Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Klunkelyd fra bakenden over dumper

Startet av Gordon Retriever, tirsdag 01. august 2017, klokken 09:14

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: Marius Sorteberg på onsdag 24. mai 2017, klokken 22:47
Overraskende mange som har veldig konservative meninger her. Jeg trodde de som var forkjempere av el-bil var mer fremoverlente.

Hva er foroverlent med å gå tilbake til det Ford Model T ble levert med for godt over 100 år siden? De aller aller fleste bilmodeller i dag er mer moderne enn som så, og har skiftet til en løsning kundene tydelig vis er mer fornøyd med. Og etter min mening ikke helt uten grunn.

Men klart, det *kan* være du har ett poeng om at dette kun er en vanesak, og at dette er noe man venner seg fort til. Eller du kan ta feil. Hadde det i det minste vært noe informasjon der jeg forventer å finne den, så hadde jeg neppe vært mye i tvil, men når det nå ser ut til at det ikke blir slik, så må jeg i det minste få testet bilen først for å se hvor ille/bra løsningen blir i praksis, og om dette er noe som jeg kan tilvenne meg. Men dette er i alle fall det som har gjort meg mest i tvil om denne bilen er noe for meg så langt.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

HCO

Det er et aspekt jeg er overrasket over at ingen har nevnt her: På biler med instrumenter bak rattet, må enkelte førere stille inn rattet og/eller setet suboptimalt for å se de.
2018 Renault Zoe 400 Life Grå Titanium
2019 Tesla Model 3 LR AWD Solid Black

Elbil fundamentalist

Kona er ikke opptatt av om det blir display foran fører eller ikke. Det er hun som skal bruke den mest, så midtplasserte instrumentbord er ikke showstopper for oss.

For min del gir kun midtskjerm "billigbil" inntrykk, og det vil være avgjørende for hvor mye jeg lesser bilen ned med ekstrautstyr. Det burde Tesla være oppmerksom på. Kjip bil = Mindre ekstrautstyr

Mest sannsynligvis oppgrader vi til større batteri og vinterpakke dersom det må til for å få oppvarmet ratt og vi velger enkel autopilot samt hengerfeste.

Dropper 4wd skinnseter luft hifi premium interiør. Dropper også "helt selvkjørende". Det blir ikke nivå 5 uten Lidar. Teslabjørn nevnte noe om at han hopper over AP2 for å vente på AP3. Kanskje Model 3 kommer med AP3? (Det rimet). Dersom Model 3 kommer med AP3 og den blir mer selvkjørende, så blir behovet for utpreget "cockpit" følelsen litt overflødig kanskje? Det er også i samtråd med Elon sine meldinger. I en selvkjørende bil blir ikke "førermiljøet" like viktig.

Uansett så følger jeg med på de blå stripene under ap kjøring. Fader de mye bort så er jeg klar til å overta. Selvkjøringststus m.m burde i det minste være i HUD fordi det gjør sjåføren bedre forberedt til å ta over. Ligger denne informasjonen i "midtkonsollen ett sted" blir ikke det samme...

Altså så må det bli HUD! tweet det til Elon en av dere!
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

bno

#33
Sitat fra Elbil fundamentalist
"For min del gir kun midtskjerm "billigbil" inntrykk"

@Elbil fundamentalist
Får vår AmpE neste uke og vurderer å konvertere den  til ventebil basert på nettopp det inntrykket du nå setter navn på. Dette er det vi selv har tenkt oxo. Da kan andre alternativ fort komme opp det neste året.
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

bmw2002

En ting å merke seg her er at også Tesla bruker det med to skjermer på Model S som et fortrinn. Da er det ganske klart at de sier, to skjermer er bedre, men her har vi spart penger.

Hadde man hatt HUD hadde det vært greit. Å ha HUD istedet for instrumentpanel hadde vært fremoverlent. Å droppe skjermen er det ikke...

knut.aulie

Sitat fra: bmw2002 på torsdag 25. mai 2017, klokken 09:36

Hadde man hatt HUD hadde det vært greit. Å ha HUD istedet for instrumentpanel hadde vært fremoverlent. Å droppe skjermen er det ikke...
Så enig [emoji1360][emoji1360]

Men alle biler har ulemper ved seg, hver enkelt må vurdere hva som skal til for sin del.

Amoss

Sitat fra: bmw2002 på torsdag 25. mai 2017, klokken 09:36
Hadde man hatt HUD hadde det vært greit. Å ha HUD istedet for instrumentpanel hadde vært fremoverlent. Å droppe skjermen er det ikke...

Helt sant. HUD hadde vært fremover-lente alternativet og ville kunnet helt erstatte behovet for ett tradisjonelt instrumentcluster - dersom man kunne finne den nødvendige informasjonen på HUD displayet. Det hadde også avhjulpet problemet HCO nevnte over her med at deler av instrumentclusteret ofte gjemmes bak rattet på en del biler dersom man ikke finner ett kompromiss på setestilling og/eller arm-stilling (rattet).
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Vesel

#37
Tviler på at de har droppet skjerm bak rattet primært for å spare penger. Gode høykvalitetsskjermer koster nesten ingenting sammenlignet med en bils totalpris. De kunne fylt hele bilen med skjermer om de ville. Det er nok heller for å differensiere Model S fra Model 3, så flere skal hoppe over på førstnevnte. Altså, en "anti-feature". De dropper skjermen i M3 for å tjene penger på upselling, ikke for å spare noe særlig.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Espen Hugaas Andersen

Det er neppe for å differensiere Model 3 fra Model S. Det handler nok mer om å både spare penger, og gjøre bilen enklere å produsere, med hovedfokus på det siste. Tesla har alltid visst at de ikke ville ha ett problem med etterspørsel, så alt handler om å kunne produsere flest mulig biler. Med profitt.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Rolf Gjerdsjø

Enig med Espen her, dette handler nok aller mest om å spare penger. Tesla er nok godt klar over at dersom de kjiper den ned for mye for å ha avstand til S, så er risikoen stor for at kundene heller flokker seg rundt andre merker. Avstanden ned til feks 2018 Ioniq kan fort bli ubehagelig liten for Tesla om de gjør det.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2017 Tesla Model S 75D (solgt)

Bestilt: Polestar 2

Amoss

Sitat fra: Vesel på torsdag 25. mai 2017, klokken 12:54
Tviler på at de har droppet skjerm bak rattet primært for å spare penger. Gode høykvalitetsskjermer koster nesten ingenting sammenlignet med en bils totalpris.

Ikke glem at det kommer til litt mer enn bare skjermen :p  Som Elon poengterte på Q&A etter siste(?) kvartalsresultat så sparer de både selve skjermen og ikke minst den datamaskinen som skal drive den...  Da begynner det å nærme seg at man ikke lengre kan tapetsere en USD35k bil med skjermer ;) 

Dette så klart i tillegg til det som er nevnt av andre over her...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Kanutten

Sitat fra: Amoss på torsdag 25. mai 2017, klokken 18:05
Ikke glem at det kommer til litt mer enn bare skjermen :p  Som Elon poengterte på Q&A etter siste(?) kvartalsresultat så sparer de både selve skjermen og ikke minst den datamaskinen som skal drive den...

Nja... jeg er ganske sikker på at den eksisterende datamaskinen hadde klart å drive begge skjermene, så da er det i tilfelle snakk om selve skjermen + litt kabler. Det kan umulig gi så store utslag på produksjonskostnaden?
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

Vesel

#42
Jepp. Datakraften som skal til for å drive et display som viser speedometer, noe varsellamper og kanskje et kart er helt neglisjerbar. Skjermen kan bare kobles til hoveddatamaskinen (som får data fra alle bilens sensorer), evt drives av en egen liten chip til 50 kr. Det som kan koste noe i forbindelse med skjermer, er nok det å bygge det inn i bilen. Gjør nok produksjonen litt mer komplisert.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

02jan

Har bil med alle instrumenter samlet i midten (gammel jeep), plasseringen gjør at jeg ikke følger med hva som vises. Har mobiltelefon med app festet bak rattet forså lese km/t.

Elbilen har de nødvendig instrument bak ratter , digitale, slik som min 1985 modell Audi hadde. Skjermen i midten, er grei til annen visning, som radiokanale og kart ( slik jeg har hatt det i normale biler, med kanalvisning i spiller + tomtom skjerm).

Har sett at Peugeot 807 har instrument i midten. Min erfaring er at det er mer tungvint/tar mere energi å lese info sidelengs ,når man kjører en bil.

Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

Amoss

Sitat fra: Vesel på torsdag 25. mai 2017, klokken 20:37
Jepp. Datakraften som skal til for å drive et display som viser speedometer, noe varsellamper og kanskje et kart er helt neglisjerbar. Skjermen kan bare kobles til hoveddatamaskinen (som får data fra alle bilens sensorer), evt drives av en egen liten chip til 50 kr. Det som kan koste noe i forbindelse med skjermer, er nok det å bygge det inn i bilen. Gjør nok produksjonen litt mer komplisert.

Kanskje du skulle høre med noen som i dag kjører Model S eller X og se hva de mener om dette?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA