Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nye E-golf

Startet av lunitiks, mandag 19. desember 2016, klokken 22:18

« forrige - neste »

lunitiks

Sitat fra: knut.aulie på søndag 06. november 2016, klokken 15:01
Jeg er temmelig sikker på at det blir HUD

Hadde vært fett om HUD viser hva bilen "ser" i EAP/FSD-mode, altså både vegoppmerking, objects, signs, etc. En forenklet variant av de kamera-visningene vi har sett i siste demovideoer fra Tesla.

Her er en veldig enkel photoshoppet illustrasjon fra TMC-forumet (illustrerer kun den "kjente" varianten fra dash display):

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

fredag

Før Tesla Model S kom var det bare små skjermer i biler. Så kom Model S med sin gigantiske skjerm, med touch-betjening.

Før Model 3 kom var HUD bare et lite diskret speedometer i frontruta. Jeg tipper Model 3 kommer til å ta i bruk hele frontruta. Tenk augmented reality i full screen. Rød/grønn "halo" markering rundt bilene du ser foran deg. Markering av skilt, midtlinje og kantlinje. Navigasjonen fremhever veien som bilen skal kjøre. Kanskje den betjenes med håndbevegelser / peking.

Alle andre biler vil føles veldig som en Nokia 3310.

Et hint om hva Tesla jobber med: Tesla har ansatt flere utviklere fra Microsofts HoloLens prosjekt i det siste.

Se forøvrig Model 3 Owners Club siste video om HUD i Model 3:

Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Amoss

Ett alternativ til div. variasjoner av HUD på frontruta som har blitt foreslått her er vel dette nye digitale lyset som Diamler/Mercedes driver å tester ut nå?

http://media.daimler.com/marsMediaSite/en/instance/ko.xhtml?oid=14872032&relId=1001&resultInfoTypeId=172
Sitat
Revolution in headlamp technology: Mercedes shines in HD quality: DIGITAL LIGHT": dazzle-free continuous main beam in the Mercedes: precision with resolution of more than 2 million pixels

...

The headlamp becomes a projector The new headlamp in HD quality provides a chip working with over a million micro-mirrors. The light is split up into tiny pixels. The smaller these light pixels become the better the system can react to different situations, the more precisely objects and passers-by can be illuminated and simultaneously individual areas can be faded out or dimmed in a targeted manner. The requisite intelligent actuation logic was developed by Mercedes-Benz. This creates an optimum view for the driver, without dazzling other road users.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

knut.aulie

Sitat fra: Amoss på lørdag 03. desember 2016, klokken 14:04
Ett alternativ til div. variasjoner av HUD på frontruta som har blitt foreslått her er vel dette nye digitale lyset som Diamler/Mercedes driver å tester ut nå?
Er jo en ulempe at det kun virker når det er mørkt. Ser også problemer med regn, tåke og snø!
Ellers er det en spennende løsning som kunne vært et tillegg til Hud ol.

knut.aulie

Neste del av unveil kommer i februar/mars -17

Mye annet interessant om model 3 i denne videoen

MyMuffin

Hadde håpet på flere nyheter om model 3, men jeg må vel innse at Elon/Tesla holder kortene tett til brystet.
Man kan jo spekulere i om dette rett og slett er fordi model 3 kommer til å bli det "åpenbare" valget fremfor model S, og at for mange nyheter rundt model 3 vil strupe salget av S'n og kanskje til og med X'n.

Personlig så frister det med en "ny" model S, men prismessig så sier fornuften meg at det er mye bedre å vente 1 år til og se hvor mye bil man får i model 3 vs model S.
2019 P3D- 
2019 Model 3 LR - konebil
2017 Model S 75D
2014 Model S 60

Mazzbot

3 to 4 months from now sa elon da han fikk spm om model 3 I Q&A forrige gang . Tipper faktisk på 31 mars !
Tesla model 3 reservert 31/3 .

eha

2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

Amoss

Sitat fra: Mazzbot på mandag 05. desember 2016, klokken 14:05
3 to 4 months from now sa elon da han fikk spm om model 3 I Q&A forrige gang . Tipper faktisk på 31 mars !

Det har vel igrunnen jeg også tippet på siden sånn ca. 1. april i år. Og nei, det er ingen aprilsnarr! ;)
ReservationId 364902

lunitiks

Så var det bekreftet at M3 kun vil ha 1 displayskjerm. 

1 skjerm (pidestallversjonen) har for så vidt vært kjent lenge, men den nye offisielle bekreftelsen gjør det betimelig å spørre: Hvor skal autopilot-animasjonene i så fall vises?  ;)
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

eha

Sitat fra: lunitiks på fredag 24. februar 2017, klokken 12:31
Så var det bekreftet at M3 kun vil ha 1 displayskjerm. 

1 skjerm (pidestallversjonen) har for så vidt vært kjent lenge, men den nye offisielle bekreftelsen gjør det betimelig å spørre: Hvor skal autopilot-animasjonene i så fall vises?  ;)

Augmented reality-layover via HUD? Er vel det du fisker etter? ;) Men vi får se.
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

ladov

Neste unveil event blir ikke 31/3 men nærmere produksjonsstart. Ventetiden blir laang kjenner jeg. :(

Den offisielle 'kjedelige' grunnen til denne 'utsettelsen' er at det ikke er så mye igjen å vise..

Skeptikerne vil sikkert hevde at det er noe de ikke forteller oss, gjerne en forsinkelse i noe viktig..

Dessuten har vi 'Osborne-effekten'. I utgangspunktet er det ikke veldig stor overlapp mellom S/X og TM3. Jeg kan i farten kun komme på *en* TM3-nyhet som kan være i stand til å skade S/X salget og det er hvis den får støtte for supercharger v3 *før* S/X gjør det.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Amoss

Sitat fra: ladov på fredag 24. februar 2017, klokken 16:50
Neste unveil event blir ikke 31/3 men nærmere produksjonsstart. Ventetiden blir laang kjenner jeg. :(

Akkurat DET vet vi ikke, det vi vet er at den endelige "unveil" eventen ikke blir før nærmere produksjonsstart. Minner om det Elon kalte for unviel#2, kan fortsatt komme en slik til før den endelige siste... ;)

Ting som kan være aktuelle for denne er bla. de tingene som nevnt over - HUD med eller uten AR eller oppdatert SuC... Eller noe helt annet. Uansett med en kommentar "ja, dette er også noe som vil komme på Model 3" etter å ha vist det på Model S/X.
ReservationId 364902

ladov

Har ikke helt trua på HUD på TM3, det bryter litt for mye med enkelthet-målsetningen, kanskje som tilvalg?  Superchargerv3 derimot, batterikjemi er vanskelig men når det først sitter så er det noe som er naturlig å ha i 'alle' biler. Og som nevnt så er det den eneste tingen jeg kan komme på som kan skade S/X salget hvis de får det etter TM3.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

knut.aulie

Sitat fra: ladov på fredag 24. februar 2017, klokken 20:28
Har ikke helt trua på HUD på TM3, det bryter litt for mye med enkelthet-målsetningen, kanskje som tilvalg? 
Blir det ikke Hud er det en alvorlig feil i mine øyne. Har hatt mini med stort display i midten og det er ikke god løsning, selv ikke med 15' skjerm.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA