Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Trekke kurs til garasje for lading - hva bør en satse på?

Startet av Håkon77, fredag 04. august 2017, klokken 10:58

« forrige - neste »

Håkon77

Jeg har brukt bilen noe til pendling nå og jeg kan greie tur retur med 10-20% i rest avhengig av en del ting. Jeg har de fleste ganger valgt å hurtiglade ca 5-10,minutter for å både kjøre normalt, ev bruke litt varme og for å ha litt rest ved hjemkomst i tilfelle bilen ikke får en masse timer koblet i stikket. Er det veldig skadelig å hurtiglade sånn at jeg i størst mulig grad bør forsøke å komme hjem på det jeg har?
Fredrikstad.
2000 Lupo 3L
2014 Leaf

knut.aulie

Det er ikke noen undersøkelse jeg har hørt om som konkluderer med at det er skadelig å hurtiglade litt.

De har problemer med å dokumentere at bare hurtiglading er skadelig. Teorien sier at det er mer optimalt å saktelade på grunn av dendritter, men dette repareres av litt saktelading.

Leste om en Leaf taxi som hadde hurtigladet mange ganger hver dag i 160 tusen km uten degradering.

leafnor

Hvis du følger med på regenereringen, så "hurtiglades" det mange ganger på en kjøretur. For bilen regnererer 30kW rett som det er.
Tenker at om en legger til en hurtiglading til på de titalls som skjer så gjør det svært lite til eller fra.
Det som kan knyttes til hurtiglading som problem er om en lader mange ganger etter hverandre, og får høy temperatur på batteriet. Men det skjer ikke på en enkelt lading på opp til 10 minutter.
Bruk bilen, og hurtiglad når du må, men ikke lengre enn nødvendig.
Og nødvendig har du definert, enten for å komme hjem, holde varme eller for å ha litt å kjøre på til etter hjemkomst.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

sven erik

hei et siklig svar på dette jeg har en mive er kjørt ca 100 tusen  den er hurtigladet flere ganger om dagen stadig  den er kjørt til spania sverje +++  den er brukt som en vanllig bil  men er og ladet jemme  vær dag men innimellom ladet med 6a fra tom til full  denne  bilens batterier er helt  bra  nå  men merker at  om bilen ikke er i bruk  en stund  som når vi har vært avgåre en måned  da må bilen kjøres noen ganger før  en får siklig efekt  i gjenn   men har nå målt batteriet å verkstedet sa det er som nytt å får og samme rekkevidden

elektrolux

Om noe vil batteriet ha bedre av å hurtiglade disse turene enn å kjøres ekstra langt ned.

Men ville spart pengene på hurtiglading om mulig.

Vi har et par saker som muligens kan hjelpe på rekkevidden i vår nettbutikk:
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

sylwester

#5
Er forsåvidt enig med de som har svart før.

Når jeg leser hovedinnlegget får jeg inntrykk av at det er usikkerhet rundt lading. Er det slik at du ikke vet om du får ladeplass eller er det slik at du er usikker på om du får nok ladetid til neste tur? Det siste burde du kunne vite sånn ca. og hurtiglade hvis du er i tvil.

Da har du de gangene du vet du får ladet bilen opp så er vi tilbake til om du kommer hjem eller ikke før du når 5% (en personlig minste% nær VLBW). Jeg regner med at du har en fast hurtigladestasjon som du går til og jeg ville nok sett på forbruket fra den og hjem slik at du vet hvor mye du bruker hjem derfra. Jeg bruker LeafSpy sammen med Waze for å se om jeg kommer frem eller ikke.

Kona mi bruker  ikke LeafSpy og ville hurtigladet i din situasjon.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

tomrh

Jeg praktiserer å kjøre ned til lav SOC og så hurtiglade det jeg må for å komme hjem eller til neste hurtiglader. Hurtigladingen går veldig mye raskere da. Mistet nettopp kapasitetsbar på knappe 120.000 km, noe som er langt fra dårlig på 2012-mod, så lademønsteret vårt har ikke vært mer skadelig enn vanlig. Vi har ikke vært redd for lav SoC, vært ofte under VLBW. Ladet til 100% på 16A om natta før hverdager, 80% i helgene når bilen står mye i ro.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Btw. Det å lade kontinuerlig opp til 100% om natta uten å bruke timer gjør at det kommer 5-6 flere GIDs inn på batteriet enn ved bruk av timer, ihvertfall på vår 2012-mod. De kommer godt med hvis man har knapp rekkeviddemargin og helst vil unngå hurtiglading.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Trekkoppbil

Jeg liker å hurtiglade for å komme over 20% SOC så fort som mulig.
Er det fare for at jeg kommer hjem med ganske tomt batteri, så stopper jeg gjerne ei mil før og lader 2-3 minutter, for å unngå så djup utlading.
Dette er mine fikse ideer.
Jeg har aldri hørt før at det skal være skadelig å hurtiglade ved låg SOC, og jeg har lurt på om det heller kan være bra for batteriet. Men hvis batteriet er nesten tomt, så har jeg inntrykk av at hurtiglading går litt sakte til å begynne med, så det er kanskje like greit å hurtiglade før man kommer vesentlig under 10%?
Det som skal være skadelig, er høye temperaturer som man kan få ved mye hurtigladinger på en dag og ved hurtiglading med høy SOC som det er demonstrert med 30kwt's batteri på andre tråder her.

leafnor

#9
Inntrykket du har på at hurtiglading går saktere ved lav SOC, under 20%, stemmer nok. Effekten fra lader er maks, det ser man på LeafSpy og evt lader, mens det virker som km på GOM eller SOC stiger sakte.
Det er noe med "matematikken" i bilen på energibergningen som skaper innstrykket.
Det er kommet til etter noen langturer med analyse av LEafspydata for ett år tilbake.
Se her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,27518.msg470613.html#msg470613
Det skjer saker når BMS slutter å balansere batteriet. Det oppstår ved LBW, sånn omtrent.
Mot slutten, fra under 20% SOC blir %-entene 50% mer "verdt" i energi, og da oppleves lading også treg.
Tror og det er smart å komme seg over 20% (Helst 50 Gids eller mer), for det virker å være der det skjer saker.


Leaf 2012/Aug 160.000 km

tomrh

Jeg fikk 45-47 kW kontinuerlig i går da jeg hurtigladet fra litt under 50 GIDs til noen-og-70 GIDs, akkurat nok til å rekke hjem. Dette er bra ladefart for en aldrende 12-mod!
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

knut.aulie

Dukker opp noen forkortelser her. Gids, WLB og VLBW. Hva står disse for?

tomrh

#12
En GID = ca 80 Wh, energienhet brukt av Leafspy
LBW = Low Battery Warning, inntrer ved 49 GIDs
VLBW = Very Low Battery Warning, inntrer ved 24 GIDs
Leafen stopper ved 4 GIDs

Men som Leafnor påpeker så er en GID > 80 Wh når bilen er nesten tom. Når Leafspy viser 5-6 GIDs er en GID ~ 150 Wh
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

knut.aulie

Sitat fra: tomrh på søndag 28. mai 2017, klokken 09:33
En GID = ca 80 Wh, energienhet brukt av Leafspy
LBW = Low Battery Warning, inntrer ved 49 GIDs
VLBW = Very Low Battery Warning, inntrer ved 24 GIDs
Leafen stopper ved 4 GIDs

Men som Leafnor påpeker så er en GID > 80 Wh når bilen er nesten tom. Når Leafspy viser 5-6 GIDs er en GID ~ 150 Wh
Tusen takk.

Dette er det beste med forum, et raskt, godt svar [emoji1360][emoji1]

sven erik

foresten innimellom lønner det seg å kjøre langt ned  sån en gang i måneden å  lade den sakte som mulig  helt opp  da blir batteriene  helt fine

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA