Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Premium oppgraderingspakke

Startet av petterlien, søndag 16. juli 2017, klokken 09:33

« forrige - neste »

Peacock

Vil opplyse om at Tesle UMC " ladekladd " fungerer utmerket. Lader 7.2 kw med 32 A blå adapter  , og 13 A ( ca 2,9 kw) med shuco adapter på nye E Golf 300. Ladet flere ganger. Og med medfølgende 10 A ladekladd  og 32 A vegglader programmert ned til 20 A bør ladingen være sikret. Bruker 32 A UMC bare når hastverk. Vært så mye på forumet at umc ikke går på nye 300 egolf.  Men altså: utmerket løsning    :+1
VW 300 E-golf Peacock Green Juni/2017

eivhelle

Sitat fra: TM på torsdag 01. juni 2017, klokken 19:43
Sitat fra: Propell på onsdag 24. mai 2017, klokken 22:55
Ladekabelen i bilen er 16A har jeg fått beskjed fra Møller Kundeservice om og tekniske spesifikasjoner på bilen sier Ladekabel CCS Mode 3 Type 2(32A).
Jeg vil kreve riktig Ladekabel i bilen eller pris avslag.. Måtte bytte Ladekabel hjemme til 3 Fase 32A kabel.
Muligens diverse etter-levering og montering på E-Golf FL.
Var det 3-FAS 16A eller 1-FAS 16A som fulgte med bilen ?
Så vidt jeg forstår skal vel e-Golf lade med 2 x 16A hvis den kobles til en 3-FAS type 2 16 eller 32A ladestasjon ?
Kabelen som følger med er 3-FAS 16A.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Hyperstress

Sitat fra: Peacock på mandag 05. juni 2017, klokken 00:35
Vil opplyse om at Tesle UMC " ladekladd " fungerer utmerket. Lader 7.2 kw med 32 A blå adapter  , og 13 A ( ca 2,9 kw) med shuco adapter på nye E Golf 300. Ladet flere ganger. Og med medfølgende 10 A ladekladd  og 32 A vegglader programmert ned til 20 A bør ladingen være sikret. Bruker 32 A UMC bare når hastverk. Vært så mye på forumet at umc ikke går på nye 300 egolf.  Men altså: utmerket løsning    :+1
nais!!!
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Cral

~Cral

2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro

kajh

Jeg er seriøst forvirret angående dette med faser. Forhandler er soleklar på at den bare trekker strøm på en fase, men lenger opp i denne tråden skrives det at hvis den kobles til 32A 3 fase vil den trekke 2 x 16A istedenfor 1 x 32A. Har det noe å si om det er 400V eller 230V.

Noen her som kan si noe lurt om dette?

Jeg har en Keba P30 lader som er koblet til 230V 32A 3 fase. E-golfen kommer ikke før 12.6, så jeg får ikke testa laderen før da :)

jkirkebo

Sitat fra: eivhelle på mandag 05. juni 2017, klokken 09:37
Sitat fra: TM på torsdag 01. juni 2017, klokken 19:43
Sitat fra: Propell på onsdag 24. mai 2017, klokken 22:55
Ladekabelen i bilen er 16A har jeg fått beskjed fra Møller Kundeservice om og tekniske spesifikasjoner på bilen sier Ladekabel CCS Mode 3 Type 2(32A).
Jeg vil kreve riktig Ladekabel i bilen eller pris avslag.. Måtte bytte Ladekabel hjemme til 3 Fase 32A kabel.
Muligens diverse etter-levering og montering på E-Golf FL.
Var det 3-FAS 16A eller 1-FAS 16A som fulgte med bilen ?
Så vidt jeg forstår skal vel e-Golf lade med 2 x 16A hvis den kobles til en 3-FAS type 2 16 eller 32A ladestasjon ?
Kabelen som følger med er 3-FAS 16A.

Nja, egentlig er den 3x20A. Dermed får man bare 4,6kW fra 7,4kW-ladepunkter. Anbefaler en 3x32A kabel for turbruk.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: kajh på mandag 05. juni 2017, klokken 13:07
Jeg er seriøst forvirret angående dette med faser. Forhandler er soleklar på at den bare trekker strøm på en fase, men lenger opp i denne tråden skrives det at hvis den kobles til 32A 3 fase vil den trekke 2 x 16A istedenfor 1 x 32A. Har det noe å si om det er 400V eller 230V.

Noen her som kan si noe lurt om dette?

Jeg har en Keba P30 lader som er koblet til 230V 32A 3 fase. E-golfen kommer ikke før 12.6, så jeg får ikke testa laderen før da :)

Nye eGolf trekker på 2 faser om den blir tilkoblet 3-fase, både 230V og 400V. Skal man legge opp lading hjemme og har 230V er altså 3-fase et godt valg. Men pga. måten VW tolker pilotsignalet og nettypen på bør man bruke 3x32A og ikke f.eks 3x16A. Dvs. det går med 3x16A 230V til eGolf, men pilotsignalet må da stilles på 9A. Det vil si at andre elbiler bare får 9A fra samme ladepunkt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kajh

Sitat fra: jkirkebo på mandag 05. juni 2017, klokken 13:38
Nye eGolf trekker på 2 faser om den blir tilkoblet 3-fase, både 230V og 400V.

Tusen takk for oppklarende svar!

:)

TM

#98
Dette er fortsatt ikke helt klart for meg. Hvis jeg kobler nye e-Golf til en 22 kW AC lader med den medfølgende kabel så vil den maksimalt trekke 4,6 kW ?
I så fall får jeg ikke i nærheten av den ladehastigheten jeg mener å ha betalt for med mindre jeg kjøper en ny kabel ?  Hvis det stemmer sender jeg regningen til Møller  8)

Rettet: 4,6 kW er kanskje maks ved 1-FAS 32A ladestasjon, siden kabelen er 20A, men den fra 400V 3-FAS vil trekke 2 x 16A dvs.. 7,4 kW teorietisk ?
Velagt tekniske data som viser 32A kabel.

jkirkebo

Sitat fra: TM på mandag 05. juni 2017, klokken 14:05
Dette er fortsatt ikke helt klart for meg. Hvis jeg kobler nye e-Golf til en 22 kW AC lader med den medfølgende kabel så vil den maksimalt trekke 4,6 kW ?
I så fall får jeg ikke i nærheten av den ladehastigheten jeg mener å ha betalt for med mindre jeg kjøper en ny kabel ?  Hvis det stemmer sender jeg regningen til Møller  8)

Rettet: 4,6 kW er kanskje maks ved 1-FAS 32A ladestasjon, siden kabelen er 20A, men den fra 400V 3-FAS vil trekke 2 x 16A dvs.. 7,4 kW teorietisk ?
Velagt tekniske data som viser 32A kabel.

Det er korrekt. Maks 4,6kW fra 32A 1-fase og 7,4kW fra 11/22kW.

Jeg vet ikke hvorfor de ikke leverer med en 3x32A kabel med bilen. Dårlige elbilkunnskaper hos Møller kanskje. Det blir jo flere og flere stolper som tilbyr 7,4kW lastdelt, dvs. når man står alene på en dobbel stolpe. Jeg tror også dette blir normen for doble stolper fremover, da det ikke koster noe ekstra av betydning i forhold til 2x3,6kW.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

geear

#100
Sitat fra: TM på mandag 05. juni 2017, klokken 14:05
Dette er fortsatt ikke helt klart for meg. Hvis jeg kobler nye e-Golf til en 22 kW AC lader med den medfølgende kabel så vil den maksimalt trekke 4,6 kW ?
I så fall får jeg ikke i nærheten av den ladehastigheten jeg mener å ha betalt for med mindre jeg kjøper en ny kabel ?  Hvis det stemmer sender jeg regningen til Møller  8)

Rettet: 4,6 kW er kanskje maks ved 1-FAS 32A ladestasjon, siden kabelen er 20A, men den fra 400V 3-FAS vil trekke 2 x 16A dvs.. 7,4 kW teorietisk ?
Velagt tekniske data som viser 32A kabel.
Basert på dette (hvis det er del av dokumentasjonen du har fått i forbindelse med kjøp) kreve omlevering av ladekabel, men du kan risikere å få en 1-fas 32A kabel, og da må du uansett handle lignende kabel som du har fått med for å lade på to faser. 3-fas 32A blir jo også en kraftigere/stivere/tyngre kabel. Kobler du bilen til en 3-fas som leverer minimum 16A per fase så vil du jo uansett få det Møller har solgt deg, med medfølgende kabel (2x16A = 7,4kW). Unntaket er altså når du kobler medfølgende kabel til 1-fas høyere enn 20A.

MEN, hvordan vet en evt. ladestasjon på 1-fas 32A at kabelen kun tåler 20A når bilen også sier det er greit å motta 32A? Er det elektronikk i støpselet som forteller noe om begrensning eller må man selv sørge for å begrense til 20A via ladestasjon eller skjermen på bilen?
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

TM

Kom akkurat på at jeg har en 1-FAS 32A kabel liggende. Da blir 20A 3-FAS kabel en bra løsning for meg. 3-FAS 32A kabel er jo også nokså stiv og uhåndterlig.

jkirkebo

Sitat fra: gr på mandag 05. juni 2017, klokken 19:05
Sitat fra: TM på mandag 05. juni 2017, klokken 14:05
Dette er fortsatt ikke helt klart for meg. Hvis jeg kobler nye e-Golf til en 22 kW AC lader med den medfølgende kabel så vil den maksimalt trekke 4,6 kW ?
I så fall får jeg ikke i nærheten av den ladehastigheten jeg mener å ha betalt for med mindre jeg kjøper en ny kabel ?  Hvis det stemmer sender jeg regningen til Møller  8)

Rettet: 4,6 kW er kanskje maks ved 1-FAS 32A ladestasjon, siden kabelen er 20A, men den fra 400V 3-FAS vil trekke 2 x 16A dvs.. 7,4 kW teorietisk ?
Velagt tekniske data som viser 32A kabel.
Basert på dette (hvis det er del av dokumentasjonen du har fått i forbindelse med kjøp) kreve omlevering av ladekabel, men du kan risikere å få en 1-fas 32A kabel, og da må du uansett handle lignende kabel som du har fått med for å lade på to faser. 3-fas 32A blir jo også en kraftigere/stivere/tyngre kabel. Kobler du bilen til en 3-fas som leverer minimum 16A per fase så vil du jo uansett få det Møller har solgt deg, med medfølgende kabel (2x16A = 7,4kW). Unntaket er altså når du kobler medfølgende kabel til 1-fas høyere enn 20A.

MEN, hvordan vet en evt. ladestasjon på 1-fas 32A at kabelen kun tåler 20A når bilen også sier det er greit å motta 32A? Er det elektronikk i støpselet som forteller noe om begrensning eller må man selv sørge for å begrense til 20A via ladestasjon eller skjermen på bilen?

Det er motstandskoding i kablene så strømtrekk blir automatisk redusert til det kabelen tåler.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kajh

Sitat fra: jkirkebo på mandag 05. juni 2017, klokken 13:38
Nye eGolf trekker på 2 faser om den blir tilkoblet 3-fase, både 230V og 400V. Skal man legge opp lading hjemme og har 230V er altså 3-fase et godt valg.

Hei

Nå spurte jeg et firma som monterer ladebokser om hva de anbefalte angående 3 fase vs 1 fase på 230V og her er svaret:

---
Siden 3 fase 230V ikke er en offisiell standard så vil jeg anbefale å ikke koble til noen lader i denne konfigurasjonene, dette vil kunne skape problemer for andre biler som kobler seg til en slik ladestasjon

Så enten 3 fase 400V eller 1 fase 230V er det som går ut som de offisielle måtene å koble bilen til på.
---

Virker dette fornuftig eller er det noe rart her?

:)

Griffel

#104
Sitat fra: kajh på tirsdag 06. juni 2017, klokken 09:00

Så enten 3 fase 400V eller 1 fase 230V er det som går ut som de offisielle måtene å koble bilen til på.
---
Virker dette fornuftig eller er det noe rart her?
Ja og nei. For ofentlige ladeplasser, og fellesgarasjer er det klart riktig. I egen privat garasje kan en jo se hva som er mest hensiktsmessig for en selv.
«tofase-koblingen» står jo f.eks i installasjonsmanualen til Tesla, med kommentar om den kan hende ikke virker for andre modeller.
Nå er det vel kun Zoe, som virklig har problemer med dette.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA