Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Klunkelyd fra bakenden over dumper

Startet av Gordon Retriever, tirsdag 01. august 2017, klokken 09:14

« forrige - neste »

Gordon Retriever


Bilder av testbiler viser at Tesla holder fast ved å ha et stort, sentralt display  montert midt i bilen:



Jeg synes dette virker veldig lovende.  Ordet dashbord daterer seg tilbake til åpne, hestetrukne vogner som måtte ha et panel foran på vognen for å beskytte kusken mot sprut som ble virvlet opp fra veien.  Ved å rikke på den innarbeidede oppfatningen om hvordan et bilinteriør skal være, minner Tesla en konservativ bilbransje om hvordan merket i løpet av få år har kommet langt i å snu opp ned på bransjens framtidsplaner.

Rent ergonomisk har jeg også forhåpninger til displayløsningen.  Legg merke til hvor høyt skjermen sitter i forhold til rattet. I mange biler må du flytte blikket langt ned for å kunne lese informasjon om fart eller forbruk gjennom rattet. Et høyt midtplassert display kommer innenfor førerens synsfelt, samtidig som man kan lage en bil der frontruten har en lav vinduslinje.  Det kommer til å bli som å styre et romskip.

Hva synes du?

Amoss

Sitat fra: Gordon Retriever på mandag 22. mai 2017, klokken 23:57
Ordet dashbord daterer seg tilbake til åpne, hestetrukne vogner som måtte ha et panel foran på vognen for å beskytte kusken mot sprut som ble virvlet opp fra veien.

Den samme beskyttelsesveggen du her snakker om finnes fortsatt på TM3. I dag har det fått navnet "brannvegg". Det man i dag kaller for "dashbord" er det som er på øverst på innsiden av brannveggen - over beina til fører og passasjer men under frontruta. Dette har også fortsatt TM3, så ingen endring på dette. Det som mangler er ett instrumentpanel montert på dashbordet foran fører. De har istedet en stor skjerm montert på dashbordet mellom fører og passasjer, og lar en del av denne fungere som instrumentpanel.

Det er mulig Tesla var først eller i det minste tidlig ute med å bruke en skjerm til å vise instrumentpanelet (her er jeg usikker på om det ikke var noen andre før? Men de var vel i det minste tidlig ute). Men det var altså i 2012, ikke nå i 2017. Å ha instrumentpanelet mellom fører og passasjer istedet for foran fører er de ikke en gang tidlig ute med. Kan i farten nevne Prius og de gamle Mini Morrisene fra 50-60(-70?) tallet. Mener også at den gamle T-Forden også hadde det i midten?  Så nei, på dette er de ikke en gang tidlig ute. At de fleste som har prøvd seg på dette istedet heller har gått tilbake (eller frem?) til en mer fornuftig og moderne løsning med instrumentpanelet rett foran føreren kan kanskje si litt om hvor hensiktsmessig det er å plassere dette i midten?

Så jeg synes det er trist at ett ellers så fremover-lent selskap som Tesla har valgt en slik bakstreversk løsning.

"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

bno

#2
Toyota Yaris hadde også midtstilt. Dette  er TM3 sine falkevinger. Håper det blir bra....
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

geear

Sitat fra: Gordon Retriever på mandag 22. mai 2017, klokken 23:57
Ved å rikke på den innarbeidede oppfatningen om hvordan et bilinteriør skal være, minner Tesla en konservativ bilbransje om hvordan merket i løpet av få år har kommet langt i å snu opp ned på bransjens framtidsplaner.
I tillegg til allerede nevnte biler så har X-trail også hatt dette siden den kom på markedet for 17-18 år siden. Og har vært alene en grunn til at X-trail aldri har vært aktuell kandidat for meg. Vi får se når tiden er inne for å gjøre bestilling av reservasjonen...

Sitat fra: Gordon Retriever på mandag 22. mai 2017, klokken 23:57Rent ergonomisk har jeg også forhåpninger til displayløsningen.  Legg merke til hvor høyt skjermen sitter i forhold til rattet. I mange biler må du flytte blikket langt ned for å kunne lese informasjon om fart eller forbruk gjennom rattet. Et høyt midtplassert display kommer innenfor førerens synsfelt, samtidig som man kan lage en bil der frontruten har en lav vinduslinje.  Det kommer til å bli som å styre et romskip.
Jeg klarer ikke å se det positive i at man faktisk må VRI hodet for å se på displayene i stedet for å bare se bittelitt ned gjennom rattet. Ser heller ikke hva det har med romskip å gjøre. Jeg håper valget om kun den midtmonterte skjermen betyr at Model 3 får headup, ellers er dette et fryktelig dårlig valg. Jeg har headup i den ene bilen min, og selv om jeg ikke vil kalle det romskipfølelse så er det iallfall milevis mer romskip enn en midtmontert PC-skjerm...
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

Espen Hugaas Andersen

Det er da det samme om man må se ned eller se litt til siden. Jeg tror egentlig visningen av farten vil havne nærmere midten av synsfeltet enn det gjør på de fleste biler, fordi skjermen stikker opp over dashbordet en god del.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

RuneW

#5
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 23. mai 2017, klokken 10:55
Det er da det samme om man må se ned eller se litt til siden. Jeg tror egentlig visningen av farten vil havne nærmere midten av synsfeltet enn det gjør på de fleste biler, fordi skjermen stikker opp over dashbordet en god del.

Jeg påstår (fortsatt) hardnakket at å flytte blikket rett ned og rett opp igjen er en "mindre operasjon" enn å flytte blikket ned på skrå og tilbake på skrå igjen (jeg har hatt biler med begge løsningene).

Og jeg er også av den oppfatning at ting som tar fokuset vekk fra veien i unødvendig lang tid er en uting.

Mulig at Tesla sparer 500 kroner på ikke å ha et lite display foran rattet, men det får da være måte på sparing. Det er jaggu nok annet fjas å fjerne (f.eks de sære dørhåndtakene) som 9 av 10 ikke vil klare å få opp på første forsøk (sikkert morsomt når noen skal hjelpe deg ut av bilen ved en ulykke...).
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

OlaM

Hvis grafikken er stor og klar nok, så ser du greit farten i sidesynet. Men da kommer man jo borti et annet problem, å gjøre seg avhengig av en lyssterk monitor der man av og til burde hatt bra nattsyn. Historien til Tesla viser jo at deres originale idéer stort sett alltid er gee-wiz teknogadget og stort sett aldri god ergonomi.

En ørliten HUD med litt basic info ville hjulpet veldig.

HCO

Om natten trenger man vel bare fart? Det er bare å installere en gratisapp på telefonen, og legge den oppå dashbordet. Ser ikke på dette som noen showstopper, og iallefall ikke noe jeg er villig til å betale ekstra for. Er kun nyttig ved kjøring på bekmørke veier - blir litt som Black Panel-funksjonen på gamle Saab-er.
2018 Renault Zoe 400 Life Grå Titanium
2019 Tesla Model 3 LR AWD Solid Black

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: RuneW på tirsdag 23. mai 2017, klokken 11:22Jeg påstår (fortsatt) hardnakket at å flytte blikket rett ned og rett opp igjen er en "mindre operasjon" enn å flytte blikket ned på skrå og tilbake på skrå igjen (jeg har hatt biler med begge løsningene).

Og jeg er også av den oppfatning at ting som tar fokuset vekk fra veien i unødvendig lang tid er en uting.
Jeg klarer rett og slett ikke å se hvorfor det skulle være en større operasjon å se på skjermen.

I dag har jeg bil med vanlig analog fartsmåler, og en GPS festet nederst i midten på frontruta. Jeg bruker GPSen for å vite hastigheten fordi den er mer nøyaktig. Dette er fullstendig uproblematisk. Det tar ikke mer tid og det er ikke på noen som helst måte en større operasjon. Jeg syns egentlig det er mer irriterende å måtte lese av på det analoge meteret, fordi da må man jo nesten regne seg frem til hva hastigheten er, utifra hvor nåla er i forhold til strekene, mens på GPSen får man infoen servert som ett lettfattelig tall.

Skjermen på en Model 3 vil nesten garantert være bedre enn GPSen. Ikke bare får man tallet plassert mer ideelt i forhold til synsfeltet, men tallet vil være større, og skjermen lysere og klarere. Den eneste ulempen er kanskje at skjermen vil være noe nærmere ansiktet enn GPS og analog fartsmåler, altså tar det litt lengre tid å refokusere synet, men det bør ikke være en enorm forskjell.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Amoss

Sitat fra: HCO på tirsdag 23. mai 2017, klokken 13:11
Om natten trenger man vel bare fart?

For egen del - nei. Farten er jeg ikke så bekymret for at havner i midten. Eller som jeg har sagt det ett annet sted der dette ble diskutert: Det jeg *vet* at jeg skal se etter kan (men helst ikke...) være på den store skjermen ut til siden. Det jeg *ikke* vet at jeg skal se etter derimot må befinne seg mellom meg og veien jeg ser på. Altså i bunn og grunn alle varselslampene. Personlig hadde jeg igrunnen vært såre fornøyd bare jeg hadde fått en stripe med varselslamper inne i "ventilator sprekken" på dashbordet som kunne ha som en dobbeltfunksjon å hindre at jeg får en luftstrøm rett i fjeset :)

Dette vil ikke telle hverken som "ett display" eller en HUD som Elon klart har sagt at ikke kommer :)

Ladestatus og hastighet kommer som en god nummer 2 sammen med fartsgrense opplysning (dersom den har det) og blind-sone varsel om dette ikke befinner seg på speilene. Men disse siste vil nok stort sett kreve enten ett display eller HUD. Men ladestatus og hastighet kunne for min del gjerne kommet som analoge instrumenter (foran føreren!) dersom det sparer Tesla noen kroner...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Espen Hugaas Andersen

Jeg kan være enig i at varsellamper er kanskje et noe større problem, men dette er helt løsbart.

Utfordringen er at det kan være vankelig å få oppmerksomheten til sjåføren når det gjelder ting som er lengre unna synsfeltet til sjåføren. (Og når øvre venstre hjørne allerede blir benyttet for farten, så vil varsellampene nødvendigvis måtte være lengre unna midten av synsfeltet.) Men det er mange måter å få oppmerksomheten til sjåføren. Lyder er en måte, og man kan få skjermen til å f.eks blinke rødt.

Jeg forventer at Tesla klarer å finne en løsning for å få oppmerksomheten til sjåføren, uten å være distraherende/forstyrrende.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

i05L0

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 23. mai 2017, klokken 13:39
Jeg forventer at Tesla klarer å finne en løsning for å få oppmerksomheten til sjåføren, uten å være distraherende/forstyrrende.

Kanskje ligger løsningen i rattet? Det har jo vært mye spekulasjon rundt det som Elon Musk kaller "steering controls and system" og som han også sier vil "feel like a spaceship."
2016 BMW i3 Charged Edition 60Ah, Capparisweiss

RuneW

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 23. mai 2017, klokken 13:29
Sitat fra: RuneW på tirsdag 23. mai 2017, klokken 11:22Jeg påstår (fortsatt) hardnakket at å flytte blikket rett ned og rett opp igjen er en "mindre operasjon" enn å flytte blikket ned på skrå og tilbake på skrå igjen (jeg har hatt biler med begge løsningene).

Og jeg er også av den oppfatning at ting som tar fokuset vekk fra veien i unødvendig lang tid er en uting.
Jeg klarer rett og slett ikke å se hvorfor det skulle være en større operasjon å se på skjermen.


Jeg er sikkert var på akkurat det å flytte blikket til siden. Kanskje det har noe ned i vinkel på kjøreretningen. Når man ser til siden, blir det mye bakgrunn som feier forbi. Ser man ned, er det ikke like mange forstyrrende elementer. Jeg merket også at jeg flyttet på hodet og ikke bare blikket når jeg skulle lese av instrumentene på midten. Prøv selv og se om du ikke gjør det.

Men vi er alle forskjellige. Noen synes det er uproblematisk å skrive meldinger på telefonen mens man kjører også  ;D

Men det er jo ikke ulovlig med midtstilte instrumenter, så livsfarlig kan det jo ikke være. Men jeg har likefullt lov til å mislike det.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Amoss

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 23. mai 2017, klokken 13:39
Jeg forventer at Tesla klarer å finne en løsning for å få oppmerksomheten til sjåføren, uten å være distraherende/forstyrrende.

Får håpe det :)  Men begge de løsninger du skisserte er ting jeg definerer som både distraherende og forstyrrende - og ikke minst irriterende. Irriterer meg grønn over alle lyd-varsler som etterhvert har blitt så populært å forurense bilene med :p  Lydsignaler har også en utfordring med hørselshemmede av varierende grad...

En løsning på rattet som i05L0 nevner kunne derimot være en god løsning :)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

bmw2002

Tesla er tydeligvis desperate etter å tjene penger på Model 3 når de fjerner noe såpass viktig. Selv biler til 100 000 har et instrumentpanel.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA