Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Pris på oppgradert lader (software)

Startet av Erik F. H., søndag 21. mai 2017, klokken 18:46

« forrige - neste »

Erik F. H.

Min datter kjøpte en Mitsubishi i-Miev i fjor høst.
På fredag ville ikke bilen gå og skilpadde tegnet kom frem.
Bilen ble hentet av bilberging og kjørt til Mitsubishi på Ski.
De har nå feilsøkt og sier at feilen ligger i klimakompressoren.
Den kan de skifte for 32 500,-!
Bilen er verdt rundt 60 000,- så det er over halve verdien på bilen.

Heldigvis kan Elbilmek i Asker sette inn en overhalt kompressor for 18 500,- men uansett mye for en bil til 60 000,-

Er det noen av dere på Elbilforum som har noen andre gode tips til hvordan vi kan få ordnet dette?



Tesla X 100D ny mars 19
Tesla S 90D ny september 17. Kjørt 28 000 km. Solgt februar 19.
Tesla S 85 med alt unntatt barneseter. Ny desember 2013. Kjørt 80 000 km. Solgt september 17.

Mr.Zero

Sjekket bilopphuggerier eller Finn.no for brukt del fra kollisjonsskadet bil? Spurt Elbilmek om de kan permanent koble den ut? AC er jo noe man lett kan klare seg uten..
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Beamer Screamer

AC'en trengs jo egentlig bare pga hurtiglading, så det kan bli veldig interessant for trillingeiere etter som biler går utover garantiperioden hvis noen finner en workaround der bilen kan kjøres uten AC.

2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

PionerThink

Sitat fra: Erik F. H. på mandag 13. mars 2017, klokken 12:32
Min datter kjøpte en Mitsubishi i-Miev i fjor høst.
På fredag ville ikke bilen gå og skilpadde tegnet kom frem.
Bilen ble hentet av bilberging og kjørt til Mitsubishi på Ski.
De har nå feilsøkt og sier at feilen ligger i klimakompressoren.
Den kan de skifte for 32 500,-!
Bilen er verdt rundt 60 000,- så det er over halve verdien på bilen.

Heldigvis kan Elbilmek i Asker sette inn en overhalt kompressor for 18 500,- men uansett mye for en bil til 60 000,-

Er det noen av dere på Elbilforum som har noen andre gode tips til hvordan vi kan få ordnet dette?

Enkelt søk på Finn:
https://m.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=67444719

Tipper du kan bruke deler fra denne :+1:
Grå BMW i3 I01 2014-modell i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012-modell, gått 53 500 km, solgt
Grå Think 2001-modell, USA-utgave, solgt.


pwb

Kjøpte hun bilen hos en forhandler så prøv å ta det på reklamasjon. Det er 5 års reklamasjon på bruktbilkjøp også. Kan vel egentlig prøve å ta det på reklamasjon hvis det er privatkjøpt også. Det er forventet at kompressoren skal vare lenger enn 1/2 år, så her har dere en god sak.
https://www.naf.no/kjop-og-salg/etter-kjopet/reklamasjon-ved-kjop-av-bil/

Olee

Sitat fra: Beamer Screamer på mandag 13. mars 2017, klokken 18:47
AC'en trengs jo egentlig bare pga hurtiglading, så det kan bli veldig interessant for trillingeiere etter som biler går utover garantiperioden hvis noen finner en workaround der bilen kan kjøres uten AC.
Er det noen her som har fått gjort dette? Så på en trilling på Finn, og der virket ikke AC. Usikker på om det var kompressor eller noe annet...

kaiat

Hvis det bare er lite gass på AC-anlegget vil nok bilen fremdeles være kjørbar.

lfc4ever

Hei
Da har jeg opplevd det samme, sist torsdag stoppet bilen og gult batterisymbol kom frem.
Snakke med verkstedet i dag og de sa det var AC-pumpen som var gåen.
Heldigvis røk denne nå, da jeg kun har 3 mnd gjen av garanti tiden.
2012: Citroen C-Zero
2016: Citroen C-Zero og Renault Zoe

pwb

Sjekk med forsikringen. Hvis AC er påkrevd for at batteriet skal virke så kan det jo hende at det går på forsikringen.

alda

Sitat fra: pwb på onsdag 15. mars 2017, klokken 13:42
Kjøpte hun bilen hos en forhandler så prøv å ta det på reklamasjon. Det er 5 års reklamasjon på bruktbilkjøp også. Kan vel egentlig prøve å ta det på reklamasjon hvis det er privatkjøpt også. Det er forventet at kompressoren skal vare lenger enn 1/2 år, så her har dere en god sak.
https://www.naf.no/kjop-og-salg/etter-kjopet/reklamasjon-ved-kjop-av-bil/
Reklamationsfristen är väl 5 från när bilen blev tillverkad? Det blir väl inte fem nya år varje gång bilen omsätts?
Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå"   - solgt 03/20
Tesla Model S60D 2016 (20.09) - "Big Blue"
-Reservert Tesla Model 3 03/18 - kansellerad
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"

pwb

#11
JO, er den kjøpt av en bilforhandler eller firma som selger en bil i ny og ne så gjør det det, altså 5 års reklamasjonsfrist. Er den kjøpt privat så er det 2 års reklamasjonsfrist. Det er selvfølgelig ikke like lett å kunne bruke denne reklamasjonsfristen da ansvaret jo hviler på kjøper å bevise at det er en feil som var der når den ble overtatt og det skal jo ikke være forbruksting. Men en AC kompressor som tydeligvis flere har problemer med er jo en slik feil at du kan gå på selger og få den reparert eller hevet kjøpet, også hvis den er kjøpt hos en privatperson da innen 2 år. En AC kompressor ryker ikke uten at det er noe grunnleggende feil med den som må ha vært der når du kjøpte bilen, men mindre du har ødelagt noe så gassen har lekt ut. Bare så på finn.no der kommer det nå automatisk opp tekst om 2 års reklamasjonsfrist når det er privatperson som selger og 5 år når det er firma som selger. Så her trenger du ikke å bruke ei krone for å få dette fiksa. Du har sikkert advokathjelp igjennom forsikringen hvis selger skulle slå seg vrang.

edit: skrev du, men du er ikke trådstarter, ser det nå.

alda

#12
JO, er den kjøpt av en bilforhandler eller firma som selger en bil i ny og ne så gjør det det, altså 5 års reklamasjonsfrist. Er den kjøpt privat så er det 2 års reklamasjonsfrist. Det er selvfølgelig ikke like lett å kunne bruke denne reklamasjonsfristen da ansvaret jo hviler på kjøper å bevise at det er en feil som var der når den ble overtatt og det skal jo ikke være forbruksting. Men en AC kompressor som tydeligvis flere har problemer med er jo en slik feil at du kan gå på selger og få den reparert eller hevet kjøpet, også hvis den er kjøpt hos en privatperson da innen 2 år. En AC kompressor ryker ikke uten at det er noe grunnleggende feil med den som må ha vært der når du kjøpte bilen, men mindre du har ødelagt noe så gassen har lekt ut. Bare så på finn.no der kommer det nå automatisk opp tekst om 2 års reklamasjonsfrist når det er privatperson som selger og 5 år når det er firma som selger. Så her trenger du ikke å bruke ei krone for å få dette fiksa. Du har sikkert advokathjelp igjennom forsikringen hvis selger skulle slå seg vrang.

edit: skrev du, men du er ikke trådstarter, ser det nå.
[/quote]
En brukt bil säljs oftast "som den er", och man kan inte förvänta att en privat säljare ska ha koll på tillståndet på en AC Kompressor. Tror det är bortkastat att försöka gå efter säljaren och kräva att detta fixas på hans/hennes bekostnad...
Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå"   - solgt 03/20
Tesla Model S60D 2016 (20.09) - "Big Blue"
-Reservert Tesla Model 3 03/18 - kansellerad
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"

pwb

#13
Hjelper ikke å skrive selges som den er, det hjelper heller ikke å skrive selges som delebil. Så lenge den kan kjøres så er det en fult brukbar bil og man har reklamasjonsrett. Det er flere dommer på det, bare å google. Her bør man gå etter selger og enten heve kjøpet eller få selger til å betale for å bytte AC, så enkelt er det. Men vil man kaste bort så mye penger fordi man ikke vet sine rettigheter så må man jo gjerne gjøre det.

alda

#14
Menar du på fullt allvar att en privat säljare av en 6 år gammal bil ska vara ersättningskyldig för fel på AC Kompressor? Det är ju omöjligt att ha kontroll på, och du är på villspor om du tror att detta går att reklamera till en privat säljare.
Fint med skydd for konsument/köpare, men det får ju finnas gränser...
Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå"   - solgt 03/20
Tesla Model S60D 2016 (20.09) - "Big Blue"
-Reservert Tesla Model 3 03/18 - kansellerad
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA