Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla has updated its Autopilot hardware to suite called “HW 2.5"

Startet av idar, tirsdag 22. august 2017, klokken 11:29

« forrige - neste »

idar

Hei.

Jeg har kjøpt meg inn i et sameie som er under utbygging, og tentativt står ferdig i desember. Jeg har flere ganger etterspurt tilbud på ladestasjon, og det kom endelig i går. "Tilbudet" de har gitt er på vanvittige 35.000 kr. noe som virker svært høyt for meg tatt i betraktning at andre sameier gjerne tar 15-20.000 kr. for dette. De har også satt en frist på bare 9 dager for å akseptere tilbudet, hvorpå de etterpå vil ta ytterligere 7.000 i tillegg for en totalpris på 42.000 kr!

Det er for meg utrolig provoserende at de vil ta en pris på tilsvarende 3 år med bensin for å montere opp ladestasjon. Hadde dette vært i et eksisterende sameie hadde det jo bare vært å innhente flere tilbud, men da dette sameiet er under bygging er det ikke noe styre å ta kontakt med.

Hvem som har kjøpt de andre seksjonene vet jeg jo heller ikke. Er det noen som kjenner til hvordan jeg kan komme i kontakt med disse? Har jeg noen muligheter for å komme i kontakt med andre fremtidige eiere for å kunne organisere oss?

Pga. pendling er det i grunn behov for oss å kunne lade rimelig snarlig etter innflytting, så å vente i måneder på at nytt styre skal få summet seg for så å kanskje få et bedre tilbud virker ikke særlig fristende.

Tips for hvordan jeg kan gå frem mottas med stor takk.

hilsen Idar

Vollis47

Vanvittig dyrt. Jeg ville ikke bedt om ladestasjon. Bestill heller en 32A trefase CEE kontakt. Det bør ikke koste mer enn 10000, helst mindre. Så kan du senere kjøpe en ladestasjon med innebygd B-vern.
Kristiansand / Egersund, Zaptec Pro ladebokser
Tesla MS 75D, juni 2018
Kia Soul 30kWh, juni 2017 (solgt)
Nissan e-NV 200, februar 2016 (solgt)
Peugeot ion, august 2015 (solgt)

Lars C. Krogenæs

Lading i sameier kan bli veldig dyrt. Jeg er ikke sikker på at det blir noe billigere å vente for å gjøre dette i fellesskap i ettertid.

Hva innebærer tilbudet om ladestasjon nå? Er det spesifisert noe styrke type boks etc?

Hvis et styre skal tre sammen etter kjøp, for så å utarbeide dette, er det ikke sikkert at det er ledig kapasitet. Da sliter styret med å sette opp dette uten at kostnadene blir store hvis man skal legge opp til at mange kan kople seg på.

Sier du ja nå, er du i boks, og slipper å være med på et felles løft senere. Jeg tror nok jeg hadde gått for dette. Se på det som en investering i boligen, ikke som en utgift i forhold til bensin.
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Espen Hugaas Andersen

Det er latterlig dyrt, så lenge det ikke er en 400V trefase 32A 22 kW ladestasjon. Da er det bare dyrt.

Men jeg heller mot å være enig med Lars. Du kan kanskje spare 20-30k på å vente, men det kan resultere i svært mye frustrasjon for å spare de pengene. Jeg hadde nok neppe konkludert med at det ville være verdt frustrasjonen.

Men jeg hadde definitivt undersøkt nærmere hva det er de tilbyr. Om det er en 16A kurs med ladestasjon, så hadde jeg nok ikke vært villig til å betale så mye, uansett hvor mye frustrasjon det ville være snakk om.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

KjellG

Hvordan er strømfordelingen i sameiet? Mao, står alles målere i garasjen slik at det du trenger er "5m ledning fra eget målerskap" eller?

Det skumleste er om utbygger ikke tar høyde for elbillading i strømtilførselen til sameiet. De pleier å knipe ned til "sytråd" hvis de kan.

jkirkebo

Sitat fra: Vollis47 på torsdag 22. juni 2017, klokken 11:28
Vanvittig dyrt. Jeg ville ikke bedt om ladestasjon. Bestill heller en 32A trefase CEE kontakt. Det bør ikke koste mer enn 10000, helst mindre. Så kan du senere kjøpe en ladestasjon med innebygd B-vern.

Enig, dette er en god og sikkert mye rimeligere løsning. Evt. om det er 400V i bygget så holder det sikkert med en 16A rød CEE.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Orbit

Litt av problemet her er at utbygger sitter med bukta og begge endene. De kan ta seg veldig godt betalt for tillegg utover standard, vel vitende at det blir mer komplisert og ekstra arbeid å gjøre dette i etterkant.

Vi kan håpe at det i fremtidge byggestandarder kommer et minstekrav om (infrastruktur for) ladepunkt, og effekten på disse; tilsvarende som antall stikkontakter per kvadratmeter boligflate.

Inntil så evt. skjer, er det alltid lettere å få en bra pris på slike tillegg før en signerer kjøpekontrakten, enn etterpå. Så lenge seksjonene ikke er overdratt til nye eiere, er det vel kun utbygger som sitter med oversikt over hvem disse er. (Du kan evt sjekke på Norgeskart om hvem som eier seksjonene per i dag (eiendommen er kanskje ikk engang seksjonert ennå), evt om det er lagt inn heftelser eller lignende som viser hvem som blir fremtidige eiere. Men uansett har dere en svak sak så lenge dere får det utbygger har beskrevet i kontrakten. Prøv å apellere til godviljen hos utbygger.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Carl Anton Stenling

Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Knut Røe

Hør med de som faktisk gjør jobben hva de tar betalt for det.
Godt mulig utbyggeren din dobler prisen fra utførende part og frem til deg.
Popper opp flere og flere utbyggere hele tiden siden det er såpass mye penger i det, og mange av de er særs profitthungrige.

Rav4_EV

Sitat fra: Vollis47 på torsdag 22. juni 2017, klokken 11:28
Vanvittig dyrt. Jeg ville ikke bedt om ladestasjon. Bestill heller en 32A trefase CEE kontakt. Det bør ikke koste mer enn 10000, helst mindre. Så kan du senere kjøpe en ladestasjon med innebygd B-vern.
He,he. Han skal da ikke bare ha en kontakt på veggen. Strømmen må komme fra et sted og det koster penger.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Ingeniøren

Sitat fra: Rav4_EV på torsdag 22. juni 2017, klokken 17:11
Sitat fra: Vollis47 på torsdag 22. juni 2017, klokken 11:28
Vanvittig dyrt. Jeg ville ikke bedt om ladestasjon. Bestill heller en 32A trefase CEE kontakt. Det bør ikke koste mer enn 10000, helst mindre. Så kan du senere kjøpe en ladestasjon med innebygd B-vern.
He,he. Han skal da ikke bare ha en kontakt på veggen. Strømmen må komme fra et sted og det koster penger.

Tenkte det samme - her er det mer en bare boksen på veggen som er kalkulert inn, eller får de andre en motorvarmer kontakt på veggen gratis ?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Griffel

Vanskelig å si noe om siden en ikke kjenner anlegget og forutsetningene. Men tatt i betraktning at dette er et nybygg hvor slik kan planlegges fra begynnelsen av virker det uvanlig kostbart.
Utbygger burde avkreves en forklaring på prisen.

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 22. juni 2017, klokken 14:18
Sitat fra: Vollis47 på torsdag 22. juni 2017, klokken 11:28
Vanvittig dyrt. Jeg ville ikke bedt om ladestasjon. Bestill heller en 32A trefase CEE kontakt. Det bør ikke koste mer enn 10000, helst mindre. Så kan du senere kjøpe en ladestasjon med innebygd B-vern.

Enig, dette er en god og sikkert mye rimeligere løsning. Evt. om det er 400V i bygget så holder det sikkert med en 16A rød CEE.
For 10000 vil du neppe kunne få en privat schuko i en fellesgarasje.

I et sameie vil en slik løsning lett bli «kongen på haugen» løsningen, altså en løsning som er ok. for de første 10% som bestiller, deretter sperres det for senere utvidelser.


Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Vollis47

Sitat fra: Griffel på torsdag 22. juni 2017, klokken 21:57
Vanskelig å si noe om siden en ikke kjenner anlegget og forutsetningene. Men tatt i betraktning at dette er et nybygg hvor slik kan planlegges fra begynnelsen av virker det uvanlig kostbart.
Utbygger burde avkreves en forklaring på prisen.

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 22. juni 2017, klokken 14:18
Sitat fra: Vollis47 på torsdag 22. juni 2017, klokken 11:28
Vanvittig dyrt. Jeg ville ikke bedt om ladestasjon. Bestill heller en 32A trefase CEE kontakt. Det bør ikke koste mer enn 10000, helst mindre. Så kan du senere kjøpe en ladestasjon med innebygd B-vern.

Enig, dette er en god og sikkert mye rimeligere løsning. Evt. om det er 400V i bygget så holder det sikkert med en 16A rød CEE.
For 10000 vil du neppe kunne få en privat schuko i en fellesgarasje.

I et sameie vil en slik løsning lett bli «kongen på haugen» løsningen, altså en løsning som er ok. for de første 10% som bestiller, deretter sperres det for senere utvidelser.
Nå har det seg slik at jeg faktisk fikk montert schuko m 10A sikring og en god del kabel for ca 5000 for snaut to år siden i et sameie. Og i fjor høst fikk jeg montert 16 A sikring, type B-vern, ca 30 m kabel og CEE kontakt i et annet sameie for kr 9500. Så ikke si til meg at det ikke er mulig.

Men det er riktig at det ikke vil være mulig å gi slikt til alle i sameiet.

Det er nok lurt at du får etablert et ladepunkt før sameiet er etablert. Men prøvå få ned kostnaden.
Kristiansand / Egersund, Zaptec Pro ladebokser
Tesla MS 75D, juni 2018
Kia Soul 30kWh, juni 2017 (solgt)
Nissan e-NV 200, februar 2016 (solgt)
Peugeot ion, august 2015 (solgt)

elektrolux

Kontakt vår samarbeidspartner Abot.

De har nettopp gitt tilbud på nesten halve denne kosten til et anlegg med 150 P plasser der samtlige beboiere får tilgang til opp til 22 kW lading fra et Zapcharger anlegg.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

Sitat fra: elektrolux på torsdag 22. juni 2017, klokken 22:35
Kontakt vår samarbeidspartner Abot.

De har nettopp gitt tilbud på nesten halve denne kosten til et anlegg med 150 P plasser der samtlige beboiere får tilgang til opp til 22 kW lading fra et Zapcharger anlegg.
I betraktning av at du selger disse ladestasjonene for 16500,- er det ganske imponerende av Abot og kunne tilby disse ferdig installert, med tilhørende infrastruktur, for drøyt 17500,-
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA