Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Spennende fra Toyota

Startet av Jejl, torsdag 27. juli 2017, klokken 10:45

« forrige - neste »

Sele

Hentet fra Norsk Elbilforening:

Ta hensyn

Som vanlig oppfordrer vi å vise hensyn til dem som kollektivfeltet opprinnelig ble lagd for. Særlig bussene. Ikke forsink denne trafikken om du mot formodning må bevege deg i litt sakte fart i elbilen. Sjøl om du trives svært godt i kollektivfeltet – husk at dette er noe vi bare låner så lenge vi oppfører oss hensynsfullt i trafikken.

Robert Sund

Dette er en tråd der mange har uttrykt sterke meninger.

Det har vært noen vurderinger om man kan anta at en annen trafikant har nødrett eller ikke. Jeg mener generelt at man skal være forsiktig med det.
Jeg har personlig kjørt ambulanseoppdrag med personbil med pasient med livstruende skader direkte til ventende personell ved akuttmottak. Jeg har også kjørt til legevakt med pasienter, med personbil. Jeg har måttet bytte til større bil fordi forholdene krevde det, og jeg har kjørt med toseters sportsbil. Jeg har kjørt sakte og forsiktig for ikke å påføre pasienten ytterligere skader og jeg har kjørt hurtig. Jeg har ikke blitt hindret (så langt) av andre trafikanter i en slik situasjon.

Jeg har også blitt tatt igjen av en ambulanse under utrykning på ett sted det var umulig å kjøre trygt forbi, og jeg økte farten umiddelbart så høyt jeg kunne uten å ta risiko for ikke å hindre den, og med det samme jeg kom til en strekning som var klar og lang nok til forbikjøring satte jeg på høyre blink for å signalisere (før ambulansen rundet svingen), ambulansen satte på venstre blink og jeg bremset den forbi. Sidemannen viste meget tydelig at de satte pris på omtanken.

Jeg vet også om en lege som har blitt kjørt til ett ulykkessted og organer som er kjørt til flyplass under nødrett, i personbil. (Av andre).

Man kan ikke vite hvilke behov andre har. Hjelpsomhet (og flyt) kan man etterstrebe.


Angående den saken som har vært diskutert mest i denne tråden er det vanskelig å vurdere om, og i så fall i hvilken grad, elbilisten og taxisjåføren kan kritiseres. Det blir skjønn av om de to bilistene utøvet korrekt skjønn.

Min personlige mening (ut fra de opplysningene og de antatte situasjonsbeskrivelsene som er kommet frem i tråden) er at forbikjøring skal gjøres til venstre hvis forholdene ligger til rette for det. Hvis begge skifter felt til venstre samtidig er det åpenbart uheldig. Tidlig tegngiving spesielt fra den som tar igjen vil redusere risikoen for forvirring endel, og er det mulig med tidlig filskifte er det enda bedre.

Hvis det er en litt trang men tilstrekkelig luke i det normale kjørefeltet, og elbilen kan tilpasse farten til det normale kjørefeltet, vil elbilen normalt kunne legge seg inn der og slippe taxien forbi. Da det er vanskelig å kjøre forbi hvis situasjonen er slik.

Hvis det normale kjørefeltet kjører fortere enn elbilen og taxien legger seg inn i en luke bak elbilen, kan elbilen lette litt på gassen slik at taxien kan komme forbi litt raskere.

Og disse vurderingene er akkurat like gyldige om det er elbilen som tar igjen en taxi, eller om det er en fossilbil som tar igjen en elbil eller en taxi. Og det gjelder alle kjørefelt. Politihatten kan man overlate til de som er politi.


Drosjegrønt, etikette, og hellige kyr.
Jeg har sett uønskede handlingsmønstre både i trafikken og ellers, der samfunnet låner ut ett monopol til noen og der den som benytter monopolet tror det er en rett de har. Og noen ganger er det ett monopol de tror de har. Jeg har sett bilister og busser som har presset syklister inn i hindringer. Jeg har sett en buss som svingte ut forbi en syklist, og svingte forenden på bussen inn mot fortauskanten og bremset for å klistre syklisten inn i fortauskanten. Jeg tok kontakt med sjåføren, som hevdet at syklister ikke har noe på bilveien å gjøre! Noen få ganger har jeg ringt de som har politihatt.

Jeg har ikke tall på de gangene jeg har sett bilister svinge til høyre over en parallell sykkelvei uten å se seg for, og mange ganger uten engang å blinke. Det er nok mest inkompetanse, men litt er det nok også at de ikke vurderer sykkelveien som ett "ekte kjørefelt".

Fotgjengere som stiller seg på sykkelveien for å vente på grønt (for fotgjengere) for å krysse en bilvei, fordi syklister "må vike fordi fotgjengere er mykest" er også spesielt.

Bilister som plutselig klistrer seg inn mot øvrig trafikk til venstre for å hindre motorsykkelister å komme raskere frem enn dem selv har jeg også sett av og til.

Men de (av de jeg har sett), som oftest gir blaffen i alt som heter regler og etikette, og hensyn til andre, er taxier, reklameopphengere, og utenlandske trailere. De kan stille seg på de merkeligste plasser. De kan bryte trafikkregler på det mest "kreative" vis. Jeg har sett taxier gjøre manøvre som nærmer seg ubetinget straff etter å ha plukket opp folk fra taxikø (hvis de hadde blitt tatt), jeg vet om reklameopphengere med falske veiarbeid-skilt på bilene mens de hang opp plakater (som oftes på meget trafikkerte steder), og utenlandske trailersjåfører sperrer E6 hvert år i timesvis etter å ha snurret eller kjørt på andre med uegnede dekk.


Men skal man gjøre noe med slikt må man få de som lager reglene i Norge til å gjøre noe med det. Og så må de med politihatt følge opp.

arthur

La oss høre litthva politiet sier til en sak som dette siden de jo er satt til å praktisere lovverket og påtale våre eventuelle brudd på disse.

Grunnet sykkelritt i området så er det mye politi rundt og jeg fikk derfor i dag anledning til å snakke med to av disse, uavhengig av hverandre og beskrev situasjonen for dem som følger;

Jeg kjører med elbil lovlig i et kollektivfelt på fartsgrensen, 80 km/t, og bak meg komemr det en taxi og bruyker lyshornene, er jeg da pliktig til å skifte fil?

Nei, sa de begge to uavhengig av hverandre og la til; bare la disse taxiene irritere seg!

Og dette er helt uavhengig av om trafikken i de to andre filene går i 60 eller i 90 km/t til hvilket de svarte et klart ja.

Og på mitt spørsmål om det kan tenkes noe unntak til dette svarte de også helt klart et nei.

Så da venter jeg fortsatt i spenning på ekspertisenes dom, dog med henvisning til norsk lov og gjerne også rettspraksis eller uttalese fra kvalifisert hold!

Enda morsommere; Hvor finnes begrepet "gjest" i veitrafikkloven?  :o
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

knut.aulie

Sitat fra: arthur på torsdag 25. mai 2017, klokken 13:25
La oss høre litthva politiet sier til en sak som dette siden de jo er satt til å praktisere lovverket og påtale våre eventuelle brudd på disse.

Grunnet sykkelritt i området så er det mye politi rundt og jeg fikk derfor i dag anledning til å snakke med to av disse, uavhengig av hverandre og beskrev situasjonen for dem som følger;

Jeg kjører med elbil lovlig i et kollektivfelt på fartsgrensen, 80 km/t, og bak meg komemr det en taxi og bruyker lyshornene, er jeg da pliktig til å skifte fil?

Nei, sa de begge to uavhengig av hverandre og la til; bare la disse taxiene irritere seg!

Og dette er helt uavhengig av om trafikken i de to andre filene går i 60 eller i 90 km/t til hvilket de svarte et klart ja.

Og på mitt spørsmål om det kan tenkes noe unntak til dette svarte de også helt klart et nei.

Så da venter jeg fortsatt i spenning på ekspertisenes dom, dog med henvisning til norsk lov og gjerne også rettspraksis eller uttalese fra kvalifisert hold!

Enda morsommere; Hvor finnes begrepet "gjest" i veitrafikkloven?  :o
Spør de samme politifolkene om hva hvis taxi hadde en kritisk syk passasjer i bilen som døde på grunn av at den ikke kom frem?

Sele

 Også har vi null dokumentasjon på at denne samtalen virkelig er sann..
Stiller meg sterkt tvilende til at politi mener det er greit og bremse trafikken unødig.

Det er så utrolig at jeg faktisk etterspør dokumentasjon på dette.

arthur

Sitat fra: Sele på torsdag 25. mai 2017, klokken 15:28
Også har vi null dokumentasjon på at denne samtalen virkelig er sann..
Stiller meg sterkt tvilende til at politi mener det er greit og bremse trafikken unødig.

Det er så utrolig at jeg faktisk etterspør dokumentasjon på dette.

Nå avkrevde ikke jeg legitimasjon fra noen av disse politifolkene, naturlig nok, men skjønner at det er noe du ville ha gjort. Siden du er så sikker i din sak så er det vel ikke noe problem for deg å komme opp med en eller annen dokumentasjon eller henvisning/link? Ikke det? Nei, trodde ikke det heller!

Å hevde at man bremser trafikken unødig fordi man ikke bevisst bryter norsk lov, her fartsgrensen, blir bare for dumt rett og slett og fortjener ikke noe konkret tilsvar utover dette!
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Sele

Når man etterspør dokumentasjon på andres meninger/tolkninger da bør man så absolutt ha dokumentasjon på plass på egne meninger/tolkninger.

jkirkebo

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 25. mai 2017, klokken 14:49
Spør de samme politifolkene om hva hvis taxi hadde en kritisk syk passasjer i bilen som døde på grunn av at den ikke kom frem?

Har man en kritisk syk person i bilen slår man på nødblinkerne og bruker hornet flittig. Da vil nok de fleste flytte seg (jeg har testet dette i praksis).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

rolandvg99

Her prates med utropstegn. Best å holde kjeft...

Hugely & bigly.
"I like soul with a capital S"

knut.aulie

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 25. mai 2017, klokken 16:44
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 25. mai 2017, klokken 14:49
Spør de samme politifolkene om hva hvis taxi hadde en kritisk syk passasjer i bilen som døde på grunn av at den ikke kom frem?

Har man en kritisk syk person i bilen slår man på nødblinkerne og bruker hornet flittig. Da vil nok de fleste flytte seg (jeg har testet dette i praksis).
Det vil jeg da håpe også!

timingbeltkiller

Kjører du nøyaktig på fartsgrensa, lager du kø på de fleste landeveiene
med få lange nok rakstrekninger som muliggjør forsvarlig forbikjøring.
Krever jo også ingen motgående trafikk.

I så fall bryter du ingen trafikkregler. Men du lager kø og irriterer med det
det store flertallet som gjerne kjører noe over fartsgrensene.

Derimot bryter du nok regelen om å opptre hensynsfullt og ikke hindre
andre unødvendig dersom du kjører på speedometer som viser høyere fart enn den virkelige.

Minner om han som klaget til Bosch over et slikt speedometer.
Fikk til svar 10% for høy fart pga krav fra bilfabrikanten!

I motsetning til vanlig oppfatning hindrer du medtrafikantene mindre
med lusekjøring på motorvei enn på landevei.

Ellers er det antakelig bare få år til alle nye elbiler har stor nok batterikapasitet til
å klare daglig kjørestrekning uten å måtte ty til lusekjøring.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

rolandvg99

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 25. mai 2017, klokken 17:04

Det vil jeg da håpe også!
Etter å ha observert et nek i BMW presse en Ambulanse ut i grøfta er jeg neigu ikke sikker...
"I like soul with a capital S"

arthur

Sitat fra: Sele på torsdag 25. mai 2017, klokken 16:44
Når man etterspør dokumentasjon på andres meninger/tolkninger da bør man så absolutt ha dokumentasjon på plass på egne meninger/tolkninger.

Nå er det du som fremsetter påstander om andres feil oppførsel i trafikken, men dokumentasjonen uteblir. Mulig at det i din verden er en omvendt bevisførsel, men slik er det ikke min, heldigvis. Venter fortsatt, men holder ikke pusten da slik dokumentasjon ikke finnes av den enkle grunn at du tar feil, helt feil.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

knut.aulie

Sitat fra: rolandvg99 på torsdag 25. mai 2017, klokken 17:21
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 25. mai 2017, klokken 17:04

Det vil jeg da håpe også!
Etter å ha observert et nek i BMW presse en Ambulanse ut i grøfta er jeg neigu ikke sikker...
Uff! Det er det eneste jeg har å si til det [emoji22]

arthur

Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 25. mai 2017, klokken 17:15
Kjører du nøyaktig på fartsgrensa, lager du kø på de fleste landeveiene
med få lange nok rakstrekninger som muliggjør forsvarlig forbikjøring.
Krever jo også ingen motgående trafikk.

I så fall bryter du ingen trafikkregler. Men du lager kø og irriterer med det
det store flertallet som gjerne kjører noe over fartsgrensene.

Derimot bryter du nok regelen om å opptre hensynsfullt og ikke hindre
andre unødvendig dersom du kjører på speedometer som viser høyere fart enn den virkelige.

Minner om han som klaget til Bosch over et slikt speedometer.
Fikk til svar 10% for høy fart pga krav fra bilfabrikanten!

I motsetning til vanlig oppfatning hindrer du medtrafikantene mindre
med lusekjøring på motorvei enn på landevei.

Ellers er det antakelig bare få år til alle nye elbiler har stor nok batterikapasitet til
å klare daglig kjørestrekning uten å måtte ty til lusekjøring.

Hvis man lager kø ved å holde fartsgrensen så får det heller bli kø. Forøvrig har jeg målt feilvisningen på alle biler jeg altid har hatt og kjører da på fartsgrensen (ofte også over, men ikke fortell det til noen). På bilen jeg bruker til daglig er denne cirka seks km/t, og dette er et konstant tall i området fra rundt 60 til 100 km/t. Er fartsgrensen 80 så kjører jeg gjerne i 86 eller sågar enda litt til og har ved en del anledning da også passert (ikke kjørt forbi!) politibiler uten at det har medført noe problem.
I den aktuelle saken som enkelte fortsatt gnåler om kjørte jeg da på fartsgrenen, eller cirka 6 km/t over fartsgrensen i følge speedometeret.

Tror kanskje noen bør puste langsomt, eller trekke pusten dypt et par ganger før de tar helt av her?
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA