Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: i-miev i front mot front med Transporter

Startet av SvenF, tirsdag 22. februar 2011, klokken 12:50

« forrige - neste »

Lunde

Akkurat kommet hjem fra en identisk tur med enn TH!NK. Vel helt identisk er vanskelig å få til. Det var ca 7-10 grader kaldere. Tiden jeg brukte på turen ble kortet inn med fem minutter. Speedometeret på TH!NKen viste 89,9km mot iMiev sine 89,1.
iMiev var tom, eller dvs at den blinket tom uten noen streker samt anviste 1Km restrekkevidde. THINKen hadde igjen ca 28%. Om snittforbruket var det samme til bilen var tom er resterende rekkevidde på TH!NKen ca 35Km.

Kjøreruten jeg har valgt er ikke optimal for maks rekkevidde, men begge bilene er jo kjørt med tilnærmet samme fart og lett høyrefot og vil vel derfor gi en viss pekepinne på hva som bor i de ulike bilene. TH!NK har dog valgt å fase ut/ned effekten i takt med økende hastighet og begrenset toppfarten til drøye 100. Om man ser for seg at noen med urolig høyrefot skulle ta samme kjørerute ville nok iMiev straffes hardere på rekkevidden enn TH!NK.
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Lunde

#16
Nå står TH!NKen til lading og forbruket fra stikkontakten skal rgistreres. Som nevnt brukte iMiev 16,3kWh fra stikkontakten etter sin økt. Jeg forventer og antar at TH!NKen bruker mer, men hvor mye er usikkert.

Synes det var pussig at iMiev fra angitt "tomt"batteri var fullt allerede etter 16,3kWh. Med tanke på tap i batteri og lader hadde jeg forventet minst 17-18kWh om nå batteriet i realiteten gir 16kWh.

Spent på TH!NKen sitt forbruk, men antar at det vil være 18kWh pluss minus:)
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Lunde

Om man skulle estimert merforbruket om man brukte varmeapparatet på denne turen kan man anta at snitt varmebehov ville vært ca 1,5-2kW eller ca 3kWh over en periode på snaut halvannen time.
I så fall ville turen vært gjennomførbar med god margin for TH!NK sin del, mens iMiev nok måtte bite i det berømte eple her.

Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

elektrolux

Sitat fra: Lunde på søndag 06. februar 2011, klokken 12:25
Synes det var pussig at iMiev fra angitt "tomt"batteri var fullt allerede etter 16,3kWh.

Kan det være at trillingene mener innladet kapasitet, og ikke kapasiteten på batteriet etter lading?

Til sammenligning vil en tom Think classic, eller PSA classic bruke omtrent 17 kWt på full opplading, men kun ha 11 kWt tilgjengelig til å kjøre med.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Lunde

Hva du putter "inn" i et batteri er uinteressant. Det er hva du får ut du får utbytte av. Du vil aldri få ut mer enn du putter inn, men differansen bør selvsagt være minst mulig  ;)
Kapasiteten oppgis i ampertimer, men energikapasiteten oppgis i kwh. Ikke nødvendigvis to sider av samme sak.

Et batteri oppgis med en gitt ytelse ved en viss belasting og temperatur.
Om du får ut oppgitte energimengde eller ei kommer an på om du belaster betteriet mer eller mindre enn normert (oppgitt energiinnhold)

Fylte forøvrig ca 18kWh på THINKen etter samme tur som iMiev. Dog med noe høyere snittfart og endel grader kaldere tempratur. Omtrent som forventet med andre ord.
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

bosonic

Sitat fra: Lunde på mandag 07. februar 2011, klokken 12:22
Kapasiteten oppgis i ampertimer, men energikapasiteten oppgis i kwh. Ikke nødvendigvis to sider av samme sak.

Når man bruker begrepet Ah (amperetimer) kan man kun sammenligne mellom identiske kjøretøy (samme batteristørrelse og systemspenning)

Det mest fornuftige blir å bruke kWh (kilowattimer) når en sammenliger elbiler. Det være seg innladet effekt, energiforbruk eller størrelse på batteripakke.

Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Lunde

Nettopp, men du kan tilføye batterikjemi også. Det er ikke gitt at en ZEBRA batteripakke på 24kWh gir like mye som en tilsvarende 24kWh litium eller ni-cd /Nmh.
Kjører du pent uten å hente ut mye effekt er forskjellene marginale om de i det heletatt finnes. Ved stor belastning vil muligens litium komme bedre ut da tapene er mindre ved høy belastning. Dog kommer det hele selvsagt an på hvilke parametre som ligger til grunn for energiangivelsen.
Minner om at ZEBRA i en TH!NK ikke på langt nær belastes nær batteriets maksimale effekt. Tapene er derfor svært beskjedene i denne konfigurasjonen.
Vintertid trekker nok ZEBRA det lengste strået. 
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

jkirkebo

Sitat fra: Lunde på mandag 07. februar 2011, klokken 15:08
Minner om at ZEBRA i en TH!NK ikke på langt nær belastes nær batteriets maksimale effekt. Tapene er derfor svært beskjedene i denne konfigurasjonen.
Vintertid trekker nok ZEBRA det lengste strået. 

Jeg er fortsatt ikke enig i dette. Vinterstid tror jeg Lithium med batterivarme vil utkonkurrere Zebra med batterivarme, siden batteriene kun må holdes på +20C for Lithium mens for Zebra er det +300C eller deromkring som gjelder. 280 grader høyere temperatur må nødvendigvis føre til høyere tap, f.eks om man må parkere 8 timer på et sted man ikke kan lade bilen.

At Zebra utkonkurrerer Lithium uten batterivarme er jeg enig i, men det blir litt å sammenligne epler og bananer synes jeg.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Lunde

ZEBRA er svært godt isolert. Litium MÅ også kunne gis plenty med kjøling. Det kan bety at energibehovet for å varme litium der å da kan være langt høyere enn ZEBRA.
Jeg vet at ZEBRA er et batteri med lavere energieffektivitet enn litium, men differansen reduseres når også litium skal varmes.

Hva vet du eller noen om levetiden på litium og hva kapasitetsreduksjonen blir over årene kontra ZEBRA? Er du sikker på at de små ulempene ikke blir beskjedne i den store sammenhengen ? ;-)

Jeg har kjørt Zebra godt over 50 000Km, jeg har også kjørt litium THINK sommertid og iMiev vintertid. Det er ikke noe feil med litiumbatterier ei heller ZEBRA. De har bare ulike egenskaper som gir fordeler og ulemper alt etter hvordan de brukes og hvor de brukes. ZEBRA er ikke "feil" batteri i biler som TH!NK ol. ;D

Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Miljø Petter

Sommeren 2009 kjørte Elgtest gutta i Teknikens Varld - I MJAUEN mot THINK -
Tydelig at " Petrol Head " gutta i det bladet ikke var klar for det " tysta gjenget " i elektrisk bil !
Thinken blir slaktet -  men på rekkevidde var den vinneren , naturlig nok.

http://www.teknikensvarld.se/test_prov/?id=102

i-MIEV

Lunde

#25
Hehe ikke glem at de takte kampen om OL nå da og at de har en bilindustri de selv er stolte av som ikke er helt på banen her.  ;)

Hvilke kriterier de velger å fremme som særdeles viktige er ikke nødvendigvis de samme punktene "vi" elbilbrukere legger vekt på. At de ikke fant noe positivt med TH!NKen sier vel egentlig alt.  Når rekkevidde oftest er eneste ankepunkt MOT elbiler er det ikke bare litt merkelig at det ikke synes å være et særdeles vektig punkt under slike tester.

Er faktisk usikker på hvilke utgave av arten de har testet. Den er utført for en god stund siden og kan være en tidlig utgave der mye enda ikke var helt på stell. MYE har skjedd med de siste utgavene.

Jeg velger som vanlig å vektlegge egne lange og gode erfaringer fremfor å lese meg klok?? på tester utført av amatører på elektriske biler  ;D
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

torboer

Er det noen som har testet rekkevidden ved å slå av f.eks varmeapparat, antispinn etc(alt som kan slås av) og sammenlignet med å ha alt dette på i f.eks 10 minusgrader? Har all elektronikken stor påvirkning på batterikapasiteten?

Så testen på NRK der de kjørte 8 mil i 20 minus, og da var de jo 2 voksne i bilen. Noen som har testet med 1 person mot f.eks 2 personer ved samme temp?

Får min bil på fredag og er veldig spent på rekkevidden da jeg har 8 mil tur/retur jobb og kun 10A lademulighet på jobb :)
Mitsubishi i-Miev

jkirkebo

Sitat fra: torboer på tirsdag 08. mars 2011, klokken 18:19
Er det noen som har testet rekkevidden ved å slå av f.eks varmeapparat, antispinn etc(alt som kan slås av) og sammenlignet med å ha alt dette på i f.eks 10 minusgrader? Har all elektronikken stor påvirkning på batterikapasiteten?

Så testen på NRK der de kjørte 8 mil i 20 minus, og da var de jo 2 voksne i bilen. Noen som har testet med 1 person mot f.eks 2 personer ved samme temp?

Får min bil på fredag og er veldig spent på rekkevidden da jeg har 8 mil tur/retur jobb og kun 10A lademulighet på jobb :)

10A vil jo fullade en iMiev fra tomt batteri i løpet av en normal arbeidsdag, så du får neppe noe problem der. Si 2kW fra 10A etter tap, det er 8 timer for 16kWh.

Antispinn og annen tilsvarende elektronikk har nok helt minimal innvirkning på rekkevidden, jeg tipper på under 100 meter. Varmeapparat er det som betyr noe, vekt har liten betydning på flat vei i jevn hastighet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

torboer

Ift 10A, så fikk jeg beskjed om at jeg måtte ha denne ekstra boksen/kabelen som foreløpig koster ganske mye. Men det er jo selvfølgelig en løsning dersom jeg lade på jobb

Blir spennende dette for en fersk elbil eier...  :P
Mitsubishi i-Miev

bobakka

Basert på min korte erfaring som er 5 dager med 60 km t/r hvor deler går på motorvei hvor speedometeret viser over 100 km/t - så skal ikke 80 km t/r være noe problem. Bilen min starter på 100 til 110 km restrekkevidde og kjører jeg pent er det 6 streker igjen etter 60 km (dvs. 6 km per strek). Jeg har snart tenkt å bevege meg til Kongsberg som er 90 km unna med en del motorvei og oppoverbakker. Det er nok noe marginalt samtidig som det er kaldt ute og varmeapparatet brukes. Men så er jo veihjelp inkludert..

iMiev fra 8.2.11. 20 000 km per år med elbil siden. 23.10.17 passerte 135 000 km. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 hentet 18.10.17. 20 000 km per år. Mindre rekkeviddeangst.
Fossilbil kun for langtur og tilhenger.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA