Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Spennende fra Toyota

Startet av Jejl, torsdag 27. juli 2017, klokken 10:45

« forrige - neste »

Sele


arthur

Fordi det er et relevant eksempel på hva som ligger bak nevnte paragraf.

Hvem har du kontaktet for hjelp?
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Sele

Vennligst utdyp slik at jeg kan få forståelse for bruken av paragraf 3.

arthur

Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Sele


arthur

Tror ikke det hjelper med noe mere svar fra meg, men muligens (?) et svar fra Morten Edvardsen
Politisk seniorrådgiver, Norsk elbilforening;

Hei Arthur,

din tolkning er riktig, og du kan trygt følge rådet du har fått fra de to politibetjentene du refererer til. Du har ikke plikt til å vike for en taxi som vil forbi deg, selv om vedkommende syns du kjører for sakte når du følger fartsgrensa. Du har like mye rett til å kjøre i kollektivfeltet som det taxien har, all den tid kollektivfeltet er åpent for elbiler.

Men man skal selvsagt ta hensyn til andre i trafikken, og vårt generelle råd til Elbilister er at en i minst mulig grad er til hinder for spesielt busser i kollektivfeltet.


Nå tar jeg det nesten for gitt at du vil beskylde meg for løgn, nok en gang, og nettop derfor tilbyr jeg meg å sende deg kopi av mailen jeg har mottatt til den mailadressen du oppgir forutsatt at det er din personlige mailadresse.

Neida, regner ikke med at du vil det!
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Sele

Kan du legge ut spørsmålet ditt til denne politiske seniorrådgiveren?

arthur

Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Ingeniøren

#218
På tide å stenge tråden kanskje ? Og gjerne den andre og som dreier seg om det samme - kommer ikke noe godt ut av noen av dem.....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

arthur

Jeg tror faktisk det kommer noe godt ut av disse trådene; påstander blir kvalitativt oppklart hvilket bør være til glede for oss alle enten vi har ment det ene eller det andre.

Siden Sele ikke ønsker å tilkjennegi hvem han er (?) så skal jeg legge ut mitt spørsmål rettet til elbilforeningen her;

Hei!

I en diskusjon på forumet er det noe uenighet mht hva som forventes, eller forlanges, av en elbil som lovlig benytter kollektivfeltet. Helt konkret en sak som følger;
På E-18 mellom Asker og Oslo benytter jeg kollektivfeltet med min el-bil. Jeg holder akkurat lovlig fart på stedet (sågar litt over i følge speedometeret da dette er noe "konservativt"). Trafikken i de øvrige felt går noe saktere. Bak meg kommer det en taxi som blunker med lyshornene. Hva sier loven mht hva jeg da skal gjøre?

Min påstand er at jeg med rette kan bli liggende i kollektivfeltet uten å foreta meg noe som helst og intet i loven sier noe annet. Jeg har spurt to politifolk om dette som begge lett irritert sier at du kan bare bli liggende og denne taxisjåføren får bare irritere seg, men har ingen rett til å kreve at du (jeg) skal skifte felt. Jeg spurte også om dette er uavhengig av farten i de øvrige feltene til hvilket de begge sier et ubetinget ja. Spurte også om det var noe unntak til denne regelen og til det var svaret et klart nei.

Enkelte medlemmer hevder at man bare er gjest i kollektivfeltet (finner ikke dette begrepet i noen relevant lov!) og at man plikter å slippe denne taxis frem ved å senke farten, skifte felt og la taxin passere med henvisning til vegtrafikklovenes paragraf 3 hvor det står;

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

Min ringe påsand er at dette ikke har noe med den aktuelle situasjonen å gjøre, hva mener dere?

Setter pris på en tilbakemelding både mht hvordan loven skal tolkes og hva dere mener er riktig, eller fornuftig, i den aktuelle situasjonen.

Mvh


Nå vil sikkert noen heller enn å diskutere sak påpeke at jeg i denne mailen sa at det var jeg som kjørte og ikke min kone, men noen klarer faktisk kun å henge seg opp i hva som ikke har betydning for saken, trolig for å skjule sin egen uvitenhet og beviselige inkompetanse.

Ønsker alle en fortsatt fortreffelig aften! ;D
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Sele

Denne karen motsier jo seg selv. Ikke ta hensyn la denne taxien ligge bak og irritere seg. Så oppfordrer han til at man skal ta hensyn,merkeligt svar..

arthur

Jada, politiet, kjøreskolelærer, elbilforeningen, ja alle er dumme, bare ikke du.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Gardin

Sitat fra: Sele på mandag 29. mai 2017, klokken 19:41
Denne karen motsier jo seg selv. Ikke ta hensyn la denne taxien ligge bak og irritere seg. Så oppfordrer han til at man skal ta hensyn,merkeligt svar..
Det er ikke bare jeg som kan kverulere, ser jeg. Svaret fra elbilforeningen er da tydelig. Dersom man kjører vesentlig under fartsgrensen så skal man slippe kollektivtrafikken forbi. Dersom man kjører i fartsgrensen er man ikke til unødvendig hinder, og derfor er det ikke nødvendig å skifte fil for å slippe kollektivtrafikken forbi. Siste del av svaret fra elbilforeningen hinter om at det er hyggelig om man slipper trafikk forbi også om man ligger på farsgrensen, men det ikke er noe krav om dette. Dette er helt i samsvar med din egen link fra elbilforeningen, og stort sett det samme som nestlederen i lokallaget skrev.

Sele

Javel kverulant.

Sv: Noen som ikke tåler å bli forbikjørt av elbiler i kollektivfeltet
« Svar #134 på: Mandag 22. Mai 2017, klokken 21:39 »
Sitat
Uavhengig av spesifikke trafikkregler så er det sedvane at man slipper forbi trafikk bakfra i kollektivfeltet dersom man selv velger å kjøre noe saktere. Det er også normalt at man gjør dette selv om man selv kjører nøyaktig på fartsgrensen. Et unntak er dersom det er tett trafikk i kollektivfeltet og det har liten hensikt å slippe noen forbi fordi det i praksis bare er spørsmål om å bytte plass i køen.

Spesielt der hvor noen velger å kjøre saktere i kollektivfeltet enn trafikken i vanlig felt så bør vedkommende forlate kollektivfeltet. De fleste som har hatt kjøreopplæring spesifikt for kollektivfelt har fått klar beskjed om at kollektivfeltet benytter man kun dersom man skal kjøre raskere enn øvrig trafikk.
Rapporter til moderator     Loggført
Nissan Leaf 2015
Nestleder Oslo og Akershus elbilforening
Lommedalen, Bærum

arthur

Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA