Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Klunkelyd fra bakenden over dumper

Startet av Gordon Retriever, tirsdag 01. august 2017, klokken 09:14

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: bmw2002 på tirsdag 23. mai 2017, klokken 16:19
Tesla er tydeligvis desperate etter å tjene penger på Model 3 når de fjerner noe såpass viktig. Selv biler til 100 000 har et instrumentpanel.

Du har nok ett poeng eller to her, men i all rettferdighets navn så vet i alle fall ikke jeg om noen biler til 100k som har en 15" skjerm i midten som kan overta funksjonen til instrumentpanelet :p
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

knut.aulie

La oss gå ut i fra at ALL info kommer på den sentrale skjermen!

Det vil kunne fungere, mange har vært inne på dette med å se litt til siden. Ikke optimalt men sikkert lovlig. Antagelig kommer ikke Tesla med noen opsjoner alternativer på første versjon. Muligens kommer dette etterhvert.

For meg blir da en form for docking til telefon sentalt ved rattet en opsjon. Synes ikke 3.dje part Hud er særlig attraktivt som jeg har sett ( heller ikke Navdy).

Kunne en fått en brukbar løsning med en OBD tilkobling og en tilpasset app?
Tenker da på lysvarsling og andre varsellamper + fart.

keepitsimple

Jeg ser i prinsipp aldrig på displayet foran rattet. På med fartholder og ferdig. Bare for å gi et perspektiv. :)
Tesla Model S 60D - 2016

Amoss

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 23. mai 2017, klokken 17:00
Kunne en fått en brukbar løsning med en OBD tilkobling og en tilpasset app?
Tenker da på lysvarsling og andre varsellamper + fart.

Ja, får man med alle slike varselslamper så kunne dette vært en mulig løsning. Men alt jeg har sett av ting som skal gi "alternative informasjonspanel" funksjoner har lagt vekt på andre ting som fart og navigasjon etc. Men kanskje det kommer etterhvert?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

spirrevipp

Man trenger ikke vri hodet for å se displayet, det er nok å flytte blikket. Kjørte X-Trail i over 10 år, null problem... Det er ikke verre enn å kaste et blikk i sidespeil eller bakspeil.

Krisemaksimering! :P

2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

Malawi

Er det for ille, kan man lage til en løsning så man får HUD fra en gammel android-telefon med GPS.

Rolf Gjerdsjø

Har kjørt endel biler med midtstilte instrumenter (Nissan Primera, X-Trail, Toyota Yaris, Mini R52 etc) for kortere eller lengre perioder, og det har aldri vært et problem med instrumentene i midten. Det tar ca. 30 sekunder å venne seg til.

Men jeg deler bekymringen rundt at en såpass stor skjerm skal lyse midt i bilen på mørke landeveier, så håper de finner en god balanse mellom lesbarhet og lysstyrke. Slett ikke alle bilprodusenter har klart den øvelsen.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2017 Tesla Model S 75D (solgt)

Bestilt: Polestar 2

ladov

Min Zoe endrer displayet fra dag- til nattmodus bare jeg kjører under ei bru, klarer Renault det så klarer Tesla det. ;)

Zoe har egen lyssensor, Tesla kan bruke de mange kameraene som uansett kommer med bilen til å måle belysningen, resten er 'bare software'..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Ipadjove

Tenker at Elon mener vi ikke trenger å se på noe skjerm. At bilen leser skilt og setter det som et max-nivå om en ikke trykker gasspedalen hardt ned.
Stemte selv for NOT her, men håper bilen får en god løsning.
Har reservasjon på bilen, men vet ikke om det blir kjøp.

knut.aulie

Sitat fra: Ipadjove på tirsdag 23. mai 2017, klokken 20:11
Har reservasjon på bilen, men vet ikke om det blir kjøp.
Jeg tenker at det er greit å ha reservasjon, det er mulig å vente til bilen har fått noen oppgraderinger.
Awd er åpenbar ventegrunn for min del, kan være jeg venter en stund på Hud/AR også, siden jeg tror det tvinger seg frem etterhvert.
Er jo til sammenligning stor forskjell på første  utgaven av S og dagens utgave (dog jeg ikke tenker å vente fire år...)

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: ladov på tirsdag 23. mai 2017, klokken 20:02
Min Zoe endrer displayet fra dag- til nattmodus bare jeg kjører under ei bru, klarer Renault det så klarer Tesla det. ;)

Zoe har egen lyssensor, Tesla kan bruke de mange kameraene som uansett kommer med bilen til å måle belysningen, resten er 'bare software'..

Det er en viss størrelsesforskjell på disse for det første, og større skjerm = viktigere å få dette riktig. Og at Renault har klart det er ingen garanti for at andre treffer balansen like godt - 50-55 leiebiler årlig i noen år har vist meg at det er slett ingen naturlov.  ;)
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2017 Tesla Model S 75D (solgt)

Bestilt: Polestar 2

Amoss

Sitat fra: spirrevipp på tirsdag 23. mai 2017, klokken 19:30
Man trenger ikke vri hodet for å se displayet, det er nok å flytte blikket. Kjørte X-Trail i over 10 år, null problem... Det er ikke verre enn å kaste et blikk i sidespeil eller bakspeil.

Krisemaksimering! :P

Vel, vrir i alle fall på hodet når jeg ser i sidespeilene... Men mener at jeg ikke gjør det når jeg ser i bakspeilet. Men ser altså i disse når jeg *vet* at jeg skal følge med på hva som skjer bak meg, men registrer ikke hva som skjer der dersom jeg ikke bevist kaster ett blikk på speilene.

Dette går altså på det jeg skrev over her:
Sitat fra: Amoss på tirsdag 23. mai 2017, klokken 13:30
Det jeg *vet* at jeg skal se etter kan (men helst ikke...) være på den store skjermen ut til siden. Det jeg *ikke* vet at jeg skal se etter derimot må befinne seg mellom meg og veien jeg ser på. Altså i bunn og grunn alle varselslampene.

Mulig dette er noe jeg venner meg til? Eller kanskje ikke? Men det vet jeg altså ikke før jeg har fått prøvet i praksis.

Eneste bilen jeg har kjørt som har hatt instrumentpanel i midten er en Prius, og det kun noen få km midt på dagen. Gikk jo greit det, men så tentes heller ingen varsellamper på den turen (som jeg så i alle fall), og lysbruk var irrelevant da det som sagt var på dagtid. Men nei, jeg rakk ikke å venne meg til det på den lille turen i alle fall..
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

knut.aulie

Jeg skjønner at noen liker sentralt display, og skjønner at en del vil venne seg til det og at sikkert noen ikke vil bry seg.

Det kan til og med hende at jeg faller inn i gruppen som liker det etterhvert.....

Men jeg har hatt bil med det og er skeptisk. Hjelper ikke hvor mange som sier at det er uproblematisk, det er ingen som har hatt en 15 tommer sentral widescreen skjerm som vet hvordan det blir.

eKramer

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 23. mai 2017, klokken 23:41
Jeg skjønner at noen liker sentralt display, og skjønner at en del vil venne seg til det og at sikkert noen ikke vil bry seg.

Det kan til og med hende at jeg faller inn i gruppen som liker det etterhvert.....

Men jeg har hatt bil med det og er skeptisk. Hjelper ikke hvor mange som sier at det er uproblematisk, det er ingen som har hatt en 15 tommer sentral widescreen skjerm som vet hvordan det blir.

Enig med deg! Jeg venter nok med å bestille til jeg har sett om det faller i smak ☺
Dolphin grey Model s P85 2013.
Alt utstyr utenom Sikkerhetspakken.

Model 3 reservert 12.06.2017

Marius Sorteberg

Overraskende mange som har veldig konservative meninger her. Jeg trodde de som var forkjempere av el-bil var mer fremoverlente.

Jeg har hatt mer enn 150 biler, men den modellen jeg har hatt i flest år er Fiat Multipla. Den har sentralisert speedometer, slik som i klassisk Mini (har hatt 13 slike også). Det er en vanesak hvor man ser etter instrumentene, og det tar ikke lang tid før det føles helt naturlig.

Tipper at mange som står i kø for en Model3 lager masse fuzz rundt dette, mens de som har hatt bilen noen uker ikke tenker mer over det.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA