Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla has updated its Autopilot hardware to suite called “HW 2.5"

Startet av idar, tirsdag 22. august 2017, klokken 11:29

« forrige - neste »

Griffel

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

tientanic

Sitat fra: Griffel på lørdag 15. juli 2017, klokken 01:15
Sitat fra: tientanic på fredag 14. juli 2017, klokken 23:59
Idar: Antar at du har lest denne allerede: http://elbil.no/skedsmo-kommune-stotter-lading-i-boligselskaper/
Problemt her er at det ikke er et sameie eller borettslag som kan søke støtte ennå.

Du har rett i det Griffel. Men etterhvert som "Bråtejordet" har etablert seg og beboere har funnet seg tilrette og behov dukker frem, da kunne man alltid ta kontakt med Skedsmo kommune og Elbil-foreningen om fremgangsmåte.

Ellers er det meget spent å høre hva regjeringen vil foreta seg når det gjelder ladestasjoner i borettslag og sameier:

http://e24.no/bil/elbil/snart-kan-alle-i-borettslag-faa-lovfestet-rett-til-aa-lade-elbil/24006157

Selters

Jeg bor i et to år gammelt borettslag som nå bygger ut infrastruktur til alle de drøyt hundre parkeringsplassene Total pris for utbyggingen og Zapcharger pro er ca 27000.-  pr. parkeringsplass. Å utvide strømkapasiteten i et bygg er relativt kostnadskrevende. Bygget deles inn i soner på 10 parkeringsplasser, hver sone har 63A / 400V tilgjengelig.

jkirkebo

Sitat fra: Selters på fredag 28. juli 2017, klokken 22:38
Jeg bor i et to år gammelt borettslag som nå bygger ut infrastruktur til alle de drøyt hundre parkeringsplassene Total pris for utbyggingen og Zapcharger pro er ca 27000.-  pr. parkeringsplass. Å utvide strømkapasiteten i et bygg er relativt kostnadskrevende. Bygget deles inn i soner på 10 parkeringsplasser, hver sone har 63A / 400V tilgjengelig.

Ja, når man reserverer så mye som 4,3kW til hver plass vil det nok koste litt ja. Mer normalt ville nok vært en 3x63A på 30 plasser.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Ingeniøren

Synes det er greit å invester litt for fremtiden i garasjen og.

Folk bruker jo på hundre tusener i oppussing inne for at det skal se fint ut på Facebook  :laugh:
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Griffel

Sitat fra: Selters på fredag 28. juli 2017, klokken 22:38
Jeg bor i et to år gammelt borettslag som nå bygger ut infrastruktur til alle de drøyt hundre parkeringsplassene Total pris for utbyggingen og Zapcharger pro er ca 27000.-  pr. parkeringsplass. Å utvide strømkapasiteten i et bygg er relativt kostnadskrevende. Bygget deles inn i soner på 10 parkeringsplasser, hver sone har 63A / 400V tilgjengelig.
Dette ligger nok i den størrelsesorden en må forvente om en skal ha et system egnet for en fellesgarsje hvor alle har mulighet for å koble seg til, og hvor en deler strømkost etter forbruk.

Største delen av prisen ligger jo i siste strekket fra felleskursen til den enkelte plass inkludert ladestasjon. Jeg antar at dette er summen av pris for ladestasjon og en felleskost for infrastruktur.

Antallet på hver sone betyr nok ikke så mye for prisen. Antallet per kurs er nok heller styrt av antatt tilgjenglig effekt uten utvidelse av inntak.
(ca. 40kW x antall soner = tilgjenglig fra nett) om en ikke da i tillegg har noe overordnet som tar hensyn til totalforbruk på inntak. Ellers er jeg enig i at 10 plasser per 63A 400V kurs er tilnærmet "ren luksus".

Et mer naturlig valg av antall per sone ville vært noe en kan dele på 3 siden de fleste elbiler lader på en fase, spiller det liten rolle om en har 10 eller 12 deltagere.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på lørdag 29. juli 2017, klokken 10:01
Et mer naturlig valg av antall per sone ville vært noe en kan dele på 3 siden de fleste elbiler lader på en fase, spiller det liten rolle om en har 10 eller 12 deltagere.

Dette endrer seg fort nå. Av de 10 mest registrerte elbilene denne måneden lader 6 av de på mer enn én fase.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 29. juli 2017, klokken 12:19
Sitat fra: Griffel på lørdag 29. juli 2017, klokken 10:01
Et mer naturlig valg av antall per sone ville vært noe en kan dele på 3 siden de fleste elbiler lader på en fase, spiller det liten rolle om en har 10 eller 12 deltagere.

Dette endrer seg fort nå. Av de 10 mest registrerte elbilene denne måneden lader 6 av de på mer enn én fase.
Det endrer ikke det omtalte forhold.
VWs 2 fase er ganske sikkert ikke problemfri for Zaptec Pro, når effekten  må reduseres, og Nissan Leaf er den mest solgte.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA