Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Samle topic erfaringer av feil og/eller mangler ved Ampera-E

Startet av umrath, onsdag 28. juni 2017, klokken 10:19

« forrige - neste »

Jejl

Jeg har kjørt 208km på 1t og 10min med vår P85 13-mod. Snittfart 178km/t og batteri gikk fra 100% ned til 2%.
Veldig gode kjøreforhold på autobahn midt på natten med veldig lite trafikk, 20 grader og muligens litt medvind.

Har også kjørt igjennom Danmark med en snittfart på 126km/t (+lading), og hvis jeg husker rett lå forbruket da på  230wh/km. Kjørte da fra Hirtshals til Tyskland på under 3,5 timer inkl lading. Det vil si at vi kunne klart 32-33 mil i denne farten på en lading, og da lå vi mye i cc på 155km/t der det var 130 og det var nokså mye trafikk med variabel hastighet.

Så for meg virker det ikke helt usannsynlig at den kan klare 27 mil under perfekte forhold i 150km/t.

Øyvind.h

150km/t bruker Model S ca 260-270Wh/km.

At Ampera-E med ca 62kWh tilgjengelig kapasitet kan klare ca 230Wh/km i 148km/t tror jeg er en stretch, men ikke langt unna.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

AppleKnocker

#17
150 er under grensen for førerkortbeslag. Venter spent på bilder av snittfart og forbruk. Inntil det legges frem, er påstanden i videoen fantasi.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

eivhelle

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 19. april 2017, klokken 23:11
150km/t bruker Model S ca 260-270Wh/km.

At Ampera-E med ca 62kWh tilgjengelig kapasitet kan klare ca 230Wh/km i 148km/t tror jeg er en stretch, men ikke langt unna.
Rent fysisk er dette ikke mulig. Hvis du regner på kraften som skal til for å motvirke luftmotstanden i 148 km/t vil du få omtrent 875N ved 20 grader lufttemperatur med de fysiske egenskapene bilen har. Det tilsvarer 24,3KWh/100 km alene. Og når vi i tillegg tar med rullemotstand og kompenserer for at drivlinjen ikke har 100% effektivitet, ligger vi langt over 30KWh/100 km.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

knut.aulie

Sitat fra: eivhelle på onsdag 19. april 2017, klokken 22:36
Vet ikke hvordan man klarer å beregne slike fantasitall. Men hvis man tar utgangspunkt i at bilen har en Cd på 0.308, et frontareal på rundt 1,76mx1,59m, tar med egenvekt på 1624kg pluss sjåfør på 75 kg, rullemotstand tilsvarende klasse A dekk samt tørr asfalt og 20 grader. Da ender jeg opp med et forbruk på ca. 33 KWh/100km på flat vei og konstant hastighet 150Km/t. Det skulle gi ca. 180 km rekkevidde for Ampera-e.
Hva er din beregning med 87 km/t i snitt da?

Jeg har ikke noe ansvar for utregningen som jeg postet er fullt klar over at den høres optimistisk ut. Nå fikk jeg lyst til å høre hva beregningen din teoretisk blir i forhold til en praktisk erfaring her i Norge nå.
Teoretiske modeller er veldig fint for sammenligning da forholdene blir helt like mellom forskjellige biler. Samtidig så kan en i praksis oppleve litt avvikende resultater, f. eks medvind er en av mange viktige faktorer.

Øyvind.h

Sitat fra: eivhelle på torsdag 20. april 2017, klokken 09:10
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 19. april 2017, klokken 23:11
150km/t bruker Model S ca 260-270Wh/km.

At Ampera-E med ca 62kWh tilgjengelig kapasitet kan klare ca 230Wh/km i 148km/t tror jeg er en stretch, men ikke langt unna.
Rent fysisk er dette ikke mulig. Hvis du regner på kraften som skal til for å motvirke luftmotstanden i 148 km/t vil du få omtrent 875N ved 20 grader lufttemperatur med de fysiske egenskapene bilen har. Det tilsvarer 24,3KWh/100 km alene. Og når vi i tillegg tar med rullemotstand og kompenserer for at drivlinjen ikke har 100% effektivitet, ligger vi langt over 30KWh/100 km.

Da er det nok ett eller annet du sliter med å beregne. Om jeg setter cruise å 148km/t i Model S ligger forbruket i følge bilen på rundt 260-270Wh/km. Langt over 300Wh/km kommer jeg kun med Thule Motion 900 XXL takboks på, stappfull bil og rykkete kjøring i 140-150km/t. Da får jeg bilen opp i ca 320Wh/km.

Virker som du må revidere tallene i regnestykket ditt :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Øyvind.h

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 20. april 2017, klokken 09:11
Samtidig så kan en i praksis oppleve litt avvikende resultater, f. eks medvind er en av mange viktige faktorer.
Lett å trå feil med regnestykker. Eksempelvis om man skal beregne energi som medgår til forvarming av kupèen. En kan jo lett tro det kun er lufttemperaturen som skal løftes, mens man glemmer alle de fysiske objektene i kupeen som også må varmes opp. Dermed kan man ende med å undervurdere hvor energikrevende og viktig forvarming er for forbruket.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

geear

Sitat fra: AppleKnocker på onsdag 19. april 2017, klokken 22:14
27 mil i 150 km/t tror jeg ikke på ett sekund. Jeg hører på videoen at "tyske ingeniører" har kalkulert det, men det henger ikke på greip. I call bullshit! Forbruk på 22kw/100km er fantasi i slike hastigheter.

Bjørn Nyland havnet på nesten 60kw/100km med sin X når han lå jevnt i 200 km/t.
Tviler også på 27 mil i 150km/t, men det blir feil å sammenligne AE og TMX. Selv TMS er heller ikke direkte sammenlignbart, på tross av lav "coefficient of drag", ettersom TMS har et betydelig større frontareal.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

daktari

MotorTrend fikk Bolt EV til å bruke mindre enn Model S 60. De brukte real mpg-testen der motorveihastighet er 65mph (104km/t). Blir interessant å se tester de neste månedene med Ampera E - vil forbruksgraf til Ampera E og Model S krysses (Model S bruker mindre over x hastighet)?

http://www.motortrend.com/cars/chevrolet/bolt-ev/2017/2017-chevrolet-bolt-ev-vs-2016-tesla-model-s-60/
http://www.motortrend.com/news/chevrolet-bolt-tesla-model-s-60-range-charging-travel/
http://www.motortrend.com/real-mpg-program-faqs/

moby666

I denne testen (på norsk jord) så har AE ca 50% høyere forbruk enn IONIQ
http://elbil.no/test-av-opel-ampera-e-35-mil-langt-og-godt-forsteinntrykk/

Når det er kaldere vil forbruket til AE bli enda større i forhold til IONIQ pga mangel av VP.

2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

eivhelle

#25
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 20. april 2017, klokken 09:14
Sitat fra: eivhelle på torsdag 20. april 2017, klokken 09:10
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 19. april 2017, klokken 23:11
150km/t bruker Model S ca 260-270Wh/km.

At Ampera-E med ca 62kWh tilgjengelig kapasitet kan klare ca 230Wh/km i 148km/t tror jeg er en stretch, men ikke langt unna.
Rent fysisk er dette ikke mulig. Hvis du regner på kraften som skal til for å motvirke luftmotstanden i 148 km/t vil du få omtrent 875N ved 20 grader lufttemperatur med de fysiske egenskapene bilen har. Det tilsvarer 24,3KWh/100 km alene. Og når vi i tillegg tar med rullemotstand og kompenserer for at drivlinjen ikke har 100% effektivitet, ligger vi langt over 30KWh/100 km.

Da er det nok ett eller annet du sliter med å beregne. Om jeg setter cruise å 148km/t i Model S ligger forbruket i følge bilen på rundt 260-270Wh/km. Langt over 300Wh/km kommer jeg kun med Thule Motion 900 XXL takboks på, stappfull bil og rykkete kjøring i 140-150km/t. Da får jeg bilen opp i ca 320Wh/km.

Virker som du må revidere tallene i regnestykket ditt :)
Nå er det ikke Model S er det snakk om her. Model S har Cd på 0.23 og omtrent samme frontareal som Ampera-e. Da blir luftmotstanden bare 75% av den du får på Ampera-e. I så fall utgjør luftmotstanden 0.18KWh/100 km.

I praktisk bruk må man også ta hensyn til vær og vind og terreng. Og mitt inntrykk er at de fleste liker å rapportere gode resultater heller enn de gangene de bruker mer enn snittet.

EDIT. Om du pleier å kjøre i 150km/t med takboks tror jeg du gambler litt med sikkerheten. Tror du skal regne litt på hvilke krefter du får om du må nødbremse med fullastet takboks i den hastigheten eller får noen kraftige vindkast imot. :police:
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

NAO

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 20. april 2017, klokken 09:14
Sitat fra: eivhelle på torsdag 20. april 2017, klokken 09:10
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 19. april 2017, klokken 23:11
150km/t bruker Model S ca 260-270Wh/km.

At Ampera-E med ca 62kWh tilgjengelig kapasitet kan klare ca 230Wh/km i 148km/t tror jeg er en stretch, men ikke langt unna.
Rent fysisk er dette ikke mulig. Hvis du regner på kraften som skal til for å motvirke luftmotstanden i 148 km/t vil du få omtrent 875N ved 20 grader lufttemperatur med de fysiske egenskapene bilen har. Det tilsvarer 24,3KWh/100 km alene. Og når vi i tillegg tar med rullemotstand og kompenserer for at drivlinjen ikke har 100% effektivitet, ligger vi langt over 30KWh/100 km.

Da er det nok ett eller annet du sliter med å beregne. Om jeg setter cruise å 148km/t i Model S ligger forbruket i følge bilen på rundt 260-270Wh/km. Langt over 300Wh/km kommer jeg kun med Thule Motion 900 XXL takboks på, stappfull bil og rykkete kjøring i 140-150km/t. Da får jeg bilen opp i ca 320Wh/km.

Virker som du må revidere tallene i regnestykket ditt :)

Tror nok han har mer rett enn du tror. Ioniq vil ha ca 26 kWh/100km når man kjører i 150 km/h. Det er helt usannsynlig at Ampera-E har bedre egenskaper inn Ioniq i denne hastigheten.(litt usaklig her, men den ser jo ut som er stor klump.) Så den ligger nok mellom 26-30 kWh/100km. 

eivhelle

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 20. april 2017, klokken 09:11
Sitat fra: eivhelle på onsdag 19. april 2017, klokken 22:36
Vet ikke hvordan man klarer å beregne slike fantasitall. Men hvis man tar utgangspunkt i at bilen har en Cd på 0.308, et frontareal på rundt 1,76mx1,59m, tar med egenvekt på 1624kg pluss sjåfør på 75 kg, rullemotstand tilsvarende klasse A dekk samt tørr asfalt og 20 grader. Da ender jeg opp med et forbruk på ca. 33 KWh/100km på flat vei og konstant hastighet 150Km/t. Det skulle gi ca. 180 km rekkevidde for Ampera-e.
Hva er din beregning med 87 km/t i snitt da?

Jeg har ikke noe ansvar for utregningen som jeg postet er fullt klar over at den høres optimistisk ut. Nå fikk jeg lyst til å høre hva beregningen din teoretisk blir i forhold til en praktisk erfaring her i Norge nå.
Teoretiske modeller er veldig fint for sammenligning da forholdene blir helt like mellom forskjellige biler. Samtidig så kan en i praksis oppleve litt avvikende resultater, f. eks medvind er en av mange viktige faktorer.

Ser du på teoretisk luftmotstand er det bare å ta kvadratet av 87/148. Altså blir luftmotstanden redusert til 34,5% av det den er ved 148 km/t. Da blir bidraget 8,4KWh/100 km pluss rullemotstand, klima og tap i drivlinje.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

knut.aulie

Sitat fra: eivhelle på torsdag 20. april 2017, klokken 10:52

Ser du på teoretisk luftmotstand er det bare å ta kvadratet av 87/148. Altså blir luftmotstanden redusert til 34,5% av det den er ved 148 km/t. Da blir bidraget 8,4KWh/100 km pluss rullemotstand, klima og tap i drivlinje.
Altså 33 kWh  minus 8,4 kWh = 24,6 kWh ????

eivhelle

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 20. april 2017, klokken 10:55
Sitat fra: eivhelle på torsdag 20. april 2017, klokken 10:52

Ser du på teoretisk luftmotstand er det bare å ta kvadratet av 87/148. Altså blir luftmotstanden redusert til 34,5% av det den er ved 148 km/t. Da blir bidraget 8,4KWh/100 km pluss rullemotstand, klima og tap i drivlinje.
Altså 33 kWh  minus 8,4 kWh = 24,6 kWh ????

Nei. Mer i retning (8.4 + 5.5)/0.9 kontra (24.3 + 5.5)/0.9 hvis du regner rullemotstand til 5.5 og 10% tap i drivlinje. Altså en reduksjon fra 33 til 15.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA