overivrige og har egne lister for kunder som har bestemt seg. Står selv på en slik "uautorisert" liste.

RuneW

Sitat fra: Leafy på mandag 08. august 2011, klokken 07:50
Top Gear i ny elbil feide, denne gangen har de testet Nissan Leaf:

http://www.tu.no/motor/article289416.ece

Det mest irriterende med de narrene der er at noen faktisk tar dem seriøst...
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

jkirkebo

Sitat fra: akseln på mandag 08. august 2011, klokken 08:49

Jeg tipper det er enkelte selgere som er litt overivrige og har egne lister for kunder som har bestemt seg. Står selv på en slik "uautorisert" liste.

Hvis systemet blir likt som i USA spiller ihvertfall det ingen rolle. Der var det bestilling på internett, åpnet en viss dato og så førstemann til mølla. Dvs. samme venteliste for hele landet. Så kunne man selv velge hvilken forhandler som skulle levere bilen. Fordelen med det systemet var selvfølgelig at forhandlerne ikke kunne haie opp prisen fordi de fikk tildelt et begrenset antall biler (ikke at jeg tror det er noen stor risiko for det her i landet).

Elmo

Både kona og jeg har prøvd den, og vi står på venteliste.
Sitat fra: akseln på mandag 08. august 2011, klokken 08:49
Sitat fra: jkirkebo på mandag 08. august 2011, klokken 10:32
Hvis systemet blir likt som i USA spiller ihvertfall det ingen rolle. Der var det bestilling på internett, åpnet en viss dato og så førstemann til mølla. Dvs. samme venteliste for hele landet. Så kunne man selv velge hvilken forhandler som skulle levere bilen. Fordelen med det systemet var selvfølgelig at forhandlerne ikke kunne haie opp prisen fordi de fikk tildelt et begrenset antall biler (ikke at jeg tror det er noen stor risiko for det her i landet).
Her er det Frode Langli, Marketing Manager i Nissan Norge svarer på spørsmål fra Hans Håvard Kvisle (elbil.no) om vi man skrive kjøpskontrakt her (på Aker Brygge)?

"Nei, ikke før salgsstart som blir medio september. Da har vi demobiler i Norge, og du kan endelig gjøre et kjøp. I ventetida er det beste du kan gjøre, å registrere deg på nettsiden vår."

Og det har allerede ca 1300 personer gjort :o
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

jkirkebo

Sitat fra: Elmo på mandag 08. august 2011, klokken 22:17
Her er det Frode Langli, Marketing Manager i Nissan Norge svarer på spørsmål fra Hans Håvard Kvisle (elbil.no) om vi man skrive kjøpskontrakt her (på Aker Brygge)?

"Nei, ikke før salgsstart som blir medio september. Da har vi demobiler i Norge, og du kan endelig gjøre et kjøp. I ventetida er det beste du kan gjøre, å registrere deg på nettsiden vår."

Og det har allerede ca 1300 personer gjort :o

Det er korrekt. Jeg har dog forstått det som at dette er en liste over de som vil motta mer informasjon om bilen og bestillingsprosessen etterhvert som det kommer ut. Jeg har ikke forstått det som en prioritert liste over de som blir tildelt biler først. Men jeg kan jo ha misforstått hele greia ;)

Elmo

Sitat fra: jkirkebo på mandag 08. august 2011, klokken 23:08
Jeg har dog forstått det som at dette er en liste over de som vil motta mer informasjon om bilen og bestillingsprosessen etterhvert som det kommer ut. Jeg har ikke forstått det som en prioritert liste over de som blir tildelt biler først.

Jeg refererer bare det han sier: "det beste du kan gjøre, å registrere deg på nettsiden" - så da er det vel bare å helgardere ;)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

nyttblad

Virker veldig tilfeldig om man får noen info der. Vet om folk som har fått info etter å ha registrert seg på nettsiden men selv har jeg aldri fått noe som helst
Nissan Leaf (2012), Tesla S70D (2015)

Joakim Sveli

Jeg prøvde Leaf på fredag med dame og barn. Bakovervendt barnesete passet fint. Jeg er 1.91 og satt selv fint i baksete og syntes det var god plass. Barnevogn av typen TFK Joggster passet fint i bagasjerommet liggende selv uten å ta av forhjulet. Den passet akkurat i bunnen og det gjorde at det fortsatt var mye plass igjen i bagasjerommet. Konklusjonen er at dette er en familiebil!

Det var mye rart å høre på denne standen. Først og fremst synes jeg det er på grensen til meningsløst å bruke så mye penger på en sånn stand uten at de har informasjon om når bilen skal ut i salg, uten at salget er startet, hvor mange biler som kommer, når de kommer, hvem som får først. Skulle nesten tro at det er den tidligere salgsavdelingen i Think som er leid inn.

Ansatt i Fortum Charge & Drive Norge
Har kjørt 64000 km i Think (2008), solgt sep2011-  Har kjørt 69000km Leaf (fra nov 2011-okt 2014)- 
Kjører TMS 60, 2014 mod, kjørt 71 000 per jun 2016

Joakim Sveli

Kommenterte i forrige post at man kunne høre mye rart på standen. Jeg snakket med tre ulike Nissanrepresentanter der og fikk fra dem stort sett tre ulike svar.

De norske som jobbet på standen svarte at bilen ble levert i oktober.
Nederlenderen jeg prøvekjørte bilen med svarte januar/februar.
Representanten fra Birger N. Haug. sa november/desember.

På spørsmål om hvordan man skulle bestille svarte de samme hhv. som følger:
Registrere på nett og stå på liste hos forhandler har ingen hensikt før salget starter
Vente til salget starter
Stå på uformell liste på et excel ark hos forhandler, som vil være tro mot denne når bestillingen starter

Det som er interessant i denne forbindelse er at ingen forhandlere er godkjent foreløpig

Ansatt i Fortum Charge & Drive Norge
Har kjørt 64000 km i Think (2008), solgt sep2011-  Har kjørt 69000km Leaf (fra nov 2011-okt 2014)- 
Kjører TMS 60, 2014 mod, kjørt 71 000 per jun 2016

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA