Noen som ikke tåler å bli forbikjørt av elbiler i kollektivfeltet

Startet av Jejl, mandag 15. mai 2017, klokken 23:37

« forrige - neste »

Sele

Du slenger påstander i hytt og gevær,dokumentasjon forlanges.
Nå har du i den aktuelle saken sagt at din kone kjørte. Nå i siste innlegg fremkommer det at det var deg som var sjåfør hva skal man tro? Du milde himmel!

Kanutten

Sitat fra: arthur på torsdag 25. mai 2017, klokken 18:07
Hvis man lager kø ved å holde fartsgrensen så får det heller bli kø.

Hvorfor det?

Jeg synes det er mer smidig å slippe folk forbi dersom det er mulig uten for mye bryderi.

rolandvg99

Tror jeg må slutte å studere bøker om sosialisering og emosjonell adferd mens jeg frekventerer dette forumet. Noe med "å la det gå troll i ord"...

Når det er sagt, så foretrekker jeg det fremfor "troll i trompeten". :)
"I like soul with a capital S"

arthur

Sitat fra: Sele på torsdag 25. mai 2017, klokken 18:13
Du slenger påstander i hytt og gevær,dokumentasjon forlanges.
Nå har du i den aktuelle saken sagt at din kone kjørte. Nå i siste innlegg fremkommer det at det var deg som var sjåfør hva skal man tro? Du milde himmel!

Ja, ser at jeg skrev feil der, beklager det. Det var min kone som kjørte.

Fortstat vanskelig å finne dokumentasjon for din påstand og tolkning?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

arthur

Sitat fra: Kanutten på torsdag 25. mai 2017, klokken 19:34
Sitat fra: arthur på torsdag 25. mai 2017, klokken 18:07
Hvis man lager kø ved å holde fartsgrensen så får det heller bli kø.

Hvorfor det?

Jeg synes det er mer smidig å slippe folk forbi dersom det er mulig uten for mye bryderi.

Hvis du ligger på fatsgrensen i kollektivfeltet og trafikken i de øvrige feltene går saktere og en bil bak deg blinker med lysene hva gjør du da? Bremser ned og finner en plass i det nærmeste feltet og venter på at du skal kunne skifte tilbake til kollektivfeltet?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Kanutten

Sitat fra: arthur på fredag 26. mai 2017, klokken 07:13
Hvis du ligger på fatsgrensen i kollektivfeltet og trafikken i de øvrige feltene går saktere og en bil bak deg blinker med lysene hva gjør du da? Bremser ned og finner en plass i det nærmeste feltet og venter på at du skal kunne skifte tilbake til kollektivfeltet?

Ja

Ingeniøren

Sitat fra: Kanutten på torsdag 25. mai 2017, klokken 19:34
Sitat fra: arthur på torsdag 25. mai 2017, klokken 18:07
Hvis man lager kø ved å holde fartsgrensen så får det heller bli kø.

Hvorfor det?

Jeg synes det er mer smidig å slippe folk forbi dersom det er mulig uten for mye bryderi.

@Arthur:
Du er kanskje en av de som ligger i venstre filen og da - for å passe på at man ikke kjører for fort der ? Finnes en del av dem og ...
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Sele

Sitat fra: arthur på fredag 26. mai 2017, klokken 07:13
Sitat fra: Kanutten på torsdag 25. mai 2017, klokken 19:34
Sitat fra: arthur på torsdag 25. mai 2017, klokken 18:07
Hvis man lager kø ved å holde fartsgrensen så får det heller bli kø.

Hvorfor det?

Jeg synes det er mer smidig å slippe folk forbi dersom det er mulig uten for mye bryderi.

Hvis du ligger på fatsgrensen i kollektivfeltet og trafikken i de øvrige feltene går saktere og en bil bak deg blinker med lysene hva gjør du da? Bremser ned og finner en plass i det nærmeste feltet og venter på at du skal kunne skifte tilbake til kollektivfeltet?

Hvis du mener dette er feil kjøring i kollektivfeltet så bør du dokumentere hvordan alle vi som kjører feil skal kjøre!

turfsurf

Sitat fra: arthur på fredag 26. mai 2017, klokken 07:13
Hvis du ligger på fatsgrensen i kollektivfeltet og trafikken i de øvrige feltene går saktere og en bil bak deg blinker med lysene hva gjør du da? Bremser ned og finner en plass i det nærmeste feltet og venter på at du skal kunne skifte tilbake til kollektivfeltet?

Hvis du ligger først i køen (dvs har bil bak, men ikke foran) på flerfelts vei, så sørger du for å flytte deg til  felt som går saktere, eller gir gass.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: arthur på torsdag 25. mai 2017, klokken 18:07
Hvis man lager kø ved å holde fartsgrensen så får det heller bli kø.
Og dermed er du klassifisert som en av de som med viten og vilje bidrar til forbikjøringsulykker. Ligger du først i køen over tid, så er du på feil plass. Ikke mye mere å si om det.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ferry

arthur har retten på sin side, så det er ikke så mye å diskutere.

Sele

Ingen har til nå dokumentert at dette er riktig Kjøring..
Dette er bla imot hva elbilforeningen sier.

arthur

Sitat fra: turfsurf på fredag 26. mai 2017, klokken 10:52
Sitat fra: arthur på torsdag 25. mai 2017, klokken 18:07
Hvis man lager kø ved å holde fartsgrensen så får det heller bli kø.
Og dermed er du klassifisert som en av de som med viten og vilje bidrar til forbikjøringsulykker. Ligger du først i køen over tid, så er du på feil plass. Ikke mye mere å si om det.

Nå er det fortsatt snakk om kjøring med elbil i et kollektivfelt hvor det er to andre felt i samme retning.

Er det snakk om kjøring på en "vanlig" vei (et felt i kjøreretningen) så er det vel opp til den bakenforliggende å gi tegn til at man ønsker å kjøre forbi (ikke passere for det er noe annet) og da skal den forankjørende vike til siden, senke farten (da jeg tok sertifikat stod det til og med "om nødvendig stanse"), og dermed kan en forbikjøring finne sted på en trygg måte og med kommunikasjon mellom bilene.
Noen synes å tro at man ikke har lov til å holde fartsgrensen eller kjøre litt under denne, men det er direkte feil.

Og fortsatt bedriver enkelte omvendt bevisførsel i betydning at kan man ikke dokumentere at noe er lov så er det ulovlig, dem om det.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Gardin

Arthur har hvertfall fått demonstrert poenget sitt godt i denne tråen. Over, under eller på fartsgrensen, like gæli alt sammen for enkelte.

Jeg har også lyst til å påpeke at historien ikke sier noe om hva elbilen gjorde etter at taxien hadde blinket. For alt vi vet kan det godt hende at hun byttet felt og slapp taxien forbi etter at den blinket med lysene.

Det er slett ikke sikkert at hun gjorde noe galt. Kanskje enkelte kunne trengt å tenke igjennom rettsprinsippet om at man er uskyldig inntil det motsatte er bevist?

arthur

Hun, min kone, holdt seg i kollektivfeltet og på fartsgrensen, men kjørte av motorveien litt senere av naturlige årsaker mens taxi'n fortsatte sin ferd retning Oslo. Forøvrig greit å minne om at man ikke har lov til å bryte fartsgrensen ved en forbikjøring. Som sjåførlæreren sier i denne filmen så betyr det at man har gjort en "unødvendig" forbikjøring.

http://www.klikk.no/motor/bil/article468328.ece#_ga=2.197613031.933229124.1495567709-1587310471.1482258428
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA