Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Elbil for folk over 190cm

Startet av Sirup, torsdag 01. juni 2017, klokken 15:59

« forrige - neste »

turfsurf

Regnestykket ditt baserer seg på en antagelse om snittfart. Tviler sterkt på at vogntog har en snittfart på over 60 på gamle E18. Det går med mye mere energi til å akselerere enn å holde jevn fart, og fossiler gjenvinner ikke noe energi. Husk at dette også gjelder svinger, som pr def er akselerasjon.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

tallyho

Sitat fra: Burger på tirsdag 29. august 2017, klokken 23:01
Har kjørt en del Steinkjer og sør for Oppdal de siste månedene, og klarer ikke å la meg bli provosert av veien. De fleste rundkjøringene er vel rundt Steinkjer. Etter en sommer der jeg har kjørt mye, også ved kysten i Sør Trøndelag, men jeg finner ikke disse dårlige veiene man sutrer om.

At det er smal vei med møteplasser når man skal kjøre frem til et lokalsamfunn med 40 beboere synes jeg er helt ok. Topografien tilsier smale veier.

Til å øke farten på trailere, trailere har nok ganske høy luftmotstand, så å øke hastigheten fra 70 til 90 vil kreve mye energi. Leaf fra 70km/t til 90km/t vil kreve ~27% mer energi på samme strekning. Å bruke elbil er ikke helt riktig siden elbil er mer energieffektiv men det gir en pekepinn. Skal lese artikkelen for å se om det er noen tallmagi eller om det er noe jeg ikke har forstått angående luftmotstand.

NB, jeg vil kaste AP like langt som jeg vil kaste Høyresiden :-)

Edit : Artikkelen har riktig at det koster mye å kaste bort energi på å bremse for å så brenne diesel for å få opp farten. Hm, bare man hadde hatt teknologi som kunne ha utnyttet energien som sløses bort på bremsing....
1.  Fint for deg at du er fornøyd med veiene. Kos deg på søndagsturene dine. Men kanskje du skulle prøve å tenke på de som har veien som arbeidsplass, og på de av oss som av og til kjører 1.500-2.500 km på ei langhelg, fordi vi har noen forpliktelser. Vi gjør det ikke bare for moro skyld. Men det hadde vært litt mer moro om vi kunne kjøre forbi en bobil eller lastebil på forsvarlig vis.

2. Den teknologiske utviklinga er jo her og nå! Den heter bl.a selvkjørende elbiler. De bilene, eller andre systemer, vil uansett trenge gode veier.

Jeg mener bestemt at det er god klima- og miljøpolitikk å ha et firefelts stamveinett. Vi redder ikke klima ved å være bakstreberske slik som MDG og SV, men ved å være teknologiske pådrivere. Og det er dessuten 10 ganger så moro som de grønnes løsninger:-)
2015 E-Golf
2016 Tesla S90D
2016 Tesla 3 reservert

Burger

1a) Fint du synes min kjøring er søndagskjøring.

1b) Er man yrkessjåfør så får man takle veien eller finne seg en annen jobb. Er man smart og i den bransjen så burde man uansett tenke på omskolering før livsgrunnlaget blir sparket unna pga selvkjøring.

1c) Ingen som tvinger deg til å kjøre regelmessig 2500km på langhelg pga forpliktelser. Har du vurdert om du bor på feil plass i forhold til forpliktelsene dine? Omtrent 1250km feil? Er det ikke regelmessig så er det ikke noe argument.

NB : 1c) tillegger deg din kjøring noen egenskaper uten bakgrunn, ,men se punkt 1a) ;-)
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

tallyho

#138
Sitat fra: Burger på onsdag 30. august 2017, klokken 07:30
1a) Fint du synes min kjøring er søndagskjøring.

1b) Er man yrkessjåfør så får man takle veien eller finne seg en annen jobb. Er man smart og i den bransjen så burde man uansett tenke på omskolering før livsgrunnlaget blir sparket unna pga selvkjøring.

1c) Ingen som tvinger deg til å kjøre regelmessig 2500km på langhelg pga forpliktelser. Har du vurdert om du bor på feil plass i forhold til forpliktelsene dine? Omtrent 1250km feil? Er det ikke regelmessig så er det ikke noe argument.

NB : 1c) tillegger deg din kjøring noen egenskaper uten bakgrunn, ,men se punkt 1a) ;-)
Vi trenger ikke å krangle, men du vet ikke hvorfor jeg og kona av og til kjører disse turene, og jeg vet ikke om du kjører på søndager:-)

Det som er verre, er at vi tilbyr yrkessjåførene våre at helt uakseptabelt arbeidsmiljø, bl.a. ved å bygge rundkjøringer og fartsdumper på E6, og så bratt Korgentunnel at vogntogene siger i 50 km/t. For ikke å snakke om vestlandsveiene hvor de (og skolebusser) risikerer å bli feid av veien av flom og skred. Og ja, de finner seg andre jobber, fordi veiene gjør dem helseløse, og de er i ferd med å overlate markedet til Østeuropeere. Det kalles sosial dumping med politisk velsignelse, ikke minst med velsignelse fra MDG og SV, men AP må ta det tyngste ansvaret for 70 års vanskjøtsel av samferdselssektoren, som velgerne nå har overlatt til FrP. Som man reder så ligger man.

Så hvis du tror at jeg argumenterer for fri flyt for her kommer jeg i Teslaen min, så tar du feil 8)
2015 E-Golf
2016 Tesla S90D
2016 Tesla 3 reservert

cra

Sitat fra: tallyho på onsdag 30. august 2017, klokken 07:11
Jeg mener bestemt at det er god klima- og miljøpolitikk å ha et firefelts stamveinett.

Og nettopp det er sakens kjerne! (Min utheving)

Det må bli slutt på å prøve å legge stamveiene innom hver bidige grend slik de slåss for her på nordvestlandet. Jeg skjønner selvsagt at de som styrer i kommunene ikke ønsker å havne "uttafor alfarvei", men det er altså ikke det det er snakk om. Stamveien må bygges rakeste vegen mellom de største byene, og så får det bygges tilkomstveier av noe enklere standard ut til daler, holmer og nes. Det er den mest effektive (og eneste riktige) måten å gjøre det på.

Naturen har jo gjort det slik i årtusener, for ikke å si millioner av år. Se bare på nervesystemet i kroppen; hvordan skulle det gått om alle signaler fra hodet til ræva skulle innom hver fingertupp på vegen når man plutselig kjenner at det er en stor fis på veg, men magen er løs? Nei, da må signalet om hva som er i ferd med å skje gå rake vegen opp, og så må beskjeden om å knipe igjen gå rake vegen ned.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

Her er miljøgevinsten med skikkelige veier dokumentert:

http://www.tv2.no/broom/9323850/

Besparelsen er så stor at jeg nesten kan akseptere bompengene. ( Kunne om en hadde valget å betale på ny vei, og gratis på den gamle kjerreveien )
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

tallyho

Sitat fra: cra på onsdag 30. august 2017, klokken 09:26
Sitat fra: tallyho på onsdag 30. august 2017, klokken 07:11
Jeg mener bestemt at det er god klima- og miljøpolitikk å ha et firefelts stamveinett.

Og nettopp det er sakens kjerne! (Min utheving)

Det må bli slutt på å prøve å legge stamveiene innom hver bidige grend slik de slåss for her på nordvestlandet. Jeg skjønner selvsagt at de som styrer i kommunene ikke ønsker å havne "uttafor alfarvei", men det er altså ikke det det er snakk om. Stamveien må bygges rakeste vegen mellom de største byene, og så får det bygges tilkomstveier av noe enklere standard ut til daler, holmer og nes. Det er den mest effektive (og eneste riktige) måten å gjøre det på.

Naturen har jo gjort det slik i årtusener, for ikke å si millioner av år. Se bare på nervesystemet i kroppen; hvordan skulle det gått om alle signaler fra hodet til ræva skulle innom hver fingertupp på vegen når man plutselig kjenner at det er en stor fis på veg, men magen er løs? Nei, da må signalet om hva som er i ferd med å skje gå rake vegen opp, og så må beskjeden om å knipe igjen gå rake vegen ned.

Excactly ;). Kunne neppe ha sagt det bedre selv. Det er bare å måle strømforbruket på god vei kontra typisk norsk (gjerne vestlandsk, nordnorsk eller trøndersk) landevei, så kan man lese miljø- og klimagevinsten av god veistandard direkte.
2015 E-Golf
2016 Tesla S90D
2016 Tesla 3 reservert

tallyho

#142
For dem som lurer på hvordan hverdagen er på en god del norske veier, og hvorfor vi må gjøre noe med det, ta en titt her:

http://www.nettavisen.no/2270838.html

Vi trenger ikke bedre veier for å øke trafikken, men for å gjøre det mulig å komme seg fram med helsa i behold. De som har kjørt RV 60 vet hva vi snakker om. Den er nå under utbedring, og det skulle bare mangle.
2015 E-Golf
2016 Tesla S90D
2016 Tesla 3 reservert

cra

Sitat fra: tallyho på onsdag 30. august 2017, klokken 10:42
De som har kjørt RV 60 vet hva vi snakker om. Den er nå under utbedring, og det skulle bare mangle.

Der kjører jeg ofte (bor langs RV60, men heldigvis ikke den verste delen), og det er ofte med hjertet i halsen jeg kjører der, spesielt om vinteren. Jeg priser meg lykkelig over at jeg bare kjører en personbil, og bøyser meg i hatten for yrkessjåfører som kjører digre busser og trailere på disse veiene hver dag! At det ikke er flere alvorlige ulykker enn det har vært kan nesten gjøre en agnostiker eller sågar en ateist religiøs!
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Geir68

Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 26. august 2017, klokken 22:16
Og videre på kapitaliststaten Tyskland og sosialiststaten Kina er foregangsnasjoner
mht avvikling av fossilsamfunnet og overgang til fornybar samfunnet.

Joda, kapitalistiske Tyskland har virkelig prøvd seg på en overgang til fornybar energi, men fasiten er  begredelig. Merkel fikk panikk etter Fukushima og satte som målsetning om å stenge alle atomkraftverk og erstatte dette med vindmøller og solceller. 
Den variable energiproduksjonen fra grønn energi uten mulighet for lagring, har tvunget Tyskland til å bygge ut 10 GWh med kullkraft de siste 5 årene. Dette fungerer både som erstatting for nedlagte atomkraftverk og som buffer når det ikke blåser og sola ikke skinner. Fasiten er at Tyskland CO2 utslipp steg i 2016, på tross av en verdensledende satsing på grønn energi.
Kilde : http://instituteforenergyresearch.org/analysis/france-germany-turn-coal/

Uten en effektiv og billig lagringsløsning kan aldri fornybar energi erstatte fossil energi og Tyskland har for hele verden vist at kun atomkraft kan (med dagens teknologi) redusere et samfunns CO2 utslipp nevneverdig.
Dette er det ingen politisk vilje til, så da går det til helvete hvis vi skal legge klimaforskernes projeksjoner for global temperatur til grunn....
Disse bommer heldigvis grovt på den virkelige temperaturutviklingen vi har hatt globalt de siste 20 årene, så vi har litt lenger tid igjen som rase på jorden enn det skingrende ungjentestemmer fra MDG prøver å innbille oss.

cra

Sitat fra: Geir68 på onsdag 30. august 2017, klokken 12:31
Uten en effektiv og billig lagringsløsning kan aldri fornybar energi erstatte fossil energi og Tyskland har for hele verden vist at kun atomkraft kan (med dagens teknologi) redusere et samfunns CO2 utslipp nevneverdig.

Da er det jo litt rart at ikke Norge er mye mer "på ballen" når det gjelder Thorium? Vi er jo velsignet med store forekomster av det også, og det skal være langt sikrere og renere enn dagens atomkraft. Anbefaler å bruke ti minutter på å høre hva Kirk Sorensen har å si:

https://www.ted.com/talks/kirk_sorensen_thorium_an_alternative_nuclear_fuel
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Geir68

Sitat fra: cra på onsdag 30. august 2017, klokken 13:06
Da er det jo litt rart at ikke Norge er mye mer "på ballen" når det gjelder Thorium?

Dette er drømmen min. At Norge bruker av oljeformuen til å forske på Thorium reaktorer. Tenk om vi i fremtiden kunne produsere og selge thoriumkraftverk og drivstoff som erstatting for oljebransjen. Dessverre mangler politikere vyer av dette slaget, og håper at grundere og det private næringsliv selv skal klare å skape alle arbeidsplassene vi trenger i fremtiden når oljeinntektene reduseres.

cra

Sitat fra: Geir68 på onsdag 30. august 2017, klokken 15:10
Sitat fra: cra på onsdag 30. august 2017, klokken 13:06
Da er det jo litt rart at ikke Norge er mye mer "på ballen" når det gjelder Thorium?
Dette er drømmen min.

Min og, forsåvidt. Skulle tro det var en no-brainer; ser mange paralleller mellom oljen og Thorium. Bare det at et anlegg stopper av seg selv som illustret i videoen er jo grunn nok tå å gå for den varianten.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

ludwig_holberg


Arha

Sitat fra: Geir68 på onsdag 30. august 2017, klokken 12:31
Disse bommer heldigvis grovt på den virkelige temperaturutviklingen vi har hatt globalt de siste 20 årene, så vi har litt lenger tid igjen som rase på jorden enn det skingrende ungjentestemmer fra MDG prøver å innbille oss.
Kan du forklare hva du synes er så positivt med temperaturøkningen de siste 20 årene?
https://climate.nasa.gov/vital-signs/global-temperature/
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 59000 km juni 2020.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA