Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Car-net og aircondition

Startet av peik, lørdag 27. mai 2017, klokken 08:44

« forrige - neste »

JorgenM

SP rir på Trump-bølgen for tiden så slike utspill er ikke overraskende.

De ønsker streng invandringspolitikk, de ønsker å gå ut av handelsavtaler, de er veldig nasjonalistiske og ønsker å styrke det norske. Det eneste de mangler er slagordet 'La oss gjøre Norge stort igjen' ;)
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

elektrolux

En fast støtte vil nok oppfattes som mer sosialt.

En ekstra fordel med fast støtte er at folk kan velge enda mer miljøvennlige og trygge alternativer som f.eks  http://www.micro-mobility.com/de/micro-erleben/produktentwicklung/microlino

Dersom fast støtte f.eks settes til 50 000 kr vil slike framkomstmidler bli tilgjengelige for folk flest.

Disse vil nok også gå bomfritt en stund lenger enn "ekte" elbiler
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

peik

Nå kommer snart mange el-biler med god rekkevidde og lavere pris. Spørs om ikke flere av SP-velgerne i distrikts-Norge også får opp øynene for elbilens fordeler, spesielt med hensyn på drivstoffs- og servicebesparelse ved høye årlige kjørelengder.
- for tiden uten elbil, solgt Tesla S 90D, kansellert M3

elektrolux

#4
SP velgerene nyter godt av alt for rimelig drivstoff, og lavt forbruk når de kjører lange bomfrie strekninger i Norske fartsgrenser.

Mye verre for kaksene i byen som spyr ut eksos mens de alene i sin 2,5T SUV stamper i  lange køer gjennom bom etter bom de få km de skal kjøre til jobb. Da stiger raskt forbruket til det doble, samtidig som bomutgiftene setter grenser for hvor dyr vin de kan koste på seg til kvelden.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Troald

Først snakket om fordeler til elbileiere frem til 50.000 solgte. Deretter er ordningene blitt videreført. Elbilpolitikken har vært vellykket og Tesla har på mange måter vært banebrytende. Men på et eller annet tidspunkt må man gjøre permanente løsninger. I 2018 har vi fått mange nye facelift/modeller og merker. 30-40 mils rekkevidde vil være standarden. Kanskje det da er på tide å gi en generell støtte til elbilister og la de som vil ha de dyre bilene selv betale mer av regningen.
Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

doldis1

#6
 
SitatSpørs om ikke flere av SP-velgerne i distrikts-Norge også får opp øynene for elbilens fordeler, spesielt med hensyn på drivstoffs- og servicebesparelse ved høye årlige kjørelengder.

Neida, neida,ingen fare for det, fyller diesel fra gårdstanken vet du !! ;D ;D ;D Men et Senterparti som er mot subsidier ?? Lever verden til påske eller er det bare å slukke? ??? ;D

Bør vel legge til at det ikke er helt mørkt, det er faktisk en hurtiglader borte på sentrumen her (de fleste tror
dog det er en minibankautomat for en eller annen Spansk bank  ;D )

Espen Hugaas Andersen

Det er naturlig at man vil fase ut insentivene på litt sikt. Men dette må helt klart sees i sammenheng med avgiftene på fossilbilene og hybridene. I dag har ladehybridene stort sett null i engangsavgift - man betaler kun mva. En elbil bør være gunstigere enn dette.

Man kan innføre f.eks maks 100k i mva-fritak. Da vil en elbil til 400k medføre null i mva, en elbil til 600k vil medføre 50k i mva og en elbil til 1 mill vil medføre 150k i mva. I de dyrere segmentene ligger man da minst 100k under ladehybridene avgiftsmessig.

Etterhvert kan man redusere maksbeløpet i mva-fritak, samtidig som man skrur opp engangsavgiftene på ladehybridene og fossilbilene tilsvarende det man reduserer mva-fritaket. Da kan elbilene beholde sin relative fordel.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

automat

Det er ingen store elektriske familebiler nært forestående (type Passat/Mondeo). Det som kommer først ser ut til å være mer i premiumenden. (Hadde bare model 3 kommet som stasjonsvogn).

Innslagspunktet for en supsidebegrensning bør derfor være såpass høy at "vanlige folk" klarer å finansiere en fullverdig elbil. Bikker bilprisen 6-700.000, så tror jeg man skreller bort mange potensielle elbilkjøpere.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Øystein16

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 20. mars 2017, klokken 10:54
Det er naturlig at man vil fase ut insentivene på litt sikt. Men dette må helt klart sees i sammenheng med avgiftene på fossilbilene og hybridene. I dag har ladehybridene stort sett null i engangsavgift - man betaler kun mva. En elbil bør være gunstigere enn dette.

Man kan innføre f.eks maks 100k i mva-fritak. Da vil en elbil til 400k medføre null i mva, en elbil til 600k vil medføre 50k i mva og en elbil til 1 mill vil medføre 150k i mva. I de dyrere segmentene ligger man da minst 100k under ladehybridene avgiftsmessig.

Etterhvert kan man redusere maksbeløpet i mva-fritak, samtidig som man skrur opp engangsavgiftene på ladehybridene og fossilbilene tilsvarende det man reduserer mva-fritaket. Da kan elbilene beholde sin relative fordel.

Bakgrunnen for at ladehybridane får avgiftsreduksjon, er at dei bidrar til vesentleg lågare bruk av fossilt brennstoff og tilsvarande mindre utslepp av miljøskadelege gassar.

Espen Hugaas Andersen

#10
Sitat fra: Øystein16 på mandag 20. mars 2017, klokken 11:41Bakgrunnen for at ladehybridane får avgiftsreduksjon, er at dei bidrar til vesentleg lågare bruk av fossilt brennstoff og tilsvarande mindre utslepp av miljøskadelege gassar.
Sier ikke at det er noe galt med at de får lavere avgifter. Men elbil er helt klart *best* for miljøet, og da bør det også lønne seg å velge elbil.

Fjerner man f.eks avgiftssubsidiene tvert for biler som koster over 500k, så vil en Tesla til 1 mill ha ca like mye avgifter som en tilsvarende priset ladehybrid fra ett annet premium-merke. Da er ikke avgiftene utformet slik at de fremmer miljøsaken.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

sylwester

Vil ikke dette gi mer penger til de med små biler som kjører mindre/år og effektivt redusere snittet/kr i forhold til idag?

Hva er det som er viktigst. Antall biler på veien eller antall kjørte elektriske km?
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

knut.aulie

Sitat fra: automat på mandag 20. mars 2017, klokken 11:33
Det er ingen store elektriske familebiler nært forestående (type Passat/Mondeo). Det som kommer først ser ut til å være mer i premiumenden. (Hadde bare model 3 kommet som stasjonsvogn )
Det er nok 2020 som er året det blir mer utvalg. Er jo da de fleste sier de skal lansere.
Volkswagen ID buzz skal jo komme da. Den kvalifiserer vel som stor nok.
Blir jo interessant å se hva den koster da. Vil tro at kjøpsincentivene har blitt faset kraftig ned da.

doldis1

 
SitatVil tro at kjøpsincentivene har blitt faset kraftig ned da.

Politikk lager sin egen logikk og dette kommer vel helt an på sammensetningen i stortinget. Kommer
Venstre på vippen lever elbilfordelene lenge ennå ...

Philip Marlowe

Jeg synes man bør kutte "subsidiene" på plugginnhybrider med kort elektrisk kjørelengde, før man kutter "subsidiene" på store elbiler. Det er ikke så mange helelektriske alternativ i storbilklassen og det viktig at også disse kundene tar de mest miljøvennlige valgene.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA