Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Dimensjonene på Model 3?

Startet av Kianus, tirsdag 21. mars 2017, klokken 17:32

« forrige - neste »

LMOR

Sitat fra: Toalmar på mandag 20. februar 2017, klokken 23:46
Sitat fra: SveinJ på mandag 20. februar 2017, klokken 20:43
Kjørte på jobben i dag morges med 213km. Comfort og 20gr. Fjernlys på i ca 45 km av 80. Forbruk var 14,3kW/100km.
Så lite forbruk har jeg aldri sett på min. Jeg sliter med å få det under 20.
Hva gjør jeg feil?
Jeg ligger typisk på 13,5 på langtur, ned til ca 0 grader. Hvis du kjører over 100km og bruker mer enn 20, så har du det enten alt for varmt, eller kjører for rykkete.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Toalmar

#61
Det er mulig det, men har varmen på 19 - 20 grader og bruker ACC mye.
Ser det nå at jeg har sett på feil verdier. Har sett i bilen. De som kommer i Appen er mer riktig. Siste kjøreturen der var 2 km og forbruk på 15,5
BMW i3s 94Ah Fully Charged - 2018
Reservert TMYP Hvit / Svart 08.04.2020 - TMY LR Hvit / Svart 07.04.2020
TM3 LR AWD - Svart / Hvit - Solgt 01.04.2020

SveinJ

Man kan bli litt for fanatisk av å se på energiforbruket og antall km i rekkevidde. Ingen veier er like og mye avgjøres av utetemperaturen. Ca 70% av veien jeg kjører til jobb er med acc og jeg er stort sett aleine på veien de første 60km. Da går det i 83. Om jeg setter kupévarme på 23, har jeg allikevel en forskjell på +/-10% på samme strekning avhengig av utetemperatur.

Og jeg hater å kjøre med hansker og topplue samt stor boblejakke og gjenduggete vinduer for å spare kW! Bilkjøring skal være en positiv opplevelse, også for el-bilister  ;)
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMWi3, FC, Imperial blue

Toalmar

#63
Da jeg skulle hjem fra Agder sist uke så ankom jeg ladestasjon på Circle K i Nykirke med god margin, men siste ladeuttak ble opptatt akkurat da jeg kom inn på plassen. Jeg kjørte da videre til neste stopp. Det var Circle K på Grenland. Der sto det at mann møtte betale inne på stasjonen og det tenkte jeg at det var tungvint så jeg kjørte videre uten å tenke mere på det. Jeg planla da og stoppe i Drammen på Marienlyst Stadion.  Som man ser på bildet så holdt det akkurat, kun 4 km igjen før bilen ikke hadde gått lenger. Må si jeg tenkte litt mer enn vanlig på om jeg kom frem eller ikke.
BMW i3s 94Ah Fully Charged - 2018
Reservert TMYP Hvit / Svart 08.04.2020 - TMY LR Hvit / Svart 07.04.2020
TM3 LR AWD - Svart / Hvit - Solgt 01.04.2020

Panduck

Sitat fra: Toalmar på mandag 27. februar 2017, klokken 21:16
Må si jeg tenkte litt mer enn vanlig på om jeg kom frem eller ikke.

Hvor startet du? Lurer litt på hvor lang turen ble mellom start og 3% :) Jeg hadde neppe vert like tapper, og brukt noen minutter på 11kW AC eller en fortumlader.

Toalmar

Sitat fra: Panduck på mandag 27. februar 2017, klokken 21:25
Hvor startet du? Lurer litt på hvor lang turen ble mellom start og 3% :) Jeg hadde neppe vert like tapper, og brukt noen minutter på 11kW AC eller en fortumlader.
Turen startet omtrent på Brokelandsheia. Hadde ikke helt 100% på batteri ved avreise. er vel ca 170 km i kjørestrekning, så det var vel helt greit da det var noen minusgrader og mye motorvei kjøring. (95 - 100km/t)
BMW i3s 94Ah Fully Charged - 2018
Reservert TMYP Hvit / Svart 08.04.2020 - TMY LR Hvit / Svart 07.04.2020
TM3 LR AWD - Svart / Hvit - Solgt 01.04.2020

Panduck

Sitat fra: Toalmar på mandag 27. februar 2017, klokken 21:30
Turen startet omtrent på Brokelandsheia. Hadde ikke helt 100% på batteri ved avreise. er vel ca 170 km i kjørestrekning, så det var vel helt greit da det var noen minusgrader og mye motorvei kjøring. (95 - 100km/t)

Jeg stoppet halvveis når jeg tok den turen. Greit med slike tall når man skal kjøre Gardermoen -> Stockholm neste uke. Der er det ikke like bra utvalg med ladere, men det bør være mer enn nok med 94Ah rekkevidde.

SveinJ

Sitat fra: Toalmar på mandag 27. februar 2017, klokken 21:16
Da jeg skulle hjem fra Agder sist uke så ankom jeg ladestasjon på Circle K i Nykirke med god margin, men siste ladeuttak ble opptatt akkurat da jeg kom inn på plassen. Jeg kjørte da videre til neste stopp. Det var Circle K på Grenland. Der sto det at mann møtte betale inne på stasjonen og det tenkte jeg at det var tungvint så jeg kjørte videre uten å tenke mere på det. Jeg planla da og stoppe i Drammen på Marienlyst Stadion.  Som man ser på bildet så holdt det akkurat, kun 4 km igjen før bilen ikke hadde gått lenger. Må si jeg tenkte litt mer enn vanlig på om jeg kom frem eller ikke.

Det er helt uproblematisk å lade på CK ved Eidanger når du forhåndsbetaler. Sett inn Kontakt, gå inn i butikken, si hvor mange minutter du vil lade, dra kortet, betjeningen trykker på Start og du tar en kaffe på BK imens.
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMWi3, FC, Imperial blue

Toalmar

Sitat fra: SveinJ på mandag 27. februar 2017, klokken 22:04
Det er helt uproblematisk å lade på CK ved Eidanger når du forhåndsbetaler. Sett inn Kontakt, gå inn i butikken, si hvor mange minutter du vil lade, dra kortet, betjeningen trykker på Start og du tar en kaffe på BK imens.
Da prøver jeg det neste gang...
BMW i3s 94Ah Fully Charged - 2018
Reservert TMYP Hvit / Svart 08.04.2020 - TMY LR Hvit / Svart 07.04.2020
TM3 LR AWD - Svart / Hvit - Solgt 01.04.2020

JorgenM

Jeg har kjørt 5 km etter at det sto 0km, så du hadde nok nærmere 1 mil igjen, men man kjenner rekkeviddeangsten ja :)
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

sfinxern

Jeg har også kjørt et stykke etter 0km og det bare står low km. Men da var det nesten ikke fremdrift. Så vidt den krabbet opp parkeringsplassen hjemme.
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

Orbit

Tok en testtur Oslo-Tanumshede (Sverige) etter verkstedbesøk. 2-6 grader ute. Klima på comfort 21C, drivverk på EcoPro (min favorittkombo for langkjøring). Første 30 km er 30/50/80 km/t til Vinterbro, deretter motorvei med fartsgrense 100/110. Satte ACC på 105 på motorveien (som gir 100 km/t i GPS-hastighet), og lot automatikken styre. Lite trafikk, så det gikk stort sett i oppgitt hastighet.

Startet fra 100% SOC og forhåndsvarmet bil, kjørte 165km (hvorav 135km på motorvei). Kom frem med 38 km rest, snittforbruk 15.7 kWh/100km, snittfart på 97 km/t. Passerte 50% SOC etter 99km, med estimert 82 km gjenværende. Siste biten gikk nok litt billigere på grunn av medvind på 3-4 m/s (i følge Yr, sjekket da jeg ellers syntes det ver litt for lavt forbruk i forhold til tidligere motorveikjøring).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

SveinJ

Kjørte fra Austbygde til Flåm i dag. 25% forbruk de første 30 km opp på Imingfjell. Ankomst Geilo med 49% igjen. 17,6 i forbruk, 88km. Ladet til 98,5% på den eneste hurtiglader underveis. En hvit Tesla opptok den ene ladeplassen og var ferdig ladet, langtidsparkeringen?
Ankom Flåm med 53,5% igjen. Totalt 14,2 i forbruk på hele turen, 200km.

Får langsomtlade på hotellet  :+1:
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMWi3, FC, Imperial blue

SveinJ

....og man oppdager at det koster mer strøm å kjøre oppover enn nedover. 51% opp til Geilo, 35% fra Geilo og hjem.
Fin tur på ca 45 mil og det er helt greit å ta en "ferietur" med strøm som framdrift.
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMWi3, FC, Imperial blue

Orbit

Etter langtur på 1300 km over to dager, ser det ut som bilen har lyst på mer! Etter opplading får jeg nå estimert 211km i Comfort, 273km i EcoPro, og 284 i EcoPro+, selv med bare et par plussgrader ute (uten forvarming og med ventilasjon avslått).

Siste strekning før hjemkomst var 162km på nesten bare motorvei, hovedsaklig med 110km/t og fullastet bil. Snittforbruk 17.6 kWh/100km (EcoPro på motor, men ventilasjon i Comfort+Auto på 21°C). Hadde 19 km gjenstående rekkevidde, og 17.6 x 1.62 = 28.5 kWh forbrukt. Startet med 98% på batteri, så totalt skulle dette tilsi 17.6 x 1.81 / 98% = 31.9 kWh tilgjengelig kapasitet, som vel er godt over det som er forventet?! Siste ladestopp var 29.22kWh (8% til 98% SOC) på laderen, som tilsvarer 32.5 kWh for å lade 0-100%. Dette var DC-lader, som vel skal vise effekt levert inn på batteri (men før ladetap internt i batteriet).

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA