Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Samle topic erfaringer av feil og/eller mangler ved Ampera-E

Startet av umrath, onsdag 28. juni 2017, klokken 10:19

« forrige - neste »

umrath

I den tyske goingelectric forum, har vi bygget en tabell for å bestemme oppnåe effektive hastigheter:
http://cdn.goingelectric.de/forum/resources/image/39311

NAO

Sitat fra: umrath på onsdag 19. april 2017, klokken 12:47
I den tyske goingelectric forum, har vi bygget en tabell for å bestemme oppnåe effektive hastigheter:
http://cdn.goingelectric.de/forum/resources/image/39311

Så om jeg skjønner dette korrekt vil man kunne kjøre følgende langt avhengig av fart:

80 km/h = 220 km
90 km/h = 192 km (diff 28)
100 km/h = 168 km (diff 24)
110 km/h = 153 km (diff 15)
120 km/h = 138 km (diff 15)
130 km/h = 122 km (diff 16)

Dette er jo ikke akkurat lystig lesning med tanke på langkjøring. Det stemmer jo heller ikke helt med beskrivelsen av at  Ioniq har mye mindre luftmotstand enn andre elbiler, og at den er god på motorvegene.

Vet du hvordan de har tatt høyde for regen og Eco-instillinger i denne fremstillingen?


moby666

Synes dette er utrolig bra.15 mil i 110 km er sinnsykt bra.  :+1:
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

knut.aulie

Sitat fra: moby666 på onsdag 19. april 2017, klokken 13:35
Synes dette er utrolig bra.15 mil i 110 km er sinnsykt bra.  :+1:
Vet ikke helt, hvis jeg husker riktig (fant ikke linken akkurat nå) så går Bolt/Ae 270 km i toppfart 160 km/t.
Tenkte egentlig at Ioniq sin gode aerodynamikk ville gitt noe mer effektivitet?

NAO

Tydeligvis ikke. Stemmer også bra i forhold til testen gjort i minus 4 grader i 120 km/h. Da kom man 13 mil.



Så er nok dette som er realistiske tall for normalt kjøremønster og normalt vær.

moby666

Husk at det er kun 28kwh tilgjengelig. Soul har 27 kwh og hadde kommet 8-9 mil?


Sitat fra: knut.aulie på onsdag 19. april 2017, klokken 14:27
Sitat fra: moby666 på onsdag 19. april 2017, klokken 13:35
Synes dette er utrolig bra.15 mil i 110 km er sinnsykt bra.  :+1:
Vet ikke helt, hvis jeg husker riktig (fant ikke linken akkurat nå) så går Bolt/Ae 270 km i toppfart 160 km/t.
Tenkte egentlig at Ioniq sin gode aerodynamikk ville gitt noe mer effektivitet?
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

knut.aulie

Sitat fra: moby666 på onsdag 19. april 2017, klokken 16:09
Husk at det er kun 28kwh tilgjengelig. Soul har 27 kwh og hadde kommet 8-9 mil?


Sitat fra: knut.aulie på onsdag 19. april 2017, klokken 14:27
Sitat fra: moby666 på onsdag 19. april 2017, klokken 13:35
Synes dette er utrolig bra.15 mil i 110 km er sinnsykt bra.  :+1:
Vet ikke helt, hvis jeg husker riktig (fant ikke linken akkurat nå) så går Bolt/Ae 270 km i toppfart 160 km/t.
Tenkte egentlig at Ioniq sin gode aerodynamikk ville gitt noe mer effektivitet?
Soul har en forholdsvis stor utfordring over 110 så det er bare for korte turer [emoji851]

Det som overrasker meg er at Bolt kommer over dobbelt så langt i mye høyere fart.

AppleKnocker

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 19. april 2017, klokken 14:27
Sitat fra: moby666 på onsdag 19. april 2017, klokken 13:35
Synes dette er utrolig bra.15 mil i 110 km er sinnsykt bra.  :+1:
Vet ikke helt, hvis jeg husker riktig (fant ikke linken akkurat nå) så går Bolt/Ae 270 km i toppfart 160 km/t.
Tenkte egentlig at Ioniq sin gode aerodynamikk ville gitt noe mer effektivitet?
270 km i 160 km/t, dvs forbruk på 22kw/100km ved full pupp.Det tviler jeg meget sterkt på.
Det vil i så fall si at at en AE går vesentlig lenger enn en Tesla Model S med 85kwh batteri i slike hastigheter.

Jeg har aldri hatt mulighet til å kjøre jevnt i 160 i 27 mil, men med Tesla på kryss og tvers av Europa regner jeg 30 mil på et 100% fullt 85kwh batteri hvis jeg ligger mest mulig jevnt i intervallet 130-140. Da er forbruket rundt 25-26kw/100km.

Tipper man kommer under 20 mil i en AE med gassen i bånn.

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

AppleKnocker

Sitat fra: NAO på onsdag 19. april 2017, klokken 13:34
Sitat fra: umrath på onsdag 19. april 2017, klokken 12:47
I den tyske goingelectric forum, har vi bygget en tabell for å bestemme oppnåe effektive hastigheter:
http://cdn.goingelectric.de/forum/resources/image/39311

Så om jeg skjønner dette korrekt vil man kunne kjøre følgende langt avhengig av fart:

80 km/h = 220 km
90 km/h = 192 km (diff 28)
100 km/h = 168 km (diff 24)
110 km/h = 153 km (diff 15)
120 km/h = 138 km (diff 15)
130 km/h = 122 km (diff 16)

Dette er jo ikke akkurat lystig lesning med tanke på langkjøring. Det stemmer jo heller ikke helt med beskrivelsen av at  Ioniq har mye mindre luftmotstand enn andre elbiler, og at den er god på motorvegene.

Vet du hvordan de har tatt høyde for regen og Eco-instillinger i denne fremstillingen?
Meget bra tall spør du meg! Stemmer bra med de turene jeg har hatt på motorvei i Ioniq.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

johnsalf

Som andre har vært inne på kan AE umulig gå 270km i 160. Med 4x luftmotstand i forhold til 80km/t vil forbruket bli svært høyt. Tipper den må inn til lading lenge før en har kjørt en time i slik hastighet. Hvis en i det hele tatt kan kjøre lenge i toppfart - er ikke det en klar begrensning på Tesla? (Eller er dette også bare et løst rykte?)

eivhelle

Tabellen for Ioniq stemmer brukbart med mine beregninger basert på de tekniske dataene for bilen. Høy hastighet spiser rekkevidde uansett hvor aerodynamisk bilen er.

Basert på samme modell estimerer jeg rekkevidden til Ampera-e ved 160 km/t, til å være i overkant av 150 km. Så 270 km er nok fri fantasi. Ampera-e vil klare 270 km ved hastighet rundt 110km/t.

Kia Soul vil klare rundt 105 km ved 110km/t i følge min modell.

2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

knut.aulie

Sitat fra: johnsalf på onsdag 19. april 2017, klokken 18:15
Som andre har vært inne på kan AE umulig gå 270km i 160. Med 4x luftmotstand i forhold til 80km/t vil forbruket bli svært høyt. Tipper den må inn til lading lenge før en har kjørt en time i slik hastighet. Hvis en i det hele tatt kan kjøre lenge i toppfart - er ikke det en klar begrensning på Tesla? (Eller er dette også bare et løst rykte?)
Nei det er 270 km i 150 km/t [emoji851]

27 mil rekkevidde om en kjører på flat veg med full gass/topphastighet?



Ca 3.40 ut i videoen



Viste at jeg hadde lest det men la desverre litt på toppfarten. Beklager det.


AppleKnocker

27 mil i 150 km/t tror jeg ikke på ett sekund. Jeg hører på videoen at "tyske ingeniører" har kalkulert det, men det henger ikke på greip. I call bullshit! Forbruk på 22kw/100km er fantasi i slike hastigheter.

Bjørn Nyland havnet på nesten 60kw/100km med sin X når han lå jevnt i 200 km/t.


BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

eivhelle

Vet ikke hvordan man klarer å beregne slike fantasitall. Men hvis man tar utgangspunkt i at bilen har en Cd på 0.308, et frontareal på rundt 1,76mx1,59m, tar med egenvekt på 1624kg pluss sjåfør på 75 kg, rullemotstand tilsvarende klasse A dekk samt tørr asfalt og 20 grader. Da ender jeg opp med et forbruk på ca. 33 KWh/100km på flat vei og konstant hastighet 150Km/t. Det skulle gi ca. 180 km rekkevidde for Ampera-e.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

mariowing

Sitat fra: johnsalf på onsdag 19. april 2017, klokken 18:15
Hvis en i det hele tatt kan kjøre lenge i toppfart - er ikke det en klar begrensning på Tesla? (Eller er dette også bare et løst rykte?)

Man kan kjøre lenge i høy (200 km/t) hastighet med Tesla men man mister ganske fort muligheten til å gi "bånn gass". Dvs at når man tar igjen en bil, bremser ned og så skal gi på igjen når bilen foran har flyttet seg kommer det en begrensning i akselerasjonen. Har dog ikke opplevd begrensninger direkte relatert til høy hastighet så vist jeg kan huske.



Sent from my iPhone using Tapatalk
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA