Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Spennende fra Toyota

Startet av Jejl, torsdag 27. juli 2017, klokken 10:45

« forrige - neste »

Sele

Hvis du forholder deg til §3 i vegtrafikkloven så slipper du all synsing. Du kan ikke vite hva årsaken er du bare antar og synser. Hvorfor er det så vanskelig og ta hensyn? legge seg ut slippe taxi forbi så kan du legge deg inn i kollektivfila igjen og holde ditt tempo.

arthur

Dette er feil bruk/tolkning av regelen du viser til. Ser fortsatt frem til noen form for dokumentasjon!
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Sele

Da synes jeg du skal gi meg den korrekte tolkningen og gjerne med dokumentasjon slik at jeg kan slutte og gjøre feil.

Øystein16

Sitat fra: Sele på mandag 22. mai 2017, klokken 13:25
Da synes jeg du skal gi meg den korrekte tolkningen og gjerne med dokumentasjon slik at jeg kan slutte og gjøre feil.
Du kan lesa deg opp på kunnskap her:
http://www.vegvesen.no/Trafikkinformasjon/Lover+og+regler/Trafikkregler/Kollektivfelt


Gardin

Man skal også ta hensyn til trafikken i de normale kjørefeltene. Om biler hopper mellom kollektivfeltet og de vanlige kjørefeltene kan potensielt hindre trafikken der i mer alvorlig grad enn at denne taxien ikke kommer forbi med en gang. Om det er en god luke i kjørefeltet til venstre for kollektivfeltet kan det klart være hyggelig om elbilen legger seg ut der for å slippe taxien forbi, men på den annen side, hvis det er en god luke der hvorfor kan ikke bare taxien bytte fil og kjøre forbi på vanlig måte? Hvis det bare er små luker der er det ikke sikkert at det er helt uproblematisk av elbilen å presse seg ut heller?

Jeg må innrømme at jeg blir usikker av at folk er så påståelige om at det er hensynsløst å unnlate å bytte fil i dette tilfellet. La oss se på et veldig enkelt tilfelle for å avklare dette:

2 biler kjører i kollektivfeltet, og det er to vanlige kjørefelt til venstre for dette. Det er ingen andre biler på veien. Den bakerste bilen vil forbi. Hvem skal da legge seg ut, og hvem skal bli liggende i kollektivfeltet? Jeg trodde det var den som skal forbi som skal bytte fil?

Dersom jeg har forstått det rett, så skal i utgangspunktet elbilen i bli liggende i kollektivfeltet. Det er bare hvis det er spesielle trafikale forhold hvor trafikkflyten vil bli vesentlig bedre ved at elbilen legger seg ut at dette vil være den riktige oppførselen fra elbilens side. Beskrivelsen gir ikke tilstrekkelige detaljer til å avgjøre om dette er tilfellet, så hvordan kan dere være så påståelige om dette?

Eller har jeg misforstått dette fullstendig?

rolandvg99

Du har ikke feiltolket noe som helst. Grunnen til at paragraf 3 er trekt inn er for å poengtere at å kjøre i akkurat pålydende fartsgrense ikke annullerer den gjensidige plikten bilister har når det kommer til aktsomhet. Originalt innlegg hadde så mange "hull" at det var mange muligheter til taxiens oppførsel uten at det kunne tolkes som blindt elbil-hat.
"I like soul with a capital S"

Sele

@Øystein16

Skulle dette dokumentere at elbiler ikke trenger og ta hensyn til andre trafikanter i kollektivfeltet?

Sele

@Gardin

Kollektivfeltet er forbeholdt nettopp kollektivtrafikken og da er det ganske rimelig at gjesten ikke hindrer kollektivtrafikken og slipper den fram.

arthur

Kan noen vise til hvor i lovverket begrept "gjest" dukker opp? Er man skyldig med mindre man kan dokumentere uskyld? Venter fortsatt på dokumentasjonen på "skylden" i denne aktuelle saken!

Jeg har forøvrig aldri nevnt noe om blindt elbil-hat i den aktuelle situasjonen.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Sele

Mener du det heter elbilfelt? Ordet kollektivfelt dokumenterer jo hvem feltet er laget for.
Venter fortsatt på dokumentasjon som viser din tolkning for kjøring i kollektivfelt hvor paragraf 3 i vegtrafikkloven er satt til side.

rolandvg99

@arthur
Når det postes med utropstegn over en lav sko er det vrient å gradere mengden entusiasme som ligger til grunn for innleggene.
"I like soul with a capital S"

arthur

Sitat fra: Sele på mandag 22. mai 2017, klokken 16:15
Mener du det heter elbilfelt? Ordet kollektivfelt dokumenterer jo hvem feltet er laget for.
Venter fortsatt på dokumentasjon som viser din tolkning for kjøring i kollektivfelt hvor paragraf 3 i vegtrafikkloven er satt til side.

Klippe, klippe, klippe, sa kjerringa!

Hovedregelen er at busser og drosjer kan kjøre i kollektivfeltene, med utgangspunkt i skilting i de enkelte felt. I tillegg kan elektrisk eller hydrogendrevne motorvogner, tohjuls motorsykkel uten sidevogn, tohjuls moped, sykkel og uniformert utrykningskjøretøy benytte slike felt.

Meg bekjent gjelder de samme reglene for alle som lovlig kan benytte hva vi omtaler som kollektivfeltet, men skjønner at du opererer med første og annenrangstrafikanter, deg om det.

Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Sele

Dokumentasjon på at denne lov ikke gjelder i et kollektivfelt.

§ 3.Grunnregler for trafikk.
Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.
Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.

Gardin

Selvsagt gjelder den loven i kollektivfeltet også. Jeg ser imidlertid ikke noen automatikk i at å ligge i fartsgrensen i kollektivfeltet er i konflikt med å kjøre henysynsfullt? Det er åpenbart ikke slik at brukere av kollektivfeltet umiddelbart skal vrenge ut i det ordinære kjørefeltet straks man ser en mer høyverdig kollektivfeltbruker nærme seg bakfra.

Hva som er mest hensynsfullt blir en helhetsvurderig av trafikkbildet i alle kjørefeltene. Basert på informasjonen gitt i denne tråden er det ikke gitt at det er hensynsløst å bli liggende i kollektivfeltet. For alt vi vet kan det ha vært andre mer tungtveiene hensyn å ta som tilsier at å bytte fil ville vært i konflikt med denne paragrafen.

Jeg påstår ikke at nevnte elbilsjåfør nødvendigvis tok den beste avgjørelsen i dette tilfellet, men jeg synes det blir ganske drøyt å fordømme denne opførselen uten å ha en god oversikt over trafikkbildet i øyeblikket. Vi vet ikke nok til å kunne bedømme om kjøringen var hensynsfull eller hensynsløs.

Carl Anton Stenling

Uavhengig av spesifikke trafikkregler så er det sedvane at man slipper forbi trafikk bakfra i kollektivfeltet dersom man selv velger å kjøre noe saktere. Det er også normalt at man gjør dette selv om man selv kjører nøyaktig på fartsgrensen. Et unntak er dersom det er tett trafikk i kollektivfeltet og det har liten hensikt å slippe noen forbi fordi det i praksis bare er spørsmål om å bytte plass i køen.

Spesielt der hvor noen velger å kjøre saktere i kollektivfeltet enn trafikken i vanlig felt så bør vedkommende forlate kollektivfeltet. De fleste som har hatt kjøreopplæring spesifikt for kollektivfelt har fått klar beskjed om at kollektivfeltet benytter man kun dersom man skal kjøre raskere enn øvrig trafikk.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA