Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Pris på oppgradert lader (software)

Startet av Erik F. H., søndag 21. mai 2017, klokken 18:46

« forrige - neste »

pwb

Sitat fra: alda på tirsdag 28. mars 2017, klokken 15:13
Menar du på fullt allvar att en privat säljare av en 6 år gammal bil ska vara ersättningskyldig för fel på AC Kompressor? Det är ju omöjligt att ha kontroll på, och du är på villspor om du tror att detta går att reklamera till en privat säljare.
Fint med skydd for konsument/köpare, men det får ju finnas gränser...

Tar meg 2 sek. å google frem noe
http://www.dinside.no/motor/odelagt-bruktbil-er-selgerens-ansvar/61506443
http://www.dinside.no/motor/risikabelt-a-selge-bil/61195944
http://www.dinside.no/motor/du-har-ansvaret-for-bruktbilen--selv-etter-den-er-solgt-videre/61310504
osv.
osv.
osv.
Det er ikke du som har solgt bilen? Da vil jeg jo skjønne at du kanskje er litt nervøs nå. Dette er en såpass dyr feil at her bør selger bare krype til korset. Hadde jeg vært selger så ville jeg prøvd meg med å si at vi kan dele beløpet og håpet at kjøper ikke orket tanken på å bruke tid på å vinne frem med sine rettigheter.

pwb

Litt fra naf også, man kan vel si at den er i vesentlig dårligere stand enn forventet når den etter 6 mnd må repareres for mer en halve verdien av bilen og at den er ubrukelig hvis den ikke repareres.

"Bilen er i vesentlig dårligere stand enn du kan forvente bla. ut fra kjøpesummens størrelse, alder og kjørte kilometer, kan feilene defineres som en mangel. "
https://www.naf.no/kjop-og-salg/etter-kjopet/reklamasjon-ved-kjop-av-bil/

alda

Sitat fra: pwb på tirsdag 28. mars 2017, klokken 16:14
Litt fra naf også, man kan vel si at den er i vesentlig dårligere stand enn forventet når den etter 6 mnd må repareres for mer en halve verdien av bilen og at den er ubrukelig hvis den ikke repareres.

"Bilen er i vesentlig dårligere stand enn du kan forvente bla. ut fra kjøpesummens størrelse, alder og kjørte kilometer, kan feilene defineres som en mangel. "
Vad snackar du om, 6 måneder? Det er en 2011-modell! Och hur kan du kan uttala dig så säkert om att detta är en reklamationssak utan att veta hur långt bilen har gått?
Årlig snittkörelängd i Norge är ca. 12000 km/år. Säg att bilen har gått 120' km = 10 års normalbruk. Menar du fortfarande att en AC kompressor ska hålla så länge?
Att bilen är köpt brukt för 6 månader sedan har ingen betydelse.
Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå"   - solgt 03/20
Tesla Model S60D 2016 (20.09) - "Big Blue"
-Reservert Tesla Model 3 03/18 - kansellerad
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"

pwb

Sitat fra: alda på tirsdag 28. mars 2017, klokken 16:18
Sitat fra: pwb på tirsdag 28. mars 2017, klokken 16:14

Vad snackar du om, 6 måneder? Det er en 2011-modell! Och hur kan du kan uttala dig så säkert om att detta är en reklamationssak utan att veta hur långt bilen har gått?
Årlig snittkörelängd i Norge är ca. 12000 km/år. Säg att bilen har gått 120' km = 10 års normalbruk. Menar du fortfarande att en AC kompressor ska hålla så länge?
Att bilen är köpt brukt för 6 månader sedan har ingen betydelse.

6 mnd fra hun kjøpte bilen. IKKE fra den er ny. Det er FRA man kjøper den man har 2 når man kjøper av en privatperson. Det er jo derfor en 2011 elbil egentlig ikke er verdt vrakpanten en gang.
https://www.forbrukerradet.no/forside/bil/kjop-og-salg-av-bil/misfornoyd-med-kjop/

Spiller jo ingen rolle hvor langt den har gått, her har man solgt en bil til 60 lapper og når den plutselig ikke kan brukes lenger og det vil koste 30 lapper å få det fiksa så har kjøper en god sak. Prisen tilsier at dette er en bra bil, det er jo bare litt under 1/2 nybilpris. Hadde selger solgt den for det den er verdt, ca 5000,- så hadde saken vært annerledes, for man får ikke så mye bil for 5 lapper liksom.

Beamer Screamer

5 år reklamasjon ved kjøp av ny eller brukt bil etter forbrukerkjøpsloven og 2 år etter kjøpsloven regnet fra kjøpstidspunkt ja.

Men en reklamasjonsrett er ikke det samme som en garanti. Vesentlig her er hva kjøper hadde grunn til å forvente pris, alder etc tatt i betraktning. Kjøper har selvsagt ikke garantilignende rettigheter mot selger på en 10 år gammel bil. Et annet viktig moment er selgers opplysningplikt. Han er pliktig til å opplyse om ting som ventes å kunne innvirke på kjøpsbeslutningen (dvs. skjulte feil og mangler). Har selger holdt tilbake slik info har kjøper godt grunnlag for sin reklamasjonsrett.

Blant nerdene her på forumet er det en kjent sak at innfestningen til AC har røket på en del biler, men er dette en skjult mangel på den aktuelle bilen? Hvis selger har fått vite av verkstedet at det er en feil på AC uten å opplyse om dette ved salg er dette helt klart en skjult mangel. Men det alene det faktum at dette statistisk sett en en svak side ved disse bilene taler helt klart mot at det er en mangel som kjøper har reklamasjonsrett på.

Det er jo bare å snu litt på det: er det fair at du som privatperson skal være ansvarlig i to år etter at du har solgt bilen for feil som ikke forelå ved salgstidspunktet men som kan dukke opp? Selvsagt ikke.

Det vesentlige her er hvilke feil og mangler som de facto eksisterte på bilen ved salgstidspunktet og hvilken info som ble gitt om disse.

Det har vært noen outrageous dommer på dette i lavere rettsinstanser som man med rimelig stor grad av sikkerhet kan si er feil gitt at infoen som er kjent om disse er fullstendig.
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

automat

Nå er det et poeng at bilen må være i vesentlig dårligere stand enn forventet/avtalt ved kjøpstidspunktet. Typisk om feilen var tilstede ved kjøpstidspunkt.

Det er ikke slik at man har reklamasjonsrett på alle mulige feil som måtte skje i etterkant.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

pwb

Nei, man kan ikke klage på alt mulig, men når bilen blir ubrukbar og kostanden er såpass stor å må man kunne gjøre det. En AC kompressor skal ikke ryke på mange år så det var en svakhet ved denne ved salg av bilen. Det er ikke noe kjøperen har gjort for at den skal ryke, men klart at hvis kjøperen har tømt den for gass eller gjort noe annet så den har blitt ødelagt så kan man ikke klage. I dette tilfellet så bør kjøperen rette en reklamasjon ovenfor selger og få hevet kjøpe elle reparert bilen. Hadde dette vært hos en seriøs forhandler så hadde dette blitt fikset uten problemer hvis kjøper hadde vært klar over sine rettigheter. I denne saken så må kjøper vite sine rettigheter og rett og slett gå på selger og få kjøpet hevet eller bilen fikset. Man har som regel advokathjelp i forsikringen sin eller andre medlemskap man har som NAF ell.

Bolfus

Finnes det noen forebyggende tiltak men kan gjøre for å forlenge levetiden på denne kompressoren?

automat

Men når oppstod svakheten i kompressoren? Før eller etter salget? Og denne feilen er jo ikke ukjent på trillinger. Hvor gammel må bilen være før man må begynne å regne med at en slik feil kan skje?

En ting er om det hadde skjedd dagen etter salget. Men når det skjer 6mnd etter, så syns ikke jeg at det er noen opplagt reklamasjonssak.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

pwb

Sitat fra: automat på onsdag 29. mars 2017, klokken 00:36
Men når oppstod svakheten i kompressoren? Før eller etter salget? Og denne feilen er jo ikke ukjent på trillinger. Hvor gammel må bilen være før man må begynne å regne med at en slik feil kan skje?

En ting er om det hadde skjedd dagen etter salget. Men når det skjer 6mnd etter, så syns ikke jeg at det er noen opplagt reklamasjonssak.

En A/C kompressor bør vare i 15-20 år uten problemer, eller enda lenger. Det er jo ikke noe man pleier å bytte. Når man tenker på hvor få timer den brukes totalt i bilens levetid så er det vel egentlig en del man ikke skal bytte i det hele tatt. Det er jo gass som evt. er det man må sjekke på service og evt etterfylle. Siden dette er en kjent feil som dere sier så bør jo et gjenspeiles i prisen, noe det ikke gjør her da det jo er nesten 1/2 nybilpris.

automat

Ingen biler i dag er designet for å vare i 15-20 år. I hvertfall ikke trillinger.

Hvis du mener man på eldre bruktbil kan få dekket feil som ikke var tilstede på kjøpstidspunktet, så vil jeg gjerne se eksempler på det.

2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

pwb

Sitat fra: automat på onsdag 29. mars 2017, klokken 09:11
Ingen biler i dag er designet for å vare i 15-20 år. I hvertfall ikke trillinger.

Hvis du mener man på eldre bruktbil kan få dekket feil som ikke var tilstede på kjøpstidspunktet, så vil jeg gjerne se eksempler på det.

Hvis noe så kritisk som AC ryker etter 6 mnd så har det nok vært noe galt helt siden den ble kjøpt. Kan være en designfeil og da har jo feilen vært der siden bilen var ny. Hadde vært artig om kjøper tok kontakt med advokat eller forbrukerrådet og fått en avklaring på dette, det ville jo hjulpet mange andre også siden så få tydeligvis vet sine rettigheter.

Beamer Screamer

Det hadde vært interessant hvis trådstarter tok kontakt med en jurist i NAF el.l. ja. Selv har jeg en ganske klar oppfatning av hva svaret er.

Vi er ganske bortskjemte her til lands med ekstremt gode forbrukerrettigheter, men i en del tilfeller tror jeg man bare må bite i det sure eplet og innse at det er risiko og utgifter forbundet med å eie ting.
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

alda

En sak är i alla fall säker, en evt. reklamation kan inte rettes mot privat säljare som sålde bilen för 6 månader sedan. Det går inte att slita ut en AC Kompressor på annat vis än att ha den på, något den ska tåla. Nu vet jag inte hur många servicepunkter det är på den i bilens levetid, kan inte tänka mig att det är många. Därför kan inte tidigare, privat ägare lastas för att den har kastat in handuken.

Då är det att gå på Mitsubishi, men eftersom bilen är både utanför garanti och standard reklamationstid, är løpet kjørt. Man kan argumentera för att en AC kompressor borde hålla mer än fem år, men det finns inget konsumentskydd efter fem år (om inte garantin är längre, något den inte är här).
Det enda man kan hoppas på är goodwill från Mitsubishi, kan ju vara värt ett försök...

Det rullade en liknande sak på FB-gruppen för norska Tesla-ägare. Det var en privatsåld bil som var utanför garanti (2013 model som hadde gått mer än 100' km, köpt för 1 månad sedan). Rattstammen rök, en reparation til ca. 40' kroner. Detta fixade Tesla till slut utan kostnad som en reklamationssak, men först efter att det ble pushet på med hjälp från TOCN (Tesla owners club Norway).
Här var det dock mer upplagt att man kunde luta sig mot reklamationsrätten eftersom bilen bara var 4 år gammal. Observera att det inte blev reklamerat till säljaren av bilen...
Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå"   - solgt 03/20
Tesla Model S60D 2016 (20.09) - "Big Blue"
-Reservert Tesla Model 3 03/18 - kansellerad
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"

CitB59EL

Min erfaring etter 15 år i bil bransjen er at AC kompressorer ryker fra tid til annen og jeg vil tro at hvis en forventer at den skal holde 15-20 år er enn litt optimistisk. Sjansen for at AC anlegg fungerer normalt på en 15 år gammel bil hvor det ikke er tatt noe AC service er liten-da anlegget vil være tomt for gass med stor sannsynlighet.

Hovedgrunnen til at de ryker er mekanisk feil pga at manglende smøring. Siden det forsvinner 10-15% gass pr år uansett i naturlig lekkasje så vil AC kompressor gå "tørr" etter ca 7-15 år å da er sjansen stor for at den ryker.
Jeg kommer ikke på at jeg noen gang byttet AC kompressor på en bil som det var bra med gass igjen på AC anlegget. Anlegget var tomt for gass. Det er derfor viktig å ha service på AC anlegget og BRUKE AC ikke bare på sommeren for å få smøre sirkulasjon i systemet! Jeg bruker derfor AC på vår C-Zero hele året. Kommer til å bestille AC service etter ca 3-4 år. De fleste biler har ca 50-80% av anbefalt gass mengde fylt på fra fabrikk så med naturlig svinn kan bilen være helt tom etter 5 år-dette har jeg opplevd flere ganger. Lekkasje fra AC anlegg er ikke uvanlig. Fabrikkene fyller ikke opp helt til 100% da gass koster. AC gassmengde sjekkes som regel IKKE via service-kun at AC "slår inn". Her må en ha separat AC service. Et AC anlegg kan fungere på et vis med så lite som 20% gass igjen.

Men det hadde vært spennende om noen sjekket en slik sak!       

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA