Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Spennende fra Toyota

Startet av Jejl, torsdag 27. juli 2017, klokken 10:45

« forrige - neste »

Sele

@arthur sa at politifolkene han snakket med hadde sagt at de bare kunne ligge bak der og iritere seg. Hva sier politimannen her?

I følge veitrafikklovens paragraf 3, er det nemlig slik at du skal kjøre på en måte som ikke er til hinder for andre.


jkirkebo

Sitat fra: Sele på lørdag 27. mai 2017, klokken 09:39
@arthur sa at politifolkene han snakket med hadde sagt at de bare kunne ligge bak der og iritere seg. Hva sier politimannen her?

I følge veitrafikklovens paragraf 3, er det nemlig slik at du skal kjøre på en måte som ikke er til hinder for andre.

Det er jo et definisjonsspørsmål da. Er man "til hinder" for andre om man kjører i fartsgrensen? Siden det ikke er lov å kjøre raskere vil jeg tro man juridisk sett fort kan svare "nei" på det spørsmålet.

I saken det ble linket til er det hele veien henvist til de som kjører vesentlig saktere enn fartsgrensen. Det blir en annen sak.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Sele

Jeg henviser til paragraf 3 vegtrafikkloven den gjelder over alt og jeg forstår null av bilister som skal leke politi. Hvorfor er det lettere og hindre enn og hjelpe?

At en politimann sier det er greit at en bilist blir hindret og bare kan ligge der og irritere seg nekter jeg og tro til det fremlegges dokumentasjon.

arthur

Sitat fra: Sele på lørdag 27. mai 2017, klokken 10:38
Jeg henviser til paragraf 3 vegtrafikkloven den gjelder over alt og jeg forstår null av bilister som skal leke politi. Hvorfor er det lettere og hindre enn og hjelpe?

At en politimann sier det er greit at en bilist blir hindret og bare kan ligge der og irritere seg nekter jeg og tro til det fremlegges dokumentasjon.

Jeg skjønner at du ikke har så lyst til å oppsøke profesjonell hjelp.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Sele


arthur

Jada, for du fremlegger ikke noen påstander her vel? :o

Skal ta det en gang til, men nå for siste gang; dokumenter din påstand om at jeg har brutt noen lov. Lykke til! (her er det nok på sin plass med et utropstegn, beklager det dere sarte sjeler)
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Sele

Jeg har lagt frem dokumentasjon bla paragraf 3 i vegtrafikkloven men du mener den ikke gjelder i den aktuelle saken selv om grunnreglen gjelder over alt.

Du har lagt fram null av dokumentasjon bare noe som noen skulle ha sagt. Etterspør man dokumentasjon så bør man legge det frem selv.

automat

@Sele
Vi lever i et land der myndighetene har høy fokus på fartsgrenser. Vi har en helt egen avdeling i politiet som har i oppgave å drive trafikkontroller, og gjør det i hovedsak med fartskontroller. Vi har strenge straffereaksjoner for brudd på fartsgrensene, og domstolene viser i liten grad skjønn ved straffeutmålingen i slike saker.

Sett i lys av dette, tror du helt ærlig at du vil få juridisk støtte for at vegtrafikklovens paragraf 3 kan tolkes slik at en som kjører i fartsgrensen er til hinder for en som bryter den?

Du må gjerne argumentere for at det kan være fornuftig å vise hensyn til de som kjører for fort. Men ikke prøv å støtte deg på lovverket her.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Sele

Hvorfor paragraf 3? Den som vil forbi kan ha en grunn som du ikke kjenner.

jkirkebo

Sitat fra: Sele på lørdag 27. mai 2017, klokken 11:51
Hvorfor paragraf 3? Den som vil forbi kan ha en grunn som du ikke kjenner.

Kun nødverge gir deg rett til å bryte trafikkreglene, og da bør du varsle omverdenen om at du påberoper deg nødverge. F.eks ved å bruke varselblinkere og evt. hornet i kombinasjon med dette.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Sele


automat

Sitat fra: Sele på lørdag 27. mai 2017, klokken 15:49
Nødrett snakker ikke jeg om..

I hvilke andre situasjoner påberoper du deg retten til å bryte trafikkreglene?
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Sele

Dokumentasjon på at grunnregel paragraf 3 bryter med trafikkreglene.

automat

Vegtrafikkloven bryter selvfølgelig ikke med trafikkreglene. Trafikkreglene er jo hjemlet i vegtrafikklovens paragraf 4.

Men man kan ikke tolke vegtrafikkloven etter egen lyst, slik du gjør.

Og når du er inne på vegtrafikkloven, så vil jeg anbefale deg å studere paragraf 6, fartsregler.

2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Sele

Svært interessant og høre din tolkning av denne.

§ 3.Grunnregler for trafikk.
Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.
Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.
0   Endret ved lov 4 juli 1991 nr. 49.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA