Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Rekkevidde i-MiEV

Startet av laelbil, fredag 20. mai 2011, klokken 09:19

« forrige - neste »

laelbil

Har nettopp anskaffet meg en vakker Buddy. Trodde naivt at stikk-kontakten i garasjen skulle holde (14 ampere- trodde jeg) -siden det er lagt opp til bruk av motorvarmer. Første tilkobling og  sikringen går. Det viser seg at vi deler en 10 amperes sikring med to garasjer til samt utebelysning. Styret i borettslaget har avslått vår søknad om oppgradering til 16 amperes og ser ikke behovet for å installere en ladestasjon da vi -hittil- er de eneste som kjører el-bil. Vi har selvølgelig tipset om muligheten for 10000 kr. kommunal støtte - uten at det har vært til hjelp. Vurderer nå å få installert egen kontakt med lås og egen strøm-måler... Noen som har gjort dette? Kostnad? Tips?

gbzdoc

Avtal med styret at du ordner med elektrikker og en enkel teller som leses av f.eks. en gang pr. år.

Men det er nok vanskelig å få styret med på å betale noe for det siden det vil gå utover de andre beboerne økonomisk.

Det er dessverre slik at de som kunne hatt størst nytte av elbil med passe korte avstander er de som ikke kan ha det nettopp grunnet tilgang til lading...

stianrod

Borettslaget nekter Tonje å lade elbilen sin

En flau historie om et styre i et borettslag i Trondheim, som ikke er så veldig løsningsorienterte.

http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article10331959.ece
P3349 Model S, rød, tan, gloss, pano, alt minus barneseter til Trondheim
20. des kl. 10.00 = Julaften! ;) 
18. des EL 29597                                        10.juli "Sourcing Parts..."
16. des "henting og levering..."                    13.mai Paperwork Complete
18. nov telefonen fra DS                             09.mai Finalize
5. nov "In transit..."                                      09.april P3349/Faktura701
1.nov "In production..."                                 02.april RN927488
27.aug VIN 21249                                        01.april Verifiserer konto

Amoss

Sitat fra: stianrod på onsdag 12. november 2014, klokken 00:14
Borettslaget nekter Tonje å lade elbilen sin

En flau historie om et styre i et borettslag i Trondheim, som ikke er så veldig løsningsorienterte.

http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article10331959.ece

Ser ut som om man, om man legger inn bud på noen borettslagsleiligheter eller tilsvarende må legge inn en klausul "Budet forutsetter at man får en skriftlig bekreftelse fra styret om at man vil få tilgang til å lade elbil på borettslagets parkeringsplass" eller noe i den duren der.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

arnejorg1

Da har jeg slengt inn noen kommentarer i kommentarfeltet. Kanskje bør det være med i salgsannonsen om du kan lade elbil eller ikke.
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

Mippen

Når jeg var på boligjakt var det ikke en leilighet som var tilpasset elbil. Men endte uansett opp med hus og da gikk det fint.
Fremtiden er elektrisk.

tomrh

Jo flere som eier elbil jo mer verdt blir leiligheter i borettslag som tilbyr lading, og motsatt. Synd at det går utover enkeltmennesker slik som her, men på sikt vil markedsmekanismer tvinge fram løsninger siden færre vil bo i borettslag uten ladeløsninger.

Sett en økonomistudent på idéen om å gjøre en slik boligprisundersøkelse korrelert mot elbil for å avdekke tendens i større byer, og få dette ut i media. Da vil det skje noe, for folk vil ikke finne seg i at leiligheten deres synker i verdi pga. utdaterte borettslagsstyrer.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Øyvind.h

Når så mange velger elbil eller ladbar hybrid er det åpenbart at prisen på eiendommer uten lademulighet etter hvert vil reduseres sammenlignet med eiendommer med lademulighet.
Dette er jo heller ikke en utvikling som vil stoppe i nærmeste fremtid, så det er absolutt viktig å synliggjøre borettslag/sameier som sperrer for lading da man bør unngå å kjøpe katta i sekken.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

kos

Hei derfor bor jeg ikke i borettslag. Hva gjør styret når et stort flertall vil ha elbil. Hiv styret og be det nye sturet komme med nye løsninger. I borettslag burde det være hurtigladere med kap på 43 kwh. Noe som ikke burde bli et stort løft på flere hundre beboere. Tullestyrer og fremtidssinker.

Så lenge disse holdningene rår - ligg unna borettslag.


Go-carter

Sitat fra: kos på onsdag 12. november 2014, klokken 10:26
Hei derfor bor jeg ikke i borettslag. Hva gjør styret når et stort flertall vil ha elbil. Hiv styret og be det nye sturet komme med nye løsninger. I borettslag burde det være hurtigladere med kap på 43 kwh. Noe som ikke burde bli et stort løft på flere hundre beboere. Tullestyrer og fremtidssinker.

Så lenge disse holdningene rår - ligg unna borettslag.

Trist, men sant. Jeg erfarte det samme med Myhrerenga borettslag i Åsenhagen. De skulle politianmelde meg fordi jeg stjal strømmen. Sukk.

Glad jeg endte opp i enebolig.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

tomrh

Sitat fra: Go-carter på onsdag 12. november 2014, klokken 10:41
Glad jeg endte opp i enebolig.
Nå har jo litt usentrale eneboliger blitt endel billigere relativt til mer sentrale leiligheter. Med elbil har man tilnærmet gratis transport, og man får da mye mer for pengene ved å bosette seg noe utenfor sentrum hvor det både er roligere forhold, renere luft og kanskje bedre utsikt også. Og som kos påpeker har man da full kontroll over egen eiendom inkludert lademuligheter.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

afo

Betalte ca 25.00,- for installasjon av egen kurs for lading i eksisterende sikringsskap i brl. i Oslo. Dette inkluderte ca 50m kabel, kombistikk med schuko og industri, saltoboks med fast type 2-kabel, strømmåler og alt arbeid. 400A 20A 3fas. Leser av og regner ut strømkostnader en gang i året.

Synes ikke dette var så ille pris egentlig. Jeg ville iallefall betalt 25k mer for en garasjeplass med 11kW lademulighet.

Olatho

Sitat fra: kos på onsdag 12. november 2014, klokken 10:26
Hei derfor bor jeg ikke i borettslag. Hva gjør styret når et stort flertall vil ha elbil. Hiv styret og be det nye sturet komme med nye løsninger. I borettslag burde det være hurtigladere med kap på 43 kwh. Noe som ikke burde bli et stort løft på flere hundre beboere. Tullestyrer og fremtidssinker.

Så lenge disse holdningene rår - ligg unna borettslag.

"Flere hundre beboere" som alle skal sette bilen til lading en gang mellom 17 og 18 hver hverdag kan ikke få 43kW. Da trenger man smarte løsninger, og de aller fleste har ikke hurtigladebehov _hjemme_.

Men lademulighet må man ha. Det er det liten tvil om.

sn0le

Ble helt matt av å lese kommentarfeltet i den artikkelen i adressa.
Til tross for at det står i artikkelen at hun vil betale strømmen selv, og vil betale for ladestasjonen så er det bemerkelsesverdig mange kommentarer om at elbileiere ikke kan forvente at de andre beboerne skal betale for strømmen til bilen dems.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

kos

Hei ser at man ikke ønsker seg 43 kwh lader til borettslagene. Har man et borettslag så bør disse sørge for at det er lade muligheter. Om noen vil bare ha vedlikeholds ladere på 10 - 16 amp så er det greit, men jeg mente bare at med flere hundre beboere så burde de i tillegg ha en hurtiglader.
Selvsagt betalt av beboerne. For øvrig ser jeg at borettslag ikke er tingen for elbileiere.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA