Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Car-net og aircondition

Startet av peik, lørdag 27. mai 2017, klokken 08:44

« forrige - neste »

doldis1

 @Ketill.
SitatHåper at Ola Borten Moe får null påvirkning på norsk politikk!

Her ble vi nok enig ja, Norge vil trenge et så robust landbruk som mulig framover, og veien dit er ikke ved
stadig vekk å gi de nye krykker i form av konkurransevridende subsidier.

SitatAngående din referanse til Nederland. Det er vel ingenting som tyder på at dine våte drømmer om utsletting av AP er nær forestående. Så det var en dum (for å si det mildt) kommentar fra din side.

Kommentaren var slett ikke dum fordi akkurat det samme faktisk kan skje her! Vi er vel kun et par
terrorhandlinger på Norsk jord unna tenker jeg ....
Bortsett fra det tror jeg AP trengs framover etterhvert som den industrielle revulosjonen del 2 kommer
skikkelig i gang...
Riktignok i en forbedret utgave da, politikere som tror cutting edge teknologi er kun et politisk vedtak unna,
og som på grunnlag av det starter sin egen lille månelanding.....det kan vi faktisk klare oss uten !

SitatSnart kommer virkelig luksusbiler som elbiler (Jaguar, Bentley,Audi og flere) med lang rekkevidde

Jada, alt kommer, hydrogen f eks. har jo kommet i 10-årsvis allerede ! Nå foreslår jeg at vi blir enige om
en revidering eller utfasing av elbilpolitikken etter at de har kommet, enn så lenge er slikt snakk kun egnet
til å redusere salget av de elbilene som faktisk finns på markedet ....


Knut Røe

Fasiten er snitt på 20 mill i gjeld og såvidt det er overskudd. Enorm omsetning og arbeidsmengde.
Landbruk rundt om sliter stort og prisene er dårlige. Frislipp av kvoter har kjørt prisene til bunns. Med økende rente vil de fleste gå konkurs.
Ikke rart det meste legges ned her til lands, folk gidder ikke dette.

Ketill Jacobsen

Sitat fra: tiger``n på torsdag 23. mars 2017, klokken 18:22
Fasiten er snitt på 20 mill i gjeld og såvidt det er overskudd. Enorm omsetning og arbeidsmengde.
Landbruk rundt om sliter stort og prisene er dårlige. Frislipp av kvoter har kjørt prisene til bunns. Med økende rente vil de fleste gå konkurs.
Ikke rart det meste legges ned her til lands, folk gidder ikke dette.

Det var jo en grei og klar analyse (ironi er tilsiktet)!

hansob

Ola Borten Moe diskuterte elbil med Heikki Holmås på Politisk kvarter i dag tidlig. Det blir jo litt spesielt når SV sitter å forsvarer Modell X til 1 mill.....

https://radio.nrk.no/serie/politisk-kvarter/NREP37005917/23-03-2017#t=33s
Ampera-E 2018
Nissan Leaf Tekna 2014 6,6 kW
Bestilt 2018 Leaf Launch Edition men avbestilt
Halden

sylwester

At de sier at Leaf og Soul skal beholde prisen sin betyr vel i praksis at de kan legge seg på et momsfritak basert på basis modellene til 200', dvs. 50'kr. I praksis vil de færreste kjøpe basismodeller og ender opp med biler som koster minst 25'kr mer enn idag. Skal de begrense de dyre bilene, noe jeg ikke syns vi burde gjøre så lenge vi fremdeles ønsker elbiler på veien, så bør vi heller ha et tak som ligger på millionen og fremdeles la det være %-andel av salgssum som bestemmer.

Dett er er jo uansett Sp sitt utspill og sikkert ikke så mange andre partier som vil så hva er sannsynligheten for at Sp fronter dette som en kampsak i et eventuelt regjeringsforlik?


Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

kodalse

Nå står neimen ikke verden til påske (og den kommer raskt!)!
En artikkel med utsagn fra frp i e24 fra sist tirsdag som gikk meg hus forbi (har ligget syk siden tirsdag)
http://e24.no/bil/elbil/solvik-olsen-avfeier-nye-forbud-og-hoeyere-bilavgifter-for-aa-naa-klimamaal/23954952

Utdrag fra Solvik Olsen sine utsagn:

Referert til Borten Moes utsagn:
"Deres alternativ med en pengestøtte per bil løser jo ikke problemene for familier som trenger en funksjonell familiebil. Det kan være en god løsning hvis man er misunnelig på dem som kjører Tesla, men man skal huske på at aktører som Tesla kan utvikle mindre og mer folkelige modeller på grunn av at de har solgt de større først."

For de som har to biler, eller bil som hobby:
"– Så jeg tror ikke bensinbilene forsvinner, men jeg tror ikke de vil bli brukt så mye til daglig, kanskje bare noen få tusen kilometer i året."

"Selv om enkelte av fordelene vil forsvinne gradvis, som tilgangen til kollektivfeltene enkelte steder, så mener Solvik-Olsen at avgiftene må være forutsigbare, og at elbilene trolig må slippe avgifter i lang tid fremover."


"Jeg er såpass optimistisk etter å ha besøkt flere bilprodusenter at det er mulig at vi kan ta bort flere fordeler etter 2020 uten av noen vil bry seg nevneverdig. Men her må vi se an utviklingen etter hvert fordi det kommer så mye nytt de neste årene, og vi må være pragmatiske til at dette kan skje i 2020, 2021 eller senere"


Bortsett fra det siste som kan diskuteres må jeg si at han i disse utsagn faktisk er "Spot on!"
Det er vel første gang jeg kan si meg enig i at frp faktisk treffer spikern på hodet!

Videre ser jeg at både Belona og elbilforeningen slakter Olje Borten Moes forslag.

Igjen er det mulig å sette en person med eierskap i oljeselskap til leder for programkomiteen?
Trondheim kommune (Olje Borten Moes hjemkommune) har forøvrig sett nok av tvilsomme avtaler den siste tiden. Sist med anbefaling om anmeldelse av bystyrerepresentant (ap) for betalt avtale om å få grønt område ut av reguleringsplan til glede for en bestemt utbygger.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

knut.aulie

Sitat fra: kodalse på fredag 24. mars 2017, klokken 08:56
Nå står neimen ikke verden til påske (og den kommer raskt!)!
En artikkel med utsagn fra frp i e24 fra sist tirsdag som gikk meg hus forbi (har ligget syk siden tirsdag)
http://e24.no/bil/elbil/solvik-olsen-avfeier-nye-forbud-og-hoeyere-bilavgifter-for-aa-naa-klimamaal/23954952

Utdrag fra Solvik Olsen sine utsagn:

Referert til Borten Moes utsagn:
"Deres alternativ med en pengestøtte per bil løser jo ikke problemene for familier som trenger en funksjonell familiebil. Det kan være en god løsning hvis man er misunnelig på dem som kjører Tesla, men man skal huske på at aktører som Tesla kan utvikle mindre og mer folkelige modeller på grunn av at de har solgt de større først."

For de som har to biler, eller bil som hobby:
"– Så jeg tror ikke bensinbilene forsvinner, men jeg tror ikke de vil bli brukt så mye til daglig, kanskje bare noen få tusen kilometer i året."

"Selv om enkelte av fordelene vil forsvinne gradvis, som tilgangen til kollektivfeltene enkelte steder, så mener Solvik-Olsen at avgiftene må være forutsigbare, og at elbilene trolig må slippe avgifter i lang tid fremover."


"Jeg er såpass optimistisk etter å ha besøkt flere bilprodusenter at det er mulig at vi kan ta bort flere fordeler etter 2020 uten av noen vil bry seg nevneverdig. Men her må vi se an utviklingen etter hvert fordi det kommer så mye nytt de neste årene, og vi må være pragmatiske til at dette kan skje i 2020, 2021 eller senere"


Bortsett fra det siste som kan diskuteres må jeg si at han i disse utsagn faktisk er "Spot on!"
Det er vel første gang jeg kan si meg enig i at frp faktisk treffer spikern på hodet!

Videre ser jeg at både Belona og elbilforeningen slakter Olje Borten Moes forslag.

Igjen er det mulig å sette en person med eierskap i oljeselskap til leder for programkomiteen?
Trondheim kommune (Olje Borten Moes hjemkommune) har forøvrig sett nok av tvilsomme avtaler den siste tiden. Sist med anbefaling om anmeldelse av bystyrerepresentant (ap) for betalt avtale om å få grønt område ut av reguleringsplan til glede for en bestemt utbygger.
Solvik Olsen og Borten Moe kunne byttet parti med hverandre så kunne han fortsatt som samferdselsminister også etter valget [emoji12]

Hansi

Ketil Solvik-Olsen er en jeg helt klart kunne tenke meg at fortsatte som minister ja, meget dyktig.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Hansi på fredag 24. mars 2017, klokken 15:37
Ketil Solvik-Olsen er en jeg helt klart kunne tenke meg at fortsatte som minister ja, meget dyktig.

Når jeg tenker på hvordan Solvik-Olsen vil organisere jernbanen, så lurer jeg på om mannen er vel bevart. Det vi behøver er en effektiv, dynamisk og kundebasert jernbane som gir oss hurtige tog med høy komfort, rimelige priser og førsteklasses regularitet.

For å ta en ting. Et selskap som vinner en togstrekning, må forholde seg til følgende: de leier vogner av et statsselskap, de er underordnet en fastsatt ruteplan, de selger ikke sine egne billetter. Her er det bare rom til følgende kreativitet for selskapet: 1) finne billig arbeidskraft 2) så dårlige pensjonsbetingelser som mulig 3) optimale turnus for selskapet og omvendt for de ansatte. Altså helt på linje med hva Høyre og Frp ønsker ellers i samfunnet.

Den kreative kraft i dette jernbanesystemet skal være et statlig direktorat! Disse skal bestemme ruter, priser, hvilket materiell som kjøpes inn, planlegge inn i fremtiden og ikke minst forstå/vite hva markedet etterspør. Her har man tro på et direktorat (overvåket av Solvik-Olsen) som overgår de mest beryktede kommunistregimer i historien!

Så vidt jeg kan se så fungerer NSB godt i dag med moderne materiell, rimelige og differensierte priser og god regularitet. Systemet er i dag dynamisk og lydhørt for markedet. Jeg kunne heller tenkt meg mer integrering mellom NSB og Jernbaneverket (nå Bane NOR) enn det allerede er. I stedet vil Solvik-Olsen atomisere hele systemet (dele opp i mange selskaper).

Dette er en varslet katastrofe etter min mening! Både Høyre og Frp har ønsker om et kreativt, dynamisk og effekt næringsliv som kommer kundene i møtet. Hvordan de kunne forslå denne organiseringen av jernbanen er over all min forstand.

Men Solvik-Olsen fremstår som en hyggelig mann som snakker godt for seg, men han bør dømmes på sine resultater (foreløpig svært mange direktører med millionlønner i Bane NOR og Nye veier og degradering av Vegvesenet (veier og veg, personlig språkvalg for statsråden?)).



kodalse

@Ketill Jacobsen
Det skal vel i det hele tatt godt gjøres å finne eksempler der privatisering av det som har med samfunnets infrastruktur har kommet den vanlige mann i gata til gode.
Derimot mange eksempler på sentrering av makt, bonuser og profitt på få hender.

Problemet er at dette ikke gjelder bare Høyre/Frp, men også AP.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Burger

Kodalse: Bleh, peke på "de andre" når det er kritikk av en politiker man liker lar man 6 åringer ta seg av. Her klarer du å skryte ham opp i skyene og når det kommer kritikk du virker enig i så er det liksom greit fordi, ifølge din påstand, AP er like ille.
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

Amoss

Ser ut til at det også finnes mer fornuftige folk i SP :)
https://www.nrk.no/nyheter/sp-vil-beholde-tesla-stotte-1.13445476
Sitat
26. mars 2017 kl. 09:55 Sp vil beholde Tesla-støtte · Ola Borten Moe tapte elbil-kampen i Senterpartiet. Landsmøtet går inn for å beholde dagens kjøpsfordeler. Borten Moe ønsket å redusere støtten til de dyreste bilene som Tesla. Partiet vil redusere bruksfordelene for elbil fram mot 2030.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

gigafactory


doldis1

Gode nyheter  :D , og ikke minst for SP. De hadde ingenting å tjene på dette, pragmatiske som de er ble
følgelig utfallet deretter.. De som kan tenkes å slå politisk mynt på samme sak er nok de to Umiljøpartiene
våre AP & FRP , der finner vi nok de fleste "elbilhaterne" også

knut.aulie

Olja Borten Moe tapte alle saker på landsmøtet.
Fikk ikke avgift på utenlandsstudenter heller. Han er tydeligvis (og heldigvis) i utakt med sitt eget parti.
Merkelig at de valgte Olja som leder i programkomiteen ?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA