Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: i-miev i front mot front med Transporter

Startet av SvenF, tirsdag 22. februar 2011, klokken 12:50

« forrige - neste »

SvenF

Hej!

Jag funderar på att köpa en i-MiEV men är osäker på räckvidden. Jag behöver kunna köra på motorväg i 90 km/h för att synka med trafiken.
Frågan är hur långt man kommer.

Är det någon som provat detta? Hur långt kommer man?

TantePose

Tipper du kommer 60-70 km nå på vinteren. Så lenge det ikke går for mye oppover så greier du stort sett å ligge i øvre del av eco området....hvis jeg ikke husker feil.
Drøbak.
2017 ZOE ze40 Intense
2011-2017 Gul Think City 2+2 Zebra (Lille Kylling) ca 87 000 km.
2010/2011 Kjørte i-MiEV i ca en måned, men leverte den tilbake p.g.a for dårlig rekkevidde i forhold til mitt behov.
2008-2010 Think Classic 2000 modell, ca 20 000 km.
Kjører stort sett Drøbak/Oslo/Drøbak 80 km hver dag.

ElDino

Kjørte fra Kongsberg til Oslo idag ca 95 km..  Gikk for det meste i 80-90 km/h tom i Lierbakken.. Skillpadden komm da jeg kjørte inn på jobben


http://kart.gulesider.no/m/I6l9w
Åneby - i-Miev powered by Eberspacher

i_expect

Kjørte i dag 5 mil (temmelig nøyaktig og ingen køkjøring) Det var 2-3 grader. 4 km kjørt i 50-60-sone, 16 km kjørt i 80-sone, 18 km i 100 km/t, 12 km var i 90 km/t. Jeg må innrømme at jeg ville teste bilen litt og kjørte nok heller godt over 80km/t i 80-sonen og jeg presset bilen i de hardeste bakkene i 90- og 100-sonen. Jeg la med IKKE bak de som lå i 80 i 90-sonen og forbikjøring gikk som en lek. Jeg ville heller ikke fryse og brukte derfor varmeapparatet. Da jeg var fremme var estimert gjenstående kjørelengde 38 km. Det må legges til at det deler av veien hadde noe slaps (i 80-sonen). Hadde jeg ikke hatt lademulighet her hadde jeg nok ikke kommet hjem med samme type kjøring, men med å bruke lenger tid å legge om litt på kjøringen så vil jeg tro at jeg rekker tilbake (men da må jeg nok fryse...). Total kjørelengde med den type kjøring ble nok rundt 90 km.

Oppsummert må jeg vel si at jeg er rimelig fornøyd. Jeg har også forhåpninger om at bilen vil gå noe lenger når det blir litt varmere i været. Så lenge vi har nok lademuligheter på jobb vil det ikke være noe problem på vinteren heller  :)
Tesla model X (kjøpt 2016) og Leaf (kjøpt 2011) i familien. Ingen med forbrenningsmotor lenger... bortsett fra i traktoren og  i sjekta!

SvenF

Sitat fra: ElDino på torsdag 03. februar 2011, klokken 23:12
Kjørte fra Kongsberg til Oslo idag ca 95 km..  Gikk for det meste i 80-90 km/h tom i Lierbakken.. Skillpadden komm da jeg kjørte inn på jobben


http://kart.gulesider.no/m/I6l9w

Det låter ju bra. Hur mycket värme hade du på?

ElDino

Husker ikke, men det var ikke mye.. Stereoen + navigasjon var på. 4 stk sømmer dekk i bagasjerom. Hadde en stopp på nesten en time på By The Way ved Lierbakken, men ladet ikke.
Åneby - i-Miev powered by Eberspacher

Focus

Testet kjøring på mototvei idag ved å kjøre frem og tilbake stavanger sandnes noen ganger. 90 Km/t temmelig nøyaktig 100 km. Det er nesten flatt hele tiden og en temperatur på 4 grader ute.
Brukte ikke varme fra bilen bortsett fra rompegrill.
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

elektrolux

Sitat fra: I-MIEV på lørdag 05. februar 2011, klokken 16:08
Det er nesten flatt hele tiden

Hadde du kjørt PSA Classic hadde du merket oppoverbakken mot tunellen både mot Sandnes og ikke minst mot Stavanger. :D
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Focus

merket ikke noen endring, måtte muligens trykke inn bitte litt opp mot tunnelen fra sandnes.
Det jeg synes er mest imponerende er hvor presis rest rekkevidden blir vist. Det jeg ikke vet er jo hva som skjer dersom jeg kjører til det ikke viser mer og om det da er noe igjen etterpå.
har hørt snakk om ei skilpadde men den har ikke jeg sett. Jeg har kjørt til det er 1 prikk igjen på tanken og lest av tripp teller og bare summert den med det som står i rest rekkevidde.
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

Lunde

#9
Fått låne en iMiev i helgen for å bli kjent med den også. ;D
Kjørte en testtur nordover RV4 fra Hagan der jeg bor. Kjørte til det var ca 50% igjen og returnerte. Ca 0 grader ute, kjørte uten varme for å sjekke rekkevidden uten noen diskusjon om hvor varmt man eventuelt valgte å ha det underveis. Kjørte med egg under "gasspedalen" og holdt fartsgrensen slavisk hele veien. Tok ut svært lite av tilgjengelig effekt og økte hastigheten svært rolig der det var aktuelt. Ikke et eneste sted ble det brukt bremser, kjørte i Drive og alle innbremsinger ble regenerert etter beste evne.
Ved rundkjøringen på Roa ca 42Km fra Hagan var status ca 50%. Hjemme på Slattum forsøkte jeg med på en avstikker og en ekstrarunde om hellerudsletta, men måtte gi meg på den ved Nittedal Kirke. Siste strek var borte og det blinket her og der. Vel hjemme med 89.1 Km bak oss og 1Km estimert restrekkevidde.  Snittfart før siste avstikker var 69Kmt og i tråd med gjeldende fartsgrenser. Snittfart på hele turen ble ca 63Kmt.
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Flicker

Paul Horrell i TopGear på BBC skrev i 2009 følgende etter å ha kjørt Mitsubishi innovative Electric Vehicle (iMiEV):
<<  Those slim batteries are supposed to give a range approaching 100 miles (161 km), implying a 50-mile commute and recharging at home. Hmmm. It ran out for me at 50 miles (80 km) total, mainly because it was a cold day, which batteries don't like. So you'd have to trickle-charge at the office, or commute just 25 miles (40km).  So this is, for now, a car mainly for those who want to look green and will pay big to do so. And once the price falls, it'll make a lot of sense as the small car for many two-car urban households. >>

En ting er at innovatørene nå går mann av huse for å kjøpe El-bil, men jeg tror det må være helt på det rene at i vinter Norge vil den reduserte kjørelengden i forhold til reklamen bli en utfordring for Mitsubishi. Dette igjen vil være avgjørende for renomé til leverandør og selger. Hvilken suksess denne og andre biler får i markedet på sikt, gjenstår å se.
Kanskje tiden er inne for forhandlerne til å moderere seg noe?  :-\
Mitsubishi (i-MiEV) innkjøpt 14. april 2011. Har montert Defa el-varmer inkl. ekstern stikkontakt med separat tidsur.
Kjører fra Røyken til Bryn-Oslo (T/R) 5 dager pr. uke. Tilsammen ca. 90 km/dag. Regulert hastighet på strekningen er fra 40 til 90 km/t.

elektrolux

Enig med Flicker og Paul Horrell

Der er ingenting i veien med bilen. Den kjører bra, har god instrumentering,  og har plass til det som trenges, og er imponerende sprek, om en vil utforske den enden av ytelsen. Det har vel etterhvert kommet fram at rekkevidden er rundt 10 mil og ikke 16 mil. I alle fall her på forumet.

Desverre ser det nå ut som om Citroen går i samme fellen med sin markedsføring. Hentet broshyre på deres versjon, og den hadde 15, eller 16 mils rekkevidde.....
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Lunde

#12
Bilen er helt grei den  :), men for min del skulle jeg gjerne hatt setet minst 4-5cm lengre bakover. Jeg sitter ikke godt med mine (over gjennomsnitts lange) bein. Bilen virker også smalere innvendig enn TH!NK. Mulig det er et synsbedtrag, men fra der de fleste befinner seg når bilen kjøres virker TH!NK mer romslig på en måte.
Synes det er underlig at iMiev forsvarer sin manglende rekkevidde på landeveien med at den er laget for bykjøring. I så fall stiller jeg meg undrende til at de har satt toppfarten til 140 og at enhver som vil får full effekt hele veien til vel 130. Alle vet at de som vil med denne muligheten dreper enhver ambisjon om å komme langt.
Min lille test med svært beskjedent effektuttak lave gjennomsnittsfart med en passasjer, ingen bagasje og uten varmeapparat viser at rekkevidden for de aller fleste neppe noen gang er over 100Km uansett årstider.
Leste nettopp av forbruket etter gårsdagens "langtur" 16,3kWh fra stikkontakten er nesten misstenkelig om nå kapasiteten virkelig er 16kWh?
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

abel

Sitat fra: Lunde på søndag 06. februar 2011, klokken 08:02
Bilen er helt grei den  :), men for min del skulle jeg gjerne hatt setet minst 4-5cm lengre bakover. Jeg sitter ikke godt med mine (over gjennomsnitts lange) bein. Bilen virker også smalere innvendig enn TH!NK. Mulig det er et synsbedtrag, men fra der de fleste befinner seg når bilen kjøres virker TH!NK mer romslig på en måte.
Synes det er underlig at iMiev forsvarer sin manglende rekkevidde på landeveien med at den er laget for bykjøring. I så fall stiller jeg meg undrende til at de har satt toppfarten til 140 og at enhver som vil får full effekt hele veien til vel 130. Alle vet at de som vil med denne muligheten dreper enhver ambisjon om å komme langt.
Min lille test med svært beskjedent effektuttak lave gjennomsnittsfart med en passasjer, ingen bagasje og uten varmeapparat viser at rekkevidden for de aller fleste neppe noen gang er over 100Km uansett årstider.
Leste nettopp av forbruket etter gårsdagens "langtur" 16,3kWh fra stikkontakten er nesten misstenkelig om nå kapasiteten virkelig er 16kWh?

Så langt så er min erfaring at man fint kan klare godt over 100 Km på denne årstiden (uten noen særlig bruk av varme). Nå kjører jeg riktignok en strekning som ikke har for mange bakker, men min siste test ga ca. 120 Km rekkevidde med snittfart på 75+ og 1 grad ute. Blir det kaldere så faller rekkevidden merkbart.  ;D

Elmo

Sitat fra: Lunde på søndag 06. februar 2011, klokken 08:02
Bilen virker også smalere innvendig enn TH!NK. Mulig det er et synsbedtrag, men fra der de fleste befinner seg når bilen kjøres virker TH!NK mer romslig på en måte.

Jeg kjørte bak en iMiEV hele veien til jobben her en morgen og jeg syns den er utrolig smal. Ikke rart den da føles smal innvendig.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA