Rekkevidde - praktisk erfaring

Startet av Bjoris, mandag 05. februar 2018, klokken 23:04

« forrige - neste »

erikoe

Den siste uken har jeg et gjennomsnitt på 1.3 kW pr mil, ute temp fra -12 til + 4'C
Blandet kjøring 50-100 km/h, Rogaland. Synes det er meget bra.

hemi

Fikk bilen i går, og ble endel kjøring

først fra røyken til bærum, lade litt, så møte i oslo, så bærum

på kvelden måtte jeg på langtur, var ved tollen på grensen mot sverige
lade til 99% siden siste % tar en evighet, kjørte så nonstop ned

hadde 73% ved moss, ca 58% ved sarpsborg, mener jeg hadde 42-43% fremme i halden, her ble bilen stående ca 30-40 min og litt åpner dører osv, så ble kald.

Turen hjem bestemte jeg meg for ladestopp på MCD vestby, ankom med 5%, var litt omjøringer. hadde 15.1 i snitt ved lading

ladet fra 5 til 41% på 19 minutter, og turet videre hjemover, var nede i 14.9 men bor høyt på hosle, og stoppet da med 15.1 totalforbruk

snittfarten var 90-100 på meteret, men majoriteten var 95 på meter, lå på "avstand 2" bak lastebil stortsett, siden vi stadig også var oppi 100, mistenker jeg at meter er litt optimistisk mtp på rulleomkrets, vinterdekk vs faktisk hastighet.

totalt 260km, ankom hjemme med 18%

Jeg kjørte med autopilot på nesten hele tiden, fungerer overaskende bra, da jeg er lang sitter jeg uansett med beinet klint oppi rattet siden rattstammen er laget for japanske dverger. Dette gjør at autopiloten alltid tror det er hender på rattet... bra og dårlig? ;)

Jeg hadde på genser hele tiden, og det var ikke kaldt i bilen, hadde justert på 18,5 ved start, men måtte opp til 20,5 mot slutten  av hjemreisen, var mellom +2 og -3

konklusjon er at du kan kjøre motorvei hastighet og klare 20, selv på vintern

Pew

Hentet min Leaf på fredag og har fått testet den i skikkelig dårlig vær, men ikke mye under -2. Først og fremst vil jeg si at jeg er veldig fornøyd. Den er nydelig å kjøre, og meget god på vinterføre. Dessverre har jeg måttet bruke varmeapparatet litt og har et lite fjell å kjøre over frem og tilbake til jobb. Ellers er det et par mil med 80km/t og endel køkjøring, men jeg kjører ganske forsiktig. Ligger foreløpig på rundt 1,6 kW/h. Nå er ikke jeg spesielt ekspert på dette, men det skal vel tilsvare rundt 25 mil? Håper på mulig 28-30 mil på en varm sommerdag, men det er kanskje litt optimistisk?

Bjoris

Sitat fra: Pew på torsdag 22. mars 2018, klokken 12:50
Hentet min Leaf på fredag og har fått testet den i skikkelig dårlig vær, men ikke mye under -2. Først og fremst vil jeg si at jeg er veldig fornøyd. Den er nydelig å kjøre, og meget god på vinterføre. Dessverre har jeg måttet bruke varmeapparatet litt og har et lite fjell å kjøre over frem og tilbake til jobb. Ellers er det et par mil med 80km/t og endel køkjøring, men jeg kjører ganske forsiktig. Ligger foreløpig på rundt 1,6 kW/h. Nå er ikke jeg spesielt ekspert på dette, men det skal vel tilsvare rundt 25 mil? Håper på mulig 28-30 mil på en varm sommerdag, men det er kanskje litt optimistisk?
Du kan regne med å ha 36 kwh tilgjengelig så da blir det 36/1,6=225 km. MEN det er helt til bilen stopper så no mer enn 200 km med det forbruket skal du ikke regne med. Jeg kjørte 208 km med min med forbruk på 1.53 og hadde da 11% igjen... Da startet jeg med varm bil fra butikken:)

Pew

Hmm... Det var merkelig. Jeg kjørte 170 km og hadde 32% igjen. Det tilsvarer 25 mil? Skal komme tilbake med litt mer info etter å ha kjørt litt mer. :)

Sitat fra: Bjoris på torsdag 22. mars 2018, klokken 14:40
Sitat fra: Pew på torsdag 22. mars 2018, klokken 12:50
Du kan regne med å ha 36 kwh tilgjengelig så da blir det 36/1,6=225 km. MEN det er helt til bilen stopper så no mer enn 200 km med det forbruket skal du ikke regne med. Jeg kjørte 208 km med min med forbruk på 1.53 og hadde da 11% igjen... Da startet jeg med varm bil fra butikken:)

Bjoris

https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=26220.msg447382#msg447382

Jeg kjørte en test av Soul og Leaf 30 i 2016 før vi kjøpte Leaf30. Som dere ser kom jeg 162 km med Leafen og litt mindre med Soulen. Planlegger å kjøre samme test på Leaf40 i morgen. Ser været er rimelig likt i fuktighet på vei og temperatur og jeg kjører selvsagt samme vei så får vi se da hvor mye lengre Leaf40 faktisk går:)

Jeg ser jeg fikk ett forbruk på 147 wh pr km den gangen og ja, det skal bli interessant å se om ikke den nye går litt rimeligere enn det, jeg har en følelse av at det skal være mulig. Dette er en kombinasjon av 80 og 60 soner med mest 80 soner.

trondhla

Her er en video som bekrefter hva mange her har mistanke om, SOC på instrumentpanelet viser feil i forhold til hva Leaf SPY viser. Når SOC er 0% viser Leaf SPY ca. 10% SOC igjen. I video blir det kjørt ca. 200 km (starter ikke på 100%), men han kan kjøre ca. 17 km før batteriet virkelig er tomt.

https://www.youtube.com/watch?v=u5DxpaQo7gI

Bjoris

https://www.facebook.com/groups/141872779840211/?multi_permalinks=153606805333475&notif_id=1521982144552690&notif_t=feedback_reaction_generic&ref=notif

Da har jeg testet Leaf40 på samme strekk, distanse, snittfart og omtrent samme vær som jeg testet vår forrige Leaf30 når vi fikk den i 2016. Ang dekk som i flere av de mest profilerte testene  har vært 17 toms. har jeg selvsagt brukt samme type dekk og dekktrykk. Dvs jeg fikk ikke Nokia R2 som avtalt på 40, men det ser ikke ut til at Conti Viking av samme dimmensjon og dekktrykk gir noe større avvik i forbruket.

Konklusjon, Leaf40 går under lett landevei i kombi 80/60 og litt 50 soner hele 80 km lengre og forbruket er noe bedre (147 vs 139 wh pr km).

Vel, "battery-gate" eller ikke. I dagliglivet vil iallefall Leaf40 føre til at vi ikke trenger å hurtigladet i hele tatt og på langtur så skal en enten kjøre med svært høyt forbruk (motorvei f.eks) eller så komme en til å kjøre bra langt før dette temaet med redusert hurtiglading dukker opp. Da har en jo også hatt færre ladestopp også før den skjer så du skal stå på for å komme fortere f.eks fra Bergen til Oslo med en Leaf30 enn Leaf40...

Joltus

tomrh

Ja, bra å få et ordentlig review fra en som «kan» Leaf!  :+1:
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

oprytz

Jeg kjørte Oslo-Rena tur/retur i dag for å teste rekkevidden. Startet med 100% SOC og 276 km på GOM, med kupeen forvarmet i ca 20 minutter. Utetemperaturen var 5-10 C hele veien, og jeg hadde 19 C med viftehastighet 2 innvendig.

Kjørte med B- og Eco-mode + Propilot. Holdt fartsgrensen (feilvisningen på speedometeret er ca 10%) nesten hele veien, unntaket var innover mot Elverum hvor det var litt trafikk.

Ankom Rena etter 173 km med 17% og 50 km på GOM. Batteritemperaturen var et godt stykke under midten. 30 minutter på Fortums hurtiglader, fikk 45 kW en god stund, men rundt 60% SOC begynte det å gå saktere. Hadde 34 kW på 70%, og da jeg avsluttet på 77% fikk jeg 29 kW. Ladestasjonen sa at 21.3 kWh var levert, som på en halvtime tilsvarer gjennomsnittlig effekt på ca 43 kW. Jeg synes det er ganske ok, men batteritemperaturen etter lading var et godt stykke over midten.

Kjørte tilbake med 77% og 214 km på GOM. Stoppet på Nebbenes etter 114 km, hadde da 22% og 58 km på GOM. Ladet 10 min, men da var hastigheten ganske lav. Lå på 28 kW hele tiden. Batteritemperaturen var omtrent den samme som ved avreise fra Rena (altså et godt stykke over midten). Kjørte videre med 39% og 102 km.

Parkerte bilen i Oslo etter å ha kjørt 65 km til, med 10% og 30 km på GOM. Totalt 350 km kjørt og gjennomsnittlig forbruk 15.4 kWh/100km.

Skedsmokorset-Kolomoen er ca 90 km, og i 100-110 km/t går det med mye strøm. Men et totalt forbruk på 15.4 er da ikke så ille? Flere hurtigladinger på rad kommer til å være et problem, i alle fall om det er varmt i været. Men for min egen del så er de lengste turene mine ca 400 km, og da med noe lavere snitthastighet. Det kan jeg muligens klare med bare en hurtiglading, evt ett kort stopp i tillegg.

Joltus

Vårt bruk, med disse rekkeviddene dere kjører på, tilsier at hurtiglading ikke kommer til å bli aktuelt for vår del.

Ser jo nesten ut til at det er like greit. Selv om eg nok skal kjøre forhandler ganske hardt på disse hastighetene. 0-80 på 40 minutter sier reklamen. Men de har nok sikret seg her også :p

AntonB

Hvilke innstillinger bruker/anbefaler dere på klimaanlegget ?

UltraMato

Dette begynner å bli en besettelse  :o

Klima og radio på (20c)

Kenny427

Fra Bærums Verk til Espa Bolleland. Rundet opp på cruisen til 10% over fartsgrensa hele veien. Klima på ca 21c hele veien og radio. Veldig fornøyd!

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA