Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Betaling for parkering for EL bil i Fredrikstad!

Startet av Cookie Monster, mandag 02. januar 2017, klokken 21:09

« forrige - neste »

Kilroy

Takk Cookie Monster!
Veldig interessant lesing. Ser jeg ligger glatt over 400 nå på småkjøring i kulden med X-en. Skal prøv langtur med range mode på i helga, hvis det ikke innebærer at det blir for kaldt inne.
Trondheim, Model X75D; Vin: 147XX, Black Obsidian, 6 seter, hvite seter, hengerfeste. Mottatt 28.9.2016

Mao

Sitat fra: Cookie Monster på torsdag 10. november 2016, klokken 19:21
En annen interessant ting er at med range mode på om sommeren blir batteriet mye varmere. Da legger det seg på rundt 45 grader etter litt kjøring. Med range mode av ligger det rundt 33-35 grader.

Takk for super info, Cookie!

Men det med batteritemperatur med range mode på om sommeren overrasker meg litt. Det er vel en "sannhet" at høy temperatur svekker batteriene over tid. Vil range mode dermed kunne bidra til redusert levetid på batteriet (raskere degradering)?
MB EQC, grå (2020)
S100D, rød (2019)
Kia Soul EV Exclusive, sort/rød (2016)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Solgt: P85+ Signature (2013), P85D Ludi (2015), S100D (2017), Hyundai Kona (2019), Kia e-Niro (2019)
Reservert: Model Y, Enyaq, Mach-e

Cookie Monster

45 grader er ikke det beste for batteriet over tid nei. De fleste batteri liker seg vel best rundt 20-25 grader.

Blir jo ofte sakt hvor skadelig det skal være å bruke batteri max power på PD bilene som varmer batteriet til ca 45 grader. Men etter jeg fant ut hvor varmt batteriet blir med range mode på om sommeren har jeg sluttet å bruke det da.

Her er en artikkel om batteri og varme. I hovedsak for gamle batteriet. Tipper uansett noe av det også gjelder lithium batteriet men kanskje ikke i en like stor grad.

https://www.google.no/search?client=opera&q=heat+battery+degration&sourceid=opera&ie=UTF-8&oe=UTF-8
2015 P85D

Cookie Monster

Her er et bilde etter å ha kjørt helt vanlig på motorvei i 100-120 km/t i ca 1 time med range mode på.
Som man ser uten aktiv kjøling så vil batteriet legge seg på rundt samme temp som inverter og stator ligger på. Noe som er fult forståelig siden det er samme kjølevæske som sirkulerer i batteri som der.
2015 P85D

Mao

Så med range mode på har jeg altså kjørt med "max power" store deler av sommeren uten å vite det. :o

Da ble ikke range mode spesielt attraktiv lenger - kaldt i bilen om vinteren og skadelig for batteriet om sommeren....
MB EQC, grå (2020)
S100D, rød (2019)
Kia Soul EV Exclusive, sort/rød (2016)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Solgt: P85+ Signature (2013), P85D Ludi (2015), S100D (2017), Hyundai Kona (2019), Kia e-Niro (2019)
Reservert: Model Y, Enyaq, Mach-e

petersv

Tesla ville nok ikke tillat det hvis det var skadelig, så å dra den så langt ville jeg ikke ;) Range mode på sommeren har jo uansett minimalt å si, så hvis du sover bedre med den avskrudd, gjør for all del det.

Øggen

Sitat fra: Cookie Monster på torsdag 10. november 2016, klokken 19:36
Ja om vinteren har jeg aldri sett i nærheten av noe mye over 30 med range mode på. Med range mode på så kjøles ikke batteriet aktivt ned eller opp.
Så batteriet legger seg rundt der motor og inverter legger seg i temp over tid.

Mulig Tesla har gjort det for å spare litt strøm, men man vet jo også at batteriet har mist motstand ved rundt 45-47 grader som Battery Max power på PD varmer opp batteriet til.

Noob spørsmål, men vil det da sei at du får raskere varmt batteri om vinteren, ved å ha RangeMode PÅ???
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
CyberTruck TriMotor/FSD

petersv

Range mode svekker både oppvarmingen og kjølingen av batteriet, mao. blir det varmere når det er varmt (pga mindre kjøling) og kaldere når det er kaldt (pga mindre oppvarming.)

N00b

#23
Direkte feil petersv.

Range mode PÅ om vinteren gjør batteriet ikke varmes før det blir skadelig kaldt, det er kaldt!
Batteriet varmes kun av egenutvikling av varme grunnet bruk og varme tilført fra motor/inverter. 

Range mode AV om vinteren fører til bilen varmer opp batteriet med strøm til ca 12 grader uansett om du skal bare noen få km eller om du skal på langtur. 

Når graderstokken kryper ned under 5 grader i september/oktober skrur jeg range mode PÅ, der blir den frem til sola titter frem og gjør verden triveligere igjen.

petersv

Hva mener du er feil? Det var jo nettopp det jeg skrev? På vinteren er det kaldt, da blir batteriet kaldere med range mode på enn av.

lunitiks

Ah, enda flere argumenter for ikke å røre hyleknappen
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

gigafactory

Den forumbrukeren er så produktiv at det ante meg nesten at det var to personer bak den  ;D

Muffinman

Haha, det bildet har jeg hatt liggende på lur i noen måneder i påvente av en passende anledning.

Muffinman sover ikke. Han venter.

ChrML

Noen som vet om forbruksindikator kun tar hensyn til målt energi trukket fra batteriet, eller om den også tar hensyn til energien også tapt pga varmeutvikling i selve batteriet?

Hvis den ikke tar hensyn til det, kan det hende erfaringer med og uten Range mode blir feil, sånn hvis man ikke ser på prosenten etter turen istedet.

amund

Sitat fra: Muffinman på fredag 11. november 2016, klokken 12:42
Muffinman sover ikke. Han venter.

He thought he was a man - but he was a muffin!  :)

Jeg har pønsket litt på batterikjøling på sommeren (dessverre hadde jeg verken kabel eller app da jeg var på europaferie i sommer), men tolker Range Mode og 100% lading til 'nødbruk' for å få maxxxxx rekkevidde. Jeg tenker meningen er at dette ikke skal brukes til daglig, kun unntaksvis.

Samme i kulda, i steden for å bruke strøm på å varme batteriet opp til 'komfortsonen' sparer man heller den strømmen og lar det varme seg selv, som tar lengre tid.

Kjølevæska kan rutes på ganske mange måter. Det kan dele væskeloop med motor og kupé, eller skilles. Det kan kjøles aktivt (med varmeveksler ("A/C")) eller passivt (sirkulere gjennom radiator og kjøles mot uteluft). I kulda kan det varmes aktivt med 5kw batterivarmer, eller la varme fra motor og inverter varme opp batteriet ("passivt"?)

Dette kjøle-varmeveksle-varme-AC-systemet er en aldri så liten marvel of engineering spør du meg, og jeg er fortsatt nysjerrig på å skjønne mer av det.

Tipper at om batteriene blir over 40 grader i norsk sommer kan du tenke deg hvor varme de egentlig har lyst til å bli uten kjøling når det er 35-40 grader ute. Og det er nok temperaturer batterier skal være i kortest mulig tid av gangen, ihvertfall ikke timesvis hver dag.

Så kan man jo spørre seg likevel, hvor ille er det EGENTLIG om batteriet blir ladet til 100% eller holder <10 eller >40 grader?
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA