Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Spennende fra Toyota

Startet av Jejl, torsdag 27. juli 2017, klokken 10:45

« forrige - neste »

Gardin

Er det ikke flott at vi klarer å holde diskusjonen i live lenge etter at det har blitt tydelig at vi stort sett er enige alle sammen?
:)

Sele

29. februar 2012 Skrevet av: elbil.no
Ta hensyn

Som vanlig oppfordrer vi å vise hensyn til dem som kollektivfeltet opprinnelig ble lagd for. Særlig bussene. Ikke forsink denne trafikken om du mot formodning må bevege deg i litt sakte fart i elbilen. Sjøl om du trives svært godt i kollektivfeltet – husk at dette er noe vi bare låner så lenge vi oppfører oss hensynsfullt i trafikken.

arthur

Å ta hensyn er i mine øyne ikke å oppføre seg som denne taxien gjorde, men skjønner at enkelte heier på ham selv om han brøt loven på en rekke punkter.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Sele

I innlegg #11 skriver arthur at det er god plass i de øvrige felt. I innlegg #219 sier han at trafikken i de øvrige felt går noe saktere.

Jeg tror ikke denne taxien hadde blinket med lysene om han greit hadde kommet seg forbi i de øvrige felt. Når man ser i speilet at en buss/taxi nærmer seg bakfra så er det smidig og vise hensyn til kollektivtrafikken ved og blinke seg ut til venstre og slippe denne forbi. Så kan man deretter blinke seg inn i kollektivfeltet igjen. Eneste som hadde forsvart din kones kjøring var om det var kø i alle felt men da hadde neppe taxien blinket med lysene..

GRS

Synes elbilførere KUN bør bruke kollektivfeltet ved behov. Ser ofte i Bergen at til tross for lite eller INGEN trafikk i øvrige felt så kjører elbiler eller står og venter i kollektivfeltet i lyskryss. Dette MÅ jo være irriterende for kollektivsjåførene, siden det ofte er grønt i veldig korte perioder. Enkelte elbil-sjåfører opptrer som om de kjører scooter....inn og ut mellom biler og felt. Ikke ulovlig, men skaper unødvendig "rot" i trafikken.

Bruken av kollektivfeltet er ikke et påbud. ;-)
TM3P sort/sort

arthur

Sitat fra: Sele på tirsdag 30. mai 2017, klokken 08:23
I innlegg #11 skriver arthur at det er god plass i de øvrige felt. I innlegg #219 sier han at trafikken i de øvrige felt går noe saktere.

Jeg tror ikke denne taxien hadde blinket med lysene om han greit hadde kommet seg forbi i de øvrige felt. Når man ser i speilet at en buss/taxi nærmer seg bakfra så er det smidig og vise hensyn til kollektivtrafikken ved og blinke seg ut til venstre og slippe denne forbi. Så kan man deretter blinke seg inn i kollektivfeltet igjen. Eneste som hadde forsvart din kones kjøring var om det var kø i alle felt men da hadde neppe taxien blinket med lysene..

Klippe, klippe sa kjerringa!

Ha en fortsatt fin kveld!

Ser du glemte regel 3 i dette innlegget som din "dokumentasjon"?
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Skoda Vision iv - kølapp

arthur

Sitat fra: GRS på tirsdag 30. mai 2017, klokken 09:05
Enkelte elbil-sjåfører opptrer som om de kjører scooter....inn og ut mellom biler og felt. Ikke ulovlig, men skaper unødvendig "rot" i trafikken.

Man blir jo nødt til det når folk som Sele kjører sin taxi i kollektivfeltet og blinker intenst på "alt og all" som i; her kommer jeg, unna vei!
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Skoda Vision iv - kølapp

rolandvg99

"I like soul with a capital S"

Beckern

Sitat fra: arthur på tirsdag 30. mai 2017, klokken 03:43
Å ta hensyn er i mine øyne ikke å oppføre seg som denne taxien gjorde, men skjønner at enkelte heier på ham selv om han brøt loven på en rekke punkter.
Det er vel få eller ingen som heier på Taxien, det er bare ikke alle som er enig med deg. Såpass bør du tåle når du går så høyt ut på banen.
Når du også sier trafikken går noen saktere i hovedfeltene synes det på meg ganske hensynsløst å tviholde på kollektivfeltet når buss/taxi kommer bak.
Jeg heier på bruk av kollektivfeltet for elbil og mc, det betyr å vise hensyn til buss og taxi.

arthur

Sitat fra: Beckern på søndag 04. juni 2017, klokken 15:21
Sitat fra: arthur på tirsdag 30. mai 2017, klokken 03:43
Det er vel få eller ingen som heier på Taxien, det er bare ikke alle som er enig med deg.

Det er notert, men så lenge både elbi-foreningen, politiet og kjørelærerne er enige med meg så holder det for min del. I tillegg har jo Sele rett og slett beskydt meg for å lyve så enkelte her kjenner ingen grense for negativ oppførsel!
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Skoda Vision iv - kølapp

Beckern

Sitat fra: arthur på søndag 04. juni 2017, klokken 16:02

Det er vel få eller ingen som heier på Taxien, det er bare ikke alle som er enig med deg.

Det er notert, men så lenge både elbi-foreningen, politiet og kjørelærerne er enige med meg så holder det for min del. I tillegg har jo Sele rett og slett beskydt meg for å lyve så enkelte her kjenner ingen grense for negativ oppførsel!

Du tolker det på din måte, jeg på min. Jeg har ikke sett noen som er enig med deg i noe annet enn at du (opps, din kone) ikke brøt loven. Akkurat der er jeg tilbøyelig til å være enig. Såvidt.
Utover det sier alle at man bør vise hensyn, særlig gjelder det elbilister i kollektivfeltet. Det litt trist å se at det ikke synker inn.
Noen trekker §3 vel langt men det er da også en lov som ikke har klare grenser. Det som er fint med den loven er at det aldri skader å overdrive. Uansett hvordan man vrir på det ender man på bena om man forholder seg til denne loven alene.

arthur

Sitat fra: Beckern på søndag 04. juni 2017, klokken 21:59
Sitat fra: arthur på søndag 04. juni 2017, klokken 16:02

Du tolker det på din måte, jeg på min.

Jeg tolker ingenting, men har refert i sin helhet både mitt spørsmål til, og svaret fra, elbilforeningen såvel som hva to politifolk og en sjåførlærer uavhengig av hverandre har sagt.
Hva folk her forøvrig måtte ha av personlige meninger som er i strid med disses mening er egentlig helt uinteressant i mine øyne.
Hva §3 angår er det ikke snakk om å trekke denne vel langt, men å fullstendig misforstå hva den er ment å dekke.

Men nå tror jeg snart "dere" får fortsette denne diskusjonen alene da den begynner å bli direkte kjedelig!
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Skoda Vision iv - kølapp

Ingeniøren

2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

doldis1

Fin tråd, trenger ikke store spiker'n for å koke myye suppe .... ;D

Sele

Konklusjonen på denne tråden er at elbilbilister IKKE skal vise hensyn ved kjøring i kollektivfelt,det er bare og bremse kollektivtrafikken.

Dette er dokumentert av 2 politifolk,en sjåførlærer og norsk elbilforening..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA