Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Rekkevidde i-MiEV

Startet av laelbil, fredag 20. mai 2011, klokken 09:19

« forrige - neste »

tho

Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Electrix

Egentlig er denne problemstillingen snudd på hodet. Jeg bode tidligere noen år i borettslag med utendørs parkering. I vinterhalvåret hadde vi stort sett lukket både soveromsvinduer og ventiler pga all eksosen om morgenen. Er det kaldt er det nødvendig for de fleste å la bilen svive på tomgang og gå seg varm før man kjører, selv om man skraper vinduene. I tillegg har man de koselige personene som konsekvent går ned og starter sin 15 år gamle slitne dieselbil og lar denne stå på tomgang 20 minutter før man drar slik at den er god og varm. Man kan forby sistnevnte men ofte er det nødvendig å varme opp bilen for at ikke vinduer skal dugge eller fryse igjen med en gang.

Jeg vil derfor påstå at det er til alles beste at det legges opp strømuttak til alle parkeringsplasser. Elbiler har stor nytte, men det har også alle de kommende hybridene, og vanlige eksosbiler kan også ha stor nytte av strøm til motorvarmer og kupevarmer om vinteren. Det er ikke noe alle har og derfor ikke etterspør, men om strømmen er lett tilgjengelig vil nok mange flere bruke dette til alles beste.

I tillegg er det en investering som hever verdien av borettslagsleiligheten, spesielt med tanke på fremtiden, og det vil derfor være naturlig at denne investeringen tas over fellesutgiftene.

Men dette blir nok som med veranda diskusjonene som mange gamle borettslag er gjennom. Mange ønsker å bytte ut gamle små ubrukelige luftebalkonger med større verandaer som kan brukes som uteplass, men selv om dette hever verdien vesentlig mer enn investeringskostnaden får man det ikke gjennom før et visst anntall gamle gubber er byttet ut med unge beboere som ser muligheter.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

TS

Verden er i endring, det må også styrene forstå. De har faktisk et ansvar for å ivareta alle beboeres i interesser.
Dette handler om å få renere luft i byene og alle må bidra. Vi snakker om et behov for 10-16A pr ladeplass. (Ca 2 -3,3kwh)
Selvfølgelig skal brukere betale for infrastrukturen og forbruk, men dette må man se langsiktig på. Man lager et eget fond/budsjett.
Utbygging kan tas gradvis og administrasjon er forholdsvis enkelt. Man betaler et par kr pr stipulerte kwt basert på tilgjengelig effekt og ganger opp med antatt forbruk.
Husk også at det kommer masse plug in hybrider nå. De virker mot sin miljøhensikt om de ikke lades ( mer vekt= mer forbruk)
Markedetskreftene vinner til slutt.
Allerede nå er det stadig nye eller kommende elbilister som spør på diverse forum om noen har tips om borettslag og samleier som har lademulighet.
Er ikke dette potensielle kjøpere man ønsker i en budrunde? De kommer til vektlegge dette mer enn mye annet ..
En av grunnene til at det selges mye elbiler i Norge er at det er mange eneboliger og rekkehus. Samt lave strømpriser.
Dette betyr at styrene har mulighet til å oppheve sosiale forskjeller som er der i dag.
Bytt ut inngrodde og konservative styremedlemmer dersom de har sittet for lenge. Husk at det dreier seg om et demokrati

*Dette er en kommentar jeg la inn under artikkelen i Adresseavisa
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA