Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Premium oppgraderingspakke

Startet av petterlien, søndag 16. juli 2017, klokken 09:33

« forrige - neste »

geear

#75
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 17. mai 2017, klokken 18:46
Sitat fra: ASVN på onsdag 17. mai 2017, klokken 12:56
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 17. mai 2017, klokken 12:50
Sitat fra: ASVN på onsdag 17. mai 2017, klokken 12:31
Takk for svar. Enig i at sistnevnte ville vært en fullgod løsning. Jeg har allerede kontakter på yttervegg med 16a kurs så det som gjenstår er egentlig å montere en industristikk ved siden av pluss jordvern i sikringsskapet. Da skal jeg vel komme rimeligere unna uansett enn ved å montere en av de rimeligere ladestasjonene?

Det spørs på hvor mye elektriker skal ha for jordfeilbryteren + jobben i skapet. Noen tar nesten like mye for disse som en hel ladestasjon koster...

Har fått tilbud på kr 5200 for kjøp og montering av jordfeilbryter typ B og industrikontakt på gjeldende kurs. Så kommer innkjøp av kabelen i tillegg da vel og merke..

Til sammenligning kan du få en ladestasjon med integrert B-vern for 6200,-, den kan kobles direkte til dagens kurs uten endringer i skapet. Tar vel maks 15 minutter for elektriker. Du trenger også en Type 2 kabel for å lade fra den, om du ikke har det. Koster 1650,- for 1-fase 32A.
Forutsetning for dette er at eksisterende utstyr (schukostikk) fjernes og st kursen dedikeres til ladeboksen. Kravet nå (de siste par årene) er at dersom det etableres ladepunkt SKAL det være egen dedikert kurs. Det er derfor jeg sier man kan omgå dette med CEE og ladestasjon med integrert b-vern. Det betyr ikke at det er "lov", men om elektrikeren ikke vet hva CEE-en skal brukes til (eller man finner på et eller snnet) så har han lov å sette den opp. Sjekk veilederen fra NELFO/DSB/Elbilforeningen/NEK.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

jkirkebo

Sitat fra: ASVN på onsdag 17. mai 2017, klokken 20:46
Problemet er at jeg kan ikke ha 32a uten å bytte hovedsikring osv osv.. hovedsikring er 25a, så skal jeg ha 32a krever det en rekke endringer.. men jeg kan altså koble til en ladeboks og fremdeles ha tilgang til vanlig stikk ute(til høytrykk og lignende) på eksisterende kurs? har du link til en slik boks?

25A? Da ville jeg begynt med oppgradering av hovedsikringen, evt. begrenset lading til maks 10A (helst lavere)...

Setter du opp en ladestasjon med type 2 uttak så finnes det en adapter du kan plugge i den som gir det schuko tilgjengelig.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Chivas

Har jeg noen mulighet til på app eller i bil å se hvor mange ampere som faktisk trekkes når jeg lader? Jeg bruker ladekladden på en kurs som visstnok skal være på 16 A - og i bilen er hastighet satt på max (mener å huske at valgene er 8 - 10 - 13 - max?)

geear

Sitat fra: Chivas på mandag 22. mai 2017, klokken 10:51
Har jeg noen mulighet til på app eller i bil å se hvor mange ampere som faktisk trekkes når jeg lader? Jeg bruker ladekladden på en kurs som visstnok skal være på 16 A - og i bilen er hastighet satt på max (mener å huske at valgene er 8 - 10 - 13 - max?)
Ladekladd med schukostikk leverer maks 6-8-10A. Du ser på ladekladden hva den er satt opp på. Vet ikke om den er lik som pre-FL Golf, i så fall er det fem lys for 10A, tre for 8A og ett for 6A.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

Chivas

Sitat fra: gr på mandag 22. mai 2017, klokken 12:26
Sitat fra: Chivas på mandag 22. mai 2017, klokken 10:51
Har jeg noen mulighet til på app eller i bil å se hvor mange ampere som faktisk trekkes når jeg lader? Jeg bruker ladekladden på en kurs som visstnok skal være på 16 A - og i bilen er hastighet satt på max (mener å huske at valgene er 8 - 10 - 13 - max?)
Ladekladd med schukostikk leverer maks 6-8-10A. Du ser på ladekladden hva den er satt opp på. Vet ikke om den er lik som pre-FL Golf, i så fall er det fem lys for 10A, tre for 8A og ett for 6A.
Den ser slik ut:


J@x

Sitat fra: Chivas på mandag 22. mai 2017, klokken 13:18
Sitat fra: gr på mandag 22. mai 2017, klokken 12:26
Sitat fra: Chivas på mandag 22. mai 2017, klokken 10:51
Har jeg noen mulighet til på app eller i bil å se hvor mange ampere som faktisk trekkes når jeg lader? Jeg bruker ladekladden på en kurs som visstnok skal være på 16 A - og i bilen er hastighet satt på max (mener å huske at valgene er 8 - 10 - 13 - max?)
Ladekladd med schukostikk leverer maks 6-8-10A. Du ser på ladekladden hva den er satt opp på. Vet ikke om den er lik som pre-FL Golf, i så fall er det fem lys for 10A, tre for 8A og ett for 6A.
Den ser slik ut:

Den nye drar vel 9 eller 10A, og kan ikke justeres på kladden, den må vel evt justeres ned i bilen.
2017 VW e-Golf FL
2017 Hyundai Ioniq Electric (solgt)
2014 VW e-Golf (solgt)

Chivas

Sitat fra: J@x på mandag 22. mai 2017, klokken 13:29
Sitat fra: Chivas på mandag 22. mai 2017, klokken 13:18
Sitat fra: gr på mandag 22. mai 2017, klokken 12:26
Sitat fra: Chivas på mandag 22. mai 2017, klokken 10:51
Har jeg noen mulighet til på app eller i bil å se hvor mange ampere som faktisk trekkes når jeg lader? Jeg bruker ladekladden på en kurs som visstnok skal være på 16 A - og i bilen er hastighet satt på max (mener å huske at valgene er 8 - 10 - 13 - max?)
Ladekladd med schukostikk leverer maks 6-8-10A. Du ser på ladekladden hva den er satt opp på. Vet ikke om den er lik som pre-FL Golf, i så fall er det fem lys for 10A, tre for 8A og ett for 6A.
Den ser slik ut:

Den nye drar vel 9 eller 10A, og kan ikke justeres på kladden, den må vel evt justeres ned i bilen.
I bilen har man innstilling for 5, 10, 13 eller max (se bilde). Så da må man anta at den drar 10A, men hadde vært kjekt hvis man noe sted kunne se en "flow" på hvor mye som faktisk blir dyttet inn/mottatt.

J@x

Sitat fra: Chivas på mandag 22. mai 2017, klokken 13:49
Sitat fra: J@x på mandag 22. mai 2017, klokken 13:29
Sitat fra: Chivas på mandag 22. mai 2017, klokken 13:18
Sitat fra: gr på mandag 22. mai 2017, klokken 12:26
Sitat fra: Chivas på mandag 22. mai 2017, klokken 10:51
Har jeg noen mulighet til på app eller i bil å se hvor mange ampere som faktisk trekkes når jeg lader? Jeg bruker ladekladden på en kurs som visstnok skal være på 16 A - og i bilen er hastighet satt på max (mener å huske at valgene er 8 - 10 - 13 - max?)
Ladekladd med schukostikk leverer maks 6-8-10A. Du ser på ladekladden hva den er satt opp på. Vet ikke om den er lik som pre-FL Golf, i så fall er det fem lys for 10A, tre for 8A og ett for 6A.
Den ser slik ut:

Den nye drar vel 9 eller 10A, og kan ikke justeres på kladden, den må vel evt justeres ned i bilen.
I bilen har man innstilling for 5, 10, 13 eller max (se bilde). Så da må man anta at den drar 10A, men hadde vært kjekt hvis man noe sted kunne se en "flow" på hvor mye som faktisk blir dyttet inn/mottatt.

koster noen få kroner med en måler på jula eller biltema, jeg brukte det av og til når jeg ladet med vanlig kladd for å se hva den faktisk dro...

Nå har jeg kjøpt denne som viser faktisk strømstyrke, spenning og effekt: http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/khons-justerbar-10-16-32a-ladekabel-type-1?tm=ladekabler


2017 VW e-Golf FL
2017 Hyundai Ioniq Electric (solgt)
2014 VW e-Golf (solgt)

geear

Se der ja, helt ny ladekladd. Da må noen andre svare på hvor mye den faktisk trekker. Kan bare si at normen for tiden er å trekke maks 10A kontinuerlig på schuko. Men overraskende at det ikke er justerbar kladd - da må man rett og slett på med tenningen og sette seg inn i bilen for å justere. Jeg foretrekker å ha bilen på maks for evt. type 2 lading, og så heller justere schuko-lading på kladden - fordi det også hender jeg justerer underveis i ladingen når kursen evt. deles med andre forbrukere.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

petterlien

Den nye kladden trekker 10A til vanlig, men kan stilles ned til 5A. I alle fall detforhandleren oppga når jeg hentet bilen, men har ikke brukt den enda.

Chivas

Jepp, vet ikke om det kan stilles på kladden (er en knapp der som mulig er en resetknapp), men det kan stilles i bilen.

Jeg testet dette i går kveld/natt, og kan egentlig ikke skjønne hva man skal med 5A til. Det burde absolutt vært et valg for 8A slik at man kan få fylt opp batteriet samtidig med at man kan roe "risikoen" ved å trekke 10A natta gjennom.
Ved 5 A tar det jo vinter og votter før batteriet er fylt opp!

Har et 16A stikk (som også har andre ting som trekker litt strøm på kursen) som jeg testet på, og føler at mest gunstig ville vært å kunne trekke 8A der.


Hølland

Ladekladden kan settes til max eller min. Antar di da mener 5A eller 10A.

Propell

Ladekabelen i bilen er 16A har jeg fått beskjed fra Møller Kundeservice om og tekniske spesifikasjoner på bilen sier Ladekabel CCS Mode 3 Type 2(32A).
Jeg vil kreve riktig Ladekabel i bilen eller pris avslag.. Måtte bytte Ladekabel hjemme til 3 Fase 32A kabel.
Muligens diverse etter-levering og montering på E-Golf FL.
Har lyst på VCDS .
2017 E-Golf FL VIP Sort Levert. 15/6
2016 Volvo V70 D4 Grå Dynamic
2008 Golf GT Solgt.

Chivas

Hei.

Jeg har også spurt i forumet for ladeplasser/kabler, men prøver her også siden det er en e-golf som vi ikke får satt i gang lading på.
Emnet finnes her:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,33723.0.html

Er det noe spesielt med e-golfen som må gjøres for at ladingen skal starte, eller hva kan problemet være?

TM

Sitat fra: Propell på onsdag 24. mai 2017, klokken 22:55
Ladekabelen i bilen er 16A har jeg fått beskjed fra Møller Kundeservice om og tekniske spesifikasjoner på bilen sier Ladekabel CCS Mode 3 Type 2(32A).
Jeg vil kreve riktig Ladekabel i bilen eller pris avslag.. Måtte bytte Ladekabel hjemme til 3 Fase 32A kabel.
Muligens diverse etter-levering og montering på E-Golf FL.
Var det 3-FAS 16A eller 1-FAS 16A som fulgte med bilen ?
Så vidt jeg forstår skal vel e-Golf lade med 2 x 16A hvis den kobles til en 3-FAS type 2 16 eller 32A ladestasjon ?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA