Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Premium oppgraderingspakke

Startet av petterlien, søndag 16. juli 2017, klokken 09:33

« forrige - neste »

Hyperstress

JK, får en ladet 2017 golfen via tesla umc? (Regner med ikke..)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

jkirkebo

Sitat fra: ASVN på søndag 14. mai 2017, klokken 18:20
Sitat fra: jkirkebo på søndag 14. mai 2017, klokken 17:29
Sitat fra: ASVN på søndag 14. mai 2017, klokken 17:24
Ok. Så enden på visa er at om jeg installerer industrikontakt hjemme, hjelper det egentlig ikke da jeg kun får 10a med en adapter uansett?

Korrekt, så lenge vi snakker om det utstyret som følger med bilen.

Sitat
Eller hva er alternativene for å få ladet 16a fra en industrikontakt? Egne kabler for dette med kladd?

Det er en mulighet, men blir fort nesten like dyrt som en fast ladestasjon. En slik kabel er også begrenset til 16A 1-fase mens en ladestasjon kan tilkobles 3-fase 230V om du har det, og dessuten kurser på mer enn 16A om du skulle finne på å oppgradere kursen etterhvert.

Hva med disse schuko laderene med varierende ampere da? Kan disse velges på 16a og deretter kobles til en adapter til industrikontakt?

Ja, men det er ikke å anbefale. Og de koster jo fort 4000,- eller mer så det blir som sagt ikke mye billigere enn en ladestasjon.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Hyperstress på søndag 14. mai 2017, klokken 19:38
JK, får en ladet 2017 golfen via tesla umc? (Regner med ikke..)

Høyst sannsynlig ikke. Det er vel bare MB B-klasse som kan bruke Tesla UMC, og den har lader fra Tesla...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

geear

Sitat fra: jkirkebo på søndag 14. mai 2017, klokken 12:43
Da har jeg testet 230V 3-fase lading på nye e-Golf i testriggen min, med 3-fase måler som viser strøm pr. fase + alt mulig annet rart.

Gode nyheter først, e-Golf lader fint på 230V 3-fase :)

Den "dårlige" nyheten er at e-Golf ikke tar hensyn til den mest belastede faselederen (den som er felles). Det ladetasjonen er stilt inn på er det e-Golf vil trekke over L1 og L2. Har man en Tesla kobles til en 3-fase ladestasjon som f.eks er stilt inn på 20A vil Teslaen trekke 11,5A over hver av de to fasene siden det gir 16A i felles faseleder. En e-Golf vil trekke 16A over hver av de to fasene, noe som gir nesten 28A i felles faseleder og sikringen vil gå (forutsatt at det er en 20A sikring).

Det betyr at om man skal lade på 2x9A på en e-Golf med en 3x16A 230V kurs må ladestasjonen stilles inn på 9A. Ulempen er da at en elbil med 1-fase lader også lader på 1x9A og en Tesla vil lade på 2x5,2A.

Konklusjon:

Skal man lade e-Golf på 3x230V og det er den eneste elbilen man skal lade på den ladestasjonen er det helt kurant med mindre kurser der man stiller inn ladestasjonen f.eks til 9A (for en 3x16A kurs.

Skal man lade e-Golf på 3x230V sammen med andre elbiler og kursen er 3x32A er det bare å stille ladetasjonen på 32A, e-Golf trekker jo uansett maks 2x16A og en 3x32A kan levere 2x18,5A. Alle biler får da maks.

Skal man lade e-Golf på 3x230V sammen med andre elbiler og kursen er mindre enn 3x32A må man enten akseptere lavere ladestrøm for de andre elbilene eller bruke en ladestasjon der man kan sette opp en ekstern bryter for å velge mellom to strømstyrker (f.eks EcoLite som jeg selger). På en 3x16A kan man da ha en posisjon for "e-Golf" som gir 9A piltosignal" og en posisjon for "andre elbiler" som gir 16A pilotsignal.

Type 2 kabelen som følger med bilen er forøvrig 5x2.5mm2, det betyr at man kun får 3,7kW fra en ladestasjon som kan levere 7,4kW. Man må kjøpe en 3x32A (5x6mm2) type 2 kabel for å kunne lade med 32A 1-fase fra offentlige ladestasjoner.
Er det ikke bare å sette ladestasjonen på maks av det en har tilgjengelig og så stille ladestyrken i bilen avhengig av hva man vil lade med? Eller gjelder den kun med ladekladd?

Hvis ikke må det være en alvorlig feil at bilen leveres med 2,5mm2 kabel - ettersom man da kan risikere å overbelaste den ene lederen på en offentlig ladestasjon uten ladestyrkejustering..
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

jkirkebo

Sitat fra: gr på mandag 15. mai 2017, klokken 00:28
Sitat fra: jkirkebo på søndag 14. mai 2017, klokken 12:43
Da har jeg testet 230V 3-fase lading på nye e-Golf i testriggen min, med 3-fase måler som viser strøm pr. fase + alt mulig annet rart.

Gode nyheter først, e-Golf lader fint på 230V 3-fase :)

Den "dårlige" nyheten er at e-Golf ikke tar hensyn til den mest belastede faselederen (den som er felles). Det ladetasjonen er stilt inn på er det e-Golf vil trekke over L1 og L2. Har man en Tesla kobles til en 3-fase ladestasjon som f.eks er stilt inn på 20A vil Teslaen trekke 11,5A over hver av de to fasene siden det gir 16A i felles faseleder. En e-Golf vil trekke 16A over hver av de to fasene, noe som gir nesten 28A i felles faseleder og sikringen vil gå (forutsatt at det er en 20A sikring).

Det betyr at om man skal lade på 2x9A på en e-Golf med en 3x16A 230V kurs må ladestasjonen stilles inn på 9A. Ulempen er da at en elbil med 1-fase lader også lader på 1x9A og en Tesla vil lade på 2x5,2A.

Konklusjon:

Skal man lade e-Golf på 3x230V og det er den eneste elbilen man skal lade på den ladestasjonen er det helt kurant med mindre kurser der man stiller inn ladestasjonen f.eks til 9A (for en 3x16A kurs.

Skal man lade e-Golf på 3x230V sammen med andre elbiler og kursen er 3x32A er det bare å stille ladetasjonen på 32A, e-Golf trekker jo uansett maks 2x16A og en 3x32A kan levere 2x18,5A. Alle biler får da maks.

Skal man lade e-Golf på 3x230V sammen med andre elbiler og kursen er mindre enn 3x32A må man enten akseptere lavere ladestrøm for de andre elbilene eller bruke en ladestasjon der man kan sette opp en ekstern bryter for å velge mellom to strømstyrker (f.eks EcoLite som jeg selger). På en 3x16A kan man da ha en posisjon for "e-Golf" som gir 9A piltosignal" og en posisjon for "andre elbiler" som gir 16A pilotsignal.

Type 2 kabelen som følger med bilen er forøvrig 5x2.5mm2, det betyr at man kun får 3,7kW fra en ladestasjon som kan levere 7,4kW. Man må kjøpe en 3x32A (5x6mm2) type 2 kabel for å kunne lade med 32A 1-fase fra offentlige ladestasjoner.
Er det ikke bare å sette ladestasjonen på maks av det en har tilgjengelig og så stille ladestyrken i bilen avhengig av hva man vil lade med? Eller gjelder den kun med ladekladd?

Hvis ikke må det være en alvorlig feil at bilen leveres med 2,5mm2 kabel - ettersom man da kan risikere å overbelaste den ene lederen på en offentlig ladestasjon uten ladestyrkejustering..

Du vil aldri finne en offentlig ladestasjon tilkoblet 230V 3-fase, så det problemet er ikke-eksisterende.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

geear

Sitat fra: jkirkebo på mandag 15. mai 2017, klokken 08:15
Du vil aldri finne en offentlig ladestasjon tilkoblet 230V 3-fase, så det problemet er ikke-eksisterende.
Så bra. Hva med ladestyrken da, du nevnte at det måtte til bryter for 9A og så videre. Er det ikke bare å justere ned inni bilen?
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

Cral

Sitat fra: jkirkebo på søndag 14. mai 2017, klokken 17:26
Jeg skal få testet det på sikt, men det tar nok noen uker før jeg har oppsettet klart. Skal få bygget om ladestasjonen til Teslaen, blir en Type 2 sokkel direkte i veggen og utstyret i skapet ved siden av inkl. måler som viser alt av strøm pr. fase og slikt. Kobles til 32A 3-fase. Da blir det enklere å teste alt av forskjellige biler på 230V 3-fase. Skal legge inn en ekstra bryter på den siste fasen så det er lett å bytte mellom 1-fase og 3-fase.

Mitt råtips er at VW ikke har tenkt på 230V 3-fase og problematikken med 120 grader mellom fasene i det hele tatt. De har nok tatt utgangspunkt i 400V TN med 60 grader mellom fasene, der N-leder aldri fører mer strøm enn faselederne.

Du får si i fra når det skal testes litt mer.
~Cral

2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro

Lars C. Krogenæs

#67
Sitat fra: ASVN på søndag 14. mai 2017, klokken 18:20
Hva med disse schuko laderene med varierende ampere da? Kan disse velges på 16a og deretter kobles til en adapter til industrikontakt?

Fordelen med industrikontakt er at den kan levere mer strøm over tid, uten å bli varm. Hvis du trenger adapter fra industri til schuko kontakt, har vi problemet med varmgang i schuko kontakten og er like langt.

Du kan få installert en industrikontakt, og så kjøpe en løs ladekabel med kladd og industriplugg:
http://www.nofuel.no/Produkt/mennekes-portabel-16a-lader#product Elbilhjelpen har også tilsvarende kabler.

Da kan du lade med 16 amp, hvis ledningene mellom industrikontakten og sikringsskapet tillater dette. Her bør elektrikker også sette opp B-vern i sikringsskapet. Den jeg linker til kan også justeres, slik at du lader med lavere styrke til vanlig når du har tid, og så setter du opp farten de få gangene du har dårligere tid.

Så finnes det en løsning fra Charge Amps med 16 amp på schuko kontakt. Her er det en temp sensor som vil redusere farten "når" temperaturen blir for høy.

Skal du installere ny kurs med industrikontakt og ny ladekabel med kladd og industriplugg, er du ikke langt unna prisen på en Eco-lite eller Ratio ladestasjon, som vil gi et bedre opplegg, også for fremtiden...

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

ASVN

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 16. mai 2017, klokken 10:56
Sitat fra: ASVN på søndag 14. mai 2017, klokken 18:20
Hva med disse schuko laderene med varierende ampere da? Kan disse velges på 16a og deretter kobles til en adapter til industrikontakt?

Fordelen med industrikontakt er at den kan levere mer strøm over tid, uten å bli varm. Hvis du trenger adapter fra industri til schuko kontakt, har vi problemet med varmgang i schuko kontakten og er like langt.

Du kan få installert en industrikontakt, og så kjøpe en løs ladekabel med kladd og industriplugg:
http://www.nofuel.no/Produkt/mennekes-portabel-16a-lader#product Elbilhjelpen har også tilsvarende kabler.

Da kan du lade med 16 amp, hvis ledningene mellom industrikontakten og sikringsskapet tillater dette. Her bør elektrikker også sette opp B-vern i sikringsskapet. Den jeg linker til kan også justeres, slik at du lader med lavere styrke til vanlig når du har tid, og så setter du opp farten de få gangene du har dårligere tid.

Så finnes det en løsning fra Charge Amps med 16 amp på schuko kontakt. Her er det en temp sensor som vil redusere farten "når" temperaturen blir for høy.

Skal du installere ny kurs med industrikontakt og ny ladekabel med kladd og industriplugg, er du ikke langt unna prisen på en Eco-lite eller Ratio ladestasjon, som vil gi et bedre opplegg, også for fremtiden...

Lars

Takk for svar. Enig i at sistnevnte ville vært en fullgod løsning. Jeg har allerede kontakter på yttervegg med 16a kurs så det som gjenstår er egentlig å montere en industristikk ved siden av pluss jordvern i sikringsskapet. Da skal jeg vel komme rimeligere unna uansett enn ved å montere en av de rimeligere ladestasjonene?

jkirkebo

Sitat fra: ASVN på onsdag 17. mai 2017, klokken 12:31
Takk for svar. Enig i at sistnevnte ville vært en fullgod løsning. Jeg har allerede kontakter på yttervegg med 16a kurs så det som gjenstår er egentlig å montere en industristikk ved siden av pluss jordvern i sikringsskapet. Da skal jeg vel komme rimeligere unna uansett enn ved å montere en av de rimeligere ladestasjonene?

Det spørs på hvor mye elektriker skal ha for jordfeilbryteren + jobben i skapet. Noen tar nesten like mye for disse som en hel ladestasjon koster...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ASVN

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 17. mai 2017, klokken 12:50
Sitat fra: ASVN på onsdag 17. mai 2017, klokken 12:31
Takk for svar. Enig i at sistnevnte ville vært en fullgod løsning. Jeg har allerede kontakter på yttervegg med 16a kurs så det som gjenstår er egentlig å montere en industristikk ved siden av pluss jordvern i sikringsskapet. Da skal jeg vel komme rimeligere unna uansett enn ved å montere en av de rimeligere ladestasjonene?

Det spørs på hvor mye elektriker skal ha for jordfeilbryteren + jobben i skapet. Noen tar nesten like mye for disse som en hel ladestasjon koster...

Har fått tilbud på kr 5200 for kjøp og montering av jordfeilbryter typ B og industrikontakt på gjeldende kurs. Så kommer innkjøp av kabelen i tillegg da vel og merke..

geear

Sitat fra: ASVN på onsdag 17. mai 2017, klokken 12:56
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 17. mai 2017, klokken 12:50
Sitat fra: ASVN på onsdag 17. mai 2017, klokken 12:31
Takk for svar. Enig i at sistnevnte ville vært en fullgod løsning. Jeg har allerede kontakter på yttervegg med 16a kurs så det som gjenstår er egentlig å montere en industristikk ved siden av pluss jordvern i sikringsskapet. Da skal jeg vel komme rimeligere unna uansett enn ved å montere en av de rimeligere ladestasjonene?

Det spørs på hvor mye elektriker skal ha for jordfeilbryteren + jobben i skapet. Noen tar nesten like mye for disse som en hel ladestasjon koster...

Har fått tilbud på kr 5200 for kjøp og montering av jordfeilbryter typ B og industrikontakt på gjeldende kurs. Så kommer innkjøp av kabelen i tillegg da vel og merke..
Til info så er det en fare for at du må fjerne de vanlige schukostikkontaktene på den kursen bare basert på at du installerer b-vern. Er det lov å ha b-vern på CEE/schuko-stikk? I tillegg, hvis du informerer om at du skal ha CEE-en til elbillading, som du må for å få b-vern, så vil det også (i seg selv) i utgangspunktet utløse krav om at elbillading skal foregå på dedikert kurs (altså ikke andre stikk tilgjengelig).

Det enkleste her (om du skal bruke kursen til annet også) er å utvide den med et CEE-stikk (trenger ikke informere om elbil engang) og så kjøpe deg en ladestasjon med CEE-støpsel og innebygget b-vern, og så selv være bevisst totallasten på kursen.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

jkirkebo

Sitat fra: ASVN på onsdag 17. mai 2017, klokken 12:56
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 17. mai 2017, klokken 12:50
Sitat fra: ASVN på onsdag 17. mai 2017, klokken 12:31
Takk for svar. Enig i at sistnevnte ville vært en fullgod løsning. Jeg har allerede kontakter på yttervegg med 16a kurs så det som gjenstår er egentlig å montere en industristikk ved siden av pluss jordvern i sikringsskapet. Da skal jeg vel komme rimeligere unna uansett enn ved å montere en av de rimeligere ladestasjonene?

Det spørs på hvor mye elektriker skal ha for jordfeilbryteren + jobben i skapet. Noen tar nesten like mye for disse som en hel ladestasjon koster...

Har fått tilbud på kr 5200 for kjøp og montering av jordfeilbryter typ B og industrikontakt på gjeldende kurs. Så kommer innkjøp av kabelen i tillegg da vel og merke..

Til sammenligning kan du få en ladestasjon med integrert B-vern for 6200,-, den kan kobles direkte til dagens kurs uten endringer i skapet. Tar vel maks 15 minutter for elektriker. Du trenger også en Type 2 kabel for å lade fra den, om du ikke har det. Koster 1650,- for 1-fase 32A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: gr på onsdag 17. mai 2017, klokken 14:15
Til info så er det en fare for at du må fjerne de vanlige schukostikkontaktene på den kursen bare basert på at du installerer b-vern. Er det lov å ha b-vern på CEE/schuko-stikk? I tillegg, hvis du informerer om at du skal ha CEE-en til elbillading, som du må for å få b-vern, så vil det også (i seg selv) i utgangspunktet utløse krav om at elbillading skal foregå på dedikert kurs (altså ikke andre stikk tilgjengelig).

Det enkleste her (om du skal bruke kursen til annet også) er å utvide den med et CEE-stikk (trenger ikke informere om elbil engang) og så kjøpe deg en ladestasjon med CEE-støpsel og innebygget b-vern, og så selv være bevisst totallasten på kursen.

Det er også en mulighet. Forøvrig er det fullt lovlig å ha B-vern på schuko- og CEE-stikk. 
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ASVN

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 17. mai 2017, klokken 18:46
Sitat fra: ASVN på onsdag 17. mai 2017, klokken 12:56
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 17. mai 2017, klokken 12:50
Sitat fra: ASVN på onsdag 17. mai 2017, klokken 12:31
Takk for svar. Enig i at sistnevnte ville vært en fullgod løsning. Jeg har allerede kontakter på yttervegg med 16a kurs så det som gjenstår er egentlig å montere en industristikk ved siden av pluss jordvern i sikringsskapet. Da skal jeg vel komme rimeligere unna uansett enn ved å montere en av de rimeligere ladestasjonene?

Det spørs på hvor mye elektriker skal ha for jordfeilbryteren + jobben i skapet. Noen tar nesten like mye for disse som en hel ladestasjon koster...

Har fått tilbud på kr 5200 for kjøp og montering av jordfeilbryter typ B og industrikontakt på gjeldende kurs. Så kommer innkjøp av kabelen i tillegg da vel og merke..

Til sammenligning kan du få en ladestasjon med integrert B-vern for 6200,-, den kan kobles direkte til dagens kurs uten endringer i skapet. Tar vel maks 15 minutter for elektriker. Du trenger også en Type 2 kabel for å lade fra den, om du ikke har det. Koster 1650,- for 1-fase 32A.

Problemet er at jeg kan ikke ha 32a uten å bytte hovedsikring osv osv.. hovedsikring er 25a, så skal jeg ha 32a krever det en rekke endringer.. men jeg kan altså koble til en ladeboks og fremdeles ha tilgang til vanlig stikk ute(til høytrykk og lignende) på eksisterende kurs? har du link til en slik boks?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA