Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Samle topic erfaringer av feil og/eller mangler ved Ampera-E

Startet av umrath, onsdag 28. juni 2017, klokken 10:19

« forrige - neste »

AppleKnocker


Sitat fra: moby666 på torsdag 20. april 2017, klokken 10:32
I denne testen (på norsk jord) så har AE ca 50% høyere forbruk enn IONIQ
http://elbil.no/test-av-opel-ampera-e-35-mil-langt-og-godt-forsteinntrykk/

Når det er kaldere vil forbruket til AE bli enda større i forhold til IONIQ pga mangel av VP.
Fin test. Virker som en bra bil, men den er selvsagt ikke magisk slik kan kan få inntrykk av når man tar alt man leser for god fisk. Kilder er fint, men det også lurt å være litt kildekritisk.

Interessant opplysning at AE i følge elbil.no har tilsvarende testforbruk som Model S. Men mitt kjøremønster ville det bety at jeg kunne regnet med å få 22-25 mil pr lading med en Ampera-e.

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

knut.aulie

Sitat fra: eivhelle på torsdag 20. april 2017, klokken 11:05
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 20. april 2017, klokken 10:55
Sitat fra: eivhelle på torsdag 20. april 2017, klokken 10:52

Ser du på teoretisk luftmotstand er det bare å ta kvadratet av 87/148. Altså blir luftmotstanden redusert til 34,5% av det den er ved 148 km/t. Da blir bidraget 8,4KWh/100 km pluss rullemotstand, klima og tap i drivlinje.
Altså 33 kWh  minus 8,4 kWh = 24,6 kWh ????

Nei. Mer i retning (8.4 + 5.5)/0.9 kontra (24.3 + 5.5)/0.9 hvis du regner rullemotstand til 5.5 og 10% tap i drivlinje. Altså en reduksjon fra 33 til 15.
Da har jeg tillit til tallene dine, siden det var forbruket Ståle Frydenlund i elbilforeningen fikk med snittfart på 87 km/t. [emoji1360]
Men dette var ikke sparekjøring og med varme på, så det er mer å hente.... Men det viste vi egentlig med Bjørn Nyland sin test i Korea, som lå lavere med flere passasjerer.

moby666

Med andre ord så vil IONIQ med 45kwh ha ca samme rekkevidde som AE. Til info.... ;)
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

NAO

Sitat fra: moby666 på torsdag 20. april 2017, klokken 13:38
Med andre ord så vil IONIQ med 45kwh ha ca samme rekkevidde som AE. Til info.... ;)

Det har jeg ikke tenkt på før du skrive dette. Med utgangspunkt i testen fra elbil.no vil man ha følgende forutsetninger:

Ioniq i 90 km/h: Følgende forbruk 13kWh/100 km
AE i 90 km/h: Følgende forbruk 16 kWh/100 km

Da vil Ioniq komme 192 km med dagens batteripakke(25kWh netto). Med 45 kWh(netto) vil man komme 346 km. For AE med 60 kWh(netto) vil man komme 384 km.

Hva som skjer ved enda høyere hastigheter for AE blir bare spekulasjon, men man kan forvente at fordelen Ioniq er enda sterkere ved 110 km/h - 130 km/h. Så da kan man faktisk komme like langt.

AE er sannsynligvis ikke så naturlig valg for mange likevel, når man tenker hvor mye bil man får i Ioniq.

Crown

Sitat fra: NAO på torsdag 20. april 2017, klokken 14:01
Sitat fra: moby666 på torsdag 20. april 2017, klokken 13:38
Med andre ord så vil IONIQ med 45kwh ha ca samme rekkevidde som AE. Til info.... ;)

Det har jeg ikke tenkt på før du skrive dette. Med utgangspunkt i testen fra elbil.no vil man ha følgende forutsetninger:

Ioniq i 90 km/h: Følgende forbruk 13kWh/100 km
AE i 90 km/h: Følgende forbruk 16 kWh/100 km

Da vil Ioniq komme 192 km med dagens batteripakke(25kWh netto). Med 45 kWh(netto) vil man komme 346 km. For AE med 60 kWh(netto) vil man komme 384 km.

Hva som skjer ved enda høyere hastigheter for AE blir bare spekulasjon, men man kan forvente at fordelen Ioniq er enda sterkere ved 110 km/h - 130 km/h. Så da kan man faktisk komme like langt.

AE er sannsynligvis ikke så naturlig valg for mange likevel, når man tenker hvor mye bil man får i Ioniq.

Det verste er vel forsåvidt at hvis man bestiller Ampera-E nå, så er leverinstiden høst 2018. Nissan-forhandlerne har begynt å sende mail til sine "nærmeste" denne uken der det fortelles om ny Leaf med opptil 60kWh-batteri og selvkjøring der de første leveres Q4 2017. Opel var veldig tidlig ute med info og utstilling, for de hadde ikke noe å tape på mindre salg av gammel modell, men i praksis vil man hvis man ikke allerede har bestilt kunne få bedre biler med samme rekkeveidde til samme tid. Tipper på noen avbestillinger...
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

knut.aulie

#35
Sitat fra: moby666 på torsdag 20. april 2017, klokken 13:38
Med andre ord så vil IONIQ med 45kwh ha ca samme rekkevidde som AE. Til info.... ;)
Eller så skjer det samme som sist, først kom Soul med 27 kWh batteri og så kom Ioniq med 28, nå kommer neste Soul med 32 kWh og da kan det jo hende Ioniq får bare 33 kWh [emoji12]

knut.aulie

Sitat fra: Crown på torsdag 20. april 2017, klokken 14:10
Sitat fra: NAO på torsdag 20. april 2017, klokken 14:01
Sitat fra: moby666 på torsdag 20. april 2017, klokken 13:38
Med andre ord så vil IONIQ med 45kwh ha ca samme rekkevidde som AE. Til info.... ;)

Det har jeg ikke tenkt på før du skrive dette. Med utgangspunkt i testen fra elbil.no vil man ha følgende forutsetninger:

Ioniq i 90 km/h: Følgende forbruk 13kWh/100 km
AE i 90 km/h: Følgende forbruk 16 kWh/100 km

Da vil Ioniq komme 192 km med dagens batteripakke(25kWh netto). Med 45 kWh(netto) vil man komme 346 km. For AE med 60 kWh(netto) vil man komme 384 km.

Hva som skjer ved enda høyere hastigheter for AE blir bare spekulasjon, men man kan forvente at fordelen Ioniq er enda sterkere ved 110 km/h - 130 km/h. Så da kan man faktisk komme like langt.

AE er sannsynligvis ikke så naturlig valg for mange likevel, når man tenker hvor mye bil man får i Ioniq.

Det verste er vel forsåvidt at hvis man bestiller Ampera-E nå, så er leverinstiden høst 2018. Nissan-forhandlerne har begynt å sende mail til sine "nærmeste" denne uken der det fortelles om ny Leaf med opptil 60kWh-batteri og selvkjøring der de første leveres Q4 2017. Opel var veldig tidlig ute med info og utstilling, for de hadde ikke noe å tape på mindre salg av gammel modell, men i praksis vil man hvis man ikke allerede har bestilt kunne få bedre biler med samme rekkeveidde til samme tid. Tipper på noen avbestillinger...
Antagelig er etterspørselen i det samlede markedet for 60 kWh bil (normalt priset) større enn tilbudet av både Leaf og Ae tilsammen.
Flere er bedre mener jeg. Neste år kommer også Model 3 og da kommer sikkert enda flere til å bytte (både til og fra den). Både Ae og nye Leaf er (antatt) ganske trauste i designen.

eivhelle

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 20. april 2017, klokken 14:12
Sitat fra: moby666 på torsdag 20. april 2017, klokken 13:38
Med andre ord så vil IONIQ med 45kwh ha ca samme rekkevidde som AE. Til info.... ;)
Eller så skjer det samme som sist, først kom Soul med 27 kWh batteri og så kom Ioniq med 28, nå kommer neste Soul med 32 kWh og da kan det jo hende Ioniq får bare 33 kWh [emoji12]
En økning fra 28 til 45 på to år er mye, så det skal bli interessant å se hvordan Huyndai skal få plass til så mye ekstra kapasitet i neste generasjon Ioniq. Dagens versjon har 28 kWh netto som betyr omtrent 31kWh brutto. Skal man få plass til 45 kWh netto blir bruttokapasiteten 50kWh. Det blir vanskelig å få plass til i det volumet man har på dagens batteripakke. Vil tro at man da må pakke batteriet anderledes og ta i bruk areal lenger frem i bilen, slik det er gjort på Golf. Vil tro det er ekstra plass i kanalen mellom forsetene, der man ellers har girkassen på hybrid utgaven.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

rolandvg99

Jeg mener å huske at dagens IONIQ ikke benytter høykapasitetsceller i batteriet og at det var snakk om ca 60% øking pr kg på det kommende batteriet. Tror ikke det blir så mye større en dagens.
"I like soul with a capital S"

moby666

#39
I følge selger (skal dog aldri stole 100% på en selger) så er IONIQ allerede klargjort med 45kwh batteri, men er droppet inntil videre pga pris. Hyundai har valgt å bruke litt mer penger på bil og litt mindre på batteriet i motsetning til AE.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

AppleKnocker

Sitat fra: NAO på torsdag 20. april 2017, klokken 14:01
Sitat fra: moby666 på torsdag 20. april 2017, klokken 13:38
Med andre ord så vil IONIQ med 45kwh ha ca samme rekkevidde som AE. Til info.... ;)

Det har jeg ikke tenkt på før du skrive dette. Med utgangspunkt i testen fra elbil.no vil man ha følgende forutsetninger:

Ioniq i 90 km/h: Følgende forbruk 13kWh/100 km
AE i 90 km/h: Følgende forbruk 16 kWh/100 km

Da vil Ioniq komme 192 km med dagens batteripakke(25kWh netto). Med 45 kWh(netto) vil man komme 346 km. For AE med 60 kWh(netto) vil man komme 384 km.

Hva som skjer ved enda høyere hastigheter for AE blir bare spekulasjon, men man kan forvente at fordelen Ioniq er enda sterkere ved 110 km/h - 130 km/h. Så da kan man faktisk komme like langt.

AE er sannsynligvis ikke så naturlig valg for mange likevel, når man tenker hvor mye bil man får i Ioniq.
Det er fortsatt slik at AE har nesten dobbel rekkevidde av Ioniq, inn til sistnevnte kommer med større batteri. Verdien av å slippe å lade på tur er stor. Og med flere elbiler, mer ladekø og lang ventetid på hurtigladere, vil fordelen av stort batteri bare øke.

Jeg kjørte Tesla til fjells i Påsken. En Ioniq hadde klart turen med et par ladestopp og pausene hadde ikke vært noe problem for en familie på tur. Når jeg observerte enkelte av ladekøene på CCS/Chademo på utfartsdagene, var det så ille at det ville utelukket eventuell bruk av Ioniq o.l for vår del.

Ioniq er en fantastisk bil, men den trenger større batteri.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser


jkirkebo

Sitat fra: AppleKnocker på torsdag 20. april 2017, klokken 15:06
Jeg kjørte Tesla til fjells i Påsken. En Ioniq hadde klart turen med et par ladestopp og pausene hadde ikke vært noe problem for en familie på tur. Når jeg observerte enkelte av ladekøene på CCS/Chademo på utfartsdagene, var det så ille at det ville utelukket eventuell bruk av Ioniq o.l for vår del.

Noen ville kanskje sagt det samme om Tesla, om de sto som nr. 6 i køen i Uddevalla i påsken (slik det ble rapportert om på FB-gruppene). Løsningen mhp. kø er vel først og fremst flere ladestasjoner.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

eivhelle

#43
Sitat fra: AppleKnocker på torsdag 20. april 2017, klokken 15:06

Jeg kjørte Tesla til fjells i Påsken. En Ioniq hadde klart turen med et par ladestopp og pausene hadde ikke vært noe problem for en familie på tur. Når jeg observerte enkelte av ladekøene på CCS/Chademo på utfartsdagene, var det så ille at det ville utelukket eventuell bruk av Ioniq o.l for vår del.

Jeg kjørte også over fjellet i påsken, men opplevde omtrent null ladekø. Så lenge man unngår de verste tidspunktene for utreise og hjemreise, er det ikke noe stort problem selv med den infrastrukturen vi har i dag.

Når bilene nå etter hvert får lenger rekkevidde blir det enklere å hoppe over ladesteder hvor det er mye kø.

Burde vel være vel så mye bekymring for Tesla eiere, når model3 kommer og det blir mer konkurranse på superchargerne.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

NAO

Sitat fra: AppleKnocker på torsdag 20. april 2017, klokken 15:06
Det er fortsatt slik at AE har nesten dobbel rekkevidde av Ioniq, inn til sistnevnte kommer med større batteri. Verdien av å slippe å lade på tur er stor. Og med flere elbiler, mer ladekø og lang ventetid på hurtigladere, vil fordelen av stort batteri bare øke.

Jeg kjørte Tesla til fjells i Påsken. En Ioniq hadde klart turen med et par ladestopp og pausene hadde ikke vært noe problem for en familie på tur. Når jeg observerte enkelte av ladekøene på CCS/Chademo på utfartsdagene, var det så ille at det ville utelukket eventuell bruk av Ioniq o.l for vår del.

Ioniq er en fantastisk bil, men den trenger større batteri.

Enig i dette. Vil likevel legge til at det er galskap å bestille AE med levering Q4 2018. Da tror jeg man kan få vesentlig bedre bil med samme rekkevidde og pris, om man er litt på. Med så lang leveringstid er kost-nytte verdien for AE vesentlig dårligere sammenlignet med mange andre biler.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA