Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Betaling for parkering for EL bil i Fredrikstad!

Startet av Cookie Monster, mandag 02. januar 2017, klokken 21:09

« forrige - neste »

ChrML

#30
Det er 3 ting som degraderer et batteri:
- State of charge * Tid
- Sykluser
- Temperatur * Tid

Disse 3 summert gir total degradering. Akkurat hvor mye disse faktorer påvirker Tesla batterier er det nok bare Tesla som vet.


Men ref et typisk Lithium Ion batteri kan ødelegges fra 100% kapasitet til bare 60% kapasitet på 3 måneder hvis det lagres på 60 grader og 100% charge.

Mens det kun degraderer 2% på et år hvis det lagres på 0 grader med kun 40% charge.

Visstnok skal tabellen si at forskjellen fra 25 gr til 40 gr temperatur gir ca 3 ganger så høy degradering.

Jeg synes disse tallene høres høye ut, så det et mulig dette gjelder High Density batterier som er i mobiler ol. Tesla batteriet har mye lavere energitetthet og sikkert lavere degradering enn annet utstyr, men tallene gir et pekepinn på hvor mye raskere et batteri degraderer ved en charge og en temperatur kontra en annen.


Går vi ut fra 3x degradering på 40gr kontra 25 gr, og 25 000 km årlig (som tar ca 580 timer å kjøre ut fra 40 km/t over-all snittfart). Så bør kjøring tilsvare ca 5-6.5% av et år for et batteri. Sånn sett etter min enkle mattematikk tilsvarer det ca 20% økning av degradering på "temperatur" posten å ha batteriet på 40gr under kjøring. Sett i sammenheng med resten av postene utgjør det kanskje totalt 7-10% av all degradering. Ca 1 år ekstra på 10 år.

Sikkert like mye som å senke SOC fra 90 til 80% kanskje :).


Kilde for tall: http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries

Cowboystrekk

Mitt kompromiss vinterstid: forvarm uten range mode og få litt regen. Slå på når jeg kjører. I min verden den beste balansen mellom ytelse og forbruk :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Hyperstress

Det som irriterer meg litt er at range mode begrenser klimaanlegget. Kunne gjerne hatt range mode på for å slippe å bruke mye strøm på korte turer i vinterhalvåret, men vil ikke ofre komfort..
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Muffinman

8-10 minus, og det blir rimelig kaldt med range mode. Skulle vært helt konfigurerbart med valgbar torque sleep, forhøyet batteritemp, kutt i kupevarme og batterivarme eller ikke. En advanced mode med tre-fire kombinasjoner av settings, avhengig av hvor mye "range" man måtte tyne og hva man ville ofre.

lunitiks

#34
Tatt opp i andre tråder før, men denne tråden passer fint:

Spørsmål 1: Jeg setter alltid bilen på lading rett etter kjøring. Charging complete etter noen timer (80% nå i kulda). Er dette grei praksis, eller er det av noen grunn bedre ift. batterilevetid e.a. å planlegge ladingen ift. morgendagens kjøretur, dvs. bruke scheduled charging?

De påfølgende spørsmålene bygger på min praksis som nevnt i pkt 1.

Spørsmål 2: På morgenkvisten ser jeg alltid at soc har droppet 2 prosentenheter, noen dager 3. Er dette normalt? (Minusgrader, parkerer ute i friluft.)

Spørsmål 3: Et kvarter før kjøring, setter jeg på klima for å avise vinduer. Bruker bilen strømmen fra ladekabelen (huset) til dette, eller tar den fra batteriet?

Spørsmål 4: Hvis forvarming bruker batteristrøm og ikke hjemmestrøm: Har det noe for seg å øke Charge Limit når jeg slår på forvarmingen, slik at lading starter samtidig som jeg forvarmer? (Slik at jeg ikke reduserer range mer enn nødvendig før jeg er kommet i bilen?
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Muffinman

Drister meg frampå.

1. Batteriet vil kjøles ned etter fullført lading, og du betaler for energi til å varme det opp igjen enten når du forvarmer eller starter kjøringen. Ved å time ladingen slik at den er nesten ferdig eller akkurat ferdig til kjøringen starter får du nytte av tapet i forbindelse med ladingen, som har manifestert seg i en varm batteripakke. Da bruker du ikke like mye energi til å varme opp igjen om morgenen. Å la batteriet stå unødvendig lenge på 80% er heller ikke gunstig i lengden, selv om kulde og nedkjøling hjelper. Scheduled charging fusker i v8, slik at du risikerer at bilen ikke er ladet neste dag. Hvis du venter for lenge med å starte lading blir jo batteriet uansett kaldt igjen, og du må bruke strøm for å varme det opp for å få ladet. Et kompromiss er å justere strømtrekket slik at du kan starte med en gang, og lade uavbrutt fram til avgang. Men igjen, blir det for kaldt klarer ikke lading med lav effekt å holde varmen i batteriet, og den vil stoppe for å bruke effekt fra veggen periodisk for å holde tempen over minimum. Du vil se når det har skjedd ved at du har fått kortere påfylt rekkevidde enn forventet i løpet av natta, og at km/t ladehastighet er lavere (f.eks. 10km/t på 13A).

2. Normalt. Pakka blir kald, og måler lavere spenning. BMS korrigerer ikke 100% for kald pakke tydeligvis. Om du kunne varme opp pakka uten å bruke energi av den ville visningen øke igjen.

3. Hvis batterivarmer og kupevarme tilsammen trekker mer enn det ladekabelen kan levere trekker den maks fra denne og resten fra batteriet. Etterhvert som det blir varmt minker effekten og, avhengig av tilgjengelig effekt fra veggen, trekkes det mindre enn kabelen kan levere. Maks kupe + batterivarme trekker 11-12kW. Med range mode påslått kuttes batterivarmeren, og effekten i kupevarmen halveres til 3-4kW.

4. Du vil neppe få ladet noe særlig uansett da tiden fra du starter forvarming til du kjører er veldig kort, og med mindre du har et 22kW uttak hjemme vil du bruke all/mer enn all effekt fra veggen ved forvarmingen.

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Cookie Monster

En liten oppdatering. Var 1 grad ute idag. Begge motorene brukes hele tiden 50/50 så grensen er ikke 0 slik jeg trodde. Vet at torque sleep (Bytter mellom foran og bak) er aktivert på 4 grader. Har ikke noe data på 2 og 3 grader enda så er nok på 1 og under eller en av de over.

Ikke så lett å finne nøyaktig siden det krever stabil ute temp og akkurat riktig ute temp for å finne ut av det.
2015 P85D

fonberg

Sitat fra: Cookie Monster på mandag 14. november 2016, klokken 10:26
En liten oppdatering. Var 1 grad ute idag. Begge motorene brukes hele tiden 50/50 så grensen er ikke 0 slik jeg trodde. Vet at torque sleep (Bytter mellom foran og bak) er aktivert på 4 grader. Har ikke noe data på 2 og 3 grader enda så er nok på 1 og under eller en av de over.

Ikke så lett å finne nøyaktig siden det krever stabil ute temp og akkurat riktig ute temp for å finne ut av det.

Er du sikker på at faktoren som avgjør motorfordeling er utetemperatur, og ikke f.eks. batteritemperatur? Forøvrig en interessant tråd du kjører her, kudos for det!
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Cookie Monster

Ja har prøvd å varme opp batteri med battery max power til ca 40 grader. Med samme resultat. Så er nok bare ute temperatur det går på.
2015 P85D

Cookie Monster

Heldig med turen hjem fra jobb idag. 2 grader og Torque sleep er aktivert. Så da er grensen 1 grad eller kaldere.
2015 P85D

Hodetelefoner

Kul informasjon :) 
Men kunne du sjekket hvordan den begrenser effekten ved hvilken rattvinkel etc?  Når abs sensoren min røyk. Så var det veeeeldig merkbart at den justerte effekten bak etter rattvinkel. Helt død i krappe svinger.
Så virker det som om den flytter effekten bak hvis man kjører i svinger også. Lyden av motoren foran forsvinner ihvertfall

Muffinman

Merker at bilen reduserer hastighet/effekt når man kjører på tacc og man svinger brått, men har ikke kjent det ellers. Og jeg har testet bra, man har jo gjerne størst pådrag i siste del og ut av en sving ved inspirert kjøring ;)

alda

Tack för massor av nyttig och intressant info Cookie Monster! En fråga om detta med utetemp. som styr huruvida det är 2- eller 4-hjulsdrift:
Om det är över 4 grader och man har behov för 4-hjulsdrift (kört sig fast i en snödriva på fjället eller likn.) - vill bilen oavsett bara ha drivkraft på 2 hjul?
Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå"   - solgt 03/20
Tesla Model S60D 2016 (20.09) - "Big Blue"
-Reservert Tesla Model 3 03/18 - kansellerad
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"

Muffinman

Den kobler inn begge motorer over en viss effekt, eller ved registrert hjulspinn. Forskjellen er nok ikke stor i praksis. Men drift på alle hjul kan bilen gjerne bli mer stabil når det er veldig glatt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA